MonkeyRider schreef: ↑vr 8 mei 2020, 08:59
Ik zou vooral proberen proef te rijden, er zit nogal wat verschil in stuurgedrag tussen diverse gravelbikes. Waar de een met smallere banden rijdt als toerfiets, rijdt de ander meer als een racefiets (is ook smaak).
Ik heb het idee dat die verschillen in geo vooral in het terrein een belangrijke rol spelen, op de weg veel minder.
Een fiets is niet langzamer met een "luie" geometrie (daarom ook een rotwoord, "luie" impliceert dan iets wat er niet is). Hij voelt misschien wel rustiger en daarmee minder agressief aan. Maar of er goed een flinke snelheid mee gereden kan worden is vooral afhankelijk van de gemonteerde banden en de zithouding (aerodynamica & kun je je kracht goed kwijt).
Voor veel mensen die een hardcore racefiets gewend zijn voelt een typische gravelaar langzamer, maar het verschil is meestal marginaal (mits er vergelijkbare banden gemonteerd zijn).
Dus met een gravel-geo kun je imo prima op de weg rijden, maar andersom is veel lastiger. Je wilt geen nerveus reagerende fiets in het terrein. Daarom zou ik echt een fiets met gravel geo nemen en geen veredelde cyclocrosser (die zijn steiler gebouwd en hebben een hogere bracket).
Verder, als je op straat een snel gevoel wilt houden: geen 650b wielen met bredere banden monteren maar gewoon voor 700c wielen gaan. Brede 650b sloffen zijn gewoon zwaarder en geven de fiets daarmee een minder snel gevoel. Ga je vooral het terrein in kunnen ze wel een goede keus zijn maar voor allround gebruik zie ik meer in de grotere wielen (die je ook veel vaker ziet, niet voor niets natuurlijk).
Ik kan persoonlijk de keus voor een 2x crank goed begrijpen. Voorbladen en/of cassettes wisselen, sommigen vinden het geen probleem maar ik heb daar zelf ook geen zin in. En met een 2x11 heb je altijd en overal de juiste verzetten bij de hand zonder te hoeven sleutelen. Dat ik toch met 1 voorblad rijd komt omdat de range daarmee voor mij al toereikend is, ik kan toch geen 35km/h+ meer kruisen...
Toevallig gisteren nog 120km op mijn gravelracer gereden, volledig op straat

Ik heb een Genesis Fugio, die volgens veel reviews naar de "terreinkant" neigt. Maar dan wordt-ie ook getest met brede 650b rubbers, en ik heb er gewoon racewielen in zitten met 38mm Schwalbes. Voor mijn manier van fietsen (sportief toeren) bevalt-ie me zo uitstekend!
images for upload