Banden reviews:

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Nespresso
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1555
Lid geworden op: ma 18 oktober 2010, 14:29

kermit schreef: di 21 september 2021, 12:42..De Nobby Nic (Apex Speedgrip) kwam in kritische situaties sneller in de problemen, die heb ik wel een paar keer voelen slippen. Lag dat aan de band of had ik het met een betere rijtechniek kunnen voorkomen, geen idee. Het resultaat is wel dat ik er minder vertrouwen in heb.
Omdat hij achterop ligt mag hij nog wel blijven, maar zodra ik weer voor een nieuwe band ga kijken wordt het iets anders.
Droge omstandigheden gaven ook voor de NN geen noemenswaardige problemen. Als voorband zou ik er te weinig vertrouwen in hebben zodra het over natte keien en wortels naar beneden gaat...
Hier een weekje Solden met Nobby Nic's in de SuperTrail Soft versie gereden en ik verbaasde me in positieve zin over de grip ervan, ook in de wat vochtige naturetrail afdalingen. (Disclaimer: Maar ik ben geen snelheidsmonster naar beneden, daar schiet mijn techniek tekort voor.) Die krengen gingen trouwens wel heel moeilijk om de velgen: moest ze zelfs met een bandenlichter over de rand duwen. Het gevolg was dan ook dat ze bij het oppompen niet 'plopten' en ik ze bij beide wielen ook niet netjes "rond" kreeg.

Maar goed, nu weer terug in NL en inmiddels tikt de regen tegen het raam. Met de trail-respect in acht nemende wil ik wel proberen het hele jaar zoveel mogelijk door te blijven rijden. En dat ga ik in de herfst/winter niet met de Maxxis Rekon Race's doen. Ik denk daarom een setje Forkasters te kopen. Of zijn er betere alternatieven?
carbon bike, titanium collarbone...
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

De forekaster is echt een heel fijne band vind ik, heel voorspelbaar, en de rolweerstand valt ook wel mee. Ik zou zelf achter wel wat lichters pakken, de rekon bijvoorbeeld. Ik houd ervan om achter een band te hebben die een beetje eerder de grens aangeeft dan voor zeg maar.
Sneeuwmonster
defNL
All rounder
All rounder
Berichten: 115
Lid geworden op: di 20 juli 2021, 11:50

Thanks g60 dan ga ik die Sam's vervangen voor de R/R combi! Kan ik de vergelijking daarmee ook meteen "reviewen" hier.
Vision
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 224
Lid geworden op: wo 27 augustus 2014, 09:52

Herfst/Winter bandenkeuze, Maxxis Rekon/Rekon Race of Specialized Ground Control T5/Fast Trak T7.

Zit even te dubben tussen deze twee banden combi's de Maxxis heb ik voor een leuk prijsje weten te krijgen, de combi van Specialized nieuw gekocht maar kan nog retour. In feite had ik de combi van Maxxis al gekocht voor volgend jaar lente/zomer, echter toen ik vandaag de Ground Control (2.35) binnen kreeg en het profiel vergeleek met de Rekon (2.4) viel mij op dat deze imo nogal veel op elkaar lijken. Zit nu dus in twijfel want ook de Rekon Race (2.35) lijkt qua profiel wel wat op de Fast Trak...

Ik heb zelf geen ervaring met hoe de combi van Maxxis zich met dit Herfstachtige/natte weer en in de winter zich gaat verhouden, aangezien dit in feite een droog weer combi is. De combi van Specialized ken ik want heb daar afgelopen herfst/winter mee gereden althans met de vorige versie echter nadat m'n voorwiel in Mei dit jaar in een keer onder mij weg schoof met een gebroken sleutelbeen als gevolg daar (helaas) geen vertrouwen meer in. Nu zag ik deze nieuwe combi met ander profiel en compounds T7 & T5, met vrij goede reviews T7 is imo meer een allround band niet zozeer een, modderband doch ik weet uit ervaring met de vorige GC dat deze zich daar wel goed voor leent.

Kortom zijn er hier mss, mensen met ervaring ivm de Rekon Dual EXO TR (2.4) met de huidige weersomstandigheden, mss heb ik dit mis lijkt mij dat de Rekon Race EXO TR wel prima dienst kan gaan doen als achterband. Gebruik is XC, waarvan het meeste op de (Noord) Brabantse mtb routes.



Afbeelding[/url][/img]
Afbeelding[/url][/img]
Afbeelding[/url][/
Afbeelding[/url][/img]
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16700
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Tsja, "winter" kan nogal verschillend geinterpreteerd worden...
Ik rijd ook het hele jaar door, maar mijd echte modderritten. Dan is een Rekon prima. Maar in de vette modder komt-ie heel snel aan zijn grenzen.
Dus het is de vraag wat jij ermee gaat rijden, verwacht je regelmatig in de bagger te rijden zou ik -zeker voor- iets grovers nemen. Van Maxxis bijvoorbeeld de Forekaster.

@Nespresso, de soft compound van Schwalbe doet het volgens mij zeker beter op natte keien en wortels dan de speedgrip van mijn Nobby Nic. Mijn vorige voorband was een Magic Mary soft en die beviel me uitstekend!
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Vision
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 224
Lid geworden op: wo 27 augustus 2014, 09:52

@Kermit Klopt winter kan nogal verschillend geïnterpreteerd worden..ik rij ook het hele jaar door, echte modderitten vermijd ik wel alhoewel je er soms niet echt aan ontkomt aan nogal wat modder. Concluderend denk ik dat de combi van Specialized een betere cq een safere/veelzijdigere keuze is, met de vorige combi vanaf nu tot in Mei mee doorgereden.  
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29780
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Nespresso schreef: wo 29 september 2021, 12:19 Hier een weekje Solden met Nobby Nic's in de SuperTrail Soft versie gereden en ik verbaasde me in positieve zin over de grip ervan, ook in de wat vochtige naturetrail afdalingen. (Disclaimer: Maar ik ben geen snelheidsmonster naar beneden, daar schiet mijn techniek tekort voor.) Die krengen gingen trouwens wel heel moeilijk om de velgen: moest ze zelfs met een bandenlichter over de rand duwen. Het gevolg was dan ook dat ze bij het oppompen niet 'plopten' en ik ze bij beide wielen ook niet netjes "rond" kreeg.

Maar goed, nu weer terug in NL en inmiddels tikt de regen tegen het raam. Met de trail-respect in acht nemende wil ik wel proberen het hele jaar zoveel mogelijk door te blijven rijden. En dat ga ik in de herfst/winter niet met de Maxxis Rekon Race's doen. Ik denk daarom een setje Forkasters te kopen. Of zijn er betere alternatieven?
Die NoNi Supertrail Soft doet het in de winter toch ook goed als voorband?
Ik zou alleen achter iets lichters monteren.
(en de NoNi even opnieuw oppompen met wat zeepwater tussen de rand)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Fries74
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1077
Lid geworden op: zo 16 augustus 2009, 16:52
Mijn mountainbike: Orbea Oiz 29 m10
Contacteer:

Mss is dit al eens gevraagt maar kan het niet vinden. Ik rij nu met (a/v) race king protection 29x2,20 / cross King protection 29x2,20.

Ik wil iets breder maar niet veel zwaarder en niet teveel rolweerstand.

Ik kijk nu bij Maxxis en dan de rekon race of de aspen en dan in de maten (v/a) 2,4/2,25 maar wat zou nu de beste keuze zijn. Allebij lijken ze voldoende grip te geven in de bochten (de race king heeft dat iets minder) Aspen heb ik al eens mee gereden in 2,25 (v/a) maar met de rekon race totaal geen ervaring. Dus wie kan mij een goed advies geven..
Hilhoven
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: di 12 juli 2005, 13:38

Vision schreef: wo 29 september 2021, 17:13
Kortom zijn er hier mss, mensen met ervaring ivm de Rekon Dual EXO TR (2.4) met de huidige weersomstandigheden, mss heb ik dit mis lijkt mij dat de Rekon Race EXO TR wel prima dienst kan gaan doen als achterband. Gebruik is XC, waarvan het meeste op de (Noord) Brabantse mtb routes.
Ik heb deze combi op een trail bike en ben er erg tevreden over. De Recon geeft veel zijdelingse grip en de rolweerstand is niet echt merkbaar hoog. De race rolt lekker licht, heeft goede zijdelingse grip, maar wil soms bij een stijle helling met losse ondergrond nog wel doorslippen. Maar over het algemeen krijg ik meer grip, dan dat ik nodig heb. En niet onbelangrijk, ze blijven heel, ook in de bergen.

Ik hou als standaard wel van een wat lichtere band. Ik heb bijvoorbeeld ook jaren lang met thunderburts op mijn xc rondgereden en op basis van je opmerking over een valpartij verwacht ik dat wij beide net iets anders van een band verwachten. Daarom zou ik voor de winter een forekaster en recon aanraden, in de lente de recon naar voren en de race er achter op.
Voor in de winter vind ik de forekaster echt geniaal. Zeker de grip op natte wortels heeft me verrast. Het enige nadeel is het feit dat de forekaster er niet is in skinwall. Dus deze aanpak lukt alleen als je zwarte wangen wilt. Dit is voor mij ook de rede dat ik een recon heb gemonteerd ipv een forekaster
Vision
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 224
Lid geworden op: wo 27 augustus 2014, 09:52

Hilhoven schreef: di 5 oktober 2021, 16:28
Vision schreef: wo 29 september 2021, 17:13

Voor in de winter vind ik de forekaster echt geniaal. Zeker de grip op natte wortels heeft me verrast. Het enige nadeel is het feit dat de forekaster er niet is in skinwall. Dus deze aanpak lukt alleen als je zwarte wangen wilt. Dit is voor mij ook de rede dat ik een recon heb gemonteerd ipv een forekaster
Thanks ! Het is wat je zegt, zoek het echt in skinwalls dat geeft beperkingen ivm wat voor type banden je kan verkrijgen. De Forekaster lijkt mij idd een, geweldige band hij was mij ook al opgevallen puur om het gegeven dat hij best veel genoemd wordt voor bepaalde omstandigheden waarin deze blijkbaar echt veel grip heeft. Als je met Thunderburts goed kunt rijden dan ben je imo een behoorlijke goede rijder, vind ze interessant omdat ze snel en licht zijn echter dan zal ik mijn techniek nog wat bij moeten gaan schaffen.

Zoek het ook meer in banden met een goede grip voornamelijk mbt bochten,het liefste net zoals bij de Rekon 
Hou de Rekon beter voor het voorjaar met een Race achterop, nu toch weer terug naar de combi waar ik mee gevallen was zijnde Specialized GC & FT, die gaven mij veel vertrouwen ondanks dat ik hiermee gevallen ben is dit laatste (meer) te wijten aan een stuurfout van mij wss net wat te scherp ingestuurd, kop/focus was er niet echt goed bij, zure les wel van geleerd.
MTB noob
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: vr 8 oktober 2021, 17:59

Momenteel wil ik mijn wielen tubeless gaan maken en wil ik gelijk ook mijn banden upgraden.
Ik rijd in de buurt van Nijmegen en probeer het jaar door te blijven rijden (behalve bij sneeuw). Ik zoek dus ook banden met veel grip in alle seizoenen. Maar wil in droge condities ook niet te veel inleveren op snelheid.
Er zijn enorm veel banden verkrijgbaar en ik zie door de bomen het bos niet. Wie kan mij een goede combi aanraden welke veel grip, tractie en remkracht leveren zonder al te hoge rolweerstand?
Ik ben beginnend MTBer dus ik hecht momenteel meer aan zekerheid en controle dan aan "speels" rijden.
Alvast bedankt voor de tips!
Trek X Caliber 9 | regio Nijmegen | beginnende MTBer
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

MTB noob schreef: zo 10 oktober 2021, 22:02 Momenteel wil ik mijn wielen tubeless gaan maken en wil ik gelijk ook mijn banden upgraden.
Ik rijd in de buurt van Nijmegen en probeer het jaar door te blijven rijden (behalve bij sneeuw). Ik zoek dus ook banden met veel grip in alle seizoenen. Maar wil in droge condities ook niet te veel inleveren op snelheid.
Er zijn enorm veel banden verkrijgbaar en ik zie door de bomen het bos niet. Wie kan mij een goede combi aanraden welke veel grip, tractie en remkracht leveren zonder al te hoge rolweerstand?
Ik ben beginnend MTBer dus ik hecht momenteel meer aan zekerheid en controle dan aan "speels" rijden.
Alvast bedankt voor de tips!
Ik rij met specialized Fast Trak 2.3 op 25mm velgen(binnenmaat).weinig rolweerstand en genoeg grip in alle jaargetijden(traumapad in de sneeuw is een hele speciale ervaring😅),bij veel modder soms een beetje glibberen ,makkelijk tubeless te maken,en al 2 jaar geen lek gehad.
Rij hoofdzakelijk rood,paars en blauw,in Nijmegen👌.
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Vision
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 224
Lid geworden op: wo 27 augustus 2014, 09:52

Ik zoek dus ook banden met veel grip in alle seizoenen. Maar wil in droge condities ook niet te veel inleveren op snelheid.
Er zijn enorm veel banden verkrijgbaar en ik zie door de bomen het bos niet. Wie kan mij een goede combi aanraden welke veel grip, tractie en remkracht leveren zonder al te hoge rolweerstand?
Ik ben beginnend MTBer dus ik hecht momenteel meer aan zekerheid en controle dan aan "speels" rijden.
Alvast bedankt voor de tips!
[/quote]

Zelf ook met Fast Trak's gereden ik vind die persoonlijk met natte omstandigheden nogal tricky. Daarom nu een Specialized Ground Control vóór, deze heeft veel meer grip als een FT, die ligt er achter op. Dan heb je imo een dijk van een combi met veel grip waar je het juist wilt hebben desondanks dat nog behoorlijk snel, gebruik deze combi af en toe ook voor m'n gravel ritten rij met deze combi vanaf nu t/m het voorjaar mee door..
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7341
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Op de hardtail ook maar een andere achterband gemonteerd die wat beter past bij de mogelijkheden in de herfst/winter...
Afbeelding

Nog geen modder condities mee kunnen proberen maar tot op heden lijkt het prima prijs/kwaliteit, doet gewoon wat het moet doen en meer dan voldoende grip op MTB routes...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29780
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Dat is veel te simpel, dat zou duizenden posts en honderden paginas besparen :o
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie