Verschillen van samenstelling banden?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
knalpijp
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 24
Lid geworden op: di 10 januari 2012, 23:51

Ben er dus achter gekomen dat mijn banden ( racing ralph van schwalbe ) niet tegen hard slippen op asfalt kunnen. Is dit met elke profiel band zo?
Ik heb nu een vlakke kant op me wiel van het slippen op snelheid ( ondergrond asfalt ). Nu wilde ik dus nieuwe banden bestellen via internet kom ik er achter dat er van 1 type band verschillende soorten bestaan. Weet iemand het verschil en slijten ze allemaal zo snel met slippen?
Gebruikersavatar
Remy_ams100
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1538
Lid geworden op: di 14 december 2010, 13:01
Mijn mountainbike: Cube AMS 100 (2010 / B&G) & een Cube SL Cross (2010) cross-hybride
Contacteer:

Waarom zou je willen slippen op straat ? ... En tja ... rubber vs. asfalt , dat verliest het rubber nu eenmaal altijd (ongeacht welk soort rubber je neem)
Ik denk eerder dat je wat aan je remtechniek moet doen , als je "last" heb van snel slijtende banden op de weg.
OsiruS
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 390
Lid geworden op: vr 1 augustus 2008, 21:32
Mijn mountainbike: Kona Hei Hei CR/DL
Contacteer:

Slippen is sowieso zelden nuttig (misschien een bocht in slippen), en op asfalt al helemaal niet nodig. Je hebt op asfalt maar een zeer klein contact oppervlak, namelijk een paar noppen van de band. En rubber op asfalt, tja, dat gaat dan hard slijten.

Met fietsbanden is het net als met auto- en motorbanden. Er zijn verschillende compounds, elk met eigen eigenschappen. Vaak geven zachtere compounds meer grip (ze vervormen meer naar de ondergrond) en zijn hardere compounds slijtvaster. Let wel, dit gaat niet altijd op!
Van Schwalbe zijn meerdere compounds per band beschikbaar, wat zich ook vooral uit in gewicht van de band. Eventueel ook de lekbestendigheid. Of het slijtvaster is betwijfel ik.
~The greatest obstacle while discovering the shape of the earth, the oceans and the continents, was not ignorance but the illusion of knowledge!~
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Per type profiel heb je meerdere soorten zoals draadband, vouwbaar, snake skin etc.
Heeft allemaal met het gewicht, lekbestendigheid etc te maken.
Levensduur - slijtage heeft vooral te maken met het type profiel en niet per definitie met het soort band van een bepaald profiel.

Als je dus bewust hard, lang en vaak wilt gummen op het asfalt :o moet je heel zeker niet de Racing Ralph nemen maar eerder eentje met een dichter en aaneengesloten profiel zoals bijv de Smart Sam.
Maar zelfs die wordt niet vrolijk van dat gegum op asfalt.
Staat wel wijs natuurlijk maar als er iets is wat volstrekt niks zegt over hoe goed iemand zijn bike beheerst dan is dat wel dat geslip.

En, aansluitend op Remy, met de juiste techniek is zelfs een noodstop op het asfalt mogelijk zonder overdadig blokkeren. (wat is het nut van ABS ook alweer?)
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Tom.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 398
Lid geworden op: zo 6 april 2008, 15:43

Koop een paar Kojaks.
knalpijp
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 24
Lid geworden op: di 10 januari 2012, 23:51

Ik begrijp jullie reactie wel had alleen niet gedacht dat de banden zo snel slijten. Zoals ik het hier lees is dat dus normaal. Ik zal het moeten accepteren dat dit het spel is en zo wordt het gespeeld. Thanks
Tom.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 398
Lid geworden op: zo 6 april 2008, 15:43

Maar wat is dan je bedoeling met dat slippen op straat? Want dan moet je echt die RaRa niet meer kopen, dat is zonde.
Gebruikersavatar
Jelle1707
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2096
Lid geworden op: vr 26 juni 2009, 17:26
Mijn mountainbike: Trek X-Caliber 9

Tom. schreef:Maar wat is dan je bedoeling met dat slippen op straat?
Dat is toch mountainbiken? Slippen en springen over het schoolplein enzo? :roll:
Maar zonder gein. Als je echt wilt gummen met je mtb kun je het best een set goedkope banden kopen. Niet te grof profiel en flink dikke(dikte van rubber, niet de breedte) band. Des te langer zal die het uithouden. Ga niet beginnen aan de duurdere conti's/schwalbes etc.
Tom.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 398
Lid geworden op: zo 6 april 2008, 15:43

De Continental Traffic is niet gek hoor. Goedkoop is hij zeker (iets meer dan een tientje!), en ik vind 'm voor allround gebruik net wat prettiger dan de Smart Sam. Profiel lijkt veel op elkaar.

Band is wel wat zwaarder, maar voor z'n prijs is hij erg goed. Je zult er in ieder geval langer strepen van kunnen trekken dan met een RaRa.
Gei-Kek
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1269
Lid geworden op: za 9 januari 2010, 00:33
Mijn mountainbike: On-One Inbred

Ik sluit me bij de vorige 2 post aan.
Als je flink gaat slippen kun je beter de goedkoopste band eronder doen.
Dan pas kijken naar samenstelling rubber profiel enz.
╭∩╮(︶︿︶)╭∩╮ otb-koning ╭∩╮(︶︿︶)╭∩╮

What do you mean i ain't kind, just not your kind.

Liever te dik in de kist als weer een feesie gemist
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7387
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Tja, als deze eigenlijk toch al ter ziele is kun je er toch lekker mee doorslippen tot je de karkas draden door je loopvlak ziet komen...? De goedkoopste zooi van de bouwmarkt / hypermarkt / ... (eigenlijk de plaats waar je geen fietsonderdelen wilt kopen) voldoet hiervoor vaak het beste...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
knalpijp
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 24
Lid geworden op: di 10 januari 2012, 23:51

Ik ben altijd aan het fietsen in spaarwoude daar hebben ze een leuke afdaling met 3 leuke haarspeld bochten dan over een burg met een klein sprongetje. Wat doe ik dan hard naar beneden dan hard op de rem en zo snel mogelijk weer omhoog het liefst remmend het stuur om. Dat vind ik mooi! Al eerder gedaan maar niet zo als afgelopen dinsdag na 4x dit te hebben gedaan viel ik bijna. Stond ff stil en keek naar mijn gum spoor daarna naar mijn band toen zag ik pas de vlaken kant op mijn band.
Zo als eerder ook al gezegd ik begrijp het wel dat het slijt, maar dat het zo snel ging was ik mijn niet van bewust.
Ter verantwoording; Dit vind IK mountenbiking los en net wat meer doen als wat je durft. Kijken naar een heuvel/afdaling en een route zien die de ander niet ziet!
Marieke
Reporter
Reporter
Berichten: 2056
Lid geworden op: di 22 april 2003, 11:52
Mijn mountainbike: Specialized Diverge

En een setje street banden dan?
knalpijp
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 24
Lid geworden op: di 10 januari 2012, 23:51

Ik heb een comprimé. Via het forum heb ik een aantal setjes oude banden op kunnen halen deze gebruik ik eerst in spaarwoude voor me rondjes en slip ik ze op. TOP ben er erg blij mee. Dank allen voor jullie reacties
Plaats reactie