Gravelracers: Het grote Gravel Topic.

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
Miob
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 353
Lid geworden op: wo 14 juli 2010, 22:29

Ik wil eigenlijk even ventileren over mijn Gravelbike: De eerste generatie Cannondale Topstone 105. Waarom? Tegenvallende resultaten.

- Voorbladen versleten, hoewel het een 'topstone 105' is, is alles van Shimano, behalve de trapas en de voorbladen, die zijn van FSA en in Nederland compleet niet te vinden, in Duitsland kan ik alleen het grote blad vinden
- Achtervelg is al heel snel om de spaak gescheurd
- Wiellagers achter zijn voor de tweede keer op (2x vervangen in 6000 km)
- Trapas in 6000 km ook al 2x vervangen
- En zo kan ik wel even door gaan

Ik merk dat deze fiets, ondanks véél lichter gebruik (veel woon-werk) véél meer onderhoud nodig heeft dan mijn mountainbike die vooral de routes in Nederland, België, Duitsland en Luxemburg voor de kiezen krijgt. Ik maak de fiets met grote regelmaat volledig schoon, dus daar zit het niet in. Geen hoge druk spuit. Woon-werk wordt hiermee gewoon een duur geintje. Vooral K*T omdat de onderdelen dus niet te vinden zijn, nu kan ik hem laten ombouwen naar GRX, maar dat kost mij 2/3e van de nieuwwaarde van de fiets + die onderdelen laten ook lang op zich wachten.

Ik baal als een stekker en moest dat even kwijt.
Gebruikersavatar
hoodoo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 233
Lid geworden op: do 8 november 2007, 16:27
Mijn mountainbike: Kona Hei Hei, Evil Offering, Canyon Grizl, Scott Addict

Ik snap je frustratie helemaal.
Dat is wel erg veel stuk in korte tijd bij dergelijk gebruik
Maar of de overstap naar GRTX dan je oplossing is weet ik niet zo zeker.
GRX trapas is ook gewoon van shimano en niet een of andere versie van hun normale BB's, dus als dat je criterium is ga je niet op vooruit.
Misschien even checken of het bracket wel goed afgevlakt is
Is het niet op te lossen met een ander achterwiel en desnoods en ander crankstel?
Geen idee wat je problemen nog meer zijn
Remember to do things which are right rather than things that are easy
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4073
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Ik snap je frustratie. Blijkbaar bekend probleem met Topstone crankset, Misschien haal je hier tips uit?
https://www.reddit.com/r/Topstowners/co ... urce=share

GRX 46-30 crankset kan blijkbaar (net) wel met jouw 105 voorderrie , anders zou je ook nog aan een gewone 105 Compact 50-34 kunnen denken ( maar dan moet je misschien langere ketting) en in beide gevallen nieuw bb lager ( pressfit?) Niet goedkoop, maar ook geen 2/3 van je fietsprijs?
NB ombouw naar 1x11 met 40-42t voor en 11-42 achter is misschien ook een optie?

Hier hebben ze trouwens FSA Omega bladen 46 en 30 op voorraad voor een net prijsje . Goedkoopste oplossing en minste werk.
https://www.tradeinn.com/bikeinn/nl/fsa ... 37172329/p

Het een en ander zegt trouwens meer over kwaliteit van deze Cannondale dan in het algemeen mtb vs gravelbike (?) Ik heb wel meer gehoord over goedkope "eigen" cranksets bij C'dale.

Wielset of achterwiel zal ook wel geen topspul zijn, maar kun je redelijk voordelig vervangen. Het is al snel beter dan wat erop zit, zo te horen.
Miob
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 353
Lid geworden op: wo 14 juli 2010, 22:29

hoodoo schreef: ma 3 oktober 2022, 13:14 Ik snap je frustratie helemaal.
Dat is wel erg veel stuk in korte tijd bij dergelijk gebruik
Maar of de overstap naar GRTX dan je oplossing is weet ik niet zo zeker.
GRX trapas is ook gewoon van shimano en niet een of andere versie van hun normale BB's, dus als dat je criterium is ga je niet op vooruit.
Misschien even checken of het bracket wel goed afgevlakt is
Is het niet op te lossen met een ander achterwiel en desnoods en ander crankstel?
Geen idee wat je problemen nog meer zijn

De trapas is en fabrique ook FSA, dus een ombouw naar GRX zou nog best wat gedoe opleveren met het omzetten van de trapas.
Miob
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 353
Lid geworden op: wo 14 juli 2010, 22:29

MonkeyRider schreef: ma 3 oktober 2022, 13:21 Ik snap je frustratie. Blijkbaar bekend probleem met Topstone crankset, Misschien haal je hier tips uit?
https://www.reddit.com/r/Topstowners/co ... urce=share

GRX 46-30 crankset kan blijkbaar (net) wel met jouw 105 voorderrie , anders zou je ook nog aan een gewone 105 Compact 50-34 kunnen denken ( maar dan moet je misschien langere ketting) en in beide gevallen nieuw bb lager ( pressfit?) Niet goedkoop, maar ook geen 2/3 van je fietsprijs?
NB ombouw naar 1x11 met 40-42t voor en 11-42 achter is misschien ook een optie?

Hier hebben ze trouwens FSA Omega bladen 46 en 30 op voorraad voor een net prijsje . Goedkoopste oplossing en minste werk.
https://www.tradeinn.com/bikeinn/nl/fsa ... 37172329/p

Het een en ander zegt trouwens meer over kwaliteit van deze Cannondale dan in het algemeen mtb vs gravelbike (?) Ik heb wel meer gehoord over goedkope "eigen" cranksets bij C'dale.

Wielset of achterwiel zal ook wel geen topspul zijn, maar kun je redelijk voordelig vervangen. Het is al snel beter dan wat erop zit, zo te horen.


Onwijs bedankt voor die link! Het 30t tandwiel heb ik zelf nergens gevonden, dus alles besteld. Ik denk dat het best wel wat zegt over de kwaliteit die Cannondale levert. Helaas.
Buitenste
All rounder
All rounder
Berichten: 99
Lid geworden op: zo 2 oktober 2022, 13:49
Mijn mountainbike: Gerecycled Plastic

Hoed u voor mensen die iets zeker weten… Jan Terlouw
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5861
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

De twee in één is gearriveerd :D
De alleskunner :-q
Afbeelding

https://www.wielerflits.nl/materiaalzon ... oad-grifn/
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
Fastcruiser
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 353
Lid geworden op: do 13 december 2012, 09:46

En wat zit er onder dat rubber dan?

Lekker lichte fiets natuurlijk en voor NL lijkt me max 38mm prima :)
...maar zo snel ben ik helemaal niet (meer).
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5861
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Fastcruiser schreef: za 3 december 2022, 20:04 En wat zit er onder dat rubber dan?

Lekker lichte fiets natuurlijk en voor NL lijkt me max 38mm prima :)
"Je zou de fiets zelfs van 40mm banden kunnen voorzien als je gebruik maakt van een 1x drivetrain."

Fietstas bevestiging :-q

Afbeelding
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
Fastcruiser
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 353
Lid geworden op: do 13 december 2012, 09:46

Mario070 schreef: za 3 december 2022, 20:23 "Je zou de fiets zelfs van 40mm banden kunnen voorzien als je gebruik maakt van een 1x drivetrain."

Fietstas bevestiging :-q

Afbeelding
40mm doet het prima op de Limburgse - soms grove - gravelwegen dus je kan er een hoop mee.

Ik schatte al montagepunten maar vond het qua uiterlijk onlogisch. Ik zie liever montagepunten (in framekleur) dan een zwart stuk rubber (lijken wel toetsen voor een e-bike :lol: ) ;)

Overigens zijn verdiepte montagepunten verder wel handig. Komt de tas mooi strak op de buis te liggen :)

Ook verlichting zo te zien maar ik zie geen voeding (naafdynamo of losse accu).
...maar zo snel ben ik helemaal niet (meer).
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5861
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Jep....naafdynamo :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2172
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Mario070 schreef: za 3 december 2022, 14:11 De twee in één is gearriveerd :D
De alleskunner :-q
Afbeelding

https://www.wielerflits.nl/materiaalzon ... oad-grifn/
Gefeliciteerd!

Alleen 'de alleskunner '? Dat is geen fiets, maar dat zou jezelf moeten zijn.
Gebruikersavatar
Fastcruiser
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 353
Lid geworden op: do 13 december 2012, 09:46

Nog lui vandaag of gisteren er op uit geweest? Vandaag tochtje gemaakt maar de overige fietsers waren letterlijk op een hand te tellen... op een zondag in Z-Limburg ;)

Meteen de nieuwe overschoenen (GripGrab Arctic X) getest. Nog steeds wel koude tenen maar wel een heerlijk warme wreef. En de koude tenen zou ik ook krijgen in de wandelschoenen (zelfs al bij minder koude temperaturen) dus ik ben tevreden. Helemaal gezien de gevoelstemperatuur bij de (gelukkig korte) afdalingen: -15 °C. En bij het weer klimmen pers je toch ook een beetje het bloed uit je voeten lijkt me, dus meer koudegevoel..
Laatst gewijzigd door Fastcruiser op ma 5 december 2022, 00:03, 1 keer totaal gewijzigd.
...maar zo snel ben ik helemaal niet (meer).
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5861
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Boterhamenzakje doet wonderen :D :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2172
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Fastcruiser schreef: zo 4 december 2022, 17:48 Nog lui vandaag of gisteren er op uit geweest? Vandaag tochtje gemaakt maar de overige fietsers waren letterlijk op een hand te tellen... op een zondag in Z-Limburg ;)

Meteen de nieuwe overschoenen (GripGrab Arctic X) getest. Nog steeds wel koude tenen maar wel een heerlijk warme wreef. En de koude tenen zou ik ook krijgen in de wandelschoenen (zelfs al bij minder koude temperaturen) dus ik ben tevreden. Helemaal gezien de gevoelstemperatuur bij de (gelukkig korte) afdalingen: -26 °C. En bij het weer klimmen pers je toch ook een beetje het bloed uit je voeten lijkt me, dus meer koudegevoel..
Zaterdag een rondje van 6 uur gemaakt. Geen koude voeten gehad. Gewoon dunne sokken in mijn schoenen en geen overschoenen. Wel beenstukken onder mijn thermobroek. Mijn theorie: bovenbenen produceren bij het fietsen voldoende warmte. Warmteverlies tussen bovenbenen en voeten minimaliseren. Bij je benen ( die zijn bij mij een stukje langer dan mijn voeten) kan je veel meer warmte verliezen dan bij je voeten. Dus daar moet je ingrijpen.
Overigens ook bij mij was het heel rustig. Kennelijk al een hele tijd: 5 lauwerkransen op gravelstroken.
Plaats reactie