Wielenset advies

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
petah
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 180
Lid geworden op: do 12 mei 2005, 17:57
Mijn mountainbike: Giant Reign 3

Het begint zo langzamerhand een beetje eentonig te worden, maar ook ik heb een beetje hulp nodig.

Ik rij op dit moment met Rodi Excalibur DH velgen waar LX naven op zitten. Beetje vreemde combi en ook zeker niet de lichtste set. Ik ben dus aan het kijken voor een nieuwe set voor mijn Giant Reign 3. Daar mijn bike bedoelt is voor wat meer AM en ik (slechts) 100KG weeg weet ik niet of een XC setje te licht is voor mij (correct me if I'm wrong).

Ik heb de volgende opties al gevonden bij nubuk-bikes:
- Shimano XT Disc Nabensatz (Modell 756), 6-Loch Discaufnahme
- Mavic XC717 Disc Felgen, schwarz, 32 Loch
- Sapim Race Speichen, 2.0 / 1.8 / 2.0 schwarz
- Sapim Polyax Messingnippel

Lieferumfang: Laufradsatz inkl. Schnellspannsatz

Gewicht vorne: 879 Gramm
Gewicht hinten: 1070 Gramm
€ 149,95

Optie 2:
UST Laufradsatz mit den Mavic XM819 Disc Felgen

Laufradsatz bestehend aus :

- XT Nabensatz, 756, 32 Loch, schwarz, 6-Loch Disc
- Mavic XM819 Disc Felgen, 32 Loch, schwarz
- Sapim Race Speichen in schwarz
- Sapim Messingnippel in silber

Gewicht vorne: 965 Gramm
Gewicht hinten: 1183 Gramm
€ 219,00

Iemand een beter advies voor mij? Budget is rond de € 250,00

Greetinx Peter
- Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving -
..........................- Band of Bikers - ..........................
Gilo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 207
Lid geworden op: di 4 mei 2010, 17:26
Mijn mountainbike: Scott 29 Pro Carbon xl

Voor 250 euro zou ik het XT wielset kopen. Erg stevig, erg makkelijk tubeless te maken en redelijk licht (zo'n 1600 gram) Bij verschillende winkels voor die prijs verkrijgbaar!!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16849
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Met 100kg en am-gebruik zou ik de 717 niet nemen. Op zich een prima velg, maar ik denk dat je ze hiermee wel aan de grens krijgt... weeg je minder en rij je niet te ruig kunnen ze aardig wat hebben. (Ze zitten ook onder mijn am-fully, ik weeg 68kg).

De XM819's zijn dacht ik iets steviger, en al luchtdicht (UST tubeless systeem).

In principe zijn de XT's gewoon goede naven, qua velgen zou ik denken aan iets rond de 450 - 500 gram (gewicht is vaak wel een globale indicatie voor de duurzaamheid).
De ZTR Flow zijn erg mooi in die klasse, maar misschien boven je budget? Of Mavic 719, DT swiss 500, er is wel wat keus hoor.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Suntoro
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1847
Lid geworden op: vr 4 juni 2010, 15:15
Mijn mountainbike: is voor sommigen een monster, voor mij gewoon zachtaardig... :)

Gilo schreef:Voor 250 euro zou ik het XT wielset kopen. Erg stevig, erg makkelijk tubeless te maken en redelijk licht (zo'n 1600 gram) Bij verschillende winkels voor die prijs verkrijgbaar!!
Met 100kg zou ik zeker geen Shimano XT wielset nemen. Zelf rijd ik met de Shimano XT XC set, maar wanneer ik een trappetje pak of en stukje downhill parcours hebben ze erg snel last van "snake bites". En ik weeg maar 66-67kg.... :wink: Ook kan je er niet echt brede banden mee rijden. Ze tubeless gebruiken met echte UST banden zouden ze wel iets beter geschikt voor je maken. Want vind ik vind ze verder best stevig aanvoelen, echter met 100kg krijgen ze wel ietsjes meer op hun donder.... Vooralsnog geef ik daarom wel een negatief advies aan jou voor de Shimano XT XC wielset. De XT AM set zou wellicht iets beter kunnen zijn, maar volgens mij is die er alleen met 15 en 20mm steekas (dus je vork moet wel geschikt zijn daarvoor)... Maar daar kunnen wel bredere banden in en de velg is iets breder en sterker. Ze zijn wel duurder dan de XC wielsets.
Roppie
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1489
Lid geworden op: ma 2 maart 2009, 22:09
Mijn mountainbike: Liteville 301 Mk9, Xtrail XX1
Contacteer:

Met een gewicht van 100 Kg zou ik gaan zoeken naar Hope Hoops met de Hope Pro2 [evo] naaf en Flow velgen, heb je alles wat je wenst en meer.
Makkelijk tubeless, super naven die zeer eenvoudig te servicen zijn, alle delen makkelijk te bestellen en superstijf.
Nadeel de prijs is hoger, restwaarde ook trouwens :-)
http://www.bike-components.de/products/ ... 2011-.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Suntoro
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1847
Lid geworden op: vr 4 juni 2010, 15:15
Mijn mountainbike: is voor sommigen een monster, voor mij gewoon zachtaardig... :)

Op zich lijkt me de optie 2 van jezelf ook niet verkeerd hoor. Ik zou het wel aandurven... Een Shimano XT naaf kan best wat hebben en de Mavic XM819 zijn ook niet zo slecht.

Maar wanneer je nu eenmaal 100kg weegt en het inzetbereik is ook nog eens AM. Een knappe wielset is dan nu eenmaal beter, maar daar zit nu eenmaal een hoger prijskaartje aan.

Dus zo'n set als Roppie aanprijst zou misschien wel verstandiger zijn. Hope/ZTR Flow dus. Daarbij weet je zeker dat je een stevige set hebt.... Al wordt er op het forum vaak ZTR velgen geadviseerd, ZTR velgen lijken me niet de enige velgen die goed zijn. ZTR heeft diverse velgen van licht XC gebruik tot hardcore DH gebruik. Vaak wordt er bij velgen/wielen wel een maximum aan toelaatbaar gewicht aan gegeven... Zou de vraag ook even neerleggen bij de aanbieder van de wielen waar je ze wilt kopen...
petah
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 180
Lid geworden op: do 12 mei 2005, 17:57
Mijn mountainbike: Giant Reign 3

Iedereen alvast bedankt voor de info. Aangezien elke wielset onder de 3KG een besparing is tov wat ik nu heb gaat mijn voorkeur uit naar de tweede optie (XT naaf met XM819 velg). Ik heb goede ervaringen met XT spul en mijn huidige LX naaf leeft ook nog steeds. Ik ga er dus vanuit dat een overstap naar XT voor nog minder problemen moet zorgen. Verder zijn er aardig wat technologieën (een woord dat je niet vaak hoort!) verwerkt in de velg, dus ik kan me niet voorstellen dat deze voor problemen gaat zorgen.

Enige uitdaging die dan overblijft zijn de spaken. Kan iemand daar wat zinnigs over zeggen?
Mtbreview heeft 5 reviews welke allemaal het maximaal aantal punten geven.

Greetinx Peter
- Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving -
..........................- Band of Bikers - ..........................
Suntoro
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1847
Lid geworden op: vr 4 juni 2010, 15:15
Mijn mountainbike: is voor sommigen een monster, voor mij gewoon zachtaardig... :)

Spaken in de optie 1 en optie 2 lijken me hetzelfde. Biede de Sapim Race spaken. Gewoon een degelijke dubbel butted spaak. Verschil in nippel soorten zeggen mij niet zoveel... Ik denk dat het om dezelfde gaat maar kan het niet opmaken uit je 2 sets.

Ja, sommigen zullen beweren dat DT Swiss spaken beter zijn. Daar zou mijn voorkeur ook een beetje naar uitgaan, althans vroeger vanwege de naam. Nu weet ik eigenlijk niet of de Sapim spaken slecht zijn, maar ze zijn wel ietsjes goedkoper over het algemeen (niet veel, want een spaak kost niet veel in verhouding natuurlijk). Maar zelden kom ik iets over een spaakprobleem hier tegen op het forum waarbij de spaken breken (dan bedoel ik een gewoon gespaakt wiel).

Wel zal er verschil zitten in wie het wiel gebouwd heeft. Dat doet de ene wielenbouwer namelijk wel beter dan de ander.... Scheelt soms naspannen na verloop van tijd....
Laatst gewijzigd door Suntoro op di 7 juni 2011, 23:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Dubber
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2392
Lid geworden op: za 2 januari 2010, 23:38
Mijn mountainbike: too much to list :)

Ik denk dat je vooral voor je gebruik moet gaan kijken hoe dik de spaken dienen te zijn. 1.8 mm ten opzichte van 2,5 is een hele kluif en zou afgestemd moeten zijn op het gebruik. Het merk is dan slechts een voorkeur.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

In mijn ervaring is de DT Comp op lange termijn een betere keuze dan de Sapim Race.
Op papier lijken de Sapims prima spaken, maar in de praktijk rekken ze meer dan hun DT tegenhangers.
Gevolg is dat de spaakspanning terugloopt. Wat weer spaakbreuk tot gevolg heeft.

De XT 756 naven zijn lekker degelijk, alleen de achternaaf is slecht afgedicht aan de kant van de vrijloop.
Opletten bij schoonmaken en afspoelen vd ketting en tandwielen dus.

De Mavic 819 kan wel wat hebben, maar AM en 100kg kan op het randje zijn.
ZTR velgen vind ik nog steeds niks, geen eyelets.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie