Zijn er mensen de ervaring hebben met de Rock Shox Revelation vork? Ben met name benieuwd of deze vork goed te gebruiken is in NL (m.a.w.) is het niet teveel van het goede. En begrijp ik het nu goed maar is de veerweg instelbaar, dus bijvoorbeeld in NL voor xc gebruik de 100 mm weg gebruiken en indien bijvoorbeeld in het buitenland de 130 mm?
Denk er over na om een een Idworx Alpine Rohler (2010) ter vervanging van mijn Idworx MR te kopen.
Rock Shox Revelation
-
- Moderator
- Berichten: 16845
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Er zijn vele types Revelation.... verschillende veerwegen, en op lucht of met een staalveer.
Degene met de aanduiding U-turn zijn in veerweg verstelbaar.
De oudere RVL's gingen tot 130mm, daarna zijn de 140mm versies gekomen en nu volgens mij al met 150mm. Let dus wel een beetje op of je fiets voor een dergelijk lang inbouwende vork geschikt is. Het rijgedrag wordt er niet beter op als je veel langer dan voorgeschreven monteert, en de krachten op het frame (balhoofd) nemen ook toe als gevolg van de langere hefboom. Als dit tot problemen lijdt (scheuren) zullen veel merken er geen garantie op geven.
Verder zijn er tegenwoordig verschillende maten vorkbuizen: 1 1/8 (standaard), 1.5 (downhill, Cannondale) en tapered (verloopt van 1 1/8 naar 1.5). Je frame is bepalend voor welke standaard je nodig hebt.
Los hiervan kun je wel stellen dat een RVL gewoon een prima vork is.
Zie hem op Reba niveau, maar met meer veerweg.
Degene met de aanduiding U-turn zijn in veerweg verstelbaar.
De oudere RVL's gingen tot 130mm, daarna zijn de 140mm versies gekomen en nu volgens mij al met 150mm. Let dus wel een beetje op of je fiets voor een dergelijk lang inbouwende vork geschikt is. Het rijgedrag wordt er niet beter op als je veel langer dan voorgeschreven monteert, en de krachten op het frame (balhoofd) nemen ook toe als gevolg van de langere hefboom. Als dit tot problemen lijdt (scheuren) zullen veel merken er geen garantie op geven.
Verder zijn er tegenwoordig verschillende maten vorkbuizen: 1 1/8 (standaard), 1.5 (downhill, Cannondale) en tapered (verloopt van 1 1/8 naar 1.5). Je frame is bepalend voor welke standaard je nodig hebt.
Los hiervan kun je wel stellen dat een RVL gewoon een prima vork is.
Zie hem op Reba niveau, maar met meer veerweg.
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 201
- Lid geworden op: wo 13 januari 2010, 18:03
- Mijn mountainbike: Cube stereo rx, Cube acid
Ik rij er nu sinds een jaar of 2 mee. Revelation race u-turn 120-150mm.
Ik ben er heel erg tevreden over. Je moet idd wel erg opletten of je frame ervoor geschikt is.
Je merkt namelijk heel erg het verschil tussen 120 en 150 mm dus als je frame er niet voor geschikt is krijg je een heel vreemde fietshouding.
Over de vork zelf kan ik alleen maar positief zijn.
Succes met je keuze.
Ik ben er heel erg tevreden over. Je moet idd wel erg opletten of je frame ervoor geschikt is.
Je merkt namelijk heel erg het verschil tussen 120 en 150 mm dus als je frame er niet voor geschikt is krijg je een heel vreemde fietshouding.
Over de vork zelf kan ik alleen maar positief zijn.
Succes met je keuze.
Fietsen is gezond.................. eet meer fiets!
-
- All rounder
- Berichten: 128
- Lid geworden op: wo 22 juni 2011, 14:55
- Mijn mountainbike: Salsa Spearfish & Surly Icecream Truck
Thanks voor de reactie. Het betreft de Team, Push Loc Remote, 20 mm Maxle met 130 mm veerweg. Deze vork zit standaard gemonteerd in de Alpine Rohler van 2010 dus ik neem aan dat dat allemaal wel op elkaar berekend is. Voor wat soort ritten hebben jullie de vork voornamelijk voor gebruikt? En stel je de veerweg dan eventueel anders in?
- mud mate
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 7840
- Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
- Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
- Contacteer:
Inderdaad is het U-turn systeem geweldig maar heeft het wel invloed op je geometrie. Ik merk heel goed als ik mijn U-turn op 160 zet dat het frame hier niet meer goed op reageert. Tot 140 gaat goed, daarboven krijg je een soort dood punt waar je over heen moet. Rev. vorken hebben meestal iets minder. Maar het is maar om even aan te geven en ondersteuning op voorgaande bericht.
Ik pas mijn veerweg aan bij lange afdalingen. Dan krijgt hij bij mij even een dikke 20 mm + qua veerweg...
Ik pas mijn veerweg aan bij lange afdalingen. Dan krijgt hij bij mij even een dikke 20 mm + qua veerweg...
-
- Moderator
- Berichten: 16845
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Als het frame op 130mm berekend is is het natuurlijk goed.JRS schreef:Thanks voor de reactie. Het betreft de Team, Push Loc Remote, 20 mm Maxle met 130 mm veerweg. Deze vork zit standaard gemonteerd in de Alpine Rohler van 2010 dus ik neem aan dat dat allemaal wel op elkaar berekend is. Voor wat soort ritten hebben jullie de vork voornamelijk voor gebruikt? En stel je de veerweg dan eventueel anders in?
Je hoeft in principe geen u-turn versie te nemen, het hangt van de framegeometrie af hoe een fiets reageert op een langere of kortere veerweg. Het spreekt voor zich dat bij elke fiets de zithouding wat veranderd (je stuur gaat immers mee omhoog/naar beneden) en dat het stuurkarakter wat luier respectievelijk wat nerveuzer wordt.
Alleen zal dat effect bij fiets A een onprettig rijdend geheel opleveren, terwijl fiets B misschien veel beter uitgebalanceerd blijft.
De fietsen die ik gereden heb met een verstelbare vork erin reed ik doorgaans gewoon op de langere veerweg (140mm in mijn geval). Dat voelde (voelt) gewoon goed.
Of 130mm overkill is in NL, daar zullen de meningen over verdeeld zijn. Persoonlijk vind ik van niet, want (ervan uitgaande dat de fiets erop berekend is) wat is het nadeel? Op straat lock je de vork desgewenst, en in het terrein worden de grotere klappen over 130mm verdeeld ipv over de gebruikelijke 100mm. Drie keer raden wat comfortabeler voelt
Maar als je 130mm nodig hebt ben je of aangewezen op een oudere RVL, of op een U-turn versie. De RVL's met vaste veerweg hebben tegenwoordig 140 of 150mm. Al zijn sommige vorken van veerweg (en daarmee inbouwhoogte) te veranderen door intern een spacer te plaatsen of weg te halen. Geen idee of dat ook bij de huidige RVL's mogelijk is.
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
- mud mate
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 7840
- Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
- Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
- Contacteer:
http://www.bikerumor.com/2012/01/27/650 ... albe-more/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- All rounder
- Berichten: 128
- Lid geworden op: wo 22 juni 2011, 14:55
- Mijn mountainbike: Salsa Spearfish & Surly Icecream Truck
@ Kermit, helder verhaal, 130 mm veerweg zorgt dus voor meer comfort, t.o.v. een vork met 100 mm veerweg.
@ mud mate, er komt dus voor 2013 een nieuwe Revelation. Ik begrijp alleen niet wat 15x110 Maxle Lite wil zeggen.
@ mud mate, er komt dus voor 2013 een nieuwe Revelation. Ik begrijp alleen niet wat 15x110 Maxle Lite wil zeggen.
Laatst gewijzigd door JRS op ma 30 januari 2012, 14:46, 1 keer totaal gewijzigd.
- Axium
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 3348
- Lid geworden op: vr 19 november 2010, 17:07
- Mijn mountainbike: Merida TFS Matts XT-Edition(RS SID/BRm775)
15x110 maxle lite is de as die door je voornaaf gaat. het is een evolutie van de gewone snelspanner.
als je het verhaal eronder gelezen hebt heb je misschien al begrepen dat het gaat over een vork voor een "nieuwe" maat wielen voor op de mtb, en heeft het bar weinig met jouw vraag te maken.
als je het verhaal eronder gelezen hebt heb je misschien al begrepen dat het gaat over een vork voor een "nieuwe" maat wielen voor op de mtb, en heeft het bar weinig met jouw vraag te maken.
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 185
- Lid geworden op: di 9 augustus 2011, 09:05
- Mijn mountainbike: een harttail XC, zijn er ook andere dan ?
Maar hoe kom je er dan achter of je frame erop berekend is ? Dat het spelen met veerweg lengte zijn invloed heeft op het rijgedrag lijkt me erg duidelijk en ik neem aan de TS ook, maar is er een stelregel hoe je kunt bepalen of je frame de grotere krachten wel kan verdragen, lijkt mij dat dat risico niet graag wordt genomen door iemand ?
- mud mate
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 7840
- Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
- Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
- Contacteer:
Kijk naar de veerweg door de fabrikant wordt gegeven aan het type fiets. Daar zit nog wel iets marge in. Maar als de fabrikant 100 mm voorschrijft moet je echt geen 130 of 140 mm monteren. Dan merk je gelijk dat het niet meer prettig rijdt. Doordat je frame te veel achterover gaat staan krijg je een helemaal verkeerde geometrie...
Heb je een specifiek frame er bij in gedachten?
Heb je een specifiek frame er bij in gedachten?
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 185
- Lid geworden op: di 9 augustus 2011, 09:05
- Mijn mountainbike: een harttail XC, zijn er ook andere dan ?
Ik wil niet in iemand anders topic mijn specifieke frame voorleggen, wil het wel graag algemeen houden, de kwestie die TS aanhaalt interesseert mij eigenlijk ook wel, kun je de voordelen van zo'n instelbare voorvork met iedere hardtail uitbuiten ? Als het niet blijkt te werken kun je m natuurlijk altijd op de ideale veerweg vastzetten, dan heb je slechts een veel te dure voorvork lijktmij....
Het gaat mij ook wel een beetje om de spanning die op het frame komt te staan, daar zou ik wel graag wat meer zekerheid over hebben voordat ik me aan zo'n project waag
Het gaat mij ook wel een beetje om de spanning die op het frame komt te staan, daar zou ik wel graag wat meer zekerheid over hebben voordat ik me aan zo'n project waag