Een (endurance) racefiets als gravelbike ?

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

Herrick schreef: wo 5 mei 2021, 14:34 @Makkelijk: met 32mm banden kan ik op heel veel onverharde paden prima uit de voeten. Bij mul zand wordt het uiteraard een ander verhaal, maar ik denk dat je een prima keuze hebt gemaakt
:-q dat dacht ik ook. Uiteindelijk rijdt ik 95% van de tijd over asfalt door de polder, en als het te gek wordt heb ik een hardtail.
Waar woke is, is vuur
Marcel964
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk

Makkelijk schreef: wo 5 mei 2021, 11:32 Ik heb besloten een Canyon Endurace te bestellen. Daar past "maar" 32mm in, dus echt een gravelracer zal het nooit worden, maar de realiteit is dat er in Zuid-Holland maar weinig gravel is en een vergelijkbare Domane 1000 euro duurder en 1,5 kilo zwaarder is.

Maar het zou goed kunnen dat 1 van de wielsetjes die ik nu over heb wordt voorzien van Vittoria Terreno Dry (31mm).

Daar passen ook 35mm schwalbe alround in. Weet ik uit eigen ervaring. :-D
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

Marcel964 schreef: wo 5 mei 2021, 19:01
Makkelijk schreef: wo 5 mei 2021, 11:32 Ik heb besloten een Canyon Endurace te bestellen. Daar past "maar" 32mm in, dus echt een gravelracer zal het nooit worden, maar de realiteit is dat er in Zuid-Holland maar weinig gravel is en een vergelijkbare Domane 1000 euro duurder en 1,5 kilo zwaarder is.

Maar het zou goed kunnen dat 1 van de wielsetjes die ik nu over heb wordt voorzien van Vittoria Terreno Dry (31mm).

Daar passen ook 35mm schwalbe alround in. Weet ik uit eigen ervaring. :-D
Ik heb het gelezen, maar ben wel fan van mud clearance
Waar woke is, is vuur
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Contacteer:

Endurace stond ook op mijn lijstje ( ook ivm die 35mm ) maar geen zin om te wachten en uiteindelijk voor een "budget" Domane gegaan ( die ik nog ergens te koop vond).
Niks mis met zo'n Endurace :-q Carbon besteld?

Nb : mudclearance in de polder ? :wink:
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

MonkeyRider schreef: wo 5 mei 2021, 19:31 Endurace stond ook op mijn lijstje ( ook ivm die 35mm ) maar geen zin om te wachten en uiteindelijk voor een "budget" Domane gegaan ( die ik nog ergens te koop vond).
Niks mis met zo'n Endurace :-q Carbon besteld?

Nb : mudclearance in de polder ? :wink:
Hehe, nee maar als er noppen op gaan is het waarschijnlijk niet voor een polderrondje, en dan is 31 of 33 denk ik toch iets verstandiger dan 35.. maar ik zie het wel als hij er is (carbon ja)
Waar woke is, is vuur
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Zo… eindelijk binnen, een alu Canyon Endurace, Shimano 105 afgemonteerd.
Morgen inwijden.
Dan een lichter racewielsetje regelen, en de huidige stockset uitrusten met 35mm gravelbandjes.
De 36/52 crank evt nog veranderen in 34/50 voor de steilste klimmetjes, daar kom ik morgen wel achter.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Contacteer:

Leuk :-q ben benieuwd of die Endurace bevalt als "light" gravelracer ? Er wordt er nu ook een aangeboden met 35mm begreep ik (?)

NB: Ik zit intussen op een carbon Marin Headlands gravelracer met 3/4 vd tijd een Bontrager carbon wegwielset met 32mm banden. Opvallend hoe veel je met 32mm wegbanden ( max 4 bar) nog offroad kan meepakken.
De originele 40mm gravelbanden en wielset gaan er eigenlijk alleen maar op als ik voornamelijk offroad ga. Voor de rest van alle (mix) ritten functioneert ie met goede wegwielset gewoon als erg fijne endurance racer en staat mijn oude racefiets stil.
Er zit gewoon erg veel overlap tussen endurance en gravel racers.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Met de Endurace 7 een trip gedaan via Zuid L - Voerstreek - H Chapelle - Moresnet - Aachen kant omhoog naar Drielandenpunt, en terug naar Eijsden.
Op het regelmatig notoir slechte Blg asfalt was het genieten op de stille kleine weggetjes. Wat gravelstroken gingen prima met 30-32mm bandjes. En een trap af rijden kon er ook mee. (Bewust een alu modelletje aangeschaft, daar hoef je wat minder bij na te denken bij dit soort fratsen dan bij een carbon modelletje).
Kwam aan verzetten nergens echt te kort, maar er gaat toch een 34-50 op… liever bergop wat spinnen dan af en toe dat gestoemp op een lange rit (vandaag 100km 1400hm). Spaart de broodnodige krachten! Scheelt krampgevoeligheid…
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
Plaats reactie