SRAM XX1 / X01 / X1 / GX / NX 11spd ervaring/vragen

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
KleinPalomino
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4517
Lid geworden op: vr 23 mei 2008, 14:14

Ik redeneer even vanuit het punt dat het zachste materiaal het eerst slijt. Als alles staal is dan zal het 'zachste' staal als eerst gaan. Maar goed, ik weet het niet zeker.

Van die kettingslijtage is interessant, je ziet nl. wel plaatjes op t web waarbij een centimeter naast een ketting wordt gehouden om slijtage te meten. Dat zou geen verschil moeten opleveren als de ketting niet langer wordt maar intern slijt. :~ Hoe dan ook, het is ondertussen wel vastgesteld dat de XX1 ketting een extreem duurzame coating heeft en lang meegaat. Lijkt wel een Campa ketting!
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4322
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Een ketting wordt ook wel marginaal langer, maar dat is meer inlopen dan slijtage. Heel simpel het asje onder de rol slijt het meest, daar meet je de slijtage. De rollen van een ketting zijn ook nog steeds harder dan een stalen kettingblad.

Meet maar na een ketting die op "1" staat zou dan ruim twee centimeter langer moeten zijn dat is ie echt niet hang maar op. Hooguit 2 a 3mm"inloop". Ik dacht vroeguh ook altijd dat een ketting langer werd door de slijtage en ik denk de meeste hier. Een hogere spaakspanning betekend ook geen stijver wiel en zo zijn er nog wel een paar leuke fietsweetjes.
Dennis78
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1217
Lid geworden op: vr 11 december 2009, 16:56
Mijn mountainbike: Specialized Chisel

Zelf ben ik fan van de kettingen van KMC, maar laatst werd er bij een lbs beweerd dat de KMC ketting te hard zou zijn en de boel sneller zou verslijten, zijn er mensen die deze meningen delen?
Want het liefst rij ik met een KMC ketting, vind ze persoonlijk fijner schakelen.
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4322
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Nou volgens de testen in diverse Duitse bladen (tour en Bike) zijn de Shimano ketting met afstand de meest slijtvaste. XTR/Dura ace zowel in 11 als in 10speed.

Is natuurlijk een labtest, maar ik ervaar de Shimano,s ook als meest slijtvast.
Een hele grote groep hier juist niet die denken de KMC, echter wordt er vaak verkeerd gemeten.

Een Shimano ketting zit nieuw al bij 0.25 soms zelf ietsje hoger. Een KMC zit vaak op 0 of nog iets krapper.
Als je beide kettingen gaat meten tot .75 doet je wel ietsje langer met een KMC ketting. Ook de reden dat ik al een aantal keren gezegd heb dat je KMC kettingen eerder moet vervangen op bv dure XX(1) cassettes, want als je net te laat bent dan ben je na 3K door je cassette heen.

Misschien bedoeld jouw FM dat. Je hebt ook meer kans op chainsuck, KMC heeft daar zelf over aangegeven dat ze kettingen met een hogere toleranties gaan leveren, maar dat was eind 2013 en ik heb er nog niet over gehoord. Misschien iemand in de praktijk gemeten?
Gebruikersavatar
like.dirt
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 290
Lid geworden op: zo 22 november 2009, 18:30
Mijn mountainbike: Cannondale scalpel 3 bbq 2017 / F29 carbon 2 2013
Contacteer:

Na eerst 1x10 te hebben gereden wat prima beviel toch over gestapt op XX1. Net alles gemonteerd morgen mijn eerst rondjes rijden op de baan in Zeist. Kan niet wachten !!! :-q
Met 1 poot kun je zeker fietsen !!!
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8041
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Cube-Elite schreef:Nou volgens de testen in diverse Duitse bladen (tour en Bike) zijn de Shimano ketting met afstand de meest slijtvaste. XTR/Dura ace zowel in 11 als in 10speed.

Is natuurlijk een labtest, maar ik ervaar de Shimano,s ook als meest slijtvast.
Een hele grote groep hier juist niet die denken de KMC, echter wordt er vaak verkeerd gemeten.

Een Shimano ketting zit nieuw al bij 0.25 soms zelf ietsje hoger. Een KMC zit vaak op 0 of nog iets krapper.
Als je beide kettingen gaat meten tot .75 doet je wel ietsje langer met een KMC ketting. Ook de reden dat ik al een aantal keren gezegd heb dat je KMC kettingen eerder moet vervangen op bv dure XX(1) cassettes, want als je net te laat bent dan ben je na 3K door je cassette heen.

Misschien bedoeld jouw FM dat. Je hebt ook meer kans op chainsuck, KMC heeft daar zelf over aangegeven dat ze kettingen met een hogere toleranties gaan leveren, maar dat was eind 2013 en ik heb er nog niet over gehoord. Misschien iemand in de praktijk gemeten?
Shimano ketting is compatible met X1?
Gebruikersavatar
patronics
All rounder
All rounder
Berichten: 82
Lid geworden op: za 12 november 2011, 19:58
Mijn mountainbike: 2018 S-Works Custom

Jurriaan schreef: Shimano ketting is compatible met X1?
Volgens mij niet.

Ik moet zeggen dat ik nu sinds afgelopen weekend ook op een fiets met XX1 (32 voorblad) rijd (binnenkort te zien in Showyourstuff), ik kom van 3x10 XT (24-32-42 en 11-32) af, en heb nog geen onmogelijke dingen gehad, zowel in het terrein als op de weg is er heel goed mee te rijden.

Moet wel zeggen dat de schakel stappen wat groter zijn, vooral met klimmen waar de stappen 3 en al snel 4 tanden zijn in tegenstelling tot mijn XT set daar maar 2 en alleen de laatste 2 bladen 3 tanden, maar goed dan maar wat harder trappen of meer kracht zetten op sommige stukken :D

Tot nu toe heb ik het kleine blad en het grote blad van mijn XT setup nog niet gemist.

[Off topic]
Na jaren Shimano gereden te hebben nu naar SRAM ik moet zeggen dat SRAM echt veel directer en sneller schakelt, ik denk dat ik voorlopig niet terug ga naar Shimano.
[/Off topic]
Laatst gewijzigd door patronics op vr 20 februari 2015, 10:40, 1 keer totaal gewijzigd.
2018 S-Works Epic XX1
2017 Specialized Epic Comp Carbon XX1 (Sold)
2018 Cube Elite Gravel
2014 Cube Elite SLT XX1 (Transformed 2018)
2013 Bulls Copperhead 3 XTR (Sold)
Prehistoric Cannondale M500 (RIP)
Gebruikersavatar
madskatingcow
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 641
Lid geworden op: vr 18 maart 2005, 09:58
Mijn mountainbike: Specialized S-Works Epic WC 2014 - Santa Cruz Highball 29

patronics schreef: [Off topic]
Na jaren Shimano gereden te hebben nu naar SRAM ik moet zeggen dat SRAM echt veel directer en sneller schakelt, ik denk dat ik voorlopig niet terug ga naar Shimano.
[/Off topic]
Ondertussen is er ook weer een nieuwe generatie XTR, en die schakelt ook alweer een stuk beter dan de vorige :bier:
Gebruikersavatar
patronics
All rounder
All rounder
Berichten: 82
Lid geworden op: za 12 november 2011, 19:58
Mijn mountainbike: 2018 S-Works Custom

Weet ik maar volgens mij hanteert Shimano nog steeds de 2:1 schakelverhouding terwijl SRAM op 1:1 zit en dat vind ik persoonlijk toch fijner.
2018 S-Works Epic XX1
2017 Specialized Epic Comp Carbon XX1 (Sold)
2018 Cube Elite Gravel
2014 Cube Elite SLT XX1 (Transformed 2018)
2013 Bulls Copperhead 3 XTR (Sold)
Prehistoric Cannondale M500 (RIP)
Gebruikersavatar
madskatingcow
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 641
Lid geworden op: vr 18 maart 2005, 09:58
Mijn mountainbike: Specialized S-Works Epic WC 2014 - Santa Cruz Highball 29

Rij dan maar is met de nieuwe XTR (ik vond hem in elk geval een grote sprong voorwaarts, enkel het bereik van de cassette deed me afhaken) :-q
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2179
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

madskatingcow schreef:
patronics schreef: [Off topic]
Na jaren Shimano gereden te hebben nu naar SRAM ik moet zeggen dat SRAM echt veel directer en sneller schakelt, ik denk dat ik voorlopig niet terug ga naar Shimano.
[/Off topic]
Ondertussen is er ook weer een nieuwe generatie XTR, en die schakelt ook alweer een stuk beter dan de vorige :bier:
Die nieuwe generatie XTR kan nog niet tippen aan een gripshift XX groep. Sram is inderdaad veel directer. Rij ze beide.
Gebruikersavatar
madskatingcow
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 641
Lid geworden op: vr 18 maart 2005, 09:58
Mijn mountainbike: Specialized S-Works Epic WC 2014 - Santa Cruz Highball 29

Je moet appels met appels, trigger met trigger vergelijken.

Als je de XX1 gripshift met de XX1 trigger vergelijkt, zal je ook zeggen dat deze eerste sneller en directer is.
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2179
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

madskatingcow schreef:Je moet appels met appels, trigger met trigger vergelijken.

Als je de XX1 gripshift met de XX1 trigger vergelijkt, zal je ook zeggen dat deze eerste sneller en directer is.
Wel jammer dat Sram het tegendeel beweerde toen ze de Gripshifts niet meer wilde produceren. :roll:
MARCMTB69
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 20 februari 2015, 15:26
Mijn mountainbike: Trek Farley 8.0

Hallo,

Is er al iemand geweest die aan het meten is gegaan tussen 10 en 11 speed ketting van KMC voor op de XX1. want volgens mij kun je namelijk gewoon een 10 speed ketting monteren omdat Sram er simpel weg 1 tandwiel heeft bij gevoegd.De XX1 crank kun je trouwens weer ombouwen naar 2x10 met X0 spider. zowel BB30 als GXP beide mogelijk.( Ik hoor graag van jullie mocht dit niet zo zijn.)
ENJOY
Gebruikersavatar
madskatingcow
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 641
Lid geworden op: vr 18 maart 2005, 09:58
Mijn mountainbike: Specialized S-Works Epic WC 2014 - Santa Cruz Highball 29

Real Epic '89 schreef: Wel jammer dat Sram het tegendeel beweerde toen ze de Gripshifts niet meer wilde produceren. :roll:
Zoek dat dan is even voor mij op? :bier:
Plaats reactie