SRAM XX1 / X01 / X1 / GX / NX 11spd ervaring/vragen

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29951
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

patronics schreef:Weet ik maar volgens mij hanteert Shimano nog steeds de 2:1 schakelverhouding terwijl SRAM op 1:1 zit en dat vind ik persoonlijk toch fijner.
Op de racefiets nog wel, maar op de mtb hebben ze het voorbeeld van Sram gevolgd.
Uiteraard net een heel klein beetje anders, want stel je voor dat 't uitwisselbaar zou zijn, maar wel veel beter dan vroeger.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
patronics
All rounder
All rounder
Berichten: 82
Lid geworden op: za 12 november 2011, 19:58
Mijn mountainbike: 2018 S-Works Custom

MARCMTB69 schreef:Hallo,

Is er al iemand geweest die aan het meten is gegaan tussen 10 en 11 speed ketting van KMC voor op de XX1. want volgens mij kun je namelijk gewoon een 10 speed ketting monteren omdat Sram er simpel weg 1 tandwiel heeft bij gevoegd.De XX1 crank kun je trouwens weer ombouwen naar 2x10 met X0 spider. zowel BB30 als GXP beide mogelijk.( Ik hoor graag van jullie mocht dit niet zo zijn.)
Volgens mij is de ketting niet gelijk. ombouwen naar 2x10 kan voor wel maar achter moet dan ook de body vervangen worden. Dus dan moet je voor en achter andere tandwielen hebben, een andere body en een andere ketting, en tevens andere shifters.

Maar goed, terug naar 2x10 moet je dat wel willen, als je een fiets met XX1 hebt zul je merken dat je niet snel "terug" wilt naar 2 of 3x10, tenminste dat is mijn ervaring 8)
2018 S-Works Epic XX1
2017 Specialized Epic Comp Carbon XX1 (Sold)
2018 Cube Elite Gravel
2014 Cube Elite SLT XX1 (Transformed 2018)
2013 Bulls Copperhead 3 XTR (Sold)
Prehistoric Cannondale M500 (RIP)
Gebruikersavatar
hwpaints
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 910
Lid geworden op: zo 14 maart 2010, 13:12
Mijn mountainbike: KATANA FS 24

ik rij gewoon met Sram 10 speed ketting gaat perfect
MARCMTB69
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 20 februari 2015, 15:26
Mijn mountainbike: Trek Farley 8.0

Hallo,

Heb het inmiddels nagemeten het verschil in de kettingen van KMC is 11speed 5,7mm en 10 speed 5,9mm heb het ook al getest het schakeld perfect en idd je kunt met een 10 speed ketting rijden op 11 speed groep van Sram. De cassettes 10ps en 11sp ook na gemeten is daadwerkelijk 1 tandwiel bij gevoegd. Lang leve Sram.
ENJOY
michel3vb
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1147
Lid geworden op: za 6 februari 2010, 16:05
Mijn mountainbike: One-On Lurcher
Contacteer:

MARCMTB69 schreef:De cassettes 10ps en 11sp ook na gemeten is daadwerkelijk 1 tandwiel bij gevoegd. Lang leve Sram.
Dat lijkt me niet meer dan logisch als je van 10 speed naar 11 speed gaat :lol: :lol:
Luuc91
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3245
Lid geworden op: di 25 augustus 2009, 17:12
Mijn mountainbike: N + 1
Contacteer:

Spacing :wink:
scamid
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 154
Lid geworden op: wo 6 juli 2011, 07:35

Zelf heb ik afgelope seizoen met SRAM X01 1x11 gereden. Dit is mij prima bevallen.
32 blad voor. Op de echte klimmen merk je soms dat je iets mist. Op de downhill stukken merk ik wat vaker dat er niet meer veel bij te trappen valt gezien het te lichte zware verzet.
Conditie is nog niet echt goed en ik denk dat dat mijn ervaring nog wel zal verbeteren dan.
Het snelle schakelijk en de simpelheid van alles is een grote plus!
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8036
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Is Sram race 11 speed uitwisselbaar met Sram mtb 11 speed?
Gebruikersavatar
MadMax12
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 694
Lid geworden op: di 7 augustus 2012, 18:20

qua naaf niet volgens mij.
11 MTB is een xd-body en de 11 race volgens mij standaard sram/shimano naaf.
Huidig: 2014 Specialized Epic Expert Carbon World Cup
Vorige: 2013 Specialized Epic Comp
Eerder: 2011 Scot Spark 50
Eerder: 2008 Scott Scale
Hein CX
All rounder
All rounder
Berichten: 134
Lid geworden op: wo 30 december 2009, 15:19
Mijn mountainbike: Specialized Stumpy '94; SS Rockhopper '98; Giant Trance '18

Waarom zou je een 10 speed ketting willen monteren? Misschien in een noodgeval omdat je 'm hebt liggen. Maar anders neem ik de 23 euro voor een nieuwe 11 speed ketting graag voor lief als dat betekent dat ik voortijdige schade voorkom aan mijn m'n cassette van minimaal 190 euro.

Over spacing: ik gebruik 2 wielsets. 1 met de Sram 11 speed cassette, de ander met een XT 10 speed cassette. Dat schakelt perfect (met de 11 speed ketting). Mocht geld besparen de issue zijn dan zou ik het in de cassette zoeken.
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4314
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Jurriaan schreef:Is Sram race 11 speed uitwisselbaar met Sram mtb 11 speed?
Nee, want sram mtb 11 speed is 10+1 qua afstand en sram race 11 speed is echt een andere afstand.
Shimano MTB 10 en 11 zijn wel het zelfde qua afstand, maar weer niets als body, je zult dus ruimte moeten hebben op een body (1.8mm frezen) om een road 11 speed cassette kwijt te kunnen.

Alle 11 speedsystemen zijn uitwisselbaar kwa tandwielen en kettingen behalve sram 11 speed MTB.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8036
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Oke.

Sram 11 speed race cassette + een nieuwe body + een 40t tandwiel + weglaten van 12t tandwiel en je hebt een mooie en betaalbare combi. Enkel 40t tandwiel is er nog niet in 11 speed.

Oja en natuurlijk een 11 speed derailleur en 11 speed shifter.
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2937
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

En alles werkt net niet zoals het moet, en dan is 11sp weer klote. Ga voor een echte 11sp setup, de rest is het allemaal net niet
Bird Aeris 9 blurple
tek-zotic
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 501
Lid geworden op: do 15 maart 2012, 17:23
Mijn mountainbike: Carbon in de zomer, staal in de winter

Cube-Elite schreef:
Jurriaan schreef:Is Sram race 11 speed uitwisselbaar met Sram mtb 11 speed?
Nee, want sram mtb 11 speed is 10+1 qua afstand en sram race 11 speed is echt een andere afstand.
Shimano MTB 10 en 11 zijn wel het zelfde qua afstand, maar weer niets als body, je zult dus ruimte moeten hebben op een body (1.8mm frezen) om een road 11 speed cassette kwijt te kunnen.

Alle 11 speedsystemen zijn uitwisselbaar kwa tandwielen en kettingen behalve sram 11 speed MTB.
maar ik dacht dat de nieuwe CX1 voor crossfiets wel paste. En dan zijn er ineens weer mogelijkheden qua cassette
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8036
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Past cx1 qua shifter dan ook niet met mtbx1?

Ergens op het web gevonden:
Adam_Buckland - Member
Not exactly but I run XTR cassette and rear mech with Sram X01 gripshift and it works perfectly

Did I read that correctly - XTR rear mech with SRAM (grip)shifter shifting properly? Is the cable pull the same?
Yes that's right it seems that both Shimano and Sram's 11 spd off road groupsset share the same pull ratios and spacing so all parts are interchangeable and in me experience work flawlessly
Plaats reactie