wielenset (lichter en niet te duur)

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Ilpirato
All rounder
All rounder
Berichten: 121
Lid geworden op: ma 6 augustus 2012, 20:31
Mijn mountainbike: Scott Scale 910

Ik heb zojuist mijn wielenset in mijn cube reaction Pro 29er gewogen:

Voorwiel: 1970gr (buitenband + binnenband wegen tesamen 550gr)
Achterwiel: 2640 gr (buitenband + binnenband wegen tesamen +-550gr)

Dit is incl. snelspanners(deore xt), remschijven(formula 180 voor en 160 achter), binnen (aktiv 8 fransventiel ) en buitenbanden.(schwalbe rocket ron voor en schwalbe racing ralph achter). De naaf is deore xt met centerlock (dacht ik) en is gewogen incl. 10speed cassete. Kortom, zo uit mijn frame gehaald en gewogen!

Ik had lek gereden, en heb nu ook het voorwiel zonder binnen en buitenband gewogen, nl: 1220gr (dus zonder schwalbe rocket ron en Aktiv8-binnenband frans ventiel)

Velgen: zx24 alexrims( 6061h - t6 // double wall 622x19), 32spaken

Ik wil evt nieuwe wielen, maar niet meer dan €300,-- er aan spenderen, deze moeten wel lichter zijn en/of beter lopen!

wie heeft er tips?
Tinus Tussengas
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 40
Lid geworden op: zo 17 juni 2007, 15:43
Mijn mountainbike: Cube Ltd CC

Het is wel een beetje lastig om dingen zo te vergelijken omdat je alleen het gewicht weet inclusief remschijven, cassette enz. Als je al deze dingen overzet verandert dat niks aan het gewicht. Daarnaast kan het berijdersgewicht redelijk bepalend zijn bij de keus voor een velg.

Ik heb ook een Cube (26 inch) met de standaard ZX24 Alexrims en heb vorige week een handgespaakte wielset besteld bij Actionsports.de. Daar kan je met de laufradconfigurator zelf je wielen samenstellen. Bij alle onderdelen (volgens mij) staat het gewicht vermeld en zo kan je dus makkelijk berekenen op welk gewicht de wielen uitkomen.

Mijn wielset met XT naven, Notubes ZTR Arch Ex velgen, DT Swiss Comp spaken en messing nippels komt op 1800 gram. Ik heb op internet gevonden dat mijn Alexrims ongeveer 2300 gram wegen dus ik bespaar alleen hierop al 500 gram. Daarnaast ga ik over van Schwalbe Performance naar Evolution banden en ga ik tubeless rijden. Dit levert ook weer het één en ander op. Mijn wielen hebben me bijna 300 euro gekost. Het hele tubeless gebeuren ook nog een kleine 100 euro.

Ik weet niet hoe rekbaar je budget is maar je zou ook eerst nieuwe wielen kunnen nemen en over een tijdje overgaan op tubeless.

Hieronder het topic dat ik geopend heb voor hulp bij mijn keus. Misschien heb jij er iets aan.

http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 3#p1558305" onclick="window.open(this.href);return false;
Zelfs een kapotte klok heeft twee keer per dag gelijk...
Peter243
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1071
Lid geworden op: vr 15 juni 2012, 22:20

Fietssportief onderdelen set ztr dt swiss, gewogen 1550, zonder banden spanners en tandwielen, prijs 399
owwwwk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2737
Lid geworden op: za 3 april 2010, 00:01
Mijn mountainbike: Nog meer plastic... :-)

Bike-components heeft hele mooie Hope Pro 2 / ZTR combo, fijne prijs van rond de €370. Denk dat veel lagere prijs lastig wordt voor een lichte set.
StAlTiCa
Ilpirato
All rounder
All rounder
Berichten: 121
Lid geworden op: ma 6 augustus 2012, 20:31
Mijn mountainbike: Scott Scale 910

BEDANKT.....Ik zal ns rondkijken hierna! Budget is niet erg rekbaar, aangezien ik ookal nu Raceframe heb gekocht....
Plaats reactie