Gravelracers: Het grote Gravel Topic.

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
Plaats reactie
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4077
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Het leuke van een gravelbike is voor mij juist dat je niet echt "routes" hoeft te kiezen, maar vrijwel overal (in) kunt rijden en daardoor redelijk onbeperkt bent. Asfalt gaat goed (stuk fijner als op een mtb vind ik), zithouding en klimwerk vind ik er fijner op en op slechte paden kom je een heel eind. Vlgs mij is er in Nederland offroad niet veel waar je niet door komt met een gravelbike op 40mm banden.......dus kun je in de praktijk elk paadje wel inrijden en kom je nog eens ergens op nieuwe stukken. Extra voordeel is dat wandelaars in natuurgebieden je blijkbaar beter accepteren als op een mtb......mits je rustig rijdt :wink:
Op vakantie in Frankrijk gaat ie ook mee, maar daar blijf ik wel weg van uitdagende mtb singletracks als ik die tegenkom.
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

Rayb81 schreef:Het is ook een beetje de vraag wat nu een echt gravelpad is.
Bijv de hele route Apeldoorn is goed te doen op een gravelracer, op een paar stukjes met wortels die minder comfortabel zijn.

De route van Rheden is voor de helft ook comfortabel te doen.

Ik denk dat het lastig is om hele routes te vinden, het zijn allemaal stukjes.
Route Apeldoorn is inderdaad meer een gravelrit dan mtb-route.
MonkeyRider schreef:Het leuke van een gravelbike is voor mij juist dat je niet echt "routes" hoeft te kiezen, maar vrijwel overal (in) kunt rijden en daardoor redelijk onbeperkt bent. Asfalt gaat goed (stuk fijner als op een mtb vind ik), zithouding en klimwerk vind ik er fijner op en op slechte paden kom je een heel eind. Vlgs mij is er in Nederland offroad niet veel waar je niet door komt met een gravelbike op 40mm banden.......dus kun je in de praktijk elk paadje wel inrijden en kom je nog eens ergens op nieuwe stukken. Extra voordeel is dat wandelaars in natuurgebieden je blijkbaar beter accepteren als op een mtb......mits je rustig rijdt :wink:
Op vakantie in Frankrijk gaat ie ook mee, maar daar blijf ik wel weg van uitdagende mtb singletracks als ik die tegenkom.
Dat vat mijn gedachtegang wel redelijk samen ja. Uiteraard had ik de 1e dag van het weekend al spijt dat ik m niet meer had meegenomen.. Achja kom er vast wel weer eens :lol:
Maaarek
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 439
Lid geworden op: ma 21 mei 2012, 18:26

BMC heeft ook een gravelbike uitgebracht, ik vind het een mooi ding met een 1x11 aandrijving en schijfremmen!

https://www.bmc-switzerland.com/bx-en/b ... tion/1170/" onclick="window.open(this.href);return false;
klaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

Het is een mooi ding, maar met 34mm bandjes max geen echte gravelbike imo
Gravelmarc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 279
Lid geworden op: vr 20 oktober 2017, 14:14

Inderdaad, is het zelfde concept dat Trek hanteerde met de Domane toen men geen echte ravelracer had.
Iets bredere banden erop en een label gravelracer erop.
Ride like you stole it
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4077
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Nu rijdt ik zelf wel het meest met 35mm banden op mixroutes road/offroad en ben ik daar op ruwe grind/gravel paden in het buitenland nooit te kort mee gekomen. 42mm is wel fijn op zand en wat ruwere paden....maar dan kom je vlgs mij ook al snel aan de grens van wat kan (?) en pak ik liever een 29 (plus?)er. Een beetje meer roadgeo en iets smallere banden is wat betreft sturen wel fijn op asfalt.
Robertdj
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 445
Lid geworden op: vr 2 augustus 2013, 16:02
Mijn mountainbike: project12, Bird

Zo staat mijn Point AR er nu bij (maar dan met MTB klikpedalen ipv flats).
Fulcrum Red Power HP i.c.m. WTB ByWay bandjes (650b). Fiets voelt nu alsof ik in één rechte lijn naar kantoor kan rijden, door de weilanden, sloten en gebouwen :lol:.
Afbeelding
henkjan29er
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 219
Lid geworden op: ma 10 juni 2013, 22:55
Mijn mountainbike: Trek Stache

Mooie fiets! Die wtb bandjes staan m ook erg goed
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4077
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Blijft een mooi fietsje, zo'n Point AR inderdaad :-q
Forau
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1179
Lid geworden op: di 17 april 2007, 19:42
Mijn mountainbike: Soma / Santa Cruz / Ibis

https://www.ltdgravelraid.cc" onclick="window.open(this.href);return false;

Gravel raid met Laurens ten Dam.
Kamping plaats (2 overnachtingen), voedsel, rit en festival avond in de Eiffel. Route van 110k of 140k.

Wat vinden jullie daarvan? Lijkt me leuk, maar ik vind 250.- een beetje overdreven prijzig. Misschien als je de optredens e.d. meetel.
nomad030
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 859
Lid geworden op: wo 16 augustus 2006, 16:07
Mijn mountainbike: Fatmodul SX01

Ik heb hetzelfde gevoel. Het zal vast een goede sfeer zijn en goed geregeld (de organisatie erachter doen meer goed geregelde evenementen), maar ik vind het ook duur voor weekendje kamperen met GPStocht. Ik vraag me af of ik die sfeer en LtD-entourage de meerprijs waard vind.
De route zelf zal wel leuk zijn, die wordt uitgezet door Gijs Bruinsma die ook parcoursbouwer is van the Ride, Meewindkoers, Tour for Life en WTSHNN. Meewindkoers krijgt ook een gravelvariant zag ik trouwens.

edit; ik heb het afgelopen half jaar op een aantal manieren al een discountaanbieding van 10% gekregen voor deze tocht.
Er zijn vele paden naar de top van de berg, maar het uitzicht is altijd hetzelfde.
Robertdj
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 445
Lid geworden op: vr 2 augustus 2013, 16:02
Mijn mountainbike: project12, Bird

Gaat LtD dan ook radlers uitdelen tijdens de rit?

Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Afbeelding

Mijn Arkose is een klein beetje gepimped de afgelopen maanden :lol:
En trok dit weekend een kilo of 40 naar down the rabbit hole...

Remmen/shifters: Force 1
Derraileur: Rival 1
Crank: Easton EC90 :oops:
Wielen: DT RR-511 @ DT 350
Banden: Schwalbe G-One speed 30mm
Cassette: Sunrace 11-42
Seatpost: Ergon CF3 Pro
Pedalen: Time XC8, maar je ziet hem hier met flats van de MTB ivm festival-mode.

... ik heb nog een iets meer gravel wiel + banden setje liggen (met ramblers..)
Waar woke is, is vuur
Robertdj
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 445
Lid geworden op: vr 2 augustus 2013, 16:02
Mijn mountainbike: project12, Bird

Ah, dan zijn we elkaar misschien tegengekomen! :-q

Uit nieuwsgierigheid, waar heb je je fiets eigenlijk neergezet?

En offtopic, nog vette bandjes gezien? :D
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Robertdj schreef: En offtopic, nog vette bandjes gezien? :D
Daar hebben we het fatbike topic voor ;-)
Plaats reactie