Met 1x gravel setup de bergen in?

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
Gebruikersavatar
Fastcruiser
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: do 13 december 2012, 09:46

provo schreef: do 15 september 2022, 13:01 Met een minder dan 1 op 1 verhouding kom je op de weg al een heel eind.
Ik probeer als training (en met het oog op het uitzoeken van een andere fiets) max 1:1 te fietsen en in Zuid-Limburg kom ik de meeste hellingen daar wel mee op (als niet-super-getrainde 50plusser). Tot stukjes 13% is goed haalbaar, daarboven wordt het zwaarder. Voor langere steile hellingen (Eifel, Ardennen) zou ik wel een iets lichtere verhouding willen want het zware trappen zuigt je benen wel snel leeg.
...maar zo snel ben ik helemaal niet (meer).
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Ik ben zojuist terug van mijn weekendje Limburg. Uiteindelijk 1 ritje gedaan. 67 km en 835 hm. Pittig door de 35mm bandjes met lage nopjes en door de natte omstandigheden. Toch heb ik geen enkel moment mijn grip verloren (wat heb ik daar ooit met mountain king en magic mary gedaan?) en was het heerlijk genieten. In de route zaten ook wat mtb paden. De grote stenen/keien waren toch wel een uitdaging. Ik heb maar 2 keer af hoeven stappen. Naarmate de rit vorderde ging het steeds beter. Op de mooie stroken naar boven was een genot. Ik heb 2 keer op de 42 achter gezeten toen het echt steil werd. Dit zat rond de 20%. Ik heb niet echt het idee gehad dat ik met een 44 blad heb gereden of dat ik tekort ben gekomen. Ik denk dan ook niet dat het nut heeft om een kleiner kettingblad te monteren. Als je echt twijfelt kun je beter voor de 11-46 cassette gaan, daar zul je meer baat bij hebben.

Ik heb de route overigens van Gravelrides.CC gedownload.

Al met al erg geslaagde rit. Ik kijk uit naar de volgende!
Omdraaien kan altijd nog!
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7362
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

JMA1992 schreef: zo 18 september 2022, 13:16(wat heb ik daar ooit met mountain king en magic mary gedaan?)
De verkeerde trails gereden? :bier:
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

cheeta schreef: zo 18 september 2022, 13:30
JMA1992 schreef: zo 18 september 2022, 13:16(wat heb ik daar ooit met mountain king en magic mary gedaan?)
De verkeerde trails gereden? :bier:
Hahaha, dat zal het zijn. Nee ik was er nogal huiverig voor maar ging uitstekend! Nu heb ik ook niet de routes gedaan die ik normaal met de mtb deed maar voor vertrek was ik flink sceptisch :D
Omdraaien kan altijd nog!
Gebruikersavatar
Fastcruiser
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: do 13 december 2012, 09:46

Vandaag met de oude gravelbike kijken wat voor mij haalbaar is op de weg (i.v.m. uitzoeken nieuwe fiets), dus een paar van de zwaarste AGR-klimmen gedaan:
- Kruisberg
- Eyserbosweg
- Doodenman (OK niet in de AGR maar wel zwaar ;))
- Keutenberg
- Gulperberg
en afgerond met de Camerig (naast nog wat andere klimmetjes). Tussendoor ook nog lekker veel gravelwegen gepakt want Z-Limburg ligt daar bezaaid mee :)

Kortom gewoon een flinke klimtocht (ruim 900hm). Goed volbracht maar wel tijdens de steile klimmen echt zwaar (zeg maar soms nét haalbaar.... voor een niet super-getrainde 50plusser). Alleen gestopt in Gulpen (voor nieuw water) en op de top van de Gulperberg (da's op de één of andere manier mijn Nemesis, bovendien volgt er geen afdaling maar de weg blijft gewoon verder klimmen). Tussen de klimmen wel toeristisch tempo aangehouden om de benen te laten bijkomen.

Ik had wel de meest piepende en krakende fiets die daar rondreed tussen al dat carbongeweld ;) (overigens zeer weinig fietsers ondanks het prachtige weer) maar het voldeed. Op de eerste 5 klimmen wel de kleinste versnelling (ratio van 0,85) nodig. Op de Camerig (met al flink vermoeide benen) voldeed de 1:1.

Een 40:42 zou voor mij dus niet voldoen om alles fietsend te doen. Minimaal 30:36 (evt. 30:34) zou het mooiste zijn.
...maar zo snel ben ik helemaal niet (meer).
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Ik reed daar alles met 1x11 en 40-46 (11-46 cassette) Dat scheelt net een beetje (0.87) en werkt goed met GRX en Rival derries. Daarvoor heb ik geen 2x11 nodig. Met "normale) subcompact 46-30 icm 11-34 cassette (0.88) of 11-36 (0.83) wordt het niet veel beter, dan zou je er een 11-40 cassette op moeten leggen.
Er is natuurlijk niks mis met een dubbel, maar met een 1x11 kom je juist klimmend niets te kort (je kunt er ook nog een 38t en/of oval op leggen. Je "mist" alleen wat eindsnelheid omdat je geen groot voorblad hebt.

Ik rij in west-brabant op de gravelbike met GRX 1x11 (40t voor icm 11-32 cassette) en op de racefiets met 105 2x11 (50-34 icm 11-30 cassette) voor voldoende kleine stapjes en kom daar in beide gevallen niks te kort. Richting Limburg/Alpen gaat er bij beiden toch een andere casssette op ( 11-46 op gravel, 11-34 op racer) en daar lukt ook alles wel mee ( voor de racer staan 46-30 oval bladen op het verlanglijstje). In de modder werkt 1x11 beter.
Gebruikersavatar
Opperhoofd
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1813
Lid geworden op: vr 11 april 2003, 17:47
Mijn mountainbike: hangt op zolder aan de muur

Weet wat je kan. Hoe sterk ben je op 1m, 2m en 5m. En hoe vaak kan je het aan. Als je goed kan punchen is het prima te doen.

Ik ben met m'n Topstone Lefty naar de Mt Ventoux geweest. 2x die berg op en een paar keer wat tochten in de bergen er omheen. Sommige offroad stukjes waren best steil, daar was de ondergrond een groter probleem dan het verzet. Daar was ik met m'n MTB ook niet omhoog gekomen.

Ik heb er met 40x 11-42 gereden.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Monkey heeft (ooit) bijna heel NL op zn singlespeed MTB gereden.
Dan leer je dat versnellingen veel minder noodzakelijk zijn dan je zou denken.
Die mindset helpt enorm.
Van al die klikjes wordt je lui :winkie:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef: do 6 oktober 2022, 12:15 Monkey heeft (ooit) bijna heel NL op zn singlespeed MTB gereden.
Dan leer je dat versnellingen veel minder noodzakelijk zijn dan je zou denken.
Die mindset helpt enorm.
Van al die klikjes wordt je lui :winkie:
:D dat is al weer ff geleden hoor.......maar het is inderdaad ook een deel mindset, dat geldt wel voornamelijk voor korte klimmetjes ( en die worden steeds korter naarmate je ouder wordt :-{ ) . Op langere steile klimmen pak je in de praktijk toch het kleinste beschikbare verzet als je moe bent; met de singlespeed heb je die keuze niet en is het doorgaan of afstappen.

Op een Alpencol heb je echt wel versnellingen nodig, maar het ligt er ook aan of je liefst toeren draait of meer "stoemper" bent. Ik draai liever een wat rustiger toerental met wat zwaarder verzet en dan kom je op de weg met 1:1 eigenlijk overal wel boven. Met de gravelbike is een tikje lichter wel fijn, maar uiteindelijk slip je offroad ook gewoon door als je blijft terugschakelen, dan kom je in mtb-gebied en/of wandel je gewoon een stukje.
Mindset is vlgs mij sowieso een belangrijke factor bij het klimmen, welke versnelling je ook ter beschikking hebt.
Plaats reactie