Van 3x9 naar 2x9

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tuupje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 959
Lid geworden op: za 7 november 2009, 23:54
Mijn mountainbike: heeft spleetogen

Aangezien m'n huidige tripple set-up(44-32-22/11-32) naar vervanging toe begint te gaan wil ik gaan overstappen naar een double set-up.

Buitenblad staat vast, dat wordt een 42.......ik zit nu alleen nog te dubben wat het binnenblad gaat worden, een 26 of een 28(cassette wordt sowieso een 11-34)

Nu komt de vraag... :roll: ...waar kan ik 26 of 28 voor, met 34 achter mee vergelijken bij de bovenstaande tripple set-up?

Grtz.
Het kan altijd erger.....
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7393
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Rekenmachine en een A4'tje pakken (of Excel of soortgelijks opstarten) en een tabelletje met overbrengingsverhoudingen maken, dan kun je je antwoord zo zien.
Of je rekent gewoon 22/(26/34) en 22/(28/34) uit, dan kom je respectievelijk op 28.8 en 26.7. Die zitten beide overduidelijk niet in je cassette, een 28 wel uit m'n hoofd. De ene zal dus iets lichter zijn dan 22x28, de ander iets zwaarder dan 22x28.

Zijn ook sites die dat faciliteren maar zie daar niet zo het nut van in wanneer ik in Excel zelf kleurtjes kan toevoegen op grond van criteria, zaagtandgrafiekjes kan maken, etc...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
GijsJUH
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1536
Lid geworden op: zo 30 september 2007, 20:03

Niet eens over nadenken joh. Gewoon 28t. Zelfs met de 32 achter gebruik ik bijna nooit, en ik ben absoluut niet de sterkste rijder in de Nederlandse bossen. Zou je nog hele dagen in de Alpen rond rijden, dan lijkt de 26t logischer, maar voor hier in Nederland absoluut voor de 28t gaan.
Bakkerrrr
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 219
Lid geworden op: do 18 juni 2009, 20:35
Mijn mountainbike: BMC Fourstroke 02

Ik heb 40-28 gereden met een 11-34 cassette, ik was er niet zo te spreken over. Ik miste voor mijn gevoel een aantal verhoudingen, vooral op een parcours als Schoorl waar je veel moet schakelen. Ook stukken op de weg voor de wind miste ik wat zwaardere verzetten. Ben nu weer terug naar 3x9 gegaan.
Het wordt al met al een dure hobby zo...
Gebruikersavatar
shiverer
Site Admin
Site Admin
Berichten: 17266
Lid geworden op: wo 7 april 2004, 20:49
Mijn mountainbike: Crisp - Turner Flux
Contacteer:

Vorig jaar de ardennen gereden met een 28-40 aan de voorzijde, en een 12-27 achter. Gaat nèt. Maar voor dergelijk terrein monteer ik toch liever een triple, dus één à twee keer per jaar wordt er wat gewisseld aan tandwielen.

Voordeel van een race-(berg)cassette vind ik de wat fijnere verdeling van verzetten; in mijn doelgebied heb ik nu een versnelling extra.

En het grote meswerk waar Bakkerrrr het over heeft, tsja, de 44-11 krijg ik toch al niet rond met goed fatsoen (zéker niet in het bos!), en over het algemeen loopt die naar mijn smaak gewoon niet soepel meer. Tevens wordt je zo gestimuleerd om een hogere cadans aan te houden, en dat scheelt mij weer knieën.

Wat cheeta al zegt: zet het eens in een excel, dan krijg je zoiets:

http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... l&start=15" onclick="window.open(this.href);return false;

Afbeelding

-- Erger u niet, verwonder u slechts.. -- Small hops, grasshopper.. -- <2 --
Koennondale
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 34
Lid geworden op: za 15 januari 2011, 11:50

Ik heb af fabriek 2x 10 spd met voorbladen 42T/27T en achter casette 11-36.
Hiervoor altijd met triple gereden en ik vind de 2x 10spd echt top. Nu moet ik zeggen dat ik niet weet welke verhouding triple er op mn vorige fiets zat :~ . Dus een goed vergelijk kan ik je niet aanreiken.....
elvisp
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 34
Lid geworden op: wo 13 oktober 2010, 18:45
Mijn mountainbike: Specialized S-works ht 29er, Sram XX

gewoon 28 doen voor in NL, ik rij zeld 42/28 en in NL achter 11-28 is meer dan zat.(buitenland pak ik 11-36) 28 - 28 is nl hetzelfde als 32 - 32 op je mtb.
Je kan dus zelf ongeveer nagaan hoe je schakelgedrag is en wat je echt nodig denkt te hebben

grt
Ride Hard...Rock Harder!
Gebruikersavatar
Tuupje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 959
Lid geworden op: za 7 november 2009, 23:54
Mijn mountainbike: heeft spleetogen

@Cheeta en Shiverer...met jullie grafiekjes krijg ik wel een redelijk indruk dus thanks :-q

@Bakkerrr...ivm. (verbindings)stukken op de weg en lange rechte veldwegen wil ik dan ook een 42 voorblad ipv. een 40 steken om zo toch net niet een zwaar verzet te missen. In combinatie met de 11 acher moet dat voldoende zijn.

@GijsJUH...Ik woon in Zuid-limburg dus vandaar mijn twijfel tussen de 26 en 28, de Granny heb ik bijna niet nodig(behalve als ik bij Snowworld langs de hal omhoog rijdt :wink:) en wanneer ik deze verder gebruik dan is dat voornamelijk omdat ik ivm. een te scheve kettinglijn, niet op m'n middenblad de grootste kransjes achter wil gebruiken.
Het kan altijd erger.....
Plaats reactie