Ervaring Avid BB7 remmen

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
MTBfun
All rounder
All rounder
Berichten: 124
Lid geworden op: zo 6 mei 2012, 09:52
Mijn mountainbike: Kona Unit 2013

hoi,

ik was benieuwd naar jullie ervaringen met de mechanische schijfremmen van Avid, de BB7 in het byzonder.
Op welke fiets heb je ze zitten, voldoen ze, hoe is het onderhoud, zou je ze aanbevelen of juist niet etc..?
Alvast bedankt voor jullie reacties!!
No gears, more pain and more fun........
Soef
All rounder
All rounder
Berichten: 56
Lid geworden op: ma 15 november 2010, 23:38

We gebruiken deze als voorrem op de tandem en het werkt fantastisch! Zeker gezien er achter aan de tandem nog eens een aanhangwagen zit met twee kinderen erin :-q

Ik heb Elixir 5 op de C'dale RZ zitten en beide fietsen worden heel anders gebruikt. Maar op gevoel moet ik zeggen dat ik geen verschil merk tussen de BB7 en de Elixir. Dus evenveel remkracht, goed moduleren maar iets bijterig aan het begin. Wel vind ik de BB7 veel makkelijk af te stellen omdat je het aangrijppunt als de positie van de blokken heel makkelijk kan instellen. De tandem is voor op de weg, dus veel onderhoud is niet nodig.

Samengevat: kost weinig, genoeg remkracht en goed moduleerbaar, wel even bijterig als de Elixir, makkelijk af te stellen. Voor mij geen andere rem op de tandem.

Ken maar 1 nadeel en dat is dat ze te goedkoop zijn om ze ook op een MTB van 3k euro te hebben :lol:
NatteKrant
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 879
Lid geworden op: di 14 augustus 2012, 19:58
Mijn mountainbike: Wilier 501 XN

Soef schreef:Ken maar 1 nadeel en dat is dat ze te goedkoop zijn om ze ook op een MTB van 3k euro te hebben :lol:
Ik zie geen nadeel?

Of bedoel je te zeggen: daarmee kan de statusstrijd niet gewonnen worden?
Soef
All rounder
All rounder
Berichten: 56
Lid geworden op: ma 15 november 2010, 23:38

Het was ook meer als een een geintje bedoeld :tong
Luuc91
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3245
Lid geworden op: di 25 augustus 2009, 17:12
Mijn mountainbike: N + 1
Contacteer:

Het voordeel van een (goede) hydraulische schijfrem vind ik altijd nog de modulatie. Om even de discussie te mijden wat dan een 'goede' schijfrem is laat ik het even zo.

Het grootste voordeel van een BB7 is het feit dat ze zo simpel in elkaar zitten. Makkelijk te repareren in het veld en zijn niet gevoelig voor vuil. BB7 zie vooral bij strandraces veel, geeft al aan dat ze de zware omstandigheden prima aankunnen.

Voor mij is de keuze van een schijfrem eigenlijk vrij makkelijk. Van belangrijk naar minder belangrijk:
- Staat de remkarakteristiek mij aan?
- Hoe onderhoudsvrij zijn de remmen?
- Wat kosten de remmen?

BB7 is gewoon een fijne schijfrem zonder poespas. Puntje van aandacht, rem de remblokken goed in. Pas dan komt het ware remkarakter naar voren.
theemutz
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2074
Lid geworden op: zo 8 juli 2007, 20:29

Ik gebruik de BB 7 al jaren in combinatie met de avid speeddial remhendels en ben er erg tevreden over. Ik had twee paar in gebruik, een stel op mijn Specialized Epic en een stel op een Merida Flx carbon. De laatste
fiets is inmiddels in onderdelen verkocht maar de remmen liggen al klaar voor het volgende project. Ze zijn gemakkelijk in het onderhoud, remmen goed, remkracht is goed te doseren, ze zijn goedkoop en als ze aanlopen draai je gewoon de blokken een klikje terug..... Wat wil je nog meer?
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4076
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Idem voor mij, gewoon goed, simpel en makkelijk te monteren/demonteren en af te stellen. Ik heb ze deze winter op mijn Surly KM met Deore handels. Op mijn nieuwe fiets komen ze met Avid handels.
Schorem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3943
Lid geworden op: ma 12 maart 2007, 13:16
Mijn mountainbike: Pantsman® 29-er
Contacteer:

Volgens mij de enige betrouwbare schijfrem die Avid levert. :lol:
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

MTBfun schreef:hoi,

ik was benieuwd naar jullie ervaringen met de mechanische schijfremmen van Avid, de BB7 in het byzonder.
Op welke fiets heb je ze zitten, voldoen ze, hoe is het onderhoud, zou je ze aanbevelen of juist niet etc..?
Alvast bedankt voor jullie reacties!!
Ik had ze op meerdere fietsen, momenteel nog op de Inbred en op de woonwerk fiets.
Lekkere zorgeloze remmen, en je moet echt met goede hydraulische remmen komen om de BB7 te overtreffen.
Goede remkabels zijn wel aan te bevelen, om een sponsachtig gevoel en/of wrijving te voorkomen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Schorem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3943
Lid geworden op: ma 12 maart 2007, 13:16
Mijn mountainbike: Pantsman® 29-er
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef: Goede remkabels zijn wel aan te bevelen, om een sponsachtig gevoel en/of wrijving te voorkomen.
FMJ. :wink:
sneeuwpop
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 765
Lid geworden op: vr 17 november 2006, 01:34

Ik heb ze op beide 29ers zitten en zou niet anders willen. Betrouwbaar, goed doseerbaar, perfect af te stellen. Je moet zoals gezegd wel de juiste remkabels gebruiken. Ik heb erg goede ervaring met doorgetrokken cheap-ass Shimano SIS buitenkabels, dus 1 stuk dat ononderbroken van remhendel tot remklauw loopt. Beetje zelfde idee als FMJ, alleen stukken goedkoper!

De BB7's zijn alleen iets minder krachtig dan een GOED hydraulisch remsysteem, maar dat kan je opvangen met een iets grotere remschijf ;) Ik gebruik 185mm schijven, met een rijdersgewicht van tegen de 100kg, op een 29er, en kan ook gewoon een 'stoppie' maken!
“Its amazing how the World begins to change through the eyes of a cup of coffee!!”
JE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 608
Lid geworden op: za 20 november 2004, 18:32

Perfecte remmen, ik heb 2 kona units, daar zitten op beide de BB7 remmen op.
Bij een nieuwe fiets moet je boel eerst fatsoenlijk afstellen, zo uit de doos is het nooit goed uitgelijnd.
Daarna goed inremmen, dat duurt een tijdje, daaran remmen ze steeds beter.
doordat je beide remblokken seperaat kunt stellen, kun je je aangrijppunt optimaliseren.
voor mij geen hydraulische remmen. ik weeg 100 kg en de remmen hebben daar geen enkele moeite mee.
Voor heb ik wel een 180 mm schijf!
Gebruikersavatar
killerturtle
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1063
Lid geworden op: vr 8 mei 2009, 17:47
Mijn mountainbike: Genesis stalen ros

Ik heb nu de stock BB7 op mijn Genesis fortitude adventure.
Dit zijn uitgevoerd met 2x 160 schijven. Kan ik deze 160 schijf nu zo maar vervangen door 185mm schijf? Of heb ik dan andere adapter o.i.d. nodig?

Thx voor de hulp!
Weekend Warrior :)
Herperduin
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3459
Lid geworden op: vr 5 september 2008, 16:05

killerturtle schreef:Ik heb nu de stock BB7 op mijn Genesis fortitude adventure.
Dit zijn uitgevoerd met 2x 160 schijven. Kan ik deze 160 schijf nu zo maar vervangen door 185mm schijf? Of heb ik dan andere adapter o.i.d. nodig?

Thx voor de hulp!
Dan heb je wel een adapter nodig voor 185mm :-q
Gebruikersavatar
HaiGe
All rounder
All rounder
Berichten: 120
Lid geworden op: do 24 juni 2010, 16:59
Mijn mountainbike: Carver ICB 02

Ik heb een setje BB5 ankers op mijn XC mtb/stadsfiets.
Voor een 180mm HS1 schijf en achter een Chinese merkloze gatenkaas schijf van 160mm.
Ik weeg rond de 105kg + 20kg (fiets en 2 dikke sloten) = +/- 125kg

Ze werken perfect, zijn lekker happig en voor XC en stadsgebruik zijn het prima ankers, ik wil niets anders.
Alns hef 'n ênde, moar 'n wös hef d'r twee!
Carver ICB 02
Plaats reactie