XT 3X10 of X9 2X10 op 29er

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29951
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

eddiesmit schreef:Wie van jullie fietst er in de Alpen met 2x10? En welke tandwielen rij je dan het liefst als je bijv. langer dan een uur steil moet klimmen? Ik heb dan liever aan de onderkant over (dus ver kunnen terugschakelen) dan aan de bovenkant.
Zijn er veel mtb-ers die voor een Transalp een bergverzet erop zetten?
2x10 op mn 29'er in de Alpen, Dolomieten, Ardennen.
36-22 voor en 11-36 achter.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
CC-Rider
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1463
Lid geworden op: zo 30 oktober 2011, 21:50
Mijn mountainbike: 34-18 of 27.5x4.5

ben een stuk fietsen schreef:
CC-Rider schreef:Ik rij mijn meeste kilometers op Westerschouwen, dus ook wel wat klimmetjes.
Kom je daar alles boven op de 36 joh? :o Ik wil hem daar wel eens op de 22 mikken om het cadans een beetje hoog te houden en zodoende de verzuring tegen te gaan.
Nee, op de 39. Maar die vind ik dus te groot. Het enige klimmetje waar ie op de 26 gaat is het tweede klimmetje net na het betonpad.
***** Frequent Flyer, ride with a fat smile *****
ben een stuk fietsen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2438
Lid geworden op: wo 9 juni 2010, 14:17
Mijn mountainbike: Is in aantocht / Merida Ride 400 Team Lampre Merida

Dat bevestigd dan maar weer dat ik toch eens wat vaker op WS moet gaan rijden dan 4 of 5 keer per jaar.
Nu ben ik altijd net te laat met gas geven voor een klim zodat de vaart er snel uit is.
Een beetje routekennis kan op WS geen kwaad :wink: (maar dat geldt natuurlijk voor meer route's).
Have's
Giant Fathom 1 29 LTD '17 Merida Ride 400 Team Lampre Merida (Racert)

Had's
Canyon Nerve 8.9 Stealth '14, Canyon Grand Canyon AL 9.9 '13, Bulls Copperhead 29" '12, Thompson XC 980 Beachracer, Cube Acid, American Eagle Lake Tahoe '98
Gebruikersavatar
Maddox
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 284
Lid geworden op: ma 10 december 2012, 21:42

Nav dit topic heb ik een vraag. Welke fabrikant heeft 2x10 met 22/36 bladen?
mountain-biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 898
Lid geworden op: zo 5 februari 2006, 10:23
Mijn mountainbike: Singular Swift, Salsa El Mariachi

Sram. Zie spec lijst canyon 29er en specialized ook in sommige gevallen.
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7840
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

In de Duitse Mountainbike Magazine staat een artikeltje over de voordelen van de verschillende versies.... Misschien wel interessant om te lezen. Met 3x10 heb je de grootste range. Bij de andere versies is het belangrijker welke tandwiel je neemt qua aantal ivm met deze beperking. Maar zijn wel weer lichter.
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Heb je er serieus een artikel voor nodig om er achter te komen dat je met 3x10 de grootste range heb?
Nielsefiets
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 810
Lid geworden op: zo 14 maart 2010, 18:37
Mijn mountainbike: Just a Surly Krampus black Ops

japie carbon schreef:Heb je er serieus een artikel voor nodig om er achter te komen dat je met 3x10 de grootste range heb?
Jij leest alleen wat je wilt lezen geloof ik.
Resist much, obey little.
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7840
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

japie carbon schreef:Heb je er serieus een artikel voor nodig om er achter te komen dat je met 3x10 de grootste range heb?

Nee dat heb ik niet, maar zoals alle artikelen van de Mountainbike magazine, verkondigen ze ook nog zinnige tips. :lol: Helaas ben ik niet alwetend en heb ik ook nog niet alles ervaren en geprobeerd. Dus als ik iemand kan verwijzen naar een test, waarbij iemand met echt verstand van zaken iets heeft getest, en de topic starter hiermee wijzer kan maken, doe ik dat graag... :tong
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Nielsefiets schreef:
japie carbon schreef:Heb je er serieus een artikel voor nodig om er achter te komen dat je met 3x10 de grootste range heb?
Jij leest alleen wat je wilt lezen geloof ik.
Weet ik niet, wat staat er nog meer dan?

Het is toch simpele wiskunde? Gewoon wat delen en vergelijken dat weet je wat voor jou goed is.
Hondsrugbiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 218
Lid geworden op: zo 4 maart 2012, 21:37
Mijn mountainbike: een duutse fietse met grote wieln.
Contacteer:

Heren,

Wat de een geweldig vind is voor de ander een drama.
waar de ene mee tevreden is vind de andere maar rotzooi.
En ik ken mannen die met een goedkope fiets mannen met de duurste fietsen voorbij fietsen. :-q

Deze discussie gaat allang niet meer over het onderwerp.

Dus ik zou zeggen volg je gevoel.
Ik mag, ik hoef niet meer zo hard.
bertus35
All rounder
All rounder
Berichten: 73
Lid geworden op: do 7 januari 2010, 00:23
Mijn mountainbike: cube reaktion en een Giant xtc 27.5

is duurder dan ook beter?
HaaVee
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 364
Lid geworden op: za 18 september 2010, 10:47
Mijn mountainbike: Tomac Cortez 2010 in opbouw

bertus35 schreef:is duurder dan ook beter?
Dat kan je niet zondermeer zeggen. Soms is duurder inderdaad beter, vanwege beter materiaalgebruik, minder grote toleranties, etc. Soms zijn er duurdere, lichtere materialen toegepast (interessant voor weightweenies).

Ik denk dat je eigen referentiekader het belangrijkst is voor het bepalen van de te gebruiken onderdelen. Hoe vaak rij je, onder welke omstandigheden: wedstrijden, of moet het "bomb"-proof zijn zodat je weer terug kan komen? Als je dat bepaald hebt, kun je je inlezen via bijvoorbeeld dit forum en meer gerichte vragen stellen.
bertus35
All rounder
All rounder
Berichten: 73
Lid geworden op: do 7 januari 2010, 00:23
Mijn mountainbike: cube reaktion en een Giant xtc 27.5

Hondsrugbiker schreef:Heren,


En ik ken mannen die met een goedkope fiets mannen met de duurste fietsen voorbij fietsen. :-q


zo duidelijk?
Gebruikersavatar
hwpaints
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 910
Lid geworden op: zo 14 maart 2010, 13:12
Mijn mountainbike: KATANA FS 24

ik zie dat het topic nog loopt , rij nu een jaar met de XT 2x10 met 39/26 en het bevalt uitstekend zeker de xt bevalt me beter dan de x9 groep die ik op de 26er had,
Het verzet gaat net in de Alpen heb niet veel over maar het gaat eventueel een 24 voor steken maar vraag me af of 39/24 nog goed schakelt is de stap niet te groot
Plaats reactie