Ervaring Avid BB7 remmen

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4075
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

In mijn ervaring remmen ze iets beter met Avid grepen (ik heb de simpelste FR5) als met Deore. De overbrenging is net iets anders. Ik zou er geen andere voor kopen, als je nog koopt koop dan Avid grepen.
Gebruikersavatar
seb93
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 34
Lid geworden op: wo 29 oktober 2014, 01:22
Mijn mountainbike: Surly Troll Eggplant Purple S

Weet iemand hier toevallig of je BB7 1 op 1 over kunt zetten als je al BB5 op de fiets hebt? <-- laat maar: de PM brackets voor beide remmen zijn hetzelfde op de site van Avid dus dat zal wel loslopen :)

en klopt het dat er verschil is tussen voor en achter? kan het me niet herinneren van BB5, maar aan de binnenkant naast de stelknop staat op de ene "2F" en de andere "2D" (en op de buitenkant staat bij allebei "2C") kan verder geen verschil ontdekken.
Surly Troll S Eggplant Purple, deore/SRAM, BB5, Surly Extra Terrestrial 26x2.5 on Surly Marge Lite 65mm. OMM racks. Soma Sparrow bars.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Je kan de BB5 1:1 omwisselen met BB7, mits het de mtb versie is.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
seb93
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 34
Lid geworden op: wo 29 oktober 2014, 01:22
Mijn mountainbike: Surly Troll Eggplant Purple S

ThaSingleTrackMastah schreef: vr 21 mei 2021, 11:07 Je kan de BB5 1:1 omwisselen met BB7, mits het de mtb versie is.
Ok fijn!
Ja ik heb "mtn" gekocht want ik heb geen dropbars :)
Surly Troll S Eggplant Purple, deore/SRAM, BB5, Surly Extra Terrestrial 26x2.5 on Surly Marge Lite 65mm. OMM racks. Soma Sparrow bars.
Gebruikersavatar
seb93
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 34
Lid geworden op: wo 29 oktober 2014, 01:22
Mijn mountainbike: Surly Troll Eggplant Purple S

Hmm er zitten allemaal conische ringen en andere onderdelen bij (deze 2e hsnds set, zitten ook geen IS brackets bij) die me voorkomen alsof ze van v brakes of zo zijn.. die zie ik niet op de huidige montage met bb5 dus die kan ik dan ook negeren?
Surly Troll S Eggplant Purple, deore/SRAM, BB5, Surly Extra Terrestrial 26x2.5 on Surly Marge Lite 65mm. OMM racks. Soma Sparrow bars.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

DIe horen er wel bij, ook bij de BB5.

Afbeelding

Afbeelding
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
seb93
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 34
Lid geworden op: wo 29 oktober 2014, 01:22
Mijn mountainbike: Surly Troll Eggplant Purple S

Ok op mijn Troll zitten ze (concave en convexe ringen?)niet 0_o betekent dat dan dat m'n LBS de boel goed gevlakt heeft?
En ook: als ze er wel op zaten, zou ik dan dezelfde hoeveelheid remoppervlak hebben? Die ringen zijn +5mm schat ik.
Surly Troll S Eggplant Purple, deore/SRAM, BB5, Surly Extra Terrestrial 26x2.5 on Surly Marge Lite 65mm. OMM racks. Soma Sparrow bars.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Die ringen horen bij Avid remmen.
3D-alignement.
Zonder die ringen komt de hoogte ook niet uit.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
seb93
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 34
Lid geworden op: wo 29 oktober 2014, 01:22
Mijn mountainbike: Surly Troll Eggplant Purple S

ThaSingleTrackMastah schreef: zo 23 mei 2021, 00:03 Die ringen horen bij Avid remmen.
3D-alignement.
Zonder die ringen komt de hoogte ook niet uit.
Ok.. vraag me nu dus af/stel me voor dat m'n BB5 dus beter hadden gewerkt met die 5mm extra. Ze remmen dan natuurlijk 5mm verder naar buiten op de schijf en oefenen dan dus meer remkracht uit, toch?
Surly Troll S Eggplant Purple, deore/SRAM, BB5, Surly Extra Terrestrial 26x2.5 on Surly Marge Lite 65mm. OMM racks. Soma Sparrow bars.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

BB5 remt toch wat minder dan BB7.
De blokjes zijn ook kleiner, dus slijten harder, dus vaker bijstellen.
Dus BB7 is beter/fijner dan BB5.
Heb beide gehad, dus weet waarover ik spreek.

Waar komt je fiets vandaan ?
Die ringen horen bij de rem.
Dus als je de rem monteert met ringen, dan past het precies op een normale adapter.
(De adapter die hoort bij de maat van jouw schijf)
Bij jou zat het zonder die ringen, dus niet met gebruikelijke adapters.
Adapters die eigenlijk een maat te groot zijn ?
Adapters achterste voren ?

Dus wellicht remde het niet optimaal.
Maar BB7 remt sowieso beter dan BB5 en al helemaal als het straks correct gemonteerd is.

http://cdn.sram.com/sites/default/files ... nglish.pdf
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
seb93
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 34
Lid geworden op: wo 29 oktober 2014, 01:22
Mijn mountainbike: Surly Troll Eggplant Purple S

ThaSingleTrackMastah schreef: zo 23 mei 2021, 01:31
Waar komt je fiets vandaan ?

- Justpedal. Ik had bijna geen budget en het overgrote deel van de fiets is uit 2ehands spullen gebouwd. Zo ook de BB5.-

Die ringen horen bij de rem.
Dus als je de rem monteert met ringen, dan past het precies op een normale adapter.
(De adapter die hoort bij de maat van jouw schijf)
Bij jou zat het zonder die ringen, dus niet met gebruikelijke adapters.

- achter zit de adapter die bij het frame hoort, maar heb het idee dat die wel achterstevoren zit want het logo staat naar binnen. https://prntscr.com/13apiae
Dat binnenstebuiten geldt ook voor de adapter voor. Die is blijkbaar van Shimano (SM A90-R160) https://prntscr.com/13apitk -
Adapters die eigenlijk een maat te groot zijn ?
-Ziet er wel uit alsof het geschikt is voor 160? Maar niet van Avid dus.-

Adapters achterste voren ?
- Lijkt erop. Het is lang geleden, maar volgens mij was er idd een probleem met de passing toen en was dit een werkende oplossing.
https://prntscr.com/13apgyu
https://prntscr.com/13aph7x -
Surly Troll S Eggplant Purple, deore/SRAM, BB5, Surly Extra Terrestrial 26x2.5 on Surly Marge Lite 65mm. OMM racks. Soma Sparrow bars.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Vreemd, Jelle weet hoe een BB5 of 7 (of iedere oude Avid rem) gemonteerd moet worden.
Blijkbaar is men creatief geweest om het low budget voor jou op te lossen.

Met de adapter van de voorrem is geprutst, er zitten aan 1 kant (platte) ringen tussen en aan de andere kant niet.
Deze adapter is vlak en door de ringen zit je rem scheef, dus onder spanning op de adapter.
Deze adapter (van IS naar PM) is bedoeld (zonder ringen) voor een 180m schijf op de voorrem.
Achter zit niet achterstevoren en het is een adapter van Surly, maar dat wil niet zeggen dat het de correcte adapter is voor jouw rem en schijf.
De BB5 en 7 moeten met die holle/bolle ringen gemonteerd worden, zie de foto's en de handleiding.
Als het op de schijf past zonder die ringen, dan is de adapter een afwijkende maat, of er is aan gevijld.

De oplossing is simpel.
Je wilt upgraden naar BB7.
Dat is een echte upgrade en je krijgt er meteen de ringen(en langere bouten) bij.
Dan heb je alleen nog 2 adapters nodig.
"Schijfmaat" van IS naar PM
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
seb93
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 34
Lid geworden op: wo 29 oktober 2014, 01:22
Mijn mountainbike: Surly Troll Eggplant Purple S

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 24 mei 2021, 00:05 Vreemd, Jelle weet hoe een BB5 of 7 (of iedere oude Avid rem) gemonteerd moet worden.
Blijkbaar is men creatief geweest om het low budget voor jou op te lossen.

Met de adapter van de voorrem is geprutst, er zitten aan 1 kant (platte) ringen tussen en aan de andere kant niet.
Deze adapter is vlak en door de ringen zit je rem scheef, dus onder spanning op de adapter.
Deze adapter (van IS naar PM) is bedoeld (zonder ringen) voor een 180m schijf op de voorrem.
Achter zit niet achterstevoren en het is een adapter van Surly, maar dat wil niet zeggen dat het de correcte adapter is voor jouw rem en schijf.
De BB5 en 7 moeten met die holle/bolle ringen gemonteerd worden, zie de foto's en de handleiding.
Als het op de schijf past zonder die ringen, dan is de adapter een afwijkende maat, of er is aan gevijld.

De oplossing is simpel.
Je wilt upgraden naar BB7.
Dat is een echte upgrade en je krijgt er meteen de ringen(en langere bouten) bij.
Dan heb je alleen nog 2 adapters nodig.
"Schijfmaat" van IS naar PM
Ja, Jelle heeft me echt heel goed geholpen toen :)

Ik weet wel dat er destijds een probleem was met de adapters, ook achter met de originele. Wellicht dat dat wat te maken had met de horizontale dropout, hoewel ook de IS/PM adapter te verschuiven is en zowel naar voren als naar achteren flink ruimte is.
Geen idee waarom er voor een Shimano adapter zit (zo te zien wel voor 160mm schijf, maar een model voor Achter : SM A90 R160), maar dat zal qua maatvoering niet echt anders zijn, toch?
We hebben er samen naar zitten kijken toen we ontdekten dat er iets niet klopte, ik geloof dat de klauwen veel te ver op de rand van de schijf zaten en dus niet genoeg remden.. en uiteindelijk heeft hij het zo opgelost.
Op zich remt het wel, maar met bagage wordt het snel minder. Verder heb ik geen gezeur gehad met de remmen.

Re: Surly adapter: voor zover ik destijds begrepen heb is deze Surly frame specifiek, dus van Surly naar PM en specifiek voor 160mm schijven.

Anyway, op zoek dus naar adapters, plus een set ringen want de BB5 gaat waarschijnlijk op een fiets voor m'n dochter.

Dankjewel :)
Surly Troll S Eggplant Purple, deore/SRAM, BB5, Surly Extra Terrestrial 26x2.5 on Surly Marge Lite 65mm. OMM racks. Soma Sparrow bars.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4075
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Op mijn Surly KM zitten gewone Avid adapters( die zijn gewoon gelijk aan andere merken) en vlgs mij zijn er nooit Surly specifieke adapters nodig geweest op een Surly (?) Ik kan er bij mij bv gewone Deore remmen opzetten zonder tussenringen of Avid met stelringen.

Zo te zien heb je voor een te hoge adapter? Je hebt voor geen +20mm adapter nodig voor 160mm schijven, maar een 0 mm IS-PM . De vork is gemaakt voor 160mm schijven.

Achter kan ik het niet goed zien, maar het frame is daar gemaakt voor 140mm schijven en daar zou je voor 160mm schijven een +20mm adapter moeten hebben. Met de sleufgaten in je frame kun je de remmen een beetje aanpassen aan de wielstand, maar ze moeten in het midden ook gewoon passen.

Zo zit het tenminste bij mijn oude Karate Monkey, maar dat is vlgs mij standaard op alle Surly frames. Ook mijn Krampus en nieuwere KM hadden dit zo.

Als je een keer in de buurt bent ( Terheijden bij Breda) ben je welkom. Ik heb nog wel Avid adapters en ringetjes liggen om eens te kijken of het het goed pas te maken is. Pb maar evt.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Een IS 160 adapter achter is 180mm voor.
,o zit de IS standaard nu eenmaal in elkaar.
Ik heb ook hor.dropouts en de rem op dezelfde plaats. En ik had ook BB7.
Als je achter ook je adapter kunt schuiven verklaart dat waarom het zonder die ringen past.

Waar het op neer komt is dit.
Bij BB5 en BB7 horen die ringen.
Met die ringen zijn ze conform de PM standaard. En kwa maatvoering gelijk aan andere merken. En passen ze op standaard adapters.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie