Ervaring Avid BB7 remmen

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

HaiGe schreef:Ik heb een setje BB5 ankers op mijn XC mtb/stadsfiets.
Voor een 180mm HS1 schijf en achter een Chinese merkloze gatenkaas schijf van 160mm.
Ik weeg rond de 105kg + 20kg (fiets en 2 dikke sloten) = +/- 125kg

Ze werken perfect, zijn lekker happig en voor XC en stadsgebruik zijn het prima ankers, ik wil niets anders.
en de BB7 is nog beter, kan ik uit ervaring melden.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Vighor
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 558
Lid geworden op: za 18 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Muru Witjira fatbike, Nicolai Argon Fat, Turner King Khan

Heb BB7 op mijn Moonlander fatbike en werkt probleemloos in terrein, sneeuw, modder, ..
Instellen en bleeden was ook heel makkelijk :) en snel gedaan
JE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 608
Lid geworden op: za 20 november 2004, 18:32

Ja vooral bleeden :)
Fohtez
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: ma 11 februari 2013, 19:34

MTBfun schreef:hoi,

ik was benieuwd naar jullie ervaringen met de mechanische schijfremmen van Avid, de BB7 in het byzonder.
Op welke fiets heb je ze zitten, voldoen ze, hoe is het onderhoud, zou je ze aanbevelen of juist niet etc..?
Alvast bedankt voor jullie reacties!!
Ik ben zelf nu een kleine anderhalf jaar geleden begonnen met het hele MTB-gebeuren. Ben simpelweg begonnen met een cheap-ass fiets welke ik effe snel gekocht had om aan te kijken of ik het wat vond. Al na 2 weken begon ik te klagen over de schijfremmen die erop zaten en binnen de 3e week heb ik er 2 sets de BB7-mtb 160mm variant op gegooid. De rest van de fiets liet het in de overige 8 maanden al snel afweten, maar de BB7's bleken geen enkel probleem te krijgen.
Me maat en ik zijn nogal van het gooi- en smijtwerk met de fietsen en ook hier bleken ze perfekt voor. Met wheelies heb je genoeg ruimte om te doseren en voor de stoppies genoeg kracht om met 1 vinger je fiets omhoog te gooien zonder dat je ook maar een grammetje gewicht hoeft te verplaatsen in je houding.

De eerste fiets is ondertussen allang in onderdelen naar de stort gebracht, maar de remmen hou ik op de schappen voor als ik ze weer is nodig acht. Zo tevreden was ik met de BB7's.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5497
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

BB7's zijn prima remmen, maar je hebt (veel) betere hydraulische alternatieven. Heb mijn BB7's vervangen door Magura's (marta) en dat remt toch echt wel weer een stukje of 2 beter
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5497
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Luuc91 schreef: Het grootste voordeel van een BB7 is het feit dat ze zo simpel in elkaar zitten. Makkelijk te repareren in het veld en zijn niet gevoelig voor vuil. BB7 zie vooral bij strandraces veel, geeft al aan dat ze de zware omstandigheden prima aankunnen.
Alle remmen zijn gevoelig voor vuil, de enige reden dat je ze op veel strandfietsen ziet is omdat je de blokjes handmatig erg ver van de schijf kunt draaien en ze dus niet snel aanlopen op die manier. Remmen doen ze dan niet zo best meer maar dat boeit die strandjongens echt niets :tong
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Luuc91
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3245
Lid geworden op: di 25 augustus 2009, 17:12
Mijn mountainbike: N + 1
Contacteer:

Ja, zo kun je het ook brengen. Alle remmen hebben per definitie last van vuil, maar de ene vele malen meer dan andere[/u]. Ik blijf even bij mijn statement.
Voorbeeldje: Mijn X2 klauwen lijken wel gevoelloos voor vuil, nog nooit ook maar iets van een sticky piston meegemaakt (of bij andere X2 klauwen gezien).

Daarnaast is het zuigertje van een bb7 ook redelijk bombproof, die blijft echt niet zo snel hangen als gevolg van vuil. Ook vrij logisch als er een dikke return spring in de klauw zit.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ja, laten we hieronder even een opsomming maken van alle hydraulische remmen die volgens jullie beter zijn dan de BB7...

Bottom line:
De BB7 is eenvoudig en betrouwbaar, en remt goed genoeg om serieus mee te mtb'en.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
JE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 608
Lid geworden op: za 20 november 2004, 18:32

Mee eens
ThaSingleTrackMastah schreef: Bottom line:
De BB7 is eenvoudig en betrouwbaar, en remt goed genoeg om serieus mee te mtb'en.
Michiel
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1357
Lid geworden op: do 17 april 2003, 09:25
Mijn mountainbike: is gejat

Heb er een paar dagen mee gefietst in de VS, zaten op een huurfiets. Ik was er niet kapot van. Had aan het einde van de dag pijn aan mijn handen. Het remmen kostte mij veel meer kracht dan met normale hydraulische remmen. Eerlijkheid gebiedt mij wel te zeggen dat het redelijk technische tracks waren dus wellicht dat je daar hier op het strand of op de weg minder last van hebt. Of waren die remmen gewoon ruk afgesteld.
Es gibt keine Stelle in der Bibel, in der es heißt, du sollst das Gaspedal nicht bis zum Anschlag durchtreten!
Vighor
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 558
Lid geworden op: za 18 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Muru Witjira fatbike, Nicolai Argon Fat, Turner King Khan

Michiel schreef:Heb er een paar dagen mee gefietst in de VS, zaten op een huurfiets. Ik was er niet kapot van. Had aan het einde van de dag pijn aan mijn handen. Het remmen kostte mij veel meer kracht dan met normale hydraulische remmen. Eerlijkheid gebiedt mij wel te zeggen dat het redelijk technische tracks waren dus wellicht dat je daar hier op het strand of op de weg minder last van hebt. Of waren die remmen gewoon ruk afgesteld.
Ik ben met mijn Moonlander met BB7 remmen zelfs de Mijnweg in gegaan (met technische stukken) en kan probleemloos met een vinger remmen. Net als ook met mijn 29er met X9 hydraulische remmen, en die Moonlander heeft toch wel even meer roterende massa die stilgezet moet worden.
Zelf krijg ik op de 29er meer pijn aan mijn handen, maar dat heeft eerder met het stuur en de grips te maken. Hier heb ik op de Moonlander toch de voor mij ideale combinatie gevonden en nog niet op de 29er toegepast.

Ik kan me ook alleen maar ThaSingleTrackMastah aansluiten.
Zeker zijn er legio betere hydraulische remmen te vinden, maar die kosten doorgaans meer dan het dubbele van de 110,- tot 120,- euro die de BB7/SD7 combinatie kost.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5497
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Het handmatig na stellen vd blokken op lange modderige en technische afdalingen is ook een nadeel vd BB7's t.o.v. hydraulische schijfremmnen.
verder prima remmetjes voor NL (heb er zelf een Grand Raid Christalp mee gereden, maar dat heb ik ook wel eens met cantilevers gedaan), goede prijs maar zeker niet de beste keus voor alle omstandigheden.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
skullshaper
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 173
Lid geworden op: wo 19 oktober 2005, 16:55
Mijn mountainbike: scott scale SL custom

vraagje: Kan ik BB7 remmen gebruiken op mijn bestaande v-brake remhendels?
eet blubber alsof het een lieve lust is!
Francois
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1195
Lid geworden op: wo 2 augustus 2006, 19:00
Mijn mountainbike: Gifgroene Stalen 29" en een Mosterdgele Gravelracer

Dat zal gewoon werken...ik heb zelf de Avid SD7, maar dat was omdat ik een fiets aan het opbouwen was en nog geen v-brake hendels had...deze worden aangeraden ivm de rode instelknop waarmee je de modulatie kunt regelen.
Specialized Epic, Croix de Fer en een race masjien
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

ja, de BB7 MTB-versie hoor je juist met V-brake hendels te combineren.
De road uitvoering werkt met race remhendels of cantilever hendels, daarvan is de overbrenging anders.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie