Meer lichaamsgewicht meer kwaliteit nodig?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Flip
All rounder
All rounder
Berichten: 84
Lid geworden op: ma 21 september 2009, 15:25
Mijn mountainbike: Scott Scale 980 XXL
Contacteer:

Een vergelijkbare vraag had ik al gesteld bij de zoektocht naar een nieuw te kopen MTB, maar misschien krijg ik hier meer reactie:

Ik ben twee meter lang en vrij zwaar (100+) en ik ben op zoek naar een budgetmtb tot 900 euro.

Daar krijg je niet de allerbeste topfiets voor, maar daar ben ik me van bewust.

De vraag is of mijn lengte en gewicht eigenlijk ook een sterker frame en andere onderdelen als tandwielen en dergelijke vereisen, of dat dat relatief gezien (zeker in deze prijscategorie) eigenlijk niet zoveel uitmaakt.

Deze vraag zou ik graag beantwoord krijgen alvorens ik mijn zoektocht serieus kan voortzetten.

Alvast bedankt!
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Voor dat geld kun je toch een behoorlijke fiets kopen. Je gewicht is niet zo van invloed op de fietsen in deze prijsklasse.

Je gewicht is soms alleen van belang bij extreem dure onderdelen (hoe gek dit ook klinkt). Zo kun je met elk gewicht op pedalen van 2 tientjes fietsen, maar hebben pedalen van 400 euro een rijderslimiet van 85 kilo.....

Succes met de keuze.

Ciao,

Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Gebruikersavatar
Lange Harry
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 231
Lid geworden op: ma 14 september 2009, 20:16
Mijn mountainbike: Is: Canyon Nerve AL 29 8.9 (2014), Was: Xtrail Mud 7.0 XT 3x10 (2011)

Ik ben ook +2m en weeg 115kg, en het enigste wat ik altijd kapot krijg zijn crankstellen (krom, slag in de bladen of crank) en trapassen (getordeerd en gebroken)

Qua maat en geometrie moet je zelf passen wat je prettig vind. En hou er gewoon rekening mee dat je binnen een paar maanden toe kan zijn aan een nieuw crankstel. Maar alles vanaf de nieuwe XT is wel oké. (vindbaar vanaf 150 euro als je het al niet standaard op je fiets hebt)

Goeie stevige velgen en naven is ook een must!!!
signer
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 35
Lid geworden op: ma 15 oktober 2007, 16:01
Mijn mountainbike: CUBE STEREO - BITCHBIKE (no name)

denk dat de SLX hier ook wel zijn mannetje gaat staan bij XT.
SpeedyZ
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1897
Lid geworden op: zo 17 oktober 2004, 20:20
Mijn mountainbike: Geen meer :-(
Contacteer:

Let op stevige wielen. Bij voorkeur 36 spaaks.
ErikEngerd
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 565
Lid geworden op: wo 16 juli 2008, 16:36
Mijn mountainbike: Cube Stereo 120 HPC EX 29
Contacteer:

Je moet je inderdaad pas zorgen maken over gewicht als je in het duurdere segment terecht komt. Frames lijken me altijd wel sterk genoeg dus dat zal het probleem niet zijn. Bij wielen/velgen wordt wel soms een weight limit aangegeven. DT Swiss XR4.2d velgen bijv. max rider weight 90kg en XR5.1d max 110kg. En inderdaad, hoe meer spaken hoe steviger. Op tandems gebruiken ze geloof ik zelfs 44 spaken soms. Maar het lijkt me dat een wiel met 32 of 36 spaken gewoon sterk genoeg is voor normaal XC gebruik.

Ik zou wel ervoor zorgen dat je in elk geval ook schijfremmen hebt. In het goedkopere segment kom je af en toe ook nog wel eens velgremmen tegen (al is dat steeds minder tegenwoordig).

Als je vaker gaat fietsen zal gewicht overigens steeds minder een issue worden (hint hint :-) )
http://mountainhoppers.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik doe veel aan recycling: ik ga fietsen, en daarna weer, en dan later nog een keer, enz.
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4129
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Ik ben ook 100kg+, en heb geen last van een extreem slijtagepatroon. Op zijn hoogst van schijfremmen die bij langdurige belasting eerder beginnen te faden. Maar ik hou er dan ook een soepele rijstijl op na.

Als je daarintegen en zwaar bent en er een lompe rijstijl op na houdt wordt het, denk ik, wat anders.
Thiesem
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 487
Lid geworden op: za 18 oktober 2008, 16:40
Mijn mountainbike: is sneller dan de berijder!!

Ik ben 97kg, maar ik merk niets van extra slijtage. Ik heb een fiets van 800 euro, waar ik een paar aanpassingen aan heb gedaan. Schakelgroep is dan wel van Deore (XT/SLX zal sneller reageren, maar deze groep is behoorlijk slijtvast). Succes! Oja.. heb tevens ook schijfremmen en dit bevalt wel beter dan velgremmen vanwege de toegenomen remkracht.
Richarddiego
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 687
Lid geworden op: di 1 juli 2008, 17:46
Mijn mountainbike: Trek 8500
Contacteer:

Ik ben 121 Kg en rij al 6000 km met XT-velgen. Geen problemen mee gehad, en ben toch niet echt een rustige rijder. Verder heb ik een XT-krank, ook nog nooit problemen mee gehad. En een Trek frame. Heb een Giant atx frame gehad, maar die heb ik krom gereden. Suucces. :-q
Qua Patet Orbis
http://www.atbbikers.nl" target="_blank
mountain-biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 898
Lid geworden op: zo 5 februari 2006, 10:23
Mijn mountainbike: Singular Swift, Salsa El Mariachi

Nog een "zwaar gewicht":
1.92 en 104 kilo.
Heb ruim 8000 kilometer met een trek 8000 frame/fiets gereden toen er een breuk bij de bracket-as ontstond. Frame is keurig onder garantie vervangen, TREK heeft levenslange garantie voor de 1e eigenaar op het frame.
Standaard had ik een isis trapas, deze was elke 1000km naar kl***. Na 3000 km een xt crackstel gemonteerd, geen enkel probleem (eerste lagers varvangen na 4500 km, 2e set zit er inmiddels ook al weer >4000 km in)
Heb eerst de standaard wielset opgereden (velgremmen), deze hadden 24 spaken en eigenlijk geen problemen mee gehad.
Nu rijdt ik met 36 spaken (voor de zekerheid, niet echt zinnig om hier op de laatste gram te letten als je zelf > 100Kg bent). Set bij Rose vandaan, probleemloos!
Overige onderdelen geen enkel probleem.
Dus als je een frame neemt met een beetje knappe garantie kun je hier geen bult aan vallen. Waarschijnlijk kun je bij fietsen uit jouw prijsklasse ook wel een Hollowtech 2 crankstel vinden (deore, slx, xt) en dit werk prima. Wielset hoeft ook geen problemen te geven bij "normaal" gebruik.
casper937
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 711
Lid geworden op: ma 2 juni 2008, 20:38
Mijn mountainbike: Dekerf Implant Ti, GT Zaskar, Voodoo Bokor, GT LTS Thermoplast, Principia MacB & een Bonty

Ik weeg zelf 90 kg en vind af dalen erg leuk. Ik fiets regelmatig in de Ardennen en heb meestal 1x per jaar een wat extremere trip (Alpen, Dolomieten of UK oid). Heb nu regelmatig mijn Bottem Bracket kapot gereden en heb ook een setje Crossride kapot gereden.
Laatste keren dat in de Ardennen ben geweest heb ik per keer 3x lek (snakebite) gereden.

Wat ik dus heb veranderd is dat ik Hope Hoops heb besteld met DT 5.1 velgen en heb in elke fiets DH binnenbanden gemonteerd. Blijkbaar was dat nog niet genoeg icm Continental MountainKing 2.4 en zal du nu over gaan op de protection versie.

Qua frames heb ik nergens problemen mee. Ik heb een super racy titanium framepje met een starre vork, waar ik tot nu toe geen problemen mee heb gehad.
Laatst gewijzigd door casper937 op vr 9 oktober 2009, 14:13, 1 keer totaal gewijzigd.
I may not be good, but at least I'm slow.
ErikEngerd
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 565
Lid geworden op: wo 16 juli 2008, 16:36
Mijn mountainbike: Cube Stereo 120 HPC EX 29
Contacteer:

casper937 schreef:Ik weeg zelf 90 kg en vind af dalen erg leuk. Ik fiets regelmatig in de Ardennen en heb meestal 1x per jaar een wat extremere trip (Alpen, Dolomieten of UK oid). Heb nu regelmatig mijn Bottem Bracket kapot gereden en heb ook een setje Crossmax kapot gereden.
Is dat misschien een XT bottom bracket? Ik (zelfde gewicht) rij die ook 1 keer per jaar kapot, maar aan de andere kant is dat BB zo goedkoop dat het eigenlijk niet loont om er iets anders in te zetten zoals Hope of Chris King, tenzij je er een hekel aan hebt zelf het BB te vervangen.

Mijn gebruik is ongeveer hetzelfde, met 1/2 keer per jaar Ardennen en zonder de extremere dingen. Ben ook geen goeie afdaler. Wel heb ik ook een XR4.2d velg (achter) kapot gereden. Hopelijk was dat een fabrikagefoutje want met mijn rijstijl vind ik dat dat eigenlijk niet moet kunnen.
casper937 schreef: Laatste keren dat in de Ardennen ben geweest heb ik per keer 3x lek (snakebite) gereden.
Pomp je je banden wel hard genoeg op? Ik doe meestal 3 bar achter en 2.5 bar voor. Heb eigenlijk nooit snakebite.
http://mountainhoppers.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik doe veel aan recycling: ik ga fietsen, en daarna weer, en dan later nog een keer, enz.
Flip
All rounder
All rounder
Berichten: 84
Lid geworden op: ma 21 september 2009, 15:25
Mijn mountainbike: Scott Scale 980 XXL
Contacteer:

Thiesem schreef:Ik ben 97kg, maar ik merk niets van extra slijtage. Ik heb een fiets van 800 euro, waar ik een paar aanpassingen aan heb gedaan. Schakelgroep is dan wel van Deore (XT/SLX zal sneller reageren, maar deze groep is behoorlijk slijtvast). Succes! Oja.. heb tevens ook schijfremmen en dit bevalt wel beter dan velgremmen vanwege de toegenomen remkracht.
Die toegenomen remkracht zou mij ook wel bevallen.
Op de Trek 69'er die ik overweeg te kopen zitten hydraulische schijfremmen.
Ik vraag me alleen af hoevaak je die dingen moet vervangen. En wat dat ongeveer kost.
Een fiets met leuke en goede onderdelen klinkt heel cool, maar als dat regelmatig vervangen moet worden vind ik het misschien wel wat minder leuk... :~
casper937
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 711
Lid geworden op: ma 2 juni 2008, 20:38
Mijn mountainbike: Dekerf Implant Ti, GT Zaskar, Voodoo Bokor, GT LTS Thermoplast, Principia MacB & een Bonty

ErikEngerd schreef: Is dat misschien een XT bottom bracket? Ik (zelfde gewicht) rij die ook 1 keer per jaar kapot, maar aan de andere kant is dat BB zo goedkoop dat het eigenlijk niet loont om er iets anders in te zetten zoals Hope of Chris King, tenzij je er een hekel aan hebt zelf het BB te vervangen.

Pomp je je banden wel hard genoeg op? Ik doe meestal 3 bar achter en 2.5 bar voor. Heb eigenlijk nooit snakebite.
De brackets die ik nu kapot heb gereden waren allemaal van FSA. Heb er nu voor het eerst een shimano in gezet. Wee eigenlijk niet goed meer welke (omdat ik ze toch regelmatig moet vervangen) en hoop dat deze het iets langer volhoudt.

Ik vermoed dat mijn bandenspanning niet optimaal geweest zal zijn. Maar ik had er wel ong 2,5 bar in inzitten. Nu moet ik zeggen dat de route in Coo ook wel behoorlijk tricky is voor banden. Je daalt bijvoorbeeld af over rechtopstaande keien. Normaal rijd ik ook niet zo vaak lek (hooguit 1 of 2 keer per jaar).

Wat me wel opvalt is dat ik met mijn fully echt nooit lek rijdt en met mijn HT dus blijkbaar wel. Schijnbaar toch een andere rijstijl aannemen :-{
I may not be good, but at least I'm slow.
Plaats reactie