Banden reviews:

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
jwkeij
All rounder
All rounder
Berichten: 56
Lid geworden op: ma 2 augustus 2021, 22:45

Ik zal eens kijken bij WolfPack. Zag al lovende woorden voorbij komen.
Als 2.4 valt als 60mm op een 30i velg, moet dat wel lukken in mijn frame.
Ps. Ben een newbee in de wereld van de mtb.
WiND 56 - 2020 - Handgebouwde stalen gravelbike
Apex Ronin - 2020 - Carbon custom Hardtail
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29780
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Je moet wel 5 a 6mm ruimte overhouden aan beide kanten om te zorgen dat modder en steentjes je frame niet doorslijten.
Dus min. 72mm ruimte op de plek vd achterband.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
jwkeij
All rounder
All rounder
Berichten: 56
Lid geworden op: ma 2 augustus 2021, 22:45

Dát wordt krap: 70 mm ruimte achter. Maar het 25i velgen, dat scheelt misschien wat...
WiND 56 - 2020 - Handgebouwde stalen gravelbike
Apex Ronin - 2020 - Carbon custom Hardtail
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2078
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

jwkeij schreef: wo 15 september 2021, 21:40 Even aanhaken met een vraag in een topic vol banden:

Ik rijd op 29x2.25 Thunder Burts vóór en achter maar ze beginnen te slijten. Nu begint de zoektocht naar nieuwe banden.
Rijd vaste routes over de UHR, maar ook lekker dwalen over de Heuvelrug en Veluwe in bikepacking-style.
Wie heeft er suggesties voor een vlotte band (of combi) met net wat meer noppen als een Thunder Burt?
2x Recon Race / Recon voor, Recon Race achter / 2x Racing Ralph?

Als iemand een mooie combi weet, laat het horen.
Maxxis over Schwalbe every day...

Maxxis Ikon voor en achter.

Super snel soepel bandje en als je techniek goed zit kan je er prima het gehele jaar mee rond komen.
g60
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3315
Lid geworden op: zo 14 oktober 2007, 20:11
Mijn mountainbike: Gary fisher superfly 100, custom build. Scott scale rc ‘12 custom.Trek 920 (ex tacx).
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef: do 16 september 2021, 14:34 Je moet wel 5 a 6mm ruimte overhouden aan beide kanten om te zorgen dat modder en steentjes je frame niet doorslijten.
Dus min. 72mm ruimte op de plek vd achterband.
Kak, of bedoel je 6mm totaal :winkie:
life starts @ 150bpm...
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29780
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Aan iedere kant 5 a 6mm.
Voor modder en grit, en omdat je velg door allerlei krachten nog wel eens een beetje van L naar R beweegt, en omdat je wel eens een kleine slag in je wiel of band kunt krijgen.
Een 60mm band heeft dus 72mm nodig.

Voor onze TS zou het nét kunnen, omdat hij de band op een 5mm smallere velg monteert.
Dan valt de band net iets minder breed.
Maar het is krap, weinig ruimte voor onvoorziene zaken.

https://www.google.com/amp/s/amp.reddit ... d_does_it/
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
jwkeij
All rounder
All rounder
Berichten: 56
Lid geworden op: ma 2 augustus 2021, 22:45

Thanks voor alle antwoorden, hier kan ik wel wat mee. Stof tot nadenken.
Als ik het zo hoor: een 2.3 of 2.35 als max. band in mijn frame. 2x een Ikon is misschien wel wat. Al ben ik wel heel benieuwd naar die Wolf Packs.
WiND 56 - 2020 - Handgebouwde stalen gravelbike
Apex Ronin - 2020 - Carbon custom Hardtail
g60
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3315
Lid geworden op: zo 14 oktober 2007, 20:11
Mijn mountainbike: Gary fisher superfly 100, custom build. Scott scale rc ‘12 custom.Trek 920 (ex tacx).
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef: do 16 september 2021, 21:41 Aan iedere kant 5 a 6mm.
Voor modder en grit, en omdat je velg door allerlei krachten nog wel eens een beetje van L naar R beweegt, en omdat je wel eens een kleine slag in je wiel of band kunt krijgen.
Een 60mm band heeft dus 72mm nodig.

Voor onze TS zou het nét kunnen, omdat hij de band op een 5mm smallere velg monteert.
Dan valt de band net iets minder breed.
Maar het is krap, weinig ruimte voor onvoorziene zaken.

https://www.google.com/amp/s/amp.reddit ... d_does_it/
Ik begrijp waarom. Ik haal die 6mm niet in mn hardtail. Rubben doet t wiel ook niet, die heb ik blijkbaar mooi strak gebouwd. Met een nette rijstijl denk ik dat ik het wel red.
life starts @ 150bpm...
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29780
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Je kan op de kritische plek een rijtje tiewraps om de achterbrug trekken. Die vangen dan de ellende op.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Bonanza
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1365
Lid geworden op: za 23 juni 2012, 21:18
Mijn mountainbike: Niner Air 9 RDO, Kona Hei Hei CR Race
Contacteer:

Stunning schreef: do 16 september 2021, 18:38
jwkeij schreef: wo 15 september 2021, 21:40 Even aanhaken met een vraag in een topic vol banden:

Ik rijd op 29x2.25 Thunder Burts vóór en achter maar ze beginnen te slijten. Nu begint de zoektocht naar nieuwe banden.
Rijd vaste routes over de UHR, maar ook lekker dwalen over de Heuvelrug en Veluwe in bikepacking-style.
Wie heeft er suggesties voor een vlotte band (of combi) met net wat meer noppen als een Thunder Burt?
2x Recon Race / Recon voor, Recon Race achter / 2x Racing Ralph?

Als iemand een mooie combi weet, laat het horen.
Maxxis over Schwalbe every day...

Maxxis Ikon voor en achter.

Super snel soepel bandje en als je techniek goed zit kan je er prima het gehele jaar mee rond komen.
Aspen
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16700
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Inmiddels een weekje Alpen met de nieuwe banden achter de rug. Veel (droge) keien uiteraard, maar ook enkele nattige afdalingen gedaan over leisteen en wortels. Da's een soort ondergrond waar ik weinig vertrouwen voel ;-)

De Butcher heeft me geen enkele keer verrast, alles wat ik durfde te rijden kon hij prima aan. Die mag dus voorlopig blijven zitten, prima bandje wat mij betreft.

De Nobby Nic (Apex Speedgrip) kwam in kritische situaties sneller in de problemen, die heb ik wel een paar keer voelen slippen. Lag dat aan de band of had ik het met een betere rijtechniek kunnen voorkomen, geen idee. Het resultaat is wel dat ik er minder vertrouwen in heb.
Omdat hij achterop ligt mag hij nog wel blijven, maar zodra ik weer voor een nieuwe band ga kijken wordt het iets anders.
Droge omstandigheden gaven ook voor de NN geen noemenswaardige problemen. Als voorband zou ik er te weinig vertrouwen in hebben zodra het over natte keien en wortels naar beneden gaat.

Note: ik kan niet oordelen over het gedrag bij high-speed afdalingen, ik daal vlotjes maar zeker niet op topsnelheid.
Voor mij telt meer hoe de banden zich houden bij technisch dalen over stenige wandelpaadjes, dus daarop is mijn indruk vooral gebaseerd.


kermit schreef: ma 23 augustus 2021, 10:07 Heb de Butcher er gisteren op gelegd, een reserveband ga ik niet meenemen.
En achter de X-King eraf gehaald en een nieuwe Nobby Nic erop gelegd (Apex Snakeskin huppeldepup), maar die heb ik nog niet tubeless gekregen... wat een drama.

De Butcher ging er zonder gedoe tubeless op, de NN wilde maar niet afdichten. Heb de compressor wel vijf keer opnieuw op druk laten komen, zeepsop erop, een paar extra helpende handen om de band een beetje te "duwen", het mocht allemaal niet baten. Ook mijn hartgrondig gevloek hielp niets :~ :D
Ik heb hem er nu met een biba op liggen, laat 'm maar even een dagje zetten en dan eens kijken of het lukt de band aan één kant te lossen, biba eruit en hopelijk dan wel dicht te krijgen.

Lukt dat niet heb ik twee opties: ik laat de binnenband erin zitten en kieper daar wat latex in. Beschermt natuurlijk niet tegen stootlekken. Bovendien wil ik graag die dikke drie ons binnenband weglaten (2.8 breed en tamelijk dik butyl tikt aan...).
Of ik leg er de Maxxis DHR terug op, die is wel wat aan het slijten maar zou nog wel een rondje mee kunnen.

Edit: ik heb er toch voor gekozen de NN achterop te houden. Na een ritje met binnenband erin heb ik de NN aan een kant losgehaald, biba verwijderd en daarna plopte de band bij poging 1 netjes in de rand. Dus ik kan met twee banden met verse latex erin de bergen in :)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
defNL
All rounder
All rounder
Berichten: 115
Lid geworden op: di 20 juli 2021, 11:50

Op de race heb ik heel veel ervaring met banden, maar met MTB-en ben ik nieuw. Ik heb alleen met Supra Comp Line en Schwalbe Smart Sam gereden. Supra is het huismerk van Sensa. Ik vond dit prima banden, geen geweldige grip, maar wel verbazingwekkend snel op de weg. Met de Smart Sam heb ik een beetje het tegenovergestelde. Een stuk meer grip, vooral in de bochten, maar ze voelen op de weg log en zwaar. Ik ben de aanbevolen combi van Racing Ralph achter en Racing Ray voor aan het overwegen. Goede banden zijn op de race een uitstekende en betaalbare (relatief) investering, maar met MTB-en ben ik dus nieuw en is dit misschien overkill. Het voelt dan wellicht als die te dikke oude buurman met zijn carbonnen fiets en speedsuit, die het aan niks ontbreekt behalve talent en uithoudingsvermogen ;)
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Iets meer gegevens zou helpen, welke breedte zijn de beide banden, welke versie van de Sam en hoeveel bar druk rijd je er in?

Maar in algemene zin is de Smart Sam juist een band die voor gemengd gebruik is gemaakt, voor in het terrein EN op de weg. En elke MTB band is een compromis tussen grip en rolweertand, en vergeleken met wegbanden zitten ze aan de kant van vooral grip. De Racing Ralph en Ray zijn toch meer off-road banden die weliswaar licht lopen voor een MTB band, maar ze zijn minder voor de weg gedacht dan de Sam.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
defNL
All rounder
All rounder
Berichten: 115
Lid geworden op: di 20 juli 2021, 11:50

Thanks @Heckler40. Ik had begrepen dat de Smart Sam voor gemengd gebruik is, maar dat vind ik persoonlijk nogal tegenvallen. Ik rijd alleen op de weg naar de trails toe, dus in principe gaat het mij vooral / uitsluitend om goede banden op de trails. Daar doen ze het "okay", maar ik heb dus weinig vergelijkingsmateriaal. In vergelijking met de Supra zie ik wel dat ze langere noppen aan de zijkant hebben, dat verklaart de stabiliteit in de bochten. Ik rijd nu op 1.5 - 2 bar. De banden zijn 2.25".

Op de race merk ik een gigantisch verschil tussen goedkoper banden (waar ik de Smart Sam maar even onder schaar) en de aanbevolen dure banden (Ray / Ralph zijn relatief prijzig). Ik weet niet of dit op de MTB ook zo groot is?
g60
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3315
Lid geworden op: zo 14 oktober 2007, 20:11
Mijn mountainbike: Gary fisher superfly 100, custom build. Scott scale rc ‘12 custom.Trek 920 (ex tacx).
Contacteer:

defNL schreef: wo 29 september 2021, 09:37 Op de race heb ik heel veel ervaring met banden, maar met MTB-en ben ik nieuw. Ik heb alleen met Supra Comp Line en Schwalbe Smart Sam gereden. Supra is het huismerk van Sensa. Ik vond dit prima banden, geen geweldige grip, maar wel verbazingwekkend snel op de weg. Met de Smart Sam heb ik een beetje het tegenovergestelde. Een stuk meer grip, vooral in de bochten, maar ze voelen op de weg log en zwaar. Ik ben de aanbevolen combi van Racing Ralph achter en Racing Ray voor aan het overwegen. Goede banden zijn op de race een uitstekende en betaalbare (relatief) investering, maar met MTB-en ben ik dus nieuw en is dit misschien overkill. Het voelt dan wellicht als die te dikke oude buurman met zijn carbonnen fiets en speedsuit, die het aan niks ontbreekt behalve talent en uithoudingsvermogen ;)
Ligt er beetje aan waar je veel rijd maar de racing ralph is in nl altijd populair geweesr omdat ie licht rolt en genoeg grip heeft in bijna alles, prima allround bandje dus. De ray geeft wat meer grip vooraan. Daardoor is deze combi, net als jaren terug racing ralph/rocket ron, ook een populaire combi. Rijden er zat op en is geen overkill vind ik. Als je meer snelheid wilt ga je naar de thunder burt. Uiteraard kun je ze ook combineren. Thunder burt achter, racing ralp of ray voor.
life starts @ 150bpm...
Plaats reactie