Welke derailleurwieltjes in SRAM X7 (2012)

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Anthem
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: za 9 juni 2012, 23:57

Ik wil mijn derailleurwieltjes vervangen van mijn SRAM X7 10sp 2012 derailleur, maar kom er niet echt uit welk type er in kan. Een optie zijn deze:

http://www.futurumshop.nl/product/6203- ... 2010.phtml" onclick="window.open(this.href);return false;

Maar ik hoor, lees en ervaar dat deze echt heel slecht zijn. Die er nu inzitten zijn na een half jaar al helemaal kapot. En ze zijn nog prijzig ook.

Welke kan ik als alternatief gebruiken? Passen gewoon alle standaard 10 speed shimano compatible wieltjes er in? Zoals deze:

http://www.futurumshop.nl/product/6119- ... 4050.phtml" onclick="window.open(this.href);return false;

Iemand hier ervaring mee?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29972
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Hier staat een overzicht van de Tacx-wieltjes.
Volgens deze informatie heb je de T4085 nodig.
Hier een 2012 onderdelenlijst van SRAM X7.

Edit:
Maar blz 22 ziet er heel anders uit dan Tacx 4085.
Schroef eerst ff de wieltjes uit je X7, dan weet je het zeker.
Laatst gewijzigd door ThaSingleTrackMastah op vr 2 november 2012, 15:50, 2 keer totaal gewijzigd.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
ben een stuk fietsen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2438
Lid geworden op: wo 9 juni 2010, 14:17
Mijn mountainbike: Is in aantocht / Merida Ride 400 Team Lampre Merida

In mijn X9 heb ik een setje wieltjes gezet van KCNC. Mede vanwege de kleur maar ook vanwege de duurzaamheid van die wieltjes. Een jaar gaan ze bij gemiddeld gebruik makkelijk mee.
Have's
Giant Fathom 1 29 LTD '17 Merida Ride 400 Team Lampre Merida (Racert)

Had's
Canyon Nerve 8.9 Stealth '14, Canyon Grand Canyon AL 9.9 '13, Bulls Copperhead 29" '12, Thompson XC 980 Beachracer, Cube Acid, American Eagle Lake Tahoe '98
Nimbus
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3901
Lid geworden op: zo 22 november 2009, 08:51
Contacteer:

Inderdaad KCNC is een goed alternatief, over die van Sram zelf ben ik minder te spreken.
"The German word for nipple is 'Brustwarze', breast wart. Here I feel is a nation that may be relied upon to produce a man's bike."
Suntoro
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1847
Lid geworden op: vr 4 juni 2010, 15:15
Mijn mountainbike: is voor sommigen een monster, voor mij gewoon zachtaardig... :)

Was mij overigens ook een beetje onduidelijk... Ik zocht ook betaalbare derailleurwieltjes voor mijn Sram X9 9sp derailleur op mijn strandfiets. De Tacx wieltjes heb ik onlangs ook in mijn Shimano XT derailleur geplaatst en er al weer ruim 700km mee gebiked.

Maar voor Sram kom ik alleen maar het wieltje tegen voor een oudere Sram X9 derailleur bij Tacx. Ook op de Futurumshop stelt iemand een vraag of ie dat bepaalde derailleur wieltje kan gebruiken in zijn X9 derailleur. Daarop antwoord Futurumshop doodleuk "alleen geschikt voor Shimano en Campagnolo". Ik vraag het me af, want KCNC zijn ook universeel voor meerdere merken.

Volgens mij heb ik gewoon wieljes nodig met een gat voor een boutje. Dus vraag me af of ik niet dezelfde wieltjes kan gebruiken als bij mijn XT derailleur. Daar zaten inserts bij voor om ze in andere derailleurs (met een ander boutje) te kunnen monteren...

Lijkt erop dat die X7 derailleur van de TS ook gewoon een wieltje met gat voor een boutje nodig heeft. En niet dat rare wieltje met die 2 gaatjes erin... Helemaal duidelijk vind ik de website van Tacx hier niet over. Want ook van Sram X9 zijn al verschillende versies achterderailleurs geweest...

Ben eigenlijk ook wel benieuwd of dat Shimano Tacx wieltje in een 2010 Sram derailleur past. Dan bestel ik ook nog zo'n Tacx setje. Geen bling bling, maar wel gewoon goed... :-q
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

BBB heeft de BDP 05. Ik heb ze op m'n oude x7 met twee gaatjes, maar ze kunnen ook op andere want je krijgt ze met een hele stapel verschillende kapjes voor verschillende systemen.
Alleen uitkijken dat je de schroef niet te hard aandraait, want dan lopen de kapjes tegen de wieltjes aan en draaien ze niet soepel meer.
Give me little bits of / more than I can take
Anthem
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: za 9 juni 2012, 23:57

Die BBB BDP had ik ook al gezien, maar ze zien er weer heel anders uit als de wieltjes die er nu inzitten. Helaas had mijn LBS ze niet op voorraad om ze te passen. Een plaatje van die kapjes heb ik nog niet gevonden.

Over die KCNC lees ik goeie verhalen. Er staat op hun site alleen niets over SRAM X7, wel over X0. Vraag is dan of ze passen. Is toch weer snel 25 euro, zou zonde zijn als het niet past.
Anthem
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: za 9 juni 2012, 23:57

Ik heb nog een interesante blogpost gevonden:

http://d3matt.blogspot.nl/2011/03/repla ... am-x9.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik denk dat ik die KCNC maar ga bestellen.
Bastiaan GT
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 205
Lid geworden op: ma 29 september 2008, 21:43
Mijn mountainbike: Custom Scott Spark

Doen! Krijg je geen spijt van. :-q
Suntoro
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1847
Lid geworden op: vr 4 juni 2010, 15:15
Mijn mountainbike: is voor sommigen een monster, voor mij gewoon zachtaardig... :)

Anthem schreef:Ik heb nog een interesante blogpost gevonden:

http://d3matt.blogspot.nl/2011/03/repla ... am-x9.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik denk dat ik die KCNC maar ga bestellen.
Dat was wel interessant om te weten... Zo'n X9 derailleur heb ik... Denk dat ik gewoon nog een setje Tacx wieltjes bestel en ze passend maak voor de X9 derailleur. Lijkt me stug dat het niet gaat lukken, aangezien KCNC 9/10sp derailleurwieltjes aanbiedt die bij Shimano en Sram X0 etc (??) passen... Anders pech gehad en heb ik ze reserve voor mijn Shimano XT derailleur.
Anthem
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: za 9 juni 2012, 23:57

Ik kan bevestigen dat die KCNC wieltjes gewoon in X7 passen. Er waren geen extra busjes oid nodig, ze passen gewoon direct. Ze zijn wel iets groter dan de originele wieltjes, maar dat lijkt geen problemen te veroorzaken.

Ik vermoed dat die tacx die ik eerder poste ook gewoon passen.
Kees Pater
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 35
Lid geworden op: wo 31 oktober 2012, 00:25
Mijn mountainbike: Giant XTC advanced SL 29er

Ik gebruik die van B&B altijd zijn erg goed slijten minder snel door lager gebruik.
Wieltjes die bestemd zijn voor shimano passen nooit in een sram....
Plaats reactie