105kg: mavic xc717 of mavic en321

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De 717 had in het verleden een limiet van 85kg.
Waarom die niet meer in de huidige specs staat weet ik niet.
Misschien is 'ie tegenwoordig sterker, misschien was Mavic vroeger voorzichtiger.

Laten we eerlijk zijn, met 120kg ben je zelf geen lichtgewicht.
(dat bedoel ik niet als een oordeel, maar als vaststelling van een feit)
Zou 't dan verstandig zijn om met lichtgewicht spul het terrein in te gaan ?
Beter materiaal kiezen dat net iets meer reserve heeft, daar beleef je op de duur meer plezier aan.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Wicked DJ
Reporter/Moderator
Reporter/Moderator
Berichten: 21094
Lid geworden op: ma 25 juli 2005, 18:08
Mijn mountainbike: Raleigh Magnum '88
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef:Laten we eerlijk zijn, met 120kg ben je zelf geen lichtgewicht.
Zie topictitel; topicstarter claimt een eigen gewicht van 105 kg.

En ik vind puur naar het gewicht kijken als criterium zó kort door de bocht.

Ik ben nu een stapje lichter, maar in de tijd dat ik ook boven de 100 kg zat sloopte ik weinig tot niks, waar lichtere fellow bikers het ene na het andere onderdeel om zeep hielpen wat ik zelf ook gebruikte.
En ik rij niet als een watje, maar wel doordacht.

De rijstijl is ook veelzeggend. Als je redelijk soepel op je fiets zit en dito rijdt, dan hou je veel meer heel als dat je als een zak aardappelen door het terrein manoeuvreert.

Als Mavic een max. rijdersgewicht van 120 kg claimt, dan zit er altijd een veiligheidsmarge op.
Of je daar gebruik van wilt maken moet je zelf weten, maar het gaat echt niet zomaar stuk.

Criteria als bandbreedte en aantal spaken vind ik veel steekhoudender zaken om het over te hebben.
ThaSingleTrackMastah schreef:Beter materiaal kiezen dat net iets meer reserve heeft, daar beleef je op de duur meer plezier aan.
Eens, maar dat betekent over de hele linie meestal ook een veel zwaardere bike dan noodzakelijk. En aan een te zware bike beleef ik in het terrein minder plezier dan eentje die een knap gewicht op de schaal zet.
Zoals velen prediken; een lichtere wielset is de grootste winstpakker op een fiets.
If You Have It, Flaunt It ! || member of Team Funride.nl || veelgestelde vragen...|| "Even a Genius has it's limits"
Nimbus
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3901
Lid geworden op: zo 22 november 2009, 08:51
Contacteer:

aurelius schreef:2,0 breedte is fout inderdaad, moest 2,1 zijn.
Maar XC 717 is wel een race-velg, gericht op de 'most demanding XC-racers', zoals Mavic zelf zegt inderdaad.

Bij 120kg op een hardtail zou ik altijd voor bredere banden kiezen, minstens 2,25: met het oog op extra comfort en grip wil je die dan ook op een beetje lage druk kunnen rijden. Dus je hebt een velg nodig die brede banden kan hebben, XC 717 is dan toch erg krap.

XC 321 is een endurovelg, die kan zeker 120kg hebben en brede banden. Ben ervan overtuigd dat die steviger is. Niets voor niets een enduro velg, niet voor niets 175gr per velg zwaarder. Daar zou voor mij de bottle-neck zitten, vind het nogal wat, 175mg roterende massa extra, dat merk je zeker bij acceleren en sturen, wordt minder levendig..

Misschien dat een compromis het meest optimaal zou zijn: 32 spaken, en dan een velg tussen XC 717 en 321 in. Die bredere banden kan hebben en iets minder heavy duty is? Maar als je 'moet kiezen' tussen de 717 of 321 zou ik de 321 kiezen, om op safe te spelen. Zeker geen slechts '24 spaken 717'.
XM719?
"The German word for nipple is 'Brustwarze', breast wart. Here I feel is a nation that may be relied upon to produce a man's bike."
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Of bv deze: ZTR Flow, onbeperkt belastbaar, breed, en relatief licht.
Plaatje: http://www.bikeboosting.nl/image_zoom.p ... M4eFYuanBn" onclick="window.open(this.href);return false;
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Nimbus
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3901
Lid geworden op: zo 22 november 2009, 08:51
Contacteer:

Heel mooie velg inderdaad, wordt het geheel wel stuk duurder van. ;)
"The German word for nipple is 'Brustwarze', breast wart. Here I feel is a nation that may be relied upon to produce a man's bike."
Gebruikersavatar
Wicked DJ
Reporter/Moderator
Reporter/Moderator
Berichten: 21094
Lid geworden op: ma 25 juli 2005, 18:08
Mijn mountainbike: Raleigh Magnum '88
Contacteer:

aurelius schreef:Of bv deze: ZTR Flow, onbeperkt belastbaar
Prima, maar van die velg heb ik er meer gehavend zien worden dan me lief is...
(bij het wat ruigere werk, dat wel)
If You Have It, Flaunt It ! || member of Team Funride.nl || veelgestelde vragen...|| "Even a Genius has it's limits"
Nimbus
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3901
Lid geworden op: zo 22 november 2009, 08:51
Contacteer:

Dat zal waarschijnlijk ook met het gebruik van dat soort velgen te maken hebben, je mag er zelfs mee downhillen. ;)
"The German word for nipple is 'Brustwarze', breast wart. Here I feel is a nation that may be relied upon to produce a man's bike."
dtmn
All rounder
All rounder
Berichten: 85
Lid geworden op: ma 11 april 2011, 14:36
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX8 2016

Ik denk dat het voor mij redelijk duidelijk is dat beide velgen stevig genoeg zijn voor mijn gewicht en gebruik. Desondanks denk ik dat de EN321 set meer geschikt is bij een vergelijking tussen de twee sets. Dit komt uiteraard puur door de hoeveelheid spaken.

De keuze voor deze twee sets is ook niet meer dan een ordinaire centenkwestie. Uiteraard zullen er meer geschikte setjes mogelijk zijn, echter als ik een set voor € 100 kan regelen die iig volstaat dan ga ik daarvoor. Zal bovendien nog centerlock schijven moeten kopen. De XC717 met xt-naven x 32 spaaks heb ik overigens niet goedkoper kunnen vinden dan voor € 175 en dat vind ik dan weer teveel van het goede. Temeer omdat ik mss volgend jaar wel eens een andere fiets zou kunnen gaan kopen met een wat grotere wielmaat. Wil dus niet de hoofdprijs gaan lappen voor een paar wielen.

Dus ik dank jullie voor de discussie en ga voor de EN321. Ook goed voor de bovenbeenspiertjes, zeg maar...
Suntoro
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1847
Lid geworden op: vr 4 juni 2010, 15:15
Mijn mountainbike: is voor sommigen een monster, voor mij gewoon zachtaardig... :)

dtmn schreef:Dus ik dank jullie voor de discussie en ga voor de EN321. Ook goed voor de bovenbeenspiertjes, zeg maar...
Lijkt me verstandiger inderdaad... XC717 zijn vrij smal en kun je niet lekker met bredere banden rijden... EN321 heeft een breder velgbed en kun je makkelijker een breder bandje op monteren... Volgens mij een stuk steviger aangezien het een AM velg is. Sowieso lijken me die gebuste velgen van Mavic sterker dan een ongebust velgje...
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7840
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Heren, leuke discussie, maar mocht je zwaar zijn, en ik spreek uit ervaring :D , geeft de 321 gewoon een veel stijvere velg. Dit merk je vooral in bochten. Ik heb de 717 gehad, en deze geven mee in de bocht. Op het moment rij ik in beide fietsen met een 321 en ik ga echt niet terug naar de 717. Deze is zoveel stijver in de bochten. Daar waar ik de 717 nog wel eens weer iets moest richten is mij dit bij de 321 nog niet overkomen. Er zit wel degelijk verschil in de velg. Dit komt voornamelijk door de opbouw aan de binnenzijde.

Mbt de opmerking dat de mensen in de Worldcups ook de velgen zwaar belasten denk ik dat deze velgen het eigenlijk relatief licht hebben. De berijders zijn bijna allemaal vlieggewicht, en hun rijskills zijn van hoge kwaliteit. Ik denk dat een rijder met een hoog gewicht en geen techniek de wielen veel zwaarder belast met hoge piekbelastingen op de momenten dat die eigenlijk niet moeten plaats vinden. Daarnaast zijn de setje in de Worldcup ook allemaal handgespaakt en afgesteld op de berijder.

Wel zou ik kiezen voor een dikkere spaak in het achterwiel, mocht je in de 110+ categorie vallen.
Gebruikersavatar
shiverer
Site Admin
Site Admin
Berichten: 17266
Lid geworden op: wo 7 april 2004, 20:49
Mijn mountainbike: Crisp - Turner Flux
Contacteer:

mud mate schreef:Deze is zoveel stijver in de bochten.
Ik ben absoluut geen wielbouwer, laat staan een expert op dit gebied, maar ik waag te betwijfelen of dit door de velg komt.

Een goed ingespaakte racevelg kan volgens mij qua bochtenstijfheid wedijveren met een freeride velg. Vergelijk ook eens een 717 met een willekeurige race-ZTR velg, en zoek de verschillen.

Leuk contrast hier tegenover is dat Ernie Frieke geen garantie wil geven op wielen die met mavics zijn uitgerust.

-- Erger u niet, verwonder u slechts.. -- Small hops, grasshopper.. -- <2 --
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Wicked DJ schreef:
ThaSingleTrackMastah schreef:Laten we eerlijk zijn, met 120kg ben je zelf geen lichtgewicht.
Zie topictitel; topicstarter claimt een eigen gewicht van 105 kg.

En ik vind puur naar het gewicht kijken als criterium zó kort door de bocht.

Ik ben nu een stapje lichter, maar in de tijd dat ik ook boven de 100 kg zat sloopte ik weinig tot niks, waar lichtere fellow bikers het ene na het andere onderdeel om zeep hielpen wat ik zelf ook gebruikte.
En ik rij niet als een watje, maar wel doordacht.

De rijstijl is ook veelzeggend. Als je redelijk soepel op je fiets zit en dito rijdt, dan hou je veel meer heel als dat je als een zak aardappelen door het terrein manoeuvreert.

Als Mavic een max. rijdersgewicht van 120 kg claimt, dan zit er altijd een veiligheidsmarge op.
Of je daar gebruik van wilt maken moet je zelf weten, maar het gaat echt niet zomaar stuk.

Criteria als bandbreedte en aantal spaken vind ik veel steekhoudender zaken om het over te hebben.
ThaSingleTrackMastah schreef:Beter materiaal kiezen dat net iets meer reserve heeft, daar beleef je op de duur meer plezier aan.
Eens, maar dat betekent over de hele linie meestal ook een veel zwaardere bike dan noodzakelijk. En aan een te zware bike beleef ik in het terrein minder plezier dan eentje die een knap gewicht op de schaal zet.
Zoals velen prediken; een lichtere wielset is de grootste winstpakker op een fiets.
Oeps, ik had ergens in het verhaal 120 gelezen.
Zal wel als inclusief fiets zijn bedoeld.
Maar ook 105 is geen lichtgewicht.

Het gebruikt/rijstijl/geluk telt ook mee, maar de kilo's tellen door, hoe je het ook wendt of keert.
Better safe than sorry.
Maar op die manier wordt je fiets wel iets zwaarder.
Maar dan nog, er zit iemand op die ook niet is afgetraind (dat geldt ook voor mijzelf).
En het gaat niet om de seconden, het gaat om de lol.
En er is niets lolligs aan om je fiets 20km op schouders terug te moeten dragen.
Ik zie het als volgt:
Wedstrijdrijders rijden vaak rondjes rondom hun auto, zijn meestal afgetraind, krijgen/kopen regelmatig nieuw spul, hebben een mecanicien, hebben een goede techniek, zijn 200% geconcentreerd, rijden de beste lijn enz.
Allemaal zaken die niet van toepassing zijn op een hobbybiker midden in de Ardennen.
Een hobbybiker in de Ardennen heeft een wat hogere BMI, heeft een volle camelbak op z'n rug, probeert soms dingen die net boven z'n kunnen gaan, wordt aan het eind vd dag moe en is dan minder scherp. Maar z'n auto staat wel 20km verderop geparkeerd.

Maar het is waar, lichtere wielen voelen lekkerder / levendiger.
Dat draagt ook bij aan het fietsplezier.

Dan is er altijd nog de gulden middenweg.
32 spaken (die liefst wat dikker zijn dan visdraadjes) velgen die niet de allerlichtste zijn, buitenbanden die net iets meer rubber hebben dan een binnenband, messing spaaknippels (jawel)enz.
Voordeel van die gulden middenweg is dat ie meestal ook vriendelijker is voor de portemonnee, zeker op de lange duur.
Tubeless maken met latex spaart het gewicht van een binnenband (minus 50gr latex) en bespaart flink wat lekke banden.

Maar de TS heeft een wijze keuze gemaakt, dus het bovenstaande is alleen ter info ;)

En om nog even op het voorbeeld van die auto's terug te komen, zou je de wielen van die trutteschudder onder de pickup-truck willen hebben ?
Afbeelding
Afbeelding
Nee toch ?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Herperduin
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3459
Lid geworden op: vr 5 september 2008, 16:05

Is dit nog een optie? Is wel centerlock maar xt + 717 + 32 spaken :bier:
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7840
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

shiverer schreef:
mud mate schreef:Deze is zoveel stijver in de bochten.
Ik ben absoluut geen wielbouwer, laat staan een expert op dit gebied, maar ik waag te betwijfelen of dit door de velg komt.

Een goed ingespaakte racevelg kan volgens mij qua bochtenstijfheid wedijveren met een freeride velg. Vergelijk ook eens een 717 met een willekeurige race-ZTR velg, en zoek de verschillen.

Leuk contrast hier tegenover is dat Ernie Frieke geen garantie wil geven op wielen die met mavics zijn uitgerust.

Ik had het zelfde probleem ook met mijn Fulcrum's, en nog 2 andere wielen die er zo kort in hebben gezeten dat ik het merk niet eens meer weet :lol:
Uiteraard doet goed spaken ook veel, maar mijn ene setje was toen ik hem overkocht slecht gespaakt en had dat probleem niet. Ik denk de reden dat Ernie er geen garantie op geeft het probleem van stijf spaken en scheurvorming is. Dat zag je nog wel eens bij de Mavics, ik zie en hoor het tegenwoordig eigenlijk een stuk minder.
dtmn
All rounder
All rounder
Berichten: 85
Lid geworden op: ma 11 april 2011, 14:36
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX8 2016

@ThaSingleTrackMastah: Prachtig betoog dat hout snijdt :-)

@ Herperduin: Bizar, alsof Mantel meeleest...Tot gister was deze set nog uitgevoerd met 24 spaken, nu is e.e.a. vernaderd naar 32 spaken, dus ja dit had zeer zeker een optie geweest ware het niet dat ik gisteravond de bestelling al bij de jongens in Nijmegen geplaatst heb...
Plaats reactie