Soms rij ik 1x9 (38x11-34) met voor een N-Gear jumpstop en BBG chainguard. Dat wil wel maar er zit nu weer een voorderailleur en kleiner blad bij op.
Na de eerste ervaringen hier op het forum word ik enthousiast van de XX1 groep. Nou is het een flinke investering, de groep en wielset en je bent ongeveer 1500 euro verder.
Kan je met een type 2 derailleur en ander kettingblad iets soortgelijks krijgen als met XX1? Met een 34 of 36 voor en 11-36 achter kan ik mijn XC rondjes hier rondom Zwolle prima rijden. Nou is er nog geen passend kettingblad met BCD 104. Echter vermoed ik dat die op termijn wel beschikbaar komen (Homebrewed Components?)
Wat ik me afvraag:
1) kan je met een type 2 derailleur en "gewoon" singlespeed kettingblad rijden zonder dat de ketting er af valt? (hiermee bedoel ik normaal fietsen, Noord Veluwe rondjes )
2) indien niet, is een XX1-achtig kettingblad dan voldoende?
NB: alternatief in de titel is misschien niet de juiste woordkeuze met een 11-36 cassette.
Een betaalbaar alternatief voor XX1?
- Opperhoofd
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1813
- Lid geworden op: vr 11 april 2003, 17:47
- Mijn mountainbike: hangt op zolder aan de muur
- Opperhoofd
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1813
- Lid geworden op: vr 11 april 2003, 17:47
- Mijn mountainbike: hangt op zolder aan de muur
http://www.bike-components.de/products/ ... 2013-.html" onclick="window.open(this.href);return false;Job1 schreef:1500 euro?! De groep kost 719 euro en de body rond de 70 euro, afhankelijk van het merk naaf dat je hebt. Wat was je nog van plan met die overige 700 euro?
En ik wil meteen een mooie nieuwe wielset
BC is meestal vrij goedkoop dus ik heb niet verder gekeken
Maar de vragen vind ik nog steeds interessant.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 6000
- Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
- Mijn mountainbike: is onderweg
De groep is al te krijgen voor €695,- en ik kan je vertellen dat BC echt niet altijd de goedkoopste is hoor.
Maar je wilt dus een enkel voorblad? Das toch geen probleem.
Ik reed zo met de gewone Sram achter derrie.
Maar je wilt dus een enkel voorblad? Das toch geen probleem.
Ik reed zo met de gewone Sram achter derrie.
- Wicked DJ
- Reporter/Moderator
- Berichten: 21094
- Lid geworden op: ma 25 juli 2005, 18:08
- Mijn mountainbike: Raleigh Magnum '88
- Contacteer:
719 euro bij Mantel en zo zijn er nog wel meer Nederlandse webshops die ze voor een Duitse prijs hebben staan.Job1 schreef:Waar?japie carbon schreef:De groep is al te krijgen voor €695,- en ik kan je vertellen dat BC echt niet altijd de goedkoopste is hoor.
Let wel dat de XX1 een heel ander iets is dan zomaar een 1x9 of 1x10.
Het is inderdaad een investering, maar het hoeft niet zo gek te zijn als je zelf omschrijft.
De juiste wielset in bezit hebben scheelt wel de spreekwoordelijke slok op de borrel.
Alternatieven? Dus de 'gewone' 1x9 of 1x10, maar of je dat echt een alternatief mag noemen...
Ik gok en hoop dat SRAM voor 2013 een aantal betaalbaarder alternatieven in de markt zet. Dit systeem verdient het.
If You Have It, Flaunt It ! || member of Team Funride.nl || veelgestelde vragen...|| "Even a Genius has it's limits"
-
- Extreme Biker
- Berichten: 689
- Lid geworden op: di 10 mei 2005, 19:35
- Mijn mountainbike: Canyon Spectral AL 7.0 EX
- Contacteer:
Een alternatief is gewoon eigenlijk 1x10 dan...
Als voorblad kan de speciale bladen van E13 of RaceFace nemen. Deze zijn wat dikker en zorgen dat je ketting er beter in ligt. Zelf ik heb een middleburn setje met een X9 korte kooi (type1) en 11/36 cassette, mijn ketting is er nog nooit afgevlogen. Ook in de Ardennen niet. Voor klimmen zou een tandje minder voor wel fijn zijn. Achter kan je niet meer en kleinste kransje achter gebruik ik bijna nooit.
Als voorblad kan de speciale bladen van E13 of RaceFace nemen. Deze zijn wat dikker en zorgen dat je ketting er beter in ligt. Zelf ik heb een middleburn setje met een X9 korte kooi (type1) en 11/36 cassette, mijn ketting is er nog nooit afgevlogen. Ook in de Ardennen niet. Voor klimmen zou een tandje minder voor wel fijn zijn. Achter kan je niet meer en kleinste kransje achter gebruik ik bijna nooit.
Bikes, Pikes, Outdoor and Design: https://www.facebook.com/redstagbikes en http://www.the-red-stag.com
- Wicked DJ
- Reporter/Moderator
- Berichten: 21094
- Lid geworden op: ma 25 juli 2005, 18:08
- Mijn mountainbike: Raleigh Magnum '88
- Contacteer:
Ik snap ook niet wat er "ineens" mis is met 1x9 of 1x10 en een chainguide.
XX1 heeft gewoon een aantal specifieke kenmerken, maar om nou alles wat er op lijkt en al langer bestaat gelijk af te schrijven gaat mij in ieder geval te ver.
XX1 heeft gewoon een aantal specifieke kenmerken, maar om nou alles wat er op lijkt en al langer bestaat gelijk af te schrijven gaat mij in ieder geval te ver.
If You Have It, Flaunt It ! || member of Team Funride.nl || veelgestelde vragen...|| "Even a Genius has it's limits"
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 6000
- Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
- Mijn mountainbike: is onderweg
Idd, het gaat mij erom dat ik met een setup wil rijden waarmee ik overal mee weg kom. En dat is nu juist het mooie aan XX1. Hoop ik
- suravida
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 9023
- Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
- Mijn mountainbike: Staal!
- Contacteer:
Op mijn starre Voodoo rij ik nu alweer geruime tijd rond met een 1x10 setup. Achter met een normale XT derailleur en voor met een 32t Blackspire blad en dus geen enkele chainguide ofzo. Nog nooit de ketting kwijtgeraakt, zelfs niet op de meest stuiterige Nijmeegse afdalingen.
En met de 32t voor kom je in NL echt overal boven terwijl de 11t klein genoeg is om comfortabel met 30a35 kmh naar de route te fietsen.
Zoals al eerder elders gezegd: als ik alleen maar in NL zou fietsen zou ik prima kunnen leven met een starre 1x10...
En met de 32t voor kom je in NL echt overal boven terwijl de 11t klein genoeg is om comfortabel met 30a35 kmh naar de route te fietsen.
Zoals al eerder elders gezegd: als ik alleen maar in NL zou fietsen zou ik prima kunnen leven met een starre 1x10...
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29964
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
1x10 is ook niet verkeerd (en in NL zeker voldoende).
Achter 11-36 en voor een 32(of misschien wel 30 voor 29"), dan kom je echt overal goed weg.
Een chainguide (MRP, N-gear+bash of een oude voorderailleur) is dan wel zo handig.
Als crankstel kan je van alles gebruiken. Liefst iets met volle tanden, dus singlespeed.
Surly heeft mooie rvs tandwielen, maar die zijn eigenlijk net iets te dik voor 9 of 10 speed.
Maar ook daar valt wel een mouw aan te passen.
Onlangs Shimano Ultegra ontdekt, maar die zijn 5 arm 110mm en 34t (maar wel 9 en 10 speed).
Achter 11-36 en voor een 32(of misschien wel 30 voor 29"), dan kom je echt overal goed weg.
Een chainguide (MRP, N-gear+bash of een oude voorderailleur) is dan wel zo handig.
Als crankstel kan je van alles gebruiken. Liefst iets met volle tanden, dus singlespeed.
Surly heeft mooie rvs tandwielen, maar die zijn eigenlijk net iets te dik voor 9 of 10 speed.
Maar ook daar valt wel een mouw aan te passen.
Onlangs Shimano Ultegra ontdekt, maar die zijn 5 arm 110mm en 34t (maar wel 9 en 10 speed).
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
- Opperhoofd
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1813
- Lid geworden op: vr 11 april 2003, 17:47
- Mijn mountainbike: hangt op zolder aan de muur
Nou, we gaan het binnenkort ervaren. Ik heb nu een X.0 type 2 op de fiets zitten. Het is wel een medium want ik wil de mogelijkheid houden om een dubbel kettingblad voor te rijden. Achter zit een 11-34 cassette, voor komt een 34t Blackspire Mono Veloce. De heuveltjes hier in de buurt (Zwolle, Ommen, Holten) moet er maar even gestampt worden.
Bij de MTB route van Lemele zijn een paar plekken waar het met een oude 9-speed X.0 niet goed gaat. Dus daar ligt een mooie test.
Bij de MTB route van Lemele zijn een paar plekken waar het met een oude 9-speed X.0 niet goed gaat. Dus daar ligt een mooie test.
Je zou een 11 speed voorblad op een scanner kunnen leggen (die zet het meteen om in cad tekening), deze tekening aan laten passen naar BCD 104. En het geheel uit laten snijden door een watersnijder. Nog even de tandjes wat aanpassen op een draaibank en je bent ook klaar.
Misschien is er zelfs vraag naar
Misschien is er zelfs vraag naar
MOUNTAINBIKING
Because footbal, baseball, bowling & golf only require ONE BALL
Because footbal, baseball, bowling & golf only require ONE BALL
- Opperhoofd
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1813
- Lid geworden op: vr 11 april 2003, 17:47
- Mijn mountainbike: hangt op zolder aan de muur
Ik wacht op homebrewed components tot zij komen met een tandblad die op de XX1 lijkt. Deze heb ik hier liggen en ga daar eerst mee 36t rijden (maar ik denk dat dat icm 11-34 achter net iets te groot is) Het mooie van deze kettingbladen is dat je ze kan laten maken met spider.tati schreef:Misschien is er zelfs vraag naar
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 6000
- Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
- Mijn mountainbike: is onderweg
Je kan ook een spider laten maken die op een XX1 blad past
E-maxx kan deze maken voor je
E-maxx kan deze maken voor je