Nieuwe wielset van 250 tot 300 euro.

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Tinus Tussengas
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 40
Lid geworden op: zo 17 juni 2007, 15:43
Mijn mountainbike: Cube Ltd CC

Nadat ik mijn Cube, die ik nu 2,5 jaar heb, bepaalde periodes zelden tot nooit gebruikte, heb ik sinds deze zomer het mtb virus aardig te pakken. Mijn ritjes werden steeds frequenter en de afstanden zijn opgelopen naar 50+ km per rondje, waar ze eerst, doordat ik te weinig ging om conditie op te bouwen, rond de 30/35 km bleven hangen.

Mede dankzij die rondjes is mijn gewicht in deze periode gedaald van 105 kg naar 95 kg. Om dit te vieren (en omdat ik al vrij snel een slag in mijn huidige achterwiel heb gereden) vond ik het tijd worden om mijn bike van een nieuwe wielset te voorzien. Het budget wat ik mezelf hiervoor gesteld heb ligt tussen de 250 en 300 euro.

Nou heb ik al op diverse sites rondgekeken maar ik zie door de bomen het bos niet meer. De verschillende soorten velgen, spaken en naven vliegen je om de oren. Van het merendeel heb ik echter geen idee wat het voor kwaliteit is en dergelijke. Ik zoek een wielset waarmee ik met mijn gewicht onbezorgd mijn rondjes kan maken. Als ze lichter zijn dan mijn huidige wielen is dat mooi meegenomen maar het hoeven geen echte lichtgewicht velgen te zijn. Omdat het oog ook wat wil gaat mijn voorkeur uit naar zwarte velgen met zwarte spaken.

Mijn huidige wielset bestaat uit Shimano Deore XT Disc M756 naven, RFR ZX24 velgen en Mach 18/0 Stainless 2.0 spaken. De rest van mijn bike is op de remmen na compleet XT afgemonteerd. Logischerwijs kwam ik bij het zoeken dus alereerst op de Shimano XT WH-M785 Disc MTB Wielset uit.

Afbeelding

Shimano geeft echter geen maximaal berijdersgewicht en mijn gevoel zegt dat 24 spaken aan de lage kant is voor iemand van mijn gewicht. Daarnaast hebben deze wielen centerlock en zal ik dus andere remschijven of adapters aan moeten schaffen.

Naast de XT wielen kwam ik ook de Mavic Crossline Disc Wheelset 2012 en de Fulcrum Red Power XL 6-Bolt Disc Wheelset 2012 waarvan de tweede ook 24 spaken heeft.

AfbeeldingAfbeelding

Behalve deze fabriekswielsets kwam ik op de site van Rose ook onderstaande opties tegen die gebaseerd zijn op DT Swiss naven, DT Swiss spaken en DT Swiss/Mavic velgen.

DT Swiss X1800
DT Swiss XR400/DT Swiss370
Mavic XM719/DT Swiss370
Mavic EX721/DT Swiss370

Het 'nadeel' van deze sets is dat ze (op de X1800 set na) gespaakt worden met zilverkleurige spaken. Aangezien zij deze wielen zelf spaken vroeg ik me af of het ook mogelijk zou zijn dit met zwarte spaken (bijvoorbeeld de DT Competition spaken uit de X1800 set) te doen?

Wie kan mij helpen bij het maken van de juiste keuze? Welke van de bovenstaande opties is het meest geschikt? Zoals ik al zei zie ik door de bomen het bos niet meer dus als iemand nog tips heeft voor andere wielen zijn ze van harte welkom. Ik heb bijvoorbeeld ook op bikeboosting.nl gekeken maar dat is helaas al snel boven mijn budget.
Zelfs een kapotte klok heeft twee keer per dag gelijk...
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16810
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

De set met 719 velgen zou op zich prima zijn voor jouw eisen, maar de set die je linkt is alleen voor velgremmen ;-)
De 719 velg is er echter ook in een discversie, gecombineerd met XT naven en (32 of 36) DT comp spaken maakt dat een niet spectaculaire maar wel degelijke wielset, ook voor jouw gewicht. DT spaken zijn er in blank en zwart RVS, de zwarte versie is ietsje duurder.

Je kunt Rose altijd mailen/bellen, volgens mij ook in het nederlands. Hun zelfgebouwde wielen staan dacht ik vrij goed bekend.

Sowieso zijn er legio duitse aanbieders van scherpgeprijsde handbuilt wielsets, maar de kwaliteit van het werk is soms ondermaats. En dat ga je naarmate je zwaarder bent steeds sneller merken...
Je kunt natuurlijk altijd met zo'n set even naar een (bewezen) goede wielenbouwer om ze te laten natrekken.
Een van de bekendste duitse shops met een "laufradconfigurator" is http://www.actionsports.de" onclick="window.open(this.href);return false;
Je kiest een navenset, en daarbij kun je naar wens velgen, spaken en nippels kiezen. De prijs veranderd automatisch mee :)

De Crossline set is een enduro wielset, bedoeld voor heftiger gebruik dan gewone NL-rondjes. Daarmee is het ook een stevige set, dus als je met het gewicht kunt leven? Let alleen wel even op de wielbevestiging, waarschijnlijk ben je bij de Crossline aan steekassen gebonden en dat werkt niet als je nu een vork voor gewone 9mm snelspanners hebt.

Van de XT 785 wielen bestaat ook een iets steviger versie, de 788. Die heb ik zelf, maar nog te kort in gebruik om een bruikbaar oordeel over de degelijkheid te kunnen geven. Bovendien ben ik flink lichter dan jij (70kg) en dat scheelt enorm in de belasting van wielen.
Ze hebben ook 24 spaken, maar een wat bredere velg. En (meen ik) ook alleen voor een steekasvork leverbaar.... achterwiel is er in meerdere versies, ook voor gewone snelspanner (ik heb de versie voor een 15mm steekas voor, en snelspanner achter).
Voordeel van de XT wielen is dat ze tubeless velgen hebben, dus geen velglint nodig, of je nu met binnenbanden rijdt, met latex of met echte tubeless (= UST) banden.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Tinus Tussengas
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 40
Lid geworden op: zo 17 juni 2007, 15:43
Mijn mountainbike: Cube Ltd CC

Bedankt voor je reactie. Ik ga eens met die configurator aan de slag vanavond.

Ik verwacht ook geen spectaculaire wielset. Daar heb ik het budget simpelweg niet voor. Als ik een wielset heb die gewoon fatsoenlijk recht blijft en daarnaast wat lichter is en wat beter smoelt op mijn bike ben ik al meer dan tevreden. Mijn streefgewicht ligt op dit moment rond de 85 kilo. Lichter dan dat zal het gezien mijn lengte van 1,90 niet worden denk ik.

Zijn de DT Swiss 370 naven vergelijkbaar met XT 785 naven? En zijn er nog alternatieven die gelijkwaardig zijn aan de Mavic 719 velg?
Zelfs een kapotte klok heeft twee keer per dag gelijk...
clucluc
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 879
Lid geworden op: wo 16 april 2008, 20:26
Mijn mountainbike: Scott Scale 925+Trek supercaliber 9.7 Black2022

Ik heb net bij fietssportief een setje xt velgen de Shimano Wielset WH-MT75 gekocht. Stevig ( 124 kg ) makkelijk te onderhouden de xt naven tubeles, en niet t zwaar ( 1830 ) voor een scherp prijs. Net als kermit dus maar dan 29 er.
Heb half internet vergeleken, uiteindelijk voor zekerheid gekozen ( ik weeg 85 leeg ;) )

Dit is de 26 varriant http://www.fietssportiefonderdelen.nl/i ... rlock.html

Succes met je zoektocht.

Cluc
Giant X-1500, Focus Black compo, Cube AMS HPC K18Cube 29 Reaction GTC pro ,
Scott Scale 925 2018
+ trek supercaliber 9.7 black 2022
Tinus Tussengas
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 40
Lid geworden op: zo 17 juni 2007, 15:43
Mijn mountainbike: Cube Ltd CC

Kan je mij vertellen waar je dat gewicht van 124 kg hebt gevonden? Ik kan op de site van Shimano niks vinden en oa op Futurumshop zeggen ze ook dat Shimano geen maximum berijdersgewicht opgeeft.

Bij de Mavic XM 719 wordt een maximum berijdersgewicht van 115 kg vermeld. Kan ik er dan vanuit gaan dat de XM 819 dit ook kan hebben?

Daarnaast vroeg ik me nog af of messing nippels vereist zijn of dat aluminium ook sterk genoeg is?
Zelfs een kapotte klok heeft twee keer per dag gelijk...
clucluc
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 879
Lid geworden op: wo 16 april 2008, 20:26
Mijn mountainbike: Scott Scale 925+Trek supercaliber 9.7 Black2022

Kijk maar bij futurumshop bij de 29er velgen, daar staat t in de rechter kolom, had t ook elders gelezen.

Cluc
Giant X-1500, Focus Black compo, Cube AMS HPC K18Cube 29 Reaction GTC pro ,
Scott Scale 925 2018
+ trek supercaliber 9.7 black 2022
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16810
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

De 819 is een tubeless velg, vermoedelijk kan die wel hetzelfde gewicht aan als de 719. Mavic velgen geven doorgaans erg weinig problemen, ik lees iig vaker over DT's met troubles dan over Mavic's.
Alu nippels zou ik niet doen, messing nippels hebben echt meer reserve dan alu.
De DT 370 naaf zit idd op XT nivo. Verschil is dat de DT met industrielagers werkt, Shimano naven (alle) werken met nastelbare cup-conuslagers. De vrijloop van de DT schijnt relatief vuilgevoelig te zijn (geen eigen ervaring mee).

Mocht je voor Shimano wielen/naven gaan dan deze tip: af fabriek zijn ze vaak vrij strak afgesteld en van net genoeg vet voorzien. Meteen even wat extra vet erbij doen en een fractie losser stellen is aan te raden.
Klinkt misschien naar veel werk, is het echter niet. Met het juiste onderhoud kunnen Shimano naven (zeker XT's) erg lang meegaan.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Tinus Tussengas
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 40
Lid geworden op: zo 17 juni 2007, 15:43
Mijn mountainbike: Cube Ltd CC

Bedankt voor de tip. Ik ben momenteel nog niet echt van het zelf sleutelen maar wil dit wel meer gaan doen. Vind het een beetje zonde om voor elk wissewasje naar de FM te moeten.

Ik heb gisteren nog wat rondgezocht en ben er inmiddels wel uit dat het de XT 785 Centerlock naven worden. Ik las over de DT 370 naven inderdaad dat deze redelijk gevoelig is voor vuil en de afdichting (van de body meen ik) niet zo goed is als bij de XT naven. In mijn ogen zijn ze de meerprijs tov de XT niet echt waard. Daarnaast weet ik wat ik van de XT naven kan verwachten. Ga voor de centerlock variant omdat deze redelijk wat lichter zijn dan de 6 bolt versie. Dat ik er adapters voor moet kopen neem ik voor lief.

Straks maar weer eens verder neuzen.

@ Clucluc: Ik heb het gezien. Vreemd dat ze dan bij de 26 inch variant aangeven dat er geen gewicht is opgegeven.
Zelfs een kapotte klok heeft twee keer per dag gelijk...
twowheeler
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 847
Lid geworden op: do 22 september 2011, 20:16
Mijn mountainbike: Radon Skeen Trail CF10

Al bij action sports gekeken?

Die hebben ook wel mooie "custom" sets.

Edit:

Excuus, was al aangegeven.

Wel een aanrader. Mijn wielen kom er ook vandaan
Who needs roads when there's dirt
clucluc
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 879
Lid geworden op: wo 16 april 2008, 20:26
Mijn mountainbike: Scott Scale 925+Trek supercaliber 9.7 Black2022

@tinus ;
Wat je kunt doen is ff een vraag stellen aan de medewerkers van futurum shop, heb dat ook wel een gedaan, meestal reageren ze redelijk snel.

Ik heb donderdag mijn banden op mijn velgen gezet, mooi systeem die tubeles velg, een paar popjes en 60 gram Jo's met RR evo banden ( tubeles readi ) en klaar was clucje :D erg stijve set tov de Alex rims direct een frisser stuurgdrag en voelbaar lichtere acceleratie. Goede koop :D af fabriek gewicht van de bijde complete wielsets ( incl alles ) van 4350 grammy nu veranderd ( andere velgen tubeles, andere banden en snelspanners ) naar 3400 gram. Kilo eraf dus en meer stijfheid gekregen, en hoger belastbaarheid !! De GTC 29er duikt nu dik onder de 11 kg. 10.7 om precies t zijn. ( met bb houder bar ends trappers ed )

Cluc
Giant X-1500, Focus Black compo, Cube AMS HPC K18Cube 29 Reaction GTC pro ,
Scott Scale 925 2018
+ trek supercaliber 9.7 black 2022
Tinus Tussengas
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 40
Lid geworden op: zo 17 juni 2007, 15:43
Mijn mountainbike: Cube Ltd CC

Ik heb de knoop inmiddels doorgehakt en ga voor de volgende configuratie:

Naven: Shimano XT disc M785 Centerlock
Velgen: Mavix XM 819
Spaken: DT Swiss Comp 2.0/1.8
Nippels: Messing Black
Remschijven: XT Centerlock

Volgens de opgegeven gewichten op ActionSports zou dit geheel (exclusief schijven) 1907 gram wegen. Ik heb op internet gevonden dat mijn huidige wielen rond de 2300 gram liggen. Levert me dus een gewichtsverlies van een kleine 400 gram op. Daarnaast heb ik besloten het meteen maar goed aan te pakken en met Joe's No Flatts te gaan rijden wat ook nog eens scheelt in het gewicht.

@ Twowheeler: Heb jij je wielen nog na laten trekken?

@ Clucluc: Klopt het dat de Schwalbe Performance Line niet geschikt is voor rijden met melk en dat ik dus de Evolution Line moet hebben?
Zelfs een kapotte klok heeft twee keer per dag gelijk...
bikejorgen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 259
Lid geworden op: di 20 april 2010, 14:56
Mijn mountainbike: scott scale 910 29er custombuild, scott foil racert

ik zie dat je je keuze al gemaakt hebt, dus ik ben waarschijnlijk te laat met mijn advies (ervaring).
ik heb de xt m775 wielset gehad(voorganger van m785 wielset).
mijn ervaring zijn positief licht stijf genoeg (rijdergewicht incl, bepakking bijna 100 kg).
deze set is nu al te koop onder de 200 euro.
http://www.salden.nl/default.asp?pid=53 ... catid=3198
na ruim 2 jaar gebruik zij de wielen nog steeds recht (met mavic crossride wielen heb ik al 2x een grote slag gehad)

als je toch voor handgespaakt gaat zou ik zeker voor notubes ztr arch ex velgen gaan,
dit in combinatie met latex rijdt echt super>
29er wielset dt240 dt comp spaken en ztr arch ex
live to ride!
twowheeler
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 847
Lid geworden op: do 22 september 2011, 20:16
Mijn mountainbike: Radon Skeen Trail CF10

Tinus Tussengas schreef:.

@ Twowheeler: Heb jij je wielen nog na laten trekken?
Nee nog niet, heb wel een mailtje gestuurd met de vraag wat de max spaakspanning is (1200n). Dus dat wordt binnenkort ff gedaan.
Hoe wist je dat ik dat nog moest laten doen? :P

Ze werden wel netjes afgeleverd, naven waren ook goed in orde. Vaak staan ze bij shimano te strak als ze uit de fabriek komen.

ik had de combinatie met een xt naaf en xr400 hoepels.
Who needs roads when there's dirt
Tinus Tussengas
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 40
Lid geworden op: zo 17 juni 2007, 15:43
Mijn mountainbike: Cube Ltd CC

@ Bikejorgen: Bedankt voor de tip maar de oude XT velgen vind ik echt niet mooi. Die ZTR velgen zien er ook goed uit. Daar zal ik nog eens naar kijken. Ze zijn wat lichter maar als ik me niet vergis moet ik daar dan wel velglint in doen om er tubeless mee te kunnen rijden toch? Bij de Mavic XM 819 hoeft dit volgens mij niet. Kan jij mij vertellen of dat stickers zijn die erop zitten?

@ Twowheeler: Dat wist ik niet maar vroeg het me gewoon af. ;) Die XR400 hoepels heb ik ook naar gekeken maar daar staat een max berijdersgewicht van 90 kg bij. Daar durf ik het niet op te gokken.
Zelfs een kapotte klok heeft twee keer per dag gelijk...
twowheeler
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 847
Lid geworden op: do 22 september 2011, 20:16
Mijn mountainbike: Radon Skeen Trail CF10

Tinus Tussengas schreef: @ Twowheeler: Dat wist ik niet maar vroeg het me gewoon af. ;) Die XR400 hoepels heb ik ook naar gekeken maar daar staat een max berijdersgewicht van 90 kg bij. Daar durf ik het niet op te gokken.
Ok. Je zal ze ongetwijfeld een keertje na moeten kijken, maar ik ben enorm tevreden over action sports hoor.
Je hebt gelijk, ik heb er gelukkig geen last van. Maar het is zonde als je net op het randje gaat zitten en ze dus heel snel krom worden ofzo.
Who needs roads when there's dirt
Plaats reactie