Gravelracers: Het grote Gravel Topic.

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
Plaats reactie
Tom045
Pro Biker
Pro Biker
Mijn mountainbike: Superfly

vr 22 februari 2019, 20:35

sjuutje1969 schreef:
vr 22 februari 2019, 20:03
Wie kan mij van een advies voorzien;
Ik heb een kona rove met 34 mm banden erop. Ik heb de fiets nu 1 jaar en rijd er voornamelijk mee over de weg maar soms is het ook echt onwijs leuk om er offroad mee te rijden.
Ik wil eigenlijk graag andere banden, of eigenlijk denk ik dat ik een extra setje velgen wil met andere banden... alleen alles wat ik kan vinden bij de internetwebshops is behoorlijk aan de prijs.
Iemand tips, wat zie ik over het hoofd of moet dat echt zoveel geld kosten (bedragen tussen de 280, 450 en vele malen hoger heb ik voorbij zien komen....).

Dus eigenlijk een setje wielen geschikt voor race/weg bandjes (28 mm?), waar moet ik op letten, welke maat etc?
Op zich moet je op veel dingen letten.
- velg-/schijfrem;
- indien schijfrem, centerlock of 6-gaats;
- body voor Sram/Shimano 10/11 speed / sram XD / Campa;
- velgbreedte;
- steekassen / inbouwbreedte / snelspanners;
- aantal spaken kan nog interessant zijn;
- bij de wielsets die een stuk goedkoper zijn dan het door jouw genoemde bedrag moet je even kijken wat voor lagers in de naven zitten. Ik zou voor industrielagers kiezen.
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

vr 22 februari 2019, 21:17

Het is meer dan waarschijnlijk dat die 28mm gewoon op je huidige wielen passen, dus dan hoef je geen tweede wielset, maar ben je wel af en toe een kwartiertje kwijt voor een bandenwissel.

Op http://www.konaworld.com/rove.cfm staan geen specs van de velgen. Als je het heel precies wilt weten, dan zou je de inwendige breedte van de velgen moeten controleren op de ERTRO-tabel waar velgbreedtes en banddiameters met elkaar vergeleken worden.
In de praktijk zal het wel meevallen.
Extra wielset met uitvalnaven (quick release) en schijven hoef je de kop niet te kosten, maar is niet nodig als je niet te beroerd bent voor de bandenwissel.
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

vr 22 februari 2019, 22:20

Ik heb een nieuwe set met qr, komt uit mijn Pickenflick.
Mag weg voor weinig, bij interesse stuur maar een PB.
Vliegende ton
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk

vr 22 februari 2019, 23:49

Ik rij met verschillende wielen (zelf ook Rove) let op dat je niet te laag met Bottom Bracket komt. Ik heb nog wel een setje wielen uit mijn Rove over. Als het dezelfde zijn lkkr makkelijk, want zelfde naafbreedte & hoef je je schijfrem niet bij te stellen op de disc..dit verschilt nog wel eens..heb zelf ook een 650b setje👍
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Contacteer:

za 23 februari 2019, 14:06

Vandaag eerste rit na longonsteking, 6 weken niet gefietst.
Dus ook de eerste rit met de Canyon VCLS zadelpen, die veert max. 2cm, werkt erg goed.

Afbeelding

Afbeelding
sjuutje1969
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Mijn mountainbike: Kona big Honzo en Kona Rova AL

za 23 februari 2019, 23:02

bert l. schreef:
vr 22 februari 2019, 21:17
Het is meer dan waarschijnlijk dat die 28mm gewoon op je huidige wielen passen, dus dan hoef je geen tweede wielset, maar ben je wel af en toe een kwartiertje kwijt voor een bandenwissel.

Op http://www.konaworld.com/rove.cfm staan geen specs van de velgen. Als je het heel precies wilt weten, dan zou je de inwendige breedte van de velgen moeten controleren op de ERTRO-tabel waar velgbreedtes en banddiameters met elkaar vergeleken worden.
In de praktijk zal het wel meevallen.
Extra wielset met uitvalnaven (quick release) en schijven hoef je de kop niet te kosten, maar is niet nodig als je niet te beroerd bent voor de bandenwissel.
Een extra setje banden en dan wisselen is eigenlijk niet een optie. Ik zou graag tubeless willen rijden en dan wordt het wel een heel gedoetje... nu trouwens ook al knap lastig om de bb om de velg te krijgen, die zit strak!
sjuutje1969
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk

za 23 februari 2019, 23:05

Jamis Diablo schreef:
za 23 februari 2019, 14:06
Vandaag eerste rit na longonsteking, 6 weken niet gefietst.
Dus ook de eerste rit met de Canyon VCLS zadelpen, die veert max. 2cm, werkt erg goed.

Afbeelding

Afbeelding
Hey, ik zie een brooks cambium zadel, heb jij ook dat je fietsbroek daar een stuk sneller op slijt?
Bij mij is dat nl. wel het geval, helaas want het zadel zit fantastisch!
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Contacteer:

za 23 februari 2019, 23:38

Tot nu toe niks van gemerkt, maar rij altijd met een baggy over de zeem, die slijten sowieso een stuk minder snel dan lycra.
Hoe zou die slijtage komen dan?
sjuutje1969
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk

za 23 februari 2019, 23:49

Jamis Diablo schreef:
za 23 februari 2019, 23:38
Tot nu toe niks van gemerkt, maar rij altijd met een baggy over de zeem, die slijten sowieso een stuk minder snel dan lycra.
Hoe zou die slijtage komen dan?
doordat het zadel niet glad is maar iets ruw aanvoelt denk ik? Mijn lycra gaat er inderdaad helemaal aan. Met een baggy rijd ook niet fijn op dit zadel, kruipt omhoog en zit dan op de verkeerde plaats dubbel :-{
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

zo 24 februari 2019, 11:12

sjuutje1969 schreef:
za 23 februari 2019, 23:02
Een extra setje banden en dan wisselen is eigenlijk niet een optie. Ik zou graag tubeless willen rijden en dan wordt het wel een heel gedoetje... nu trouwens ook al knap lastig om de bb om de velg te krijgen, die zit strak!
Dat gaat niet vliegen inderdaad. Op naar een tweede wielset.
sjuutje1969
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk

zo 24 februari 2019, 14:01

net mijn huidige setje velgen met band gewogen; per stuk 2100 gr. :-{
Een ander setje wielen moet dan zeker meer lichtgewicht kunnen, dan kan ik het huidige setje wel voor offroad gebruiken.
supermoos2907
All rounder
All rounder

zo 24 februari 2019, 19:20

kermit schreef:
do 21 februari 2019, 21:09
Het feit dat je af en toe met een groep gaat rijden heeft wel invloed op je keuze naar mijn idee. Zeker als het tempo aardig sportief is en de rest op lichte karretjes / volbloed racers rijdt zul je het merken als je zelf op een relatief zware gravelracer met 650b zit (en dan nog met gravelprofiel ook...? ;-)).
Rij je alleen maakt dat allemaal niet uit, dan rij je op gevoel en meestal niet op het scherpst van de snede.

Staal, zeker als het geen erg lichtgewicht is, is stijf zat. Evenals een vork met rechte vorkbuis, we hebben het niet over een verende vork met 150mm veerweg waar dat soort zaken belangrijker worden.

Als je gebruiksplannen erg ver uit elkaar liggen (zowel het terrein in als knallen met de maten) kun je twee wielsets overwegen. Een met gravelbanden (evt 650b) en een met 28~32mm racebandjes. Veel af fabriek wielsets in gravelracers zijn behoorlijk lomp, daar is vaak wel wat te winnen.

Verzettenkeuze is subjectief, maar in een groep meerijden en nèt niet je ideale verzetje kunnen draaien zou ik erg onprettig vinden. Dus grote stappen zou het voor mij niet worden, dan liever een 2x setup met kleine cassette om toch ook een licht klimverzetje aan boord te hebben.
Dank voor deze (en alle andere) info en meningen! Ik heb uiteindelijk de keuze gemaakt voor een Kona Rove NRB DL. Toch voor een 2x11 en geen staal.... maar voor mijn beoogd gebruik perfect! Komende week zal ie klaar staan. Ben benieuwd!
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Mijn mountainbike: Is stoffig
Contacteer:

zo 24 februari 2019, 19:39

sjuutje1969 schreef:
za 23 februari 2019, 23:05
Hey, ik zie een brooks cambium zadel, heb jij ook dat je fietsbroek daar een stuk sneller op slijt?
Bij mij is dat nl. wel het geval, helaas want het zadel zit fantastisch!
Ik heb zo'n Brooks op m'n woonwerkfiets, met jeans is het geen probleem.
De kevlar zijkanten van mn oude Fizik Gobi XM maakten wel dunne plekken in mn jeans, dus het kan altijd erger ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Contacteer:

zo 24 februari 2019, 20:21

Oer roadplus gravelracer :winkie:

https://youtu.be/LxKki3eWg2M
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Mijn mountainbike: Is stoffig
Contacteer:

ma 25 februari 2019, 01:57

mbaction.com schreef:Drop it like it’s hot: One of Tomac’s signature setups was running drop bars on his mountain bike for races. Proof that mountain biking was still in its infancy.
Lees hier het hele interview.

Naderhand kwam hij toch tot de conclusie dat het anders kon
(in het bovenstaande interview vertelde hij dat dit z'n favoriete fiets was, dus niet de dropbarbikes)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie