Gravelracers: Het grote Gravel Topic.

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
Plaats reactie
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Kalfonske schreef: zo 5 juli 2020, 16:17 Kun je als beginsel aannemen dat de reach (van fiets) + stuurpenlengte ongeveer gelijk zijn tussen een gravelbike en MTB
aangezien de reach van het racestuur er nog bijkomt in combinatie met het smaller stuur ?

Als voorbeeld :
Gravel bike reach 392 mm + 110 mm stuurpen = 500 mm (bij een stuurbreedte van 440 mm)
MTB reach 450 mm + 50 mm stuurpen = 500 mm (bij een stuurbreedte van 750 mm)

Of kun je dit totaal niet met elkaar vergelijken
Wat is hierbij een leidraad / hulpmiddel ?
Pfoe. Goede vraag. Je hebt met een dropbar ook nog te maken dat je stuur nog een stukje naar voren gaat dus dat je reach nog iets langer word. Een racestuur is immers niet recht.

De reach is voor mij een richtlijn. Hoe ik vervolgens op de fiets zit bepaald voor mij of ik een maat groter of kleiner wil. De stuurpen is aan te passen, de lengte van je bovenbuis niet. Het is belangrijk om goed op je zadel te zitten en goed boven je trappers te zitten. De rest kun je dus aanpassen met een andere lengte stuurpen.

Een vriend van mij zit graag diep en neemt een maatje kleiner plus een langere stuurpen en ik val meestal tussen twee maten in dus dan pak ik de grotere kant met een kortere stuurpen zodat ik minder diep zit.
Omdraaien kan altijd nog!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16700
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Volgens mij kun je veel beter in de hoogte wat aanpassingen doen dan in de lengte van een fiets. In de lengte zijn de mogelijkheden veel kleiner, je wilt niet je zadel enorm verschuiven en je wilt ook niet erg veel afwijken van de stuurpenlengte die voor een bepaalde fiets standaard is. Terwijl je met een zadelpen en spacers meer mogelijkheden hebt.

Als een gravelracer een erg lage stack/korte balhoofdbuis heeft laat ik 'm links liggen, dat is dan een geometrie die niet past bij wat ik zoek. Dat zou ik andersom ook doen: als je diep wilt zitten, kies een fiets met lage stack. Dat is echt beter dan een feitelijk te klein frame nemen omdat je dan het stuur tenminste laag krijgt.
Het net als met schoenen, sommige passen gewoon nooit lekker ondanks dat de maat goed is. Die koop je dan niet, waarom zou je dat met een fiets wel doen? Die zijn doorgaans nog wat duurder als een paar schoenen... ;-)

Ik zou de vergelijking met een mtb echt loslaten, waarom is dat belangrijk? Gewoon afgaan op wat de fabrikant adviseert qua maat en als je echt nul ervaring met dropbars hebt: loop eens een winkel in waar je op wat fietsen mag zitten en probeer wat uit. Dan heb je een startpunt qua maten.
Overigens is het bij een (gravel)racer meestal makkelijker om op een geotabel af te gaan dan bij een mtb. Waar sommige mtb's zitbuizen in allerlei fantasievormen hebben waardoor met name de zitbuishoek amper te bepalen is zijn racers vrij rechtoe-rechtaan. Als ik de bovenbuislengte en stack weet weet ik al vrij goed of het een fiets is die mij gaat passen.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

kermit schreef: ma 6 juli 2020, 10:37 Volgens mij kun je veel beter in de hoogte wat aanpassingen doen dan in de lengte van een fiets. In de lengte zijn de mogelijkheden veel kleiner, je wilt niet je zadel enorm verschuiven en je wilt ook niet erg veel afwijken van de stuurpenlengte die voor een bepaalde fiets standaard is. Terwijl je met een zadelpen en spacers meer mogelijkheden hebt.

Als een gravelracer een erg lage stack/korte balhoofdbuis heeft laat ik 'm links liggen, dat is dan een geometrie die niet past bij wat ik zoek. Dat zou ik andersom ook doen: als je diep wilt zitten, kies een fiets met lage stack. Dat is echt beter dan een feitelijk te klein frame nemen omdat je dan het stuur tenminste laag krijgt.
Het net als met schoenen, sommige passen gewoon nooit lekker ondanks dat de maat goed is. Die koop je dan niet, waarom zou je dat met een fiets wel doen? Die zijn doorgaans nog wat duurder als een paar schoenen... ;-)

Ik zou de vergelijking met een mtb echt loslaten, waarom is dat belangrijk? Gewoon afgaan op wat de fabrikant adviseert qua maat en als je echt nul ervaring met dropbars hebt: loop eens een winkel in waar je op wat fietsen mag zitten en probeer wat uit. Dan heb je een startpunt qua maten.
Overigens is het bij een (gravel)racer meestal makkelijker om op een geotabel af te gaan dan bij een mtb. Waar sommige mtb's zitbuizen in allerlei fantasievormen hebben waardoor met name de zitbuishoek amper te bepalen is zijn racers vrij rechtoe-rechtaan. Als ik de bovenbuislengte en stack weet weet ik al vrij goed of het een fiets is die mij gaat passen.
Daar valt ook zeker wat van te zeggen. Mooie vergelijking met de schoenen. Maar ondanks dat ik volgens de fabrikant op een 56cm fiets moet ( terwijl ik bij 12gobiking bijvoorbeeld op een 54 cm fiets moet ) vind ik toch dat ik iets te gestrekt zit, terwijl mijn zadel wel gewoon goed boven de pedalen staat en ik de diepte van mijn zit wel prettig vind. Mijn stuur staat nu helemaal op het hoogste punt met 4 spacers eronder.

Om terug te komen op de schoenen, ze passen me goed in de lengte en de breedte, alleen het zooltje zit niet zo lekker. Doe je er dan een ander zooltje ( stuurpen ) in of koop je andere schoenen (fiets) die wel voor 100% goed zitten maar die je niet zo mooi vind waardoor je ze eigenlijk niet aantrekt ( = marktplaats ) ?
Omdraaien kan altijd nog!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16700
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik zocht verder naar een fiets (paar schoenen) die èn goed past èn er goed uitziet ;-)

Maar serieus, ik heb in het verleden een paar keer de fout gemaakt een fiets te kopen die het qua maat eigenlijk net niet was. Omdat het een aanbieding was die ik niet kon laten lopen, ik al half verliefd op het model was geworden etc.
Elke keer was de uitkomst dat ik gewoon nooit hèt gevoel bij die fiets kreeg en 'm uiteindelijk verkocht heb. Het was niet dat er niet mee te rijden viel, maar bij sommige fietsen valt alles precies op z'n plek en bij andere niet. Soms kun je niet eens precies uitleggen waarom.
Maar ik denk dat een net niet perfecte maat de kans op de tweede situatie sterk vergroot en da's zonde van je geld...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

kermit schreef: di 7 juli 2020, 08:47 Ik zocht verder naar een fiets (paar schoenen) die èn goed past èn er goed uitziet ;-)

Maar serieus, ik heb in het verleden een paar keer de fout gemaakt een fiets te kopen die het qua maat eigenlijk net niet was. Omdat het een aanbieding was die ik niet kon laten lopen, ik al half verliefd op het model was geworden etc.
Elke keer was de uitkomst dat ik gewoon nooit hèt gevoel bij die fiets kreeg en 'm uiteindelijk verkocht heb. Het was niet dat er niet mee te rijden viel, maar bij sommige fietsen valt alles precies op z'n plek en bij andere niet. Soms kun je niet eens precies uitleggen waarom.
Maar ik denk dat een net niet perfecte maat de kans op de tweede situatie sterk vergroot en da's zonde van je geld...
Daar heb je ook weer een punt. Ik ga dit wel meenemen bij mijn volgende fiets. Ik focus me vaak op de diepte van de zit en de lengte pas ik aan met een stem. Zeker omdat ik vaak ik tussen 2 maten in zit. Ik heb nu voor het eerst de aanbevelingen van de fabrikant aangehouden in plaats van de verkoper en ik moet zeggen dat dat best wel goed uitpakt. Voor nu zit ik er echt prima op en de fiets blijft nog steeds erg stabiel met de 60mm stuurpen. Behalve boven de 50 km per uur, dan wordt ie wat nerveuzer. Maar dat is dan ook wel serieus hard.

Misschien als ik op een perfecte fiets stap dat ik precies weet wat je bedoeld. Maar misschien zit ik er al op? Ik vind hem namelijk voortreffelijk rijden. Het is lastig onder woorden te brengen.
Omdraaien kan altijd nog!
Gravelmarc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 279
Lid geworden op: vr 20 oktober 2017, 14:14

Precies zoals Kermit al zei, kies ik tegenwoordig ook een fiets die mij past, ipv te kijken naar Merk/model.
Soms moet je concluderen dat een fiets je gewoonweg niet past.

Ik denk dat je met een maatje kleiner ook/beter uitkomt.

Je zegt, ik heb de pen omgedraaid, met een negatieve hoek, dus kennelijk was de stack dus al te hoog, als je dan ook nog een kortere pen neemt, is de reach ook te lang.
Dan kan ik er eigenlijk niets anders van maken dan dat je op een te groot kader zit.
Ride like you stole it
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Groot misschien. Maar niet te groot. Mijn zadelrails staat keurig in het midden en ik zit niet te diep. Hooguit vond ik de reach wat lang maar dat is opgelost voor 27,95€.

Dat verhaal van de negatieve stuurpen slaat natuurlijk nergens op. Dat je hem kort vind kan je misschien linken aan een te groot frame, maar zoals je dat zegt zou iedereen met een negatieve stuurpen op een te groot frame rijden?
Daarbij zitten er ook nog steeds vier spacers onder mijn stuurpen. Als de stuurpen op het balhoofd ligt, dan misschien wel.

Maar dan moet ik bij een 54cm frame dan een 35 graden stuurpen positief moeten plaatsen voor dezelfde zit? Dan is dit toch een betere oplossing?
Omdraaien kan altijd nog!
klaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 857
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

JMA1992 schreef: di 7 juli 2020, 16:32 Maar dan moet ik bij een 54cm frame dan een 35 graden stuurpen positief moeten plaatsen voor dezelfde zit? Dan is dit toch een betere oplossing?
Hoe kom je bij die 35 graden? Het verschil in stack tussen een Rove 54 en 56 is 19mm. Dat is ook om en nabij het verschil dat je hebt als je een 75mm stuurpen andersom op je fiets zet. Met een 54 had je ws. met de standaardstuurpen uit de voeten gekund. Ik snap ook niet helemaal waar je op baseert dat je volgens Kona op een 56 zou moeten zitten. Ik heb ongeveer dezelfde beenlengte als jij, maar ik ben in totaliteit wat langer. Ik zou zeker voor een 54 gekozen hebben maar dan in combinatie met een langere stuurpen.
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

klaast schreef: di 7 juli 2020, 17:16
JMA1992 schreef: di 7 juli 2020, 16:32 Maar dan moet ik bij een 54cm frame dan een 35 graden stuurpen positief moeten plaatsen voor dezelfde zit? Dan is dit toch een betere oplossing?
Hoe kom je bij die 35 graden? Het verschil in stack tussen een Rove 54 en 56 is 19mm. Dat is ook om en nabij het verschil dat je hebt als je een 75mm stuurpen andersom op je fiets zet. Met een 54 had je ws. met de standaardstuurpen uit de voeten gekund. Ik snap ook niet helemaal waar je op baseert dat je volgens Kona op een 56 zou moeten zitten. Ik heb ongeveer dezelfde beenlengte als jij, maar ik ben in totaliteit wat langer. Ik zou zeker voor een 54 gekozen hebben maar dan in combinatie met een langere stuurpen.
Staat op de site van kona, met mijn binnenbeen lengte tussen de 52 en 56 voor 76 tot 84 cm bbl en 176–183 cm. Maat 52-54 gaat tot 79 cm bbl en Tot 178 cm.

Dus dan zit ik op een 56 toch goed?

Ik snap niet dat iemand op de maat en plaatsing van een stuurpen kan baseren dat mijn frame te groot is.

Dat jij voor een 54 zou kiezen moet je zelf weten, ik wil gewoon niet zo diep zitten dus ik zit op een 56 met kortere stuurpen. En dat zit/rijdt/stuurt/staat prima.
Omdraaien kan altijd nog!
Gravelmarc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 279
Lid geworden op: vr 20 oktober 2017, 14:14

JMA1992 schreef: di 7 juli 2020, 16:32 Groot misschien. Maar niet te groot. Mijn zadelrails staat keurig in het midden en ik zit niet te diep. Hooguit vond ik de reach wat lang maar dat is opgelost voor 27,95€.

Dat verhaal van de negatieve stuurpen slaat natuurlijk nergens op. Dat je hem kort vind kan je misschien linken aan een te groot frame, maar zoals je dat zegt zou iedereen met een negatieve stuurpen op een te groot frame rijden?
Daarbij zitten er ook nog steeds vier spacers onder mijn stuurpen. Als de stuurpen op het balhoofd ligt, dan misschien wel.

Maar dan moet ik bij een 54cm frame dan een 35 graden stuurpen positief moeten plaatsen voor dezelfde zit? Dan is dit toch een betere oplossing?
Je zegt zelf dat je de stuurpen negatief hebt gezet. Terwijl de Kona met een positieve komt.
JMA1992 schreef: za 4 juli 2020, 17:02

Inmiddels heb ik een Kona Rove 56 cm. Hier heb ik zojuist een 60mm 10 graden stuurpen ( naar beneden ) gemonteerd. Ik ben eerst van 90 naar 75mm gegaan maar zit nu nog net iets te gestrekt voor mijn idee. Deze 75mm stem stond 8 graden naar boven


Net was Klaas zegt, met een 54 zou je waarschijnlijk qua reach tov van die omgedraaide korte pen evenhoog zitten.

En, maar dat is mijn menig, een stuurpen van 60 en zelfs 45 wat jou vriend erop heeft zitten vind ik absurd. Nogmaals, geen aanval!
Ride like you stole it
klaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 857
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

JMA1992 schreef: di 7 juli 2020, 17:46
klaast schreef: di 7 juli 2020, 17:16

Hoe kom je bij die 35 graden? Het verschil in stack tussen een Rove 54 en 56 is 19mm. Dat is ook om en nabij het verschil dat je hebt als je een 75mm stuurpen andersom op je fiets zet. Met een 54 had je ws. met de standaardstuurpen uit de voeten gekund. Ik snap ook niet helemaal waar je op baseert dat je volgens Kona op een 56 zou moeten zitten. Ik heb ongeveer dezelfde beenlengte als jij, maar ik ben in totaliteit wat langer. Ik zou zeker voor een 54 gekozen hebben maar dan in combinatie met een langere stuurpen.
Staat op de site van kona, met mijn binnenbeen lengte tussen de 52 en 56 voor 76 tot 84 cm bbl en 176–183 cm. Maat 52-54 gaat tot 79 cm bbl en Tot 178 cm.

Dus dan zit ik op een 56 toch goed?
De site geeft een range aan. Voor de maten 52-56 geven ze een lengte en bbl aan waar jij netjes in valt. Dan kun je voor een 56 kiezen, maar stellen dat je volgens Kona op een 56 hoort is weer wat anders.
Ik snap niet dat iemand op de maat en plaatsing van een stuurpen kan baseren dat mijn frame te groot is.

Dat jij voor een 54 zou kiezen moet je zelf weten, ik wil gewoon niet zo diep zitten dus ik zit op een 56 met kortere stuurpen. En dat zit/rijdt/stuurt/staat prima.
Nou ja, je maakt vooral in de lengte nogal een grote aanpassing. Conclusie dat een maat kleiner dan passender was vind ik niet zo gek. En dieper zitten op een 54 is onzin. Zoals gezegd: met de gewone stuurpen omhoog zou je op de 54 net zo hoog zetten als nu met de stuurpen naar beneden. Wat je nu doet is toch wel een beetje raar: maximale spacer om niet te diep te zitten en dan wel je stuurpen naar beneden waardoor je dieper komt te zitten. En een je keist een kortere stuurpen terwijl je, door hem omgekeerd te plaatsen, ook een langere reach creëert. Als het goed fietst dan is dat helemaal prima, maar om nou te zeggen dat je logische keuzes maakt...
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Ja als jullie het zo stellen hebben jullie misschien wel gelijk omtrent die stuurpen. Zo heb ik het nog niet nader bekeken. Dank daarvoor :-q Ik zal dit met mijn volgende fiets zeker meenemen.

Die 60mm is overigens als test, die tot nu toe wel goed bevalt. Misschien zet ik die 75 er nog wel eens omgedraaid om.

Ik merk kwa stuurgedrag tussen de standaard 90 en de 60 die ik nu heb op het asfalt niet zo veel verschil. Onverhard en op de korte draaitjes in de tracks hier rijdt ie wel een stuk beter.
Omdraaien kan altijd nog!
Gravelmarc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 279
Lid geworden op: vr 20 oktober 2017, 14:14

Hier even een overzichtje met jou 56 en -10gr 60mm stem.
En de standaard 54 en 52. (Waarbij ik voor de spacers uitgegaan ben van 3cm, is mogelijk anders maar voor vergelijk, heb ze alle 3 op 3cm gezet en dus qua vergelijk hetzelfde, maakt een cm meer of minder niet heel veel uit.)

Dan zie je dat je qua stack nu een dikke cm lager zit dan de standaard 54 met 90 en +8.
Wel zit je een dikke 2 korter met je 60mm.
Zelfs een 52 is op 6mm na evenhoog als je nu gemodificeerde 56 en een grove 1cm langer dan nu met 60mm
Je zit dus qua stack in de buurt van een 52. En dan is die je nog iets te lang.
Ik zou bijna denken dat de 52 de beste maat is voor je.

Afbeelding

De rove vind ik sowieso “raar” qua maten. Vrij lange reach bij maten. Het zet je gauw op het verkeerde been. Een 56 is niet even te vergelijken met een 56 van een ander merk. Zou bijna durven stellen dat die een maatje groter is dan bij andere merken.
Soms moet je, zoals ik al eerder aangaf, een bepaalde fiets/merk laten staan omdat het gewoonweg niet past.

Ik gebruik bovengenoemde tabel altijd om mijn huidige fiets te vergelijken met mogelijke nieuwe kandidaten. En dan kom ik soms tot de conclusie dat de mooiste fiets niet mijn ding is qua maat. En blijf ik er weg.
En dan bedoel ik dus, erg grote compromissen qua stemlengte of spacers weglaten. En ik vind 60mm stem op een fiets die 90mm heeft te veel van het goede. En als je dan ook nog de pen omdraait om lager te zitten is 1+1=2. Dan is de maat gewoon te groot!
Ride like you stole it
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Dat is een mooi tabelletje! En als ik hem nou met die 75mm en +8 doe? Klopt de maat dan beter? Want ik heb een tocht van 103 km gereden met die 75mm en +8 en eigenlijk zonder al te veel problemen. Misschien net iets te gestrekt maar zonder de nekpijn klachten op een racefiets die sowieso echt te groot was ( bleek na aanschaf )

Ik heb de huidige stem gemonteerd maar nog niet verder gereden dan een rondje van 20km vanwege het weer.. op de korte stukken ben ik er wel enthousiast over.

Als ik die 75mm stem op -8 zet. Waar zou ik dan op uitkomen?
Omdraaien kan altijd nog!
klaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 857
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

Gravelmarc schreef: di 7 juli 2020, 19:25 Je zit dus qua stack in de buurt van een 52. En dan is die je nog iets te lang.
Ik zou bijna denken dat de 52 de beste maat is voor je.
Je zit met de 52 dan wel op de max qua hoogte: maximale spacers en stuurpen omhoog. Als de huidige drop van ca. 1 cm echt maximaal is dan wordt een 52 wel lastig. De vraag is natuurlijk hoe hard die 1cm is. Als je van een wat grotere (voor je lengte) MTB afkomt lijkt het misschien heel wat, maar 1cm verschil tussen zadel en stuur is voor de meeste mensen erg weinig.
De rove vind ik sowieso “raar” qua maten. Vrij lange reach bij maten. Het zet je gauw op het verkeerde been. Een 56 is niet even te vergelijken met een 56 van een ander merk. Zou bijna durven stellen dat die een maatje groter is dan bij andere merken.
Dat 'bijna' kun je wel weg laten. De Rove heeft een stack en reach die andere merken voor een 58 hanteren. Bovenbuis idem.
Plaats reactie