Shimano HG54-10 icm Powerlink

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5574
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Kan ik een powerlink gebruiken icm deze asymmetrische ketting?
ventourist
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 904
Lid geworden op: di 7 september 2010, 18:50

Natuurlijk.
http://www.dekaleberg.nl/voorbereiding2 ... t#tot-slot" onclick="window.open(this.href);return false;
monkey7
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 301
Lid geworden op: zo 4 april 2010, 13:16
Mijn mountainbike: Heeft een magische koppeling

Let er dan wel op dat je een 10 speed powerlink hebt, de zogenaamde powerlock. De 9 speed powerlinkjes zijn van die handige dingen die met de hand los kunnen en daarna weer opnieuw vastgemaakt kunnen worden. Helaas heeft sram bij de 10 speed edities gezegd dat ze 'one use' zijn.

KMC heeft wel 10 speed herbruikbare exemplaren, de missing link. Ik heb daar echter nog geen ervaringen van gelezen, dus geen idee of die zo goed werken als de 9 speed powerlinks.
Gebruikersavatar
Axium
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3348
Lid geworden op: vr 19 november 2010, 17:07
Mijn mountainbike: Merida TFS Matts XT-Edition(RS SID/BRm775)

die van kmc zijn perfect. als ze nieuw zijn moet je wat klooien, maar je krijgt ze gewoon met de hand los.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5574
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Heren bedankt voor de info. :-q
Luuc91
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3245
Lid geworden op: di 25 augustus 2009, 17:12
Mijn mountainbike: N + 1
Contacteer:

ja! Powerlock (Sram) is leuk voor de prullenbank, monteer een missing link (KMC) en je bent van het gezeur af. Makkelijk en praktisch. (zeg ik die Sram kettingen prefereer).

Groet,
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Luuc91 schreef:ja! Powerlock (Sram) is leuk voor de prullenbank, monteer een missing link (KMC) en je bent van het gezeur af. Makkelijk en praktisch. (zeg ik die Sram kettingen prefereer).

Groet,
Die ervaring heb ik niet, SRAM Powerlock 10 speed kan je gewoon ongestraft hergebruiken.
Ik vraag me af waar dit soort uitspraken vandaan komt...
Niet van de SRAM site, dat is zeker.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Luuc91
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3245
Lid geworden op: di 25 augustus 2009, 17:12
Mijn mountainbike: N + 1
Contacteer:

Klopt, ze zijn ook prima om te hergebruiken. Echter met het handje wil dat niet zo vlotten wat voor mij niet praktisch is in het terrein (klooien met tang). Ik snap niet waarom het voor een gerenommeerd merk als Sram onmogelijk is om een dergelijk linkje in 10 speed net zo praktisch te maken als de concurrentie. Vandaar mijn opmerking 'prullenbak' . Niet omdat ze eenmalig bruikbaar zijn :wink: (heb me in een ander topic wel eens hard voor gemaakt dat ze herbruikbaar zijn).

Groet,
monkey7
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 301
Lid geworden op: zo 4 april 2010, 13:16
Mijn mountainbike: Heeft een magische koppeling

Nu ik naslag doe snap ik inderdaad niet waar ik dat idee vandaan heb. Het lijkt er dus op dat ik keihard faalde, ze zijn wel herbruikbaar, maar het is niet zo handig :')

En toch zou ik zweren dat ik ergens heb gelezen dat ze officieel niet herbruikbaar zijn. Maargoed, dat kan dan natuurlijk geschreven zijn door iemand die zich net zo goed heeft laten informeren als ik.
Luuc91
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3245
Lid geworden op: di 25 augustus 2009, 17:12
Mijn mountainbike: N + 1
Contacteer:

Dat harde falen valt reuze mee :wink: De verwarring is vooral ontstaan doordat fabrikant Sram op haar website vermeldt dat ze maar éénmaal te gebruiken zijn.
Klik

Nu blijkt in de praktijk dat het helemaal geen problemen oplevert. Ik kan zo 1,2,3 geen artikel vinden waarop SRAM ingaat op deze bevinding.

Groet,
Gebruikersavatar
rcoenders
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1215
Lid geworden op: di 4 januari 2005, 14:20
Mijn mountainbike: SANTOS 4.29 Rohloff/Gates

Luuc91 schreef:Klopt, ze zijn ook prima om te hergebruiken. Echter met het handje wil dat niet zo vlotten wat voor mij niet praktisch is in het terrein (klooien met tang). Ik snap niet waarom het voor een gerenommeerd merk als Sram onmogelijk is om een dergelijk linkje in 10 speed net zo praktisch te maken als de concurrentie. Vandaar mijn opmerking 'prullenbak' . Niet omdat ze eenmalig bruikbaar zijn :wink: (heb me in een ander topic wel eens hard voor gemaakt dat ze herbruikbaar zijn).

Groet,

Hmmmm,

Ik gebruik zowel de 9 Speed als 10 Speed versies en hergebruik ze ondanks dat SRAM aangeeft dat dit niet zou kunnen. ( het kan dus wel) en ook met de hand losmaken in het veld of de werkplaats levert geen enkele probleem op. Zodra een ketting volledig versleten is en ik deze vervang , wordt ook de link vervangen. Eerder niet en aangezien ik meestal twee of drie kettingen gebruik worden nogal een hergebruikt :-) ( wisselen om de 75 - 100 KM )

Vanaf aankomende week ga ik ipv de SRAM link maar eens een KMC link proberen voor de HG54-10speed ketting. Kijken hoe dat bevalt. Omdat ik toevallig een paar van deze bij een bestelling kreeg. Ben benieuwd of dit net zo goed werkt.
Rob Coenders
Deelnemer: Duchenne Heroes 2008, Duchenne 2009, Duchenne 2011, Duchenne Heroes 2012, Duchenne Heroes 2013, Duchenne Heroes 2014 Duchenne Heroes 2015 Duchenne Heroes 2017

Mijn bikes: Santos 4.29 - Rohloff - Gates Belt
Plaats reactie