Gravelracers: Het grote Gravel Topic.

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
Plaats reactie
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

klaast schreef: di 7 juli 2020, 21:37
Gravelmarc schreef: di 7 juli 2020, 19:25 Je zit dus qua stack in de buurt van een 52. En dan is die je nog iets te lang.
Ik zou bijna denken dat de 52 de beste maat is voor je.
Je zit met de 52 dan wel op de max qua hoogte: maximale spacers en stuurpen omhoog. Als de huidige drop van ca. 1 cm echt maximaal is dan wordt een 52 wel lastig. De vraag is natuurlijk hoe hard die 1cm is. Als je van een wat grotere (voor je lengte) MTB afkomt lijkt het misschien heel wat, maar 1cm verschil tussen zadel en stuur is voor de meeste mensen erg weinig.
De rove vind ik sowieso “raar” qua maten. Vrij lange reach bij maten. Het zet je gauw op het verkeerde been. Een 56 is niet even te vergelijken met een 56 van een ander merk. Zou bijna durven stellen dat die een maatje groter is dan bij andere merken.
Dat 'bijna' kun je wel weg laten. De Rove heeft een stack en reach die andere merken voor een 58 hanteren. Bovenbuis idem.
Met mijn commencal meta stond mijn zadel gelijk aan mijn stuur en dat frame was een M. Zat ik ook tussen M en L in maar Commencal adviseerde mij een M. Had ik al een langere stem op gemonteerd dan dat zij affabriek doen maar soms voelde die wat kort aan. Ik moet zeggen dat ik verder wel goed op de Kona zit. Ondanks dat ie dan te groot zou zijn. Ik kan nu eventueel wel wat meer spelen met de spacers onder het stuur. Denk ik. Ik vind het lastig. Ik heb niet het idee dat ik met een te grote logge fiets op pad ben.
Omdraaien kan altijd nog!
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Gravelmarc schreef: di 7 juli 2020, 19:25 Hier even een overzichtje met jou 56 en -10gr 60mm stem.
En de standaard 54 en 52. (Waarbij ik voor de spacers uitgegaan ben van 3cm, is mogelijk anders maar voor vergelijk, heb ze alle 3 op 3cm gezet en dus qua vergelijk hetzelfde, maakt een cm meer of minder niet heel veel uit.)

Dan zie je dat je qua stack nu een dikke cm lager zit dan de standaard 54 met 90 en +8.
Wel zit je een dikke 2 korter met je 60mm.
Zelfs een 52 is op 6mm na evenhoog als je nu gemodificeerde 56 en een grove 1cm langer dan nu met 60mm
Je zit dus qua stack in de buurt van een 52. En dan is die je nog iets te lang.
Ik zou bijna denken dat de 52 de beste maat is voor je.

Afbeelding

De rove vind ik sowieso “raar” qua maten. Vrij lange reach bij maten. Het zet je gauw op het verkeerde been. Een 56 is niet even te vergelijken met een 56 van een ander merk. Zou bijna durven stellen dat die een maatje groter is dan bij andere merken.
Soms moet je, zoals ik al eerder aangaf, een bepaalde fiets/merk laten staan omdat het gewoonweg niet past.

Ik gebruik bovengenoemde tabel altijd om mijn huidige fiets te vergelijken met mogelijke nieuwe kandidaten. En dan kom ik soms tot de conclusie dat de mooiste fiets niet mijn ding is qua maat. En blijf ik er weg.
En dan bedoel ik dus, erg grote compromissen qua stemlengte of spacers weglaten. En ik vind 60mm stem op een fiets die 90mm heeft te veel van het goede. En als je dan ook nog de pen omdraait om lager te zitten is 1+1=2. Dan is de maat gewoon te groot!
ik zit het nog eens nader te bekijken, maar met die 75mm stem zou ik dus op dezelfde afstand komen als een 54 cm frame + 90 mm stem?
Omdraaien kan altijd nog!
Gravelmarc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 279
Lid geworden op: vr 20 oktober 2017, 14:14

Als je die negatief -8gr en 75mm zet kom je op millimeters na inderdaad op de 54 reach en stack uit
Ride like you stole it
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Gravelmarc schreef: wo 8 juli 2020, 08:41 Als je die negatief -8gr en 75mm zet kom je op millimeters na inderdaad op de 54 reach en stack uit
Ga ik proberen! Hartstikke bedankt :-D :-D
Omdraaien kan altijd nog!
klaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

JMA1992 schreef: wo 8 juli 2020, 06:31 Met mijn commencal meta stond mijn zadel gelijk aan mijn stuur en dat frame was een M. Zat ik ook tussen M en L in maar Commencal adviseerde mij een M. Had ik al een langere stem op gemonteerd dan dat zij affabriek doen maar soms voelde die wat kort aan. Ik moet zeggen dat ik verder wel goed op de Kona zit. Ondanks dat ie dan te groot zou zijn. Ik kan nu eventueel wel wat meer spelen met de spacers onder het stuur. Denk ik. Ik vind het lastig. Ik heb niet het idee dat ik met een te grote logge fiets op pad ben.
De Commencal is volgens mij ook een fiets waar je niet al te diep op zit. Op je XC fiets zat je dieper, neem ik aan?
En als de Kona voor jou goed fietst, dan is dat toch prima? Als ik het goed begrijp is het je eerste fiets met een krom stuur en je hebt er geen vermogen aan uit gegeven, dus gewoon lekker van genieten. Dat is sowieso waar het m.i. om gaat. Maar mocht je wat meer ervaring hebben op de gravelfiets en op zoek gaan naar wat anders, dan zou je nog eens terug kunnen denken aan de adviezen hier :wink:
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

klaast schreef: do 9 juli 2020, 00:29
JMA1992 schreef: wo 8 juli 2020, 06:31 Met mijn commencal meta stond mijn zadel gelijk aan mijn stuur en dat frame was een M. Zat ik ook tussen M en L in maar Commencal adviseerde mij een M. Had ik al een langere stem op gemonteerd dan dat zij affabriek doen maar soms voelde die wat kort aan. Ik moet zeggen dat ik verder wel goed op de Kona zit. Ondanks dat ie dan te groot zou zijn. Ik kan nu eventueel wel wat meer spelen met de spacers onder het stuur. Denk ik. Ik vind het lastig. Ik heb niet het idee dat ik met een te grote logge fiets op pad ben.
De Commencal is volgens mij ook een fiets waar je niet al te diep op zit. Op je XC fiets zat je dieper, neem ik aan?
En als de Kona voor jou goed fietst, dan is dat toch prima? Als ik het goed begrijp is het je eerste fiets met een krom stuur en je hebt er geen vermogen aan uit gegeven, dus gewoon lekker van genieten. Dat is sowieso waar het m.i. om gaat. Maar mocht je wat meer ervaring hebben op de gravelfiets en op zoek gaan naar wat anders, dan zou je nog eens terug kunnen denken aan de adviezen hier :wink:
Dat klopt. Dat is een enduro hardtail. Op de XC fiets zat ik dieper inderdaad. Ik heb eerder een (veel) te grote racefiets gehad waarmee ik enorme nekklachten heb ik gekregen. Die heb ik nu totaal niet. Dus ik was al gefocust op de maatvoering waarbij ik de site van de fabrikant heb aangehouden ipv de verkoper. Volgende keer hou ik het forum aan in plaats van de site van de fabrikant :lol: We komen er wel.

Ik ga er zeker van genieten en met de nieuwe kennis klinkt het mij nu allemaal logischer in de oren. Ik ga die 75mm stem terugplaatsen met -8. Ik moet misschien ook wat leniger gaan worden in mijn rug #houten klaas.
Omdraaien kan altijd nog!
Geralt
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 219
Lid geworden op: di 31 maart 2015, 09:22
Mijn mountainbike: Fatbikers are better bouncers

Fiets zoals je wilt...
Beetje te groot of te klein volgens de boeken zeggen niks over je persoonlijke voorkeuren en/of fysieke gesteldheid.
Zit je lekker zonder klachten en fijn?
Klaar mooi zo laten dan en genieten op je fiets. Heb al enkele bikefits en puzzeltochten gehad aleer een fiets op maat aan te schaffen. Om er telkens achter te komen dat een bikefit ook niet 100% zegt wat ikzelf ervaar. Zijn goede leidraden maar je eigen gestel zegt vaak meer. Kunt heel 't web op zijn kop zetten en ook hier tig onderbouwde adviezen krijgen terwijl jij je toch niet lekker voelt op je fiets. Wat hoort niet en wat wel mbt afstelling en wat is normaal? Juist, niks. Er bestaat geen normaal omdat geen enkel lichaam normaal is maar uniek! En rij jij lekker met een 30mm stem en met je stem omhoog? Doen dan, als jij je maar lekker voelt en kunt genieten van je fiets en de omgeving...
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Geralt schreef: di 14 juli 2020, 09:00 Fiets zoals je wilt...
Beetje te groot of te klein volgens de boeken zeggen niks over je persoonlijke voorkeuren en/of fysieke gesteldheid.
Zit je lekker zonder klachten en fijn?
Klaar mooi zo laten dan en genieten op je fiets. Heb al enkele bikefits en puzzeltochten gehad aleer een fiets op maat aan te schaffen. Om er telkens achter te komen dat een bikefit ook niet 100% zegt wat ikzelf ervaar. Zijn goede leidraden maar je eigen gestel zegt vaak meer. Kunt heel 't web op zijn kop zetten en ook hier tig onderbouwde adviezen krijgen terwijl jij je toch niet lekker voelt op je fiets. Wat hoort niet en wat wel mbt afstelling en wat is normaal? Juist, niks. Er bestaat geen normaal omdat geen enkel lichaam normaal is maar uniek! En rij jij lekker met een 30mm stem en met je stem omhoog? Doen dan, als jij je maar lekker voelt en kunt genieten van je fiets en de omgeving...
Mooi gesproken. Zit ook een kern van waarheid in :-q Ik heb zaterdag een tocht van 150km gemaakt zonder een centje pijn. Dat is voor mij veelzeggend :-D
Omdraaien kan altijd nog!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16700
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Geralt schreef: di 14 juli 2020, 09:00 Fiets zoals je wilt...
Beetje te groot of te klein volgens de boeken zeggen niks over je persoonlijke voorkeuren en/of fysieke gesteldheid.
Zit je lekker zonder klachten en fijn?
Klaar mooi zo laten dan en genieten op je fiets. Heb al enkele bikefits en puzzeltochten gehad aleer een fiets op maat aan te schaffen. Om er telkens achter te komen dat een bikefit ook niet 100% zegt wat ikzelf ervaar. Zijn goede leidraden maar je eigen gestel zegt vaak meer. Kunt heel 't web op zijn kop zetten en ook hier tig onderbouwde adviezen krijgen terwijl jij je toch niet lekker voelt op je fiets. Wat hoort niet en wat wel mbt afstelling en wat is normaal? Juist, niks. Er bestaat geen normaal omdat geen enkel lichaam normaal is maar uniek! En rij jij lekker met een 30mm stem en met je stem omhoog? Doen dan, als jij je maar lekker voelt en kunt genieten van je fiets en de omgeving...
In principe klopt dat, je eigen lichaam is de beste graadmeter. Maar toch...

Ik zit al lang (hobbymatig) op de fiets, sinds ik in 1982 een sportfiets met racestuur en tien versnellingen kocht en de fietshobby ontdekte. In al die jaren heb ik ook de nodige ervaring opgedaan met de "pasvorm" van een fiets. En ook ik heb in totaal vele jaren op fietsen gereden waar ik geen klachten op had, maar waarvan ik er later achter kwam dat de maat toch niet optimaal bleek te zijn.
Meestal kwam ik daar achter omdat de opvolger een stuk beter aanvoelde :D

Er is ook een -soms groot- verschil in gevoeligheid van mensen voor een niet optimale houding, en je leeftijd speelt daarin een rol, je soepelheid neemt af.
Mijn eerste echte racefiets was feitelijk een maat te groot, maar daar heb ik nooit last van gehad. Ik was rond de 25 en wist ook helemaal niet dat die fiets iets te groot was. Tweedehands gekocht, en wat erop zat zat erop, daar veranderde ik niks aan (buiten het zadel op een prettige hoogte zetten). Ik zat niet bij een club, had geen vrienden die ervaring met (race)fietsen hadden dus het kwam neer op alles zelf uitzoeken. Enne, dat moest toen nog zonder Google boys and girls :wink:
Toen ik na vijf jaar de opvolger van die tweedehands fiets kocht en door de lbs wel op de juiste maat werd gezet was dat toch wel een verbetering...

Inmiddels zijn we ruim dertig jaar en vele fietsen verder, ben ik (al lang) zelf fietsen gaan opbouwen en weet aardig waar ik het zoeken moet als er iets niet helemaal goed is. En ik ben ervan overtuigd dat je nooit helemaal perfect gaat zitten op een fiets die eigenlijk een maat te groot of te klein is. En als je wel goed zit lever je in op rijkwaliteit (dat speelt meer op een mtb als op een wegfiets, omdat "sturen" bij een mtb nu eenmaal een belangrijkere rol speelt).
Soms kan het lastig zijn de goede maat te vinden, als je net op de rand zit van twee maten. Maar soms moet je dan ook de conclusie trekken dat die specifieke fiets niet voor jou is, en je beter bij een ander merk kunt kijken waar de bouw net wat anders uitpakt.

Let wel, ik wil hier niemand aanpraten dat hij of zij een verkeerde maat heeft. Ik pretendeer ook niet in een oogopslag te kunnen zien of iemand perfect op z'n fiets zit, en ik kan ook niet (goed) oordelen over andere maten dan waarmee ik zelf rijd (meestal "S"jes).
Maar een ding weet ik wel: er is maar een maat de goede, en dat is de juiste! :D
(even m'n Cruijffiaans uitproberen ;-)).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Leuk stukje om te lezen! Wat voor mij het belangrijkste uit je verhaal is is het volgende :

"Soms kan het lastig zijn de goede maat te vinden, als je net op de rand zit van twee maten. Maar soms moet je dan ook de conclusie trekken dat die specifieke fiets niet voor jou is, en je beter bij een ander merk kunt kijken waar de bouw net wat anders uitpakt."

Ik moet me minder blind staren/verliefd worden op een fiets die me eigenlijk (net) niet past.
Omdraaien kan altijd nog!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16700
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Dat was bij mij soms ook de reden dat ik een fiets/frame kocht wat het eigenlijk net niet was... dus het komt me wel bekend voor ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Fadje104
All rounder
All rounder
Berichten: 127
Lid geworden op: za 3 december 2016, 21:16

Ik rij al enige tijd rond op mijn carbon topstone met 2x 11 ultegra rx schakelgroep.
Prima schakelrange, maar ik gebruik er maar een klein deel van ik rij 90% van de tijd op het grote blad voor en de 3 kleinste kransjes achter.

nu heb ik het idee op de voorbladen te upgraden, wat nu 30/46 is.

met welke voorbladen rijden jullie?
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4052
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Ik zou er in jouw geval dan 50-34 of zelfs 52-36 op zetten. Zijn vrij standaard verhoudingen (ook evt in Ultegra)
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Jep. Ik heb ook 52/36. Kom er overal mee uit de voeten. Alleen op echt steile klimmen moet je misschien wel eens afstappen. Maar dan praat ik wel over 30%.
Omdraaien kan altijd nog!
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

kermit schreef: di 14 juli 2020, 12:05 Dat was bij mij soms ook de reden dat ik een fiets/frame kocht wat het eigenlijk net niet was... dus het komt me wel bekend voor ;-)
Gelukkig, ik dacht dat ik een bijzonder geval was. Zoals mijn vrouw zegt :lol:
Omdraaien kan altijd nog!
Plaats reactie