SRAM XX1 / X01 / X1 / GX / NX 11spd ervaring/vragen

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
madskatingcow
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 641
Lid geworden op: vr 18 maart 2005, 09:58
Mijn mountainbike: Specialized S-Works Epic WC 2014 - Santa Cruz Highball 29

Stuurlint is 20g, dat zal het verschil niet maken :wink:
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

En ook geen 34 monteren, die is ook zwaarder ;-)
BartSwaans
All rounder
All rounder
Berichten: 111
Lid geworden op: wo 19 augustus 2009, 17:30
Mijn mountainbike: merida cyclocross 2012. cannondale scalpel 2011.

hahaha, ja maar moet wel kunnen fietsen natuurlijk ;)
maar het scheelt echt haast niets, even die 34 bestellen en erop zetten en kijken hoeveel ruimte ik heb.
dan even kijken wat ik doe, een stuurlint of chainsuck plaatje ofzo.
Laatst gewijzigd door BartSwaans op do 23 mei 2013, 15:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Luuc91
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3245
Lid geworden op: di 25 augustus 2009, 17:12
Mijn mountainbike: N + 1
Contacteer:

hoe licht je je fiets ook wilt hebben, een chainstayprotector is altijd een goede investering. Een lint knippen van een binnenband doet bij mij nu al een hele tijd wonderen. Oke, geen mtb's van 8,5 kg, maar als je gewicht gaat besparen op dergelijke constructies, klopt er iets niet. Gewoon een fatsoenlijke chainstayprotector monteren (kopen of zelf maken). Ik zou er niet over piekeren om mijn verzet voor een dergelijk probleem aan te passen (en dan heb je ook nog dikke kans dat je je ketting uiteindelijk toch nog uit je carbon achterbrug kunt vissen).

Ik ben nog steeds hebberig naar een antwoord van DT over die XD body. Ik heb nog steeds het beeld (wellicht onterecht) dat DT iets niet goed heeft zitten met de toleranties.
BartSwaans
All rounder
All rounder
Berichten: 111
Lid geworden op: wo 19 augustus 2009, 17:30
Mijn mountainbike: merida cyclocross 2012. cannondale scalpel 2011.

begrijp me niet verkeerd Luuc, ik wil er graag iets aan doen.
ik ga een groter voorblad nemen, en wil nog een protectie over me achterbrug, maar een binneband vindt ik nou niet echt heel mooi.
Laatst gewijzigd door BartSwaans op do 23 mei 2013, 15:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Luuc91
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3245
Lid geworden op: di 25 augustus 2009, 17:12
Mijn mountainbike: N + 1
Contacteer:

Daar hoef je niet bang voor te zijn. Een binnenband volstaat prima (maar neem geen supersonic/eclipse binnenbandje ofzo). Het genoemde stuurlint is ook een goede oplossing (en maakt véel minder herrie dan een alu of rvs plaat).

Binnenbandjes kun je prima netjes monteren, of het 'mooi' is moet je zelf even beoordelen :wink:

op de XC:
Afbeelding

op de AM:
Afbeelding

Groeten,
BartSwaans
All rounder
All rounder
Berichten: 111
Lid geworden op: wo 19 augustus 2009, 17:30
Mijn mountainbike: merida cyclocross 2012. cannondale scalpel 2011.

hmm ziet er niet slecht uit nee :-D
ik probeer eerst zo een plakker van bbb ofzo (aangezien ik eerst 32 blad wil rijden en te weinig ruimte heb voor stuurlint. later 34 dan kan stuurlint wel), kijken hoelang ik daar mee doe.
als ik er zo door ben maar een stuurlint pakken.
Laatst gewijzigd door BartSwaans op do 23 mei 2013, 15:42, 2 keer totaal gewijzigd.
Superbärt
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2273
Lid geworden op: di 5 oktober 2004, 23:41

Bart, je moet goed opletten bij jouw fiets hè, daar zit t écht dicht op je vork.
Je zou altijd kunnen proberen met een bandje of een stuurlintje, en dan een half rondje Rucphen kijken hoe dat houdt.

Ik heb de groep inmiddels ook wat mooie winterritten in de Vogezen mogen loslaten, wat een briljant spul!
Stil, schakelt altijd en immer, ook compleet ingepakt in sneeuw en bevroren smeltwater.

Ik heb wel wat lange klimmen op de 28-42 gedaan, en ik ben blij dat ik de ketting lang genoeg heb gelaten, én rekening heb gehouden met het inveren, want er zit dan inderdaad écht maar weinig slack meer op.
Ik maak me ook redelijk bezorgd over de zijdelingse hoek de de ketting dan maakt, van die 42 af. Dat is minstens zo scheef als bij crosschainen, zoals je bij een "ouderwetse" triple altijd NIET moest doen.
SRAM NL kon me vandaag melden dat de ketting daar toch wel voor ontworpen was, dus extreem veel kwaad kon het niet. Maar ik weet wel dat ik mn kettingen op tijd ga checken op slijtage en erg op tijd ga vervangen. Wil niet tijdens een lange klim in de 42 door mn ketting heenjassen.

Hier een foto met de aandrijving op 28-42:

Afbeelding


Hier stond de fiets al een tijd in de zon, dus de grootste zooi was gesmolten, maar mijn XT voorderailleur was in deze omstandigheden altijd al lang uitgeschakeld, de kooi vroor vast in de ijsmassa, en de kabel onder het BB door ook.
Nu no problemo!
Afbeelding
I'm just here to regulate funkyness.
Als ik val dan sta ik op, en als ik sta dan val ik op.
"How does Danny Hart sit down with balls that big!?"
BartSwaans
All rounder
All rounder
Berichten: 111
Lid geworden op: wo 19 augustus 2009, 17:30
Mijn mountainbike: merida cyclocross 2012. cannondale scalpel 2011.

fotos zien er goed uit bart!
ben ook benieuwd hoe lang de kettingen meegaan. we zullen zien :)

Inmiddels een 34T voorblad gemonteerd en nu al veel meer ruimte!
is goed te doen zo :)
Laatst gewijzigd door BartSwaans op do 23 mei 2013, 15:41, 1 keer totaal gewijzigd.
KleinPalomino
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4517
Lid geworden op: vr 23 mei 2008, 14:14

Net de 28T erop gezet. De 32T vertoond wel wat slijtage (nu al...) maar niet in rijrichting maar het lijkt wel of de tanden concaaf afslijten en dat zou zomaar kunnen gezien de schuine kettinglijn op de 2 a 3 grootste kransen. Ik zal morgen eens een foto proberen te maken bij daglicht. Het is op dit moment nog niet voelbaar maar gezien de stuctuur van het metaal weet je gewoon bijna dat midden op de tanden slijtplekken komen. Het blijft ook een alu-blad..... Nou ja, liever een keer een ketting met een voorblad vervangen dan de cassette.

Met de 28T blijft er trouwens genoeg 'slack' over met dezelfde ketting. Kan nu gerust 28-42 rijden.
julianb
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 204
Lid geworden op: do 7 april 2011, 21:47
Mijn mountainbike: Cube Reaction SLT

BartSwaans schreef:hmm ziet er niet slecht uit nee.
ik probeer eerst zo een plakker van bbb ofzo (aangezien ik eerst 32 blad wil rijden en te weinig ruimte heb voor stuurlint. later 34 dan kan stuurlint wel), kijken hoelang ik daar mee doe.
als ik er zo door ben maar een stuurlint pakken.
Je kan ook robertbrand van dit forum even een berichtje sturen die maakt rvs/alu chainsuck protectors, misschien kan hij ook iets voor je achterbrug maken?
BartSwaans
All rounder
All rounder
Berichten: 111
Lid geworden op: wo 19 augustus 2009, 17:30
Mijn mountainbike: merida cyclocross 2012. cannondale scalpel 2011.

bedankt julianb, zal eens contact met hem opnemen.
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

KleinPalomino schreef:Net de 28T erop gezet. De 32T vertoond wel wat slijtage (nu al...) maar niet in rijrichting maar het lijkt wel of de tanden concaaf afslijten en dat zou zomaar kunnen gezien de schuine kettinglijn op de 2 a 3 grootste kransen. Ik zal morgen eens een foto proberen te maken bij daglicht. Het is op dit moment nog niet voelbaar maar gezien de stuctuur van het metaal weet je gewoon bijna dat midden op de tanden slijtplekken komen. Het blijft ook een alu-blad..... Nou ja, liever een keer een ketting met een voorblad vervangen dan de cassette.

Met de 28T blijft er trouwens genoeg 'slack' over met dezelfde ketting. Kan nu gerust 28-42 rijden.

Na hoeveel gereden km's is dit ?
KleinPalomino
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4517
Lid geworden op: vr 23 mei 2008, 14:14

Hierbij een plaatje. Je ziet in de blanke stukken nog één baan lopen. (Nog?) Niet voelbaar dus. Dit is na hooguit 200km met wel 2 aardige modderritten. Aangezien ik er ook weer niet zoveel verstand van heb....misschien is het helemaal niet serieus.... Wicked heeft vast al veel meer km's gemaakt en kan vast meer roepen over slijtage aan het kettingblad.....

Afbeelding

edit: ik zie dus in de 'kom' ofwel tussen de tanden geen verschil met het nieuwe 28T blad.
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2951
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

Ik heb de helft van de slijtage nog niet met meer dan de dubbele km stand
Bird Aeris 9 blurple
Plaats reactie