https://www.bnr.nl/nieuws/technologie/1 ... leden-tijd
"Zelf een fietsband oppompen is binnenkort misschien verleden tijd. Tenminste, als het aan Gertjan van Ginderen ligt. Met zijn bedrijf Gravaa heeft hij het Kinetic Air Pressure System (KAPS) ontwikkeld, waarmee al fietsend de bandenspanning elektronisch kan worden aangepast."
"'Vanuit kostenoogpunt gaan we top-down de markt in', vervolgt hij. 'Dus we beginnen in de high-end mountain- en gravelbike-markt. Dat is een opkomende en populaire sector, en zodoende hebben we ook een deal gesloten met een toonaangevend merk.'"
https://www.gravaa.com/en/
Het zou geschikt kunnen zijn voor tubeless banden want die willen nogal eens langzaam druk verliezen. Maar wat een bedrag.
Automatisch je bandendruk wijzigen...
- Fastcruiser
- Mountainbike Junk
- Berichten: 353
- Lid geworden op: do 13 december 2012, 09:46
...maar zo snel ben ik helemaal niet (meer).
-
- Mtb fanaat
- Berichten: 36
- Lid geworden op: do 19 augustus 2021, 14:42
Ik pomp zelf wel
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 10371
- Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
- Mijn mountainbike: Lux Trail CF7
Sowieso veel te zwaar, bijna 2kg voor een carbon XC-setje.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
- Dice Oldskool
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5572
- Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
- Mijn mountainbike: Mondraker Level R
Kansloos.
- Marcobiker
- Mountainbike Junk
- Berichten: 380
- Lid geworden op: ma 9 mei 2011, 10:37
- Mijn mountainbike: Merida Matts TFS XT-Edition
Mooi bedacht, en een hoog gadget-gehalte. Meer niet.
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 324
- Lid geworden op: za 13 juni 2015, 19:52
- Mijn mountainbike: Orbea Laufey H10
Gezien de eerste reacties op de aankondiging van droppers, draadloos schakelen, balhoofdhoeken luier dan 70°, sturen breder dan 72cm, enz. enz. denk ik dat dit binnen een paar jaar de standaard is op iedere fiets in het wat duurdere segment
https://youtu.be/TNwhIHqM60g
https://youtu.be/TNwhIHqM60g
- cheeta
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 7385
- Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
- Mijn mountainbike: Plopsaland
Het idee an sich is volgens mij best interessant voor niche toepassingen waar je een competitief voordeel hebt wanneer je a) geen groot compromis hoeft aan te gaan qua bandenspanning en b) je niet toch al staat te wachten en wel even kan pompen.
Als de massa voornamelijk in de naaf zit kun je ook discussieren hoe verschrikkelijk dat nu precies is...
Als de massa voornamelijk in de naaf zit kun je ook discussieren hoe verschrikkelijk dat nu precies is...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."
| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29960
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Voor iemand die altijd met de perfecte druk wil rijden wegen die "paar gram" best zwaar, lijkt mij
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Ze hebben ook een onderzoekje gedaan naar de besparingen op kasseien:
https://www.gravaa.com/en/benefits-of-r ... s-roubaix/
Als het daadwerkelijk 25 Watt kan besparen op de asfalt stroken doordat je daar met hogere druk kunt rijden, dan lijkt me dit wel een gamechanger voor wedstrijden als Parijs-Roubaix. Dat kan je dan ook doortrekken naar (vlakke) gravelwedstrijden.
Het probleem met een vorige versie van dit systeem was volgens mij dat de luchtpomp elektrisch was aangedreven. Dit is niet toegestaan volgens de UCI regels. Het lijkt erop dat ze het nu hebben aangepast naar een mechanisch aangedreven systeem.
Scope heeft ook een dergelijk systeem voor racefietswielen:
https://www.scopecycling.com/nl/product/atmoz/
https://www.gravaa.com/en/benefits-of-r ... s-roubaix/
Als het daadwerkelijk 25 Watt kan besparen op de asfalt stroken doordat je daar met hogere druk kunt rijden, dan lijkt me dit wel een gamechanger voor wedstrijden als Parijs-Roubaix. Dat kan je dan ook doortrekken naar (vlakke) gravelwedstrijden.
Het probleem met een vorige versie van dit systeem was volgens mij dat de luchtpomp elektrisch was aangedreven. Dit is niet toegestaan volgens de UCI regels. Het lijkt erop dat ze het nu hebben aangepast naar een mechanisch aangedreven systeem.
Scope heeft ook een dergelijk systeem voor racefietswielen:
https://www.scopecycling.com/nl/product/atmoz/