Mening gevraagd

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
hugo75
All rounder
All rounder
Berichten: 75
Lid geworden op: wo 12 december 2012, 22:50
Mijn mountainbike: Grand Canyon AL SL 7.9 2017

Hallo allemaal,

Heb mijn mountainbike verkocht en ben opzoek naar een gravelbike. Ik wil hem gaan gebruiken voor alledaagse ritten en op vakantie meenemen naar bv Oostenrijk en Frankrijk als we op vakantie gaan. Heb zo'n beetje het hele internet afgestruind. Het aanbod wordt dusdanig beinvloed door de hele corona crisis dat er heel veel niet te krijgen is ofdat het heel veel vertraging oploopt....... erg frustrerend maar ja....

Mijn mountainbike was een Canyon, ik heb zitten kijken naar de Grizl Cf sl 6. Ik sta op de lijst maar had gisteren omstreeks 19.00 een mailtje gekregen dat er voorraad was. Was helaas te laat met reageren en hierdoor helaas achter het net gevist..... Volgende keer beter!

Mijn interesse in het gravelbike gebeuren is aangewakkerd en ik wil dit heel graag gaan ontdekken. Ik zit tevens te kijken naar 2 best verschillende fietsen:
1. Bmc unristricted al two 2022
2. Kona Libre AL 2022

De Kona heeft zoals ik zie een relaxtere zithouding door de meer comfortabele reach en stack, de Bmc is de meer strakkere en snellere fiets. Ik ben nu 46 en hoef niet meer zonodig op een hele racy fiets te zitten met super snelle rondetijden. Wie heeft er hier ervaring met een van deze fietsen??? :-q
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Geen ervaring, maar ik zou proberen zo goed mogelijk je toekomstige gebruik in te schatten.
- Vooral weg of ook regelmatig onverhard?
- Is onverhard dan een eenvoudig pad of ook mtb-routes? (in dat laatste geval is de mogelijkheid tot echt brede banden een pré).
- Moet er af en toe bagage mee, en zo ja hoeveel en hoe wil je dat bevestigen? (tassen aan een drager, bikepacking tassen of zelfs een BOB kar achter de bike).
- Wil je erg sportief zitten of mag het wel wat comfortabeler/met meer controle? Vooral de stackwaarde/balhoofdbuislengte is hier belangrijk in.
- Speelt gewicht nog een rol? Betaalbaar staal gaat zo richting 11kg en met duur carbon kan daar zeker drie kg vanaf. Mijn stalen Genesis zit ongeveer op 10,5kg en die is niet erg low end afgemonteerd.
- Hoe belangrijk zijn looks voor je? Voor mij persoonlijk valt elke fiets die ik niet echt mooi vind bij voorbaat af, anderen zal dat worst wezen.
- En dan nog wat je uit wilt geven natuurlijk... en wellicht hoe lang je bereid bent te wachten.

Soms komen er mooie zgan gravelbikes langs in het te koop topic, zou ik ook een beetje in de gaten houden.
Bij Canyon begrijp ik dat het kan lonen dagelijks de site te checken, liefst heel vroeg in de ochtend (ik heb in elk geval gelezen dat mensen op die manier onverwacht snel aan een fiets gekomen zijn).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
hugo75
All rounder
All rounder
Berichten: 75
Lid geworden op: wo 12 december 2012, 22:50
Mijn mountainbike: Grand Canyon AL SL 7.9 2017

Thanks. Ik ga alles eens ff goed op een rijtje zetten. Voor mij staat in ieder geval op nr 1 dat ik met plezier op de fiets zit. Daarbij vind ik een prettige zithouding erg belangrijk. Ik ben 185 cm lang en een beetje comfort is welkom. Ik ben opzoek naar een fiets van rond de 2000 2500 euro. De bij mij gaat functie boven vorm. Ik ben geen casual rider. Dus esthetische waarde is ondergeschikt voor mij. Ik denk dus dat de Kona het meest bij me past....
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik vind het beide wel mooie fietsen, de Kona heeft idd de iets comfortabelere geo. Als ik naar mijn eigen maat kijk is de BMC relatief lang en met een lage stackwaarde.
Qua afmontage zou ik dan weer liever de GRX van de BMC hebben dan de Apex op de Kona. Maar ja, afmontage is (op termijn) desgewenst aan te passen maar met de geometrie zul je het moeten blijven doen...

Overigens schakelt Sram uitstekend hoor, ik ben dik tevreden met Rival op mijn fiets. Shimano schakelt ook heel goed, net als op de mtb wat smeuïger waar Sram wat meer snappy van verzet wisselt.
Apex op een €2.000 fiets vind ik alleen wat magertjes, maar Kona is niet de enige die dat doet.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
hugo75
All rounder
All rounder
Berichten: 75
Lid geworden op: wo 12 december 2012, 22:50
Mijn mountainbike: Grand Canyon AL SL 7.9 2017

Bedankt voor de reacties, morgen ga ik naar 12go biking om de Kona libre te bekijken. Ik probeer het zo neutraal mogelijk te benaderen...ik ben benieuwd hoe de fiets voelt en wat de beleving is... de no nonsens uitstraling bevalt me denk ik wel. Ik ben shimano gewend, en heb geen ervaring met sram. Dus ik laat me verrassen
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Plezierige op de fiets zitten en dan een fiets op het oog hebben met een racefiets stuur. Ga je echt regelmatig onder in de beugels rijden? En dat vind je plezierig? Dan zit je op de goede weg.
Anders een straightbar gravelfiets.
PostjeErbij
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 14 mei 2021, 14:50
Mijn mountainbike: On One Free Ranger

Is het de Kona geworden?
Ik wilde nog aangeven:
Ribble (zelf bike samenstellen) of
Planet-x (ik heb een On One free ranger gekocht)
Heel goede prijs/kwaliteit verhouding.
Alleen even rekening houden met Brexit (invoerrechten en belasting)
Gravel is my one bike
Plaats reactie