Ben er dus achter gekomen dat mijn banden ( racing ralph van schwalbe ) niet tegen hard slippen op asfalt kunnen. Is dit met elke profiel band zo?
Ik heb nu een vlakke kant op me wiel van het slippen op snelheid ( ondergrond asfalt ). Nu wilde ik dus nieuwe banden bestellen via internet kom ik er achter dat er van 1 type band verschillende soorten bestaan. Weet iemand het verschil en slijten ze allemaal zo snel met slippen?
Verschillen van samenstelling banden?
- Remy_ams100
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1538
- Lid geworden op: di 14 december 2010, 13:01
- Mijn mountainbike: Cube AMS 100 (2010 / B&G) & een Cube SL Cross (2010) cross-hybride
- Contacteer:
Waarom zou je willen slippen op straat ? ... En tja ... rubber vs. asfalt , dat verliest het rubber nu eenmaal altijd (ongeacht welk soort rubber je neem)
Ik denk eerder dat je wat aan je remtechniek moet doen , als je "last" heb van snel slijtende banden op de weg.
Ik denk eerder dat je wat aan je remtechniek moet doen , als je "last" heb van snel slijtende banden op de weg.
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 390
- Lid geworden op: vr 1 augustus 2008, 21:32
- Mijn mountainbike: Kona Hei Hei CR/DL
- Contacteer:
Slippen is sowieso zelden nuttig (misschien een bocht in slippen), en op asfalt al helemaal niet nodig. Je hebt op asfalt maar een zeer klein contact oppervlak, namelijk een paar noppen van de band. En rubber op asfalt, tja, dat gaat dan hard slijten.
Met fietsbanden is het net als met auto- en motorbanden. Er zijn verschillende compounds, elk met eigen eigenschappen. Vaak geven zachtere compounds meer grip (ze vervormen meer naar de ondergrond) en zijn hardere compounds slijtvaster. Let wel, dit gaat niet altijd op!
Van Schwalbe zijn meerdere compounds per band beschikbaar, wat zich ook vooral uit in gewicht van de band. Eventueel ook de lekbestendigheid. Of het slijtvaster is betwijfel ik.
Met fietsbanden is het net als met auto- en motorbanden. Er zijn verschillende compounds, elk met eigen eigenschappen. Vaak geven zachtere compounds meer grip (ze vervormen meer naar de ondergrond) en zijn hardere compounds slijtvaster. Let wel, dit gaat niet altijd op!
Van Schwalbe zijn meerdere compounds per band beschikbaar, wat zich ook vooral uit in gewicht van de band. Eventueel ook de lekbestendigheid. Of het slijtvaster is betwijfel ik.
~The greatest obstacle while discovering the shape of the earth, the oceans and the continents, was not ignorance but the illusion of knowledge!~
- Jan Willem
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4204
- Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
- Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988
Per type profiel heb je meerdere soorten zoals draadband, vouwbaar, snake skin etc.
Heeft allemaal met het gewicht, lekbestendigheid etc te maken.
Levensduur - slijtage heeft vooral te maken met het type profiel en niet per definitie met het soort band van een bepaald profiel.
Als je dus bewust hard, lang en vaak wilt gummen op het asfalt moet je heel zeker niet de Racing Ralph nemen maar eerder eentje met een dichter en aaneengesloten profiel zoals bijv de Smart Sam.
Maar zelfs die wordt niet vrolijk van dat gegum op asfalt.
Staat wel wijs natuurlijk maar als er iets is wat volstrekt niks zegt over hoe goed iemand zijn bike beheerst dan is dat wel dat geslip.
En, aansluitend op Remy, met de juiste techniek is zelfs een noodstop op het asfalt mogelijk zonder overdadig blokkeren. (wat is het nut van ABS ook alweer?)
Heeft allemaal met het gewicht, lekbestendigheid etc te maken.
Levensduur - slijtage heeft vooral te maken met het type profiel en niet per definitie met het soort band van een bepaald profiel.
Als je dus bewust hard, lang en vaak wilt gummen op het asfalt moet je heel zeker niet de Racing Ralph nemen maar eerder eentje met een dichter en aaneengesloten profiel zoals bijv de Smart Sam.
Maar zelfs die wordt niet vrolijk van dat gegum op asfalt.
Staat wel wijs natuurlijk maar als er iets is wat volstrekt niks zegt over hoe goed iemand zijn bike beheerst dan is dat wel dat geslip.
En, aansluitend op Remy, met de juiste techniek is zelfs een noodstop op het asfalt mogelijk zonder overdadig blokkeren. (wat is het nut van ABS ook alweer?)
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
- Jelle1707
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2096
- Lid geworden op: vr 26 juni 2009, 17:26
- Mijn mountainbike: Trek X-Caliber 9
Dat is toch mountainbiken? Slippen en springen over het schoolplein enzo?Tom. schreef:Maar wat is dan je bedoeling met dat slippen op straat?
Maar zonder gein. Als je echt wilt gummen met je mtb kun je het best een set goedkope banden kopen. Niet te grof profiel en flink dikke(dikte van rubber, niet de breedte) band. Des te langer zal die het uithouden. Ga niet beginnen aan de duurdere conti's/schwalbes etc.
De Continental Traffic is niet gek hoor. Goedkoop is hij zeker (iets meer dan een tientje!), en ik vind 'm voor allround gebruik net wat prettiger dan de Smart Sam. Profiel lijkt veel op elkaar.
Band is wel wat zwaarder, maar voor z'n prijs is hij erg goed. Je zult er in ieder geval langer strepen van kunnen trekken dan met een RaRa.
Band is wel wat zwaarder, maar voor z'n prijs is hij erg goed. Je zult er in ieder geval langer strepen van kunnen trekken dan met een RaRa.
-
- Pro Biker
- Berichten: 1269
- Lid geworden op: za 9 januari 2010, 00:33
- Mijn mountainbike: On-One Inbred
Ik sluit me bij de vorige 2 post aan.
Als je flink gaat slippen kun je beter de goedkoopste band eronder doen.
Dan pas kijken naar samenstelling rubber profiel enz.
Als je flink gaat slippen kun je beter de goedkoopste band eronder doen.
Dan pas kijken naar samenstelling rubber profiel enz.
╭∩╮(︶︿︶)╭∩╮ otb-koning ╭∩╮(︶︿︶)╭∩╮
What do you mean i ain't kind, just not your kind.
Liever te dik in de kist als weer een feesie gemist
What do you mean i ain't kind, just not your kind.
Liever te dik in de kist als weer een feesie gemist
- cheeta
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 7393
- Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
- Mijn mountainbike: Plopsaland
Tja, als deze eigenlijk toch al ter ziele is kun je er toch lekker mee doorslippen tot je de karkas draden door je loopvlak ziet komen...? De goedkoopste zooi van de bouwmarkt / hypermarkt / ... (eigenlijk de plaats waar je geen fietsonderdelen wilt kopen) voldoet hiervoor vaak het beste...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."
| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Ik ben altijd aan het fietsen in spaarwoude daar hebben ze een leuke afdaling met 3 leuke haarspeld bochten dan over een burg met een klein sprongetje. Wat doe ik dan hard naar beneden dan hard op de rem en zo snel mogelijk weer omhoog het liefst remmend het stuur om. Dat vind ik mooi! Al eerder gedaan maar niet zo als afgelopen dinsdag na 4x dit te hebben gedaan viel ik bijna. Stond ff stil en keek naar mijn gum spoor daarna naar mijn band toen zag ik pas de vlaken kant op mijn band.
Zo als eerder ook al gezegd ik begrijp het wel dat het slijt, maar dat het zo snel ging was ik mijn niet van bewust.
Ter verantwoording; Dit vind IK mountenbiking los en net wat meer doen als wat je durft. Kijken naar een heuvel/afdaling en een route zien die de ander niet ziet!
Zo als eerder ook al gezegd ik begrijp het wel dat het slijt, maar dat het zo snel ging was ik mijn niet van bewust.
Ter verantwoording; Dit vind IK mountenbiking los en net wat meer doen als wat je durft. Kijken naar een heuvel/afdaling en een route zien die de ander niet ziet!