Gravel groupset maar welke??

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tinnieman
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 732
Lid geworden op: za 25 september 2010, 12:53
Mijn mountainbike: McKing Number One, soma Wolverine V2 -- Kona unit monsteravontuurding 2021

Ik rij met groot plezier op een soma wolverine. soms singlespeed en soms met versnellingen.

De setup die ik nu heb ik tektro remgreepjes met bb7's en een microshift frameshifter gecombineerd met een slx 11 speed derailleur.

ik wil eigenlijk over naar schakelen via het de remgrepen en ik wil eigenlijk het liefst de mechanische remmen behouden. Wat is dan de beste manier om verder te gaan?

Eisen die ik heb zijn:
  • Shifters in de remgrepen
    Compatible met bb7's
    11 speed
    goedkoop
Bij weer en wind, in zon en regen, kom je leuke mensen tegen
http://www.strava.com/athletes/1928283
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Heb je BB7 road of MTB?

Maar ik zou Apex nemen, werkt meer dan prima. Alleen het vinden daarvan is momenteel een uitdaging...
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16700
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

BB7 road werkt gewoon met elke race/gravel remgreep, met of zonder shifter. De kabeltrek is compatible met raceremmen en cantilevers.
BB7 mountain heeft remhendels met kabeltrek voor V-brakes nodig.

Ik rijd zelf met Rival 11 en Sora 9 speed en dat schakelt allebei echt goed. Wat dat betreft kun je (denk ik) zowel voor Sram als Shimano kiezen, net waar je betaalbaar tegenaan loopt. Of wat leverbaar is :-D
En Sora is redelijk basic (en geen 11-speed), de duurdere groepen werken natuurlijk nog beter...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Tinnieman
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 732
Lid geworden op: za 25 september 2010, 12:53
Mijn mountainbike: McKing Number One, soma Wolverine V2 -- Kona unit monsteravontuurding 2021

Ik wist inderdaad dt ik iets over het hoofd zou zien, iets met te veel fietsen en al die standaarden......

De bb7's zijn inderdaad mtb spec.

De fiets heeft ook gewoon postmount bevestiging achter. De meeste groepen ijn al over naar die nieuwe standaard voor racefietsen en ik lees slechte verhalen over adapters die dit oplossen....

Hmmm. Groepsetjes met hydraulic zijn tof maar niet goedkoop. Voor racegrepen moet ik andere remmen regelen. Ik hoopte iets on the cheap te vvinden maar dat wordt lastig......
Bij weer en wind, in zon en regen, kom je leuke mensen tegen
http://www.strava.com/athletes/1928283
Gebruikersavatar
Tinnieman
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 732
Lid geworden op: za 25 september 2010, 12:53
Mijn mountainbike: McKing Number One, soma Wolverine V2 -- Kona unit monsteravontuurding 2021

ik denek dat het nog makkelijker is om de fiets te verkopen en een copete nieuwe aan te schaffen bij plantet x of zoiets...... iemand interesse in een Soma wolverine? :P
Bij weer en wind, in zon en regen, kom je leuke mensen tegen
http://www.strava.com/athletes/1928283
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Waarom niet zelf bouwen? Gravelbike is makkelijker dan een klunker. :-q En een Soma inruilen voor een budget Planet X is natuurlijk vloeken in de kerk....
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Freekenstein
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1398
Lid geworden op: ma 7 februari 2011, 14:00
Mijn mountainbike: Surly Karate Monkey | On One Inbred | Soma Fog Cutter

Mmm.... welke maat is die Wolverine? :lol:

Als je eventueel naar hydraulisch remmen wil, ik heb nog een complete 1x11 Rival set liggen
To quote Hamlet, act 3, scene 3, line 92

"NO"

vrijwilliger Mountainbike Museum
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16700
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Tinnieman schreef: do 22 juli 2021, 09:32 Ik wist inderdaad dt ik iets over het hoofd zou zien, iets met te veel fietsen en al die standaarden......

De bb7's zijn inderdaad mtb spec.

De fiets heeft ook gewoon postmount bevestiging achter. De meeste groepen ijn al over naar die nieuwe standaard voor racefietsen en ik lees slechte verhalen over adapters die dit oplossen....

Hmmm. Groepsetjes met hydraulic zijn tof maar niet goedkoop. Voor racegrepen moet ik andere remmen regelen. Ik hoopte iets on the cheap te vvinden maar dat wordt lastig......
Ter prijsindicatie, ik heb toevallig net een set gloednieuwe Spyres verkocht voor €70,- (flatmount).
Als je je BB7 mountain verkoopt en er de road versie (of Spyres) voor terugkoopt vallen de kosten wel mee denk ik?

Overigens heb ik in het begin ook een tijdje gereden met postmount Spyres op adapters naar flatmount. Dat werkte prima, alleen was op die fiets de kabelloop net wat minder strak. Flatmount calipers blijven dichter bij de vork, daar schuiven ze de caliper als het ware iets op langs de vork voor een grotere schijf, een postmount adapter brengt de caliper juist meer de hoogte in om op een grotere schijf te passen.
En je kunt geen 140mm schijf rijden met een postmount rem op een adapter, maar dat zie ik niet als een bezwaar :)

Zie het verschil:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
.Jeroen.
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 31
Lid geworden op: zo 1 februari 2009, 13:45

Volgens mij heb ik nog een gebruikt setje BB7 road remmen in de schuur liggen. Die mag je tegen verzendkosten wel overnemen.

Voor wat betreft de groep: Op mijn slechtweer/pekel/woonwerk fiets rij ik nu enkele jaren met een Shimano Sora 9 speed groepje in een 1x9 setup. Dat rijd meer dan prima en ondanks dat deze groep het meeste te voorduren krijgt schakelt het nog altijd goed.
oude liefde, roest niet.
Gebruikersavatar
Tinnieman
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 732
Lid geworden op: za 25 september 2010, 12:53
Mijn mountainbike: McKing Number One, soma Wolverine V2 -- Kona unit monsteravontuurding 2021

Als je eventueel naar hydraulisch remmen wil, ik heb nog een complete 1x11 Rival set liggen
Dit kon wel eens de winnende oplossing zijn! ik ontmoet Freek bij het museum op zaterdag dus mogelijk kan ik met hem een deal maken. :-q
Overigens heb ik in het begin ook een tijdje gereden met postmount Spyres op adapters naar flatmount.
Dat ziet er zeker niet slecht uit! mijn beeld is bijgesteld!
Volgens mij heb ik nog een gebruikt setje BB7 road remmen in de schuur liggen. Die mag je tegen verzendkosten wel overnemen.
Daar krijg je een pb'tje voor! zeker interesse. is het niet voor deze fiets dan zeker wel voor andere projectjes die lopen!
Bij weer en wind, in zon en regen, kom je leuke mensen tegen
http://www.strava.com/athletes/1928283
Gebruikersavatar
Tinnieman
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 732
Lid geworden op: za 25 september 2010, 12:53
Mijn mountainbike: McKing Number One, soma Wolverine V2 -- Kona unit monsteravontuurding 2021

Hoe snel kan het gaan?? Met Freek afgesproken om te kijken naar zijn groepsetje, ik had nog een 27+ vork liggen en een ruil gemaakt.

De Soma is de 21e eeuw in met een rival groepsetje! :-q

Afbeelding

Afbeelding
Bij weer en wind, in zon en regen, kom je leuke mensen tegen
http://www.strava.com/athletes/1928283
Freekenstein
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1398
Lid geworden op: ma 7 februari 2011, 14:00
Mijn mountainbike: Surly Karate Monkey | On One Inbred | Soma Fog Cutter

Netjes hoor!!

Veel plezier ermee.

Voor mij gaat het wel even duren voor de vork erin zit, ga eerst nog even op workation/trainingskamp op de Veluwezoom, en dat doe ik met de starre vork in de Monkey ;)
To quote Hamlet, act 3, scene 3, line 92

"NO"

vrijwilliger Mountainbike Museum
Plaats reactie