Gravelracers: Het grote Gravel Topic.

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Puffdaddy
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 232
Lid geworden op: ma 15 december 2008, 21:24
Mijn mountainbike: Cube Reaction K18

HuibMM schreef: za 3 juli 2021, 08:59 Ik zou graag weten of er al mensen zijn die een isaac Torus rijden of er iets van vinden?
VInd het een mooie fiets, leuke kleur maar geen gebruikers vinden, wel bikeradar enz. Zijn er hier al ervaringen?
Ik weet niet of je al voorzien bent maar ik heb afgelopen weekend de eerste twee ritjes gefietst met een Isaac Torus en dat beviel goed.
Zie ook topic en dan pagina 3: viewtopic.php?f=43&t=149315
"Bikers are not alone"
Gebruikersavatar
RRon
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1482
Lid geworden op: za 14 juli 2012, 15:16
Mijn mountainbike: Specialized Epic Evo Expert 2021!

Ik zie trouwens een aantal nieuwe Grizl modellen op de site van Canyon, zijn ook nog leverbaar zelfs!
Had zelf misschien wel interesse gehad in de Grizl CF SL 7 etap, maar wist niet dat deze er aan kwam en moet ook zeggen dat ik dan de kleur weer wat saai vind persoonlijk.
Heb dus voor het eerst een Cube besteld, hoop dat hij gaat bevallen maar je krijgt bij dat merk best veel voor het geld! :-q
Gebruikersavatar
RRon
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1482
Lid geworden op: za 14 juli 2012, 15:16
Mijn mountainbike: Specialized Epic Evo Expert 2021!

Zojuist een mailtje gehad dat de levering van mijn nieuwe cubu Nuroad SLT is uitgesteld van half november naar half februari. Nu twijfel ik toch of ik zal gaan voor de Canyon Grizl.
Voordeel Cube is een betere versnellingsgroep, Force Etap ipv de Rival Etap, carbon wielen en stuur. De Cube is ook 1,3 kg lichter. Tevens heb ik in de winkel diverse extra's kunnen bedingen als XT pedalen, 2 bidonhouders en tubless ventielen..
Baal er wel van want volgens de site van Canyon is de Grizl direct leverbaar.

Gaat dus om CUBE Nuroad SLT of deze Canyon Grizl CF SL & eTap]
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2462
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Vandaag het ultieme experiment gedaan, met 2 gravel bikes en 2 MTBs samen 47km vaste zondag MTB route gereden. Een stalen El Mar hardtail, een carbon Scalpel fully, beide op 2.25-2.35 banden; versus een aluminium graveler op 45?mm WTB nano nopjes banden en mijn eigen VanRysel op 30mm wegbanden met wat minimale ruitjes erin gesneden.

De ondergrond is gevarieerd, met alles van opgedroogd hard zand tot slijmerige modder tot gras tot een dikke en dunne lagen verse of halfvergane natte bladeren die over elkaar glibberen, en ook wat asfalt verbindigs stukjes. Het is wel Drenthe he, 47km en 66 hm (al zegt Strava bij mijn makkers 111 hm, duh).

En het was super leuk om te doen, veel gelachen en ook wat geleerd. Bijvoorbeeld, dat je met 40+ nopjes banden qua grip net doen of je een MTB rijdt met XC banden. Wel een starre en stugge bike, nerveus sturend ook. En Met 30mm wegbandjes heb je gewoon nul grip of tractie in de modderige secties en op de blaadjes. zodra je teveel remt stuurt of trapt begint het grote glijden
Maar als je goed gas geeft waar het kan en rollend momentum weet te houden door vlakke slijmerige bochten kun je bijblijven en bij genoeg power ook vooraan wegrijden. En je wordt vanzelf handig in het benutten van elk bermpje hoe klein ook om tegen te leunen in bochtjes.

Ik ben ook een keer klassiek over de bar gegaan in een diep modderig stuk. Het was onder aan een flauwe helling op een singletrack bij de Vledders, voorwiel sneed door de modder en stond gewoon stil, Met de MTB neem ik daar en andere lijn, maar op die lijn liggen wortels en losse dikke takken en ik had al geleerd dat de 30mms met takken ook super link zijn. Het is ook gewoon zo dat op alles behalve hard en droog echt concentratie is gevraagd is met de smalle banden. Anders had ik nog wel vaker op de grond gelegen. Maar je komt echt bijna overal doorheen en boven. Verder is de gemiddelde en max hartslag op deze rit vrij precies 10% hoger dan dezelfde ronde ein vergelijkbare condities op mijn Vertigo met 60mm banden. Dat voelde ik onderweg ook goed.

Dat van de concentratie had mijn makker op de gravel nopjes banden die qua breedte er vrij precies tussen in vallen dus veel minder, echt een andere beleving. We zijn beide ook wel gewend om star te rijden, dus daar geen verrassingen, en ook niet het scherpe sturen wat we beiden ook duidelijk merkten. En bij de onvermijdelijke eindsprints op de denkbeeldige strepen wint de biker met de beste benen, en soms de slimmere taktiek. Maar dat is ook bij trail vs XCbikes al bijna onafhankelijk van het materiaal. Alleen als je de streep na een lange diepe zand-of-modderbak legt loopt de smalle graveler vast. (Asfalt telt niet voor de eeuwigdurende MTB glorie)

Bottom line zou ik de graveler vaker meenemen op de MTB ronde; is het de betere XC bike voor vlakke NL routes? Nou nee, niet voor mij, het is vooral anders. In de zomer als het droog is misschien nog eens af en toe, of om een intenstieve training te doen. Maar op de MTB meer FUN. En overigens ben ik van mening dat MvdP een bikkel is :bier:

Enjoy!!

Afbeelding

Afbeelding

edit: met 2.7 bar voor en 3.0 bar achter in de biba's is een actieve rijstijl nodig,
ik heb op wortels wel contact met de velg van het voorwiel gevoeld, alles heel gebleven.
Laatst gewijzigd door Heckler40 op ma 22 november 2021, 14:04, 1 keer totaal gewijzigd.
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gerwin89
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 336
Lid geworden op: vr 6 maart 2020, 12:43

Ik heb op mijn 2de fiets ook 30 mm bandjes liggen (vitoria rubino pro tubeless), omdat breder helaas niet past ivm velgremmen.
Ik heb 4 bar in de banden.
Gravelpaden, harde onverhard paden dat gaat prima! En over de harde weg naar deze paden toe gaat ook prima, gewoon een racefiets he.
Heb word alleen wat lastiger in het losse zand, dan heb je niet veel grip.
Conclusie:
Je kan er prima gravelpaden en onverharde paden mee rijden, maar dan houd het wel snel op.
Je kan zo wel een grote ronde maken en dan verhard en gravel afwisselen, je bereik is dus wel groot want je levert op het asfalt niets in.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4074
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Leuke vergelijkende "test" :-q
Ook mijn conclusie is dat je eigenlijk overal wel mee rond komt, het ligt vooral aan de mix van paden/wegen.
Ik rij vaak met een groepje van drie; endurance road met 30mm wegbanden, snelle road/gravel met 35mm en ikzelf met 40mm Schwalbe G-one met vrij veel "weg" en af en toe bospaden. Ook dan haakt 30mm als het nat is wat eerder af.

Als er wat meer asfalt in de mix zit blijft voor mij een gravelbike met 40-45 mm erg geschikt, maar voornamelijk offroad en/of op mtb-routes ben ik ook nog steeds erg blij met een star&stalen 29er ( intussen ook old-school?) . Het is natuurlijk niet voor niks dat "flatbar" gravelbikes en/of 650B 50mm gravelbanden ineens "hip" zijn :winkie:
JT1981
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: do 2 december 2021, 22:17

Mijn ervaring is dat je met een gravelbike (met 40 mm G-one bite) prima over de meeste NL mountainbikeroutes kunt. Boomwortels en modder zijn even wennen. Een 29-er met vering is natuurlijk comfortabeler en vooral in offroad afdalingen veel beter te controleren, maar je leert wel sturen als je dit op een gravelbike doet. Ik heb m'n Grail nu een jaar en toen echt gekocht als allround fiets, ter vervanging van mn oude 26 inch MTB. Met een setje wegwielen erin gebruikt voor een toertocht van 250km, heerlijk met veel comfort. In de Vogezen behoorlijk zware offroad beklimmingen mee gereden, gaat ook prima. Een dropper zou geen kwaad kunnen wanneer het bergaf gaat en staat nog op de verlanglijst. Ik heb voor een ultrabite gelegd en nu kan ik echt met vol vertrouwen alle bochten door, ook in de modder. Kortom, ik gebruik de Grail eigenlijk voor van alles, behalve voor "het klassieke" gravelen. Het enige wat ik nu anders zou doen is dat ik waarschijnlijk een Grizl zou kiezen, maar die was er toen nog niet. Voor het zwaardere werk nu een fully besteld, maar betwijfel of ik die op de lokale routes veel ga gebruiken.
Reaction xt 26 inch 2008
Grail CF SL 8.0 etap 2021
Lux Trail CF8 2022
Gerwin89
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 336
Lid geworden op: vr 6 maart 2020, 12:43

Ik zit in dubio...
Ik heb een racefiets en een hardtail mtb.
Ik heb ook nog een oudere racefiets die ik nu als winterfiets en soort van gravelfiets gebruik, een merida scultura 400 uit 2019 met velgremmen en 105.
Omdat daar velgremmen opzitten kan ik maar maximaal 30mm bandjes steken.
Ik heb daar nu de vittoria rubino pro 30 mm tubeless op liggen, ik rijd met 3 tot 4 bar.

Ik rijd daar eigenlijk gravelpaden mee en onverharde paden.
Alleen nu twijfel ik steeds of ik beter uit zou zijn met een gravelbike? (ipv de merida)
Op gravel kom ik niet echt te kort met 30mm banden.

Afgelopen weekend was het modderig en dat vind 105 toch niet zo fijn allemaal, ook velgremmen is dan niet ideaal.
Is het balhoofd van een gravelbike ook steviger uitgevoerd?

Nu zat ik wat te zoeken naar gravelbikes en kwam deze tegen in het rood :
https://www.mantel.com/be/bulls-grinder ... gKXsvD_BwE

Lijkt me wel een mooi fietsje, alleen zou 1x voor genoeg zijn? Of verliest het dan wat van de multifunctionele inzet.

(kan iemand mij over de streep trekken om hem te kopen :lol: )
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4074
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Gerwin89 schreef: wo 12 januari 2022, 20:54 Ik zit in dubio...
Ik heb een racefiets en een hardtail mtb.
Ik heb ook nog een oudere racefiets die ik nu als winterfiets en soort van gravelfiets gebruik, een merida scultura 400 uit 2019 met velgremmen en 105.
Omdat daar velgremmen opzitten kan ik maar maximaal 30mm bandjes steken.
Ik heb daar nu de vittoria rubino pro 30 mm tubeless op liggen, ik rijd met 3 tot 4 bar.

Ik rijd daar eigenlijk gravelpaden mee en onverharde paden.
Alleen nu twijfel ik steeds of ik beter uit zou zijn met een gravelbike? (ipv de merida)
Op gravel kom ik niet echt te kort met 30mm banden.

Afgelopen weekend was het modderig en dat vind 105 toch niet zo fijn allemaal, ook velgremmen is dan niet ideaal.
Is het balhoofd van een gravelbike ook steviger uitgevoerd?

Nu zat ik wat te zoeken naar gravelbikes en kwam deze tegen in het rood :
https://www.mantel.com/be/bulls-grinder ... gKXsvD_BwE

Lijkt me wel een mooi fietsje, alleen zou 1x voor genoeg zijn? Of verliest het dan wat van de multifunctionele inzet.

(kan iemand mij over de streep trekken om hem te kopen :lol: )
1x kan uitstekend als je op vlak terrein bv een 11-32 cassette gebruikt, dan zijn de stapjes mooi klein. Ik leg er alleen een 11-42 (of 11-46) op als er echt klimwerk is te verwachten bv Limburg. Werkt ook gewoon op de weg goed, je "mist" niks, maar gebruikt wel de hele range.
Schijfremmen remmen gewoon beter in de modder, maar zijn dan ook niet 100% stil.
Met 30mm kom je inderdaad heel ver, maar 40mm maakt wel veel verschil offroad en je bandenkeuze is veel groter. 100% op de weg rijdt ik liever 28-32 max.
Balhoofd? Zou geen probleem moeten zijn op een racer? Ook op een gravelbike zet ik wel altijd balhoofdlagers in watervast vet, dat scheelt veel in levensduur.
Of die Bulls wat is ?? Alles hangt af van stuurgedrag en zitpositie, vind ik. De ene fiets rijdt als tank, de ander als vlotte racer. Dat kun je alleen zelf bepalen. Kijk vooral naar ruimt voor brede banden en koop geen max 35/38 mm fiets.
Gerwin89
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 336
Lid geworden op: vr 6 maart 2020, 12:43

Aah oke, dank voor je reactie. Daar heb ik wat aan.
Als ik naar de geometrie kijk volgens de bikefit van mijn racefiets moet ik bij aanschaf van een nieuwe fiets kijken naar een:
Stack tussen 571 en 596
Reach tussen 371 en 411.
Huidig frame (ridley fenix) heeft Stack 575 en Reach 385.
Stuurpen van 110 mm en 27.5 mm spacers.

Maat 52 heeft, Stack 589, Reach 375
Maat 55 heeft, Stack 614, Reach 381.

Als ik een beetje hetzelfde wil zitten dan lijkt maat 52 perfect toch?
Ik ben 1.80m lang en binnenbeen 83.5 cm.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Voor de zit zou ik meer naar de horizontale bovenbuislengte (en stack) kijken dan naar de reach. Bovenbuislengte en stuurpenlengte samen bepalen toch hoe ver het stuur van je af staat, dat is wat anders dan de reach.
Reach is de horizontale afstand trapas-balhoofd, zegt dus meer over hoe lang of kort de fiets aanvoelt als je op de pedalen staat. Maar zittend is de bovenbuislengte belangrijker.

Vermoedelijk zal een gravelracer ook een wat kortere stuurpen dan 110mm hebben, daar zou ik wel vanuit gaan.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4074
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Gerwin89 schreef: do 13 januari 2022, 11:05 Aah oke, dank voor je reactie. Daar heb ik wat aan.
Als ik naar de geometrie kijk volgens de bikefit van mijn racefiets moet ik bij aanschaf van een nieuwe fiets kijken naar een:
Stack tussen 571 en 596
Reach tussen 371 en 411.
Huidig frame (ridley fenix) heeft Stack 575 en Reach 385.
Stuurpen van 110 mm en 27.5 mm spacers.

Maat 52 heeft, Stack 589, Reach 375
Maat 55 heeft, Stack 614, Reach 381.

Als ik een beetje hetzelfde wil zitten dan lijkt maat 52 perfect toch?
Ik ben 1.80m lang en binnenbeen 83.5 cm.
Denk het ook, maar let wel op bovenbuis lengte ? Die is behoorlijk kort bij de Bulls. Ik vind dat juist wel fijn offroad, maar misschien moet je met wat langere pen rijden op de weg? Is simpel aan te passen natuurlijk, te lang frame is lastiger.
Ik heb zelf ook dezelfde GRX combi op mijn Marin Headland1, gewoon erg goed. Ik heb er 40t voor op liggen, maar dat is detail. G-one allround banden zijn fijn voor mix, zeker meer grip als 30mm race en niet heel veel langsamer op de weg. Verwacht geen wonder in modder. Wielset durf ik niks van te zeggen, vaak gewoon zwaar en lomp voor die prijsklasse. Ik heb er toen gelijk Ere Research GR20 op gezet ( aanbieding), maar Fulcrum Rapid Red5 of DtSwiss GR1800 van 330€ is ook goed natuurlijk.
Ik zou er wel proberen op te rijden! Ik werd bv nooit vrienden op de weg met een Trek Domane ( eigenlijk racer) terwijl ik een oudere Emonda gewend ben, maar wel met mijn huidige Marin Headlands ( eigenlijk offroad gravelbike). Je kunt niet alles aan geo aflezen wat betreft stuurgevoel.
Gerwin89
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 336
Lid geworden op: vr 6 maart 2020, 12:43

Wat heeft de bovenbuis lengte er dan precies mee te maken?
Als ik stack en reach uitzet en de hoek en lengte van de zadelbuis dan ben ik er toch?
Ik heb dat even uitgezet in autocad, en de 3 fietsen over elkaar gelegd.
De Ridley heeft een stuurpen van 110 met spacers van 27.5
De bulls allebei een stuurpen van 100 en spacers van 20.

Op de fotos van de fiets is inderdaad te zien dat er een korte stuurpen op zit, ik schat 70.

Afbeelding


Ter info:
Bovenbuis ridley: 565
Bulls 52: 552
Bulls 53: 569
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Als je het tekeningetje van de reach/stack bekijkt:
Afbeelding

En je stelt je voor dat je de zitbuis om het bracket helemaal achterover roteert (even hypothetisch).
Dan wordt de bovenbuislengte enorm lang, maar de reach veranderd niet. Het stuur zal echter heeeeel ver van je zadel af staan wat de zithouding niet echt ten goede komt ;-)

Afstand zadel-stuur is afhankelijk van bovenbuislengte + stuurpenlengte. Dus zittend in het zadel zijn dat de maten die bepalen hoe lang de fiets aanvoelt.
De reach staat daar eigenlijk los van. Niet helemaal natuurlijk, omdat alle hoeken en lengtes uiteindelijk invloed op elkaar hebben en in goede samenhang gekozen moeten worden. Maar in het hypothetische voorbeeldje hierboven zie je dat je reach en bovenbuislengte los van elkaar kunt veranderen.

Een supersteile zithoek kan bijvoorbeeld een lange reach combineren met een relatief korte bovenbuis. En andersom, een lange bovenbuis en een hele flauwe zithoek kan een korte reach opleveren.

Maar als jij op het zadel zit zal de bovenbuislengte bepalend zijn voor hoe lang die fiets voelt, en de stack bepaalt hoe diep je stuur staat (als je geen spacers onder de pen gebruikt).

De Bulls in 52 zal echt korter zitten dan de Ridley, helemaal als de stuurpen ook nog korter is dan de 110mm die je nu hebt.

Ter aanvulling, de bovenbuislengte wel horizontaal meten en niet langs de buis af, dus tot het snijpunt met de zadelpen.
Effective toptube length, vaak afgekort tot ETT:
Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gerwin89
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 336
Lid geworden op: vr 6 maart 2020, 12:43

Ja klopt, deze maten zijn de ETT:
Bovenbuis ridley: 565
Bulls 52: 552
Bulls 53: 569

Ik snap wel wat je bedoeld dat als de zitbuis een andere hoek hebt, je zadel als het ware verder van je stuur afstaat als je puur naar de reach kijkt.
Maar als ik het zo uitteken als bovenstaande, zie je dat alle zitbuizen over elkaar liggen. Dus dan maakt de ett eigenlijk niet uit lijkt mij???
Ik heb ook het zadel getekend als lijntje.

Ik dacht dat ik de 52 het beste passend kon maken, door met weinig spacers te rijden en een pen van 110 in -6gr.
Plaats reactie