Banden reviews:

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29780
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

kermit schreef: vr 20 augustus 2021, 09:25 Dat is een beetje lastig, we gaan een zesdaagse trektocht rijden en de bedoeling is dat al je bagage voor de overnachtingen in één tas gaat. Dus het is een beetje passen en meten wat je allemaal meeneemt, zo'n buitenband is al snel wat veel.
Zo groot is zo'n band nu ook weer niet en je kan 'm oprollen, of gewoon 1x vouwen en in de lengterichting in je tas stoppen.
En als iemand anders zn band kapot rijdt heb je goud in handen :wink: gratis vakantie :D
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16700
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Heb de Butcher er gisteren op gelegd, een reserveband ga ik niet meenemen.
En achter de X-King eraf gehaald en een nieuwe Nobby Nic erop gelegd (Apex Snakeskin huppeldepup), maar die heb ik nog niet tubeless gekregen... wat een drama.

De Butcher ging er zonder gedoe tubeless op, de NN wilde maar niet afdichten. Heb de compressor wel vijf keer opnieuw op druk laten komen, zeepsop erop, een paar extra helpende handen om de band een beetje te "duwen", het mocht allemaal niet baten. Ook mijn hartgrondig gevloek hielp niets :~ :D
Ik heb hem er nu met een biba op liggen, laat 'm maar even een dagje zetten en dan eens kijken of het lukt de band aan één kant te lossen, biba eruit en hopelijk dan wel dicht te krijgen.

Lukt dat niet heb ik twee opties: ik laat de binnenband erin zitten en kieper daar wat latex in. Beschermt natuurlijk niet tegen stootlekken. Bovendien wil ik graag die dikke drie ons binnenband weglaten (2.8 breed en tamelijk dik butyl tikt aan...).
Of ik leg er de Maxxis DHR terug op, die is wel wat aan het slijten maar zou nog wel een rondje mee kunnen.

Edit: ik heb er toch voor gekozen de NN achterop te houden. Na een ritje met binnenband erin heb ik de NN aan een kant losgehaald, biba verwijderd en daarna plopte de band bij poging 1 netjes in de rand. Dus ik kan met twee banden met verse latex erin de bergen in :)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Pro_Shifty
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 447
Lid geworden op: di 8 oktober 2013, 14:40

Mijn vriendin heeft op haar Scott Contessa voor en achter de Maxxis Recon Race 2.25 Deze zijn in droge omstandigheden prima volgens haar, Ze zou voor de nattere omstandigheden net wat meer grip willen en dan vooral vooraan.

Een vereiste is ook dat ze de band makkelijk om de velg kan leggen. De vorige set kreeg ze er zelf niet op (Roro, RARA).

We zijn echte boswielrenners :P Snel door de bossen vlammen, berg op, berg af, buitenland etc. Ze fietst verder ook wedstrijden dus snelheid is wel belangrijk.

Dus welke zou goed voor haar zijn? Is het ook interessant om bredere banden te kiezen dan de 2.25? Zo ja waarom?
#Skraleanjers
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Voor vochtige omstandigheden (niet echt modder neem.ik even aan) zou ik dan een Wolfpack Cross pakken. Loopt licht en geeft op nattige, vochtige ondergrond prettige grip.
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2078
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

Pro_Shifty schreef: za 28 augustus 2021, 22:42 Mijn vriendin heeft op haar Scott Contessa voor en achter de Maxxis Recon Race 2.25 Deze zijn in droge omstandigheden prima volgens haar, Ze zou voor de nattere omstandigheden net wat meer grip willen en dan vooral vooraan.

Een vereiste is ook dat ze de band makkelijk om de velg kan leggen. De vorige set kreeg ze er zelf niet op (Roro, RARA).

We zijn echte boswielrenners :P Snel door de bossen vlammen, berg op, berg af, buitenland etc. Ze fietst verder ook wedstrijden dus snelheid is wel belangrijk.

Dus welke zou goed voor haar zijn? Is het ook interessant om bredere banden te kiezen dan de 2.25? Zo ja waarom?
Als je het bij Maxxis wilt houden (en waarom zou je niet), de Forekaster is echt een super topper en ook de Ardent doet het prima. Beide heel allround als voorband en doen het goed in natte/modderige omstandigheden en ook droge omstandigheden, inclusief zand. De Reckon achter zou ik lekker laten zitten. Oh ja, inzake de Ardent, wel de Exo versie kiezen ivm bescherming zijwangen en geen zweten van anti lek vloeistof. Forkaster heeft standaard Exo. De Ardent komt mij net wat robuuster over, als dat belangrijk is.
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Forekaster was ook mijn 1e ingeving maar die loopt toch net wat zwaarder dan een cross, vandaar de suggestie. Ardent ken ik zelf niet.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5640
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

ThaSingleTrackMastah schreef: vr 20 augustus 2021, 17:22 Zo groot is zo'n band nu ook weer niet
Da`s relatief, he? Kermit is ook niet zo groot :wink:
Mike123
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 940
Lid geworden op: ma 7 oktober 2013, 23:13

TenZNL schreef: zo 29 augustus 2021, 08:50
ThaSingleTrackMastah schreef: vr 20 augustus 2021, 17:22 Zo groot is zo'n band nu ook weer niet
Da`s relatief, he? Kermit is ook niet zo groot :wink:
En hoe groot is die tas?

Afbeelding
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5640
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Mike123 schreef: zo 29 augustus 2021, 09:53
TenZNL schreef: zo 29 augustus 2021, 08:50
Da`s relatief, he? Kermit is ook niet zo groot :wink:
En hoe groot is die tas?

Afbeelding
Die is bijna net zo groot als m`n garage :o
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2078
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

Dutch schreef: zo 29 augustus 2021, 07:50 Forekaster was ook mijn 1e ingeving maar die loopt toch net wat zwaarder dan een cross, vandaar de suggestie. Ardent ken ik zelf niet.
Ik vind de rolweerstand van de Forekaster wel meevallen, tis een voorband hè. In ieder geval loopt ie stukken lichter dan een Nobby Nic bijvoorbeeld.

Maar de Ardent loopt absoluut licht, stuurt ook heel fijn. Pakt natte paden, lichte modder, maar ook zand. Alleen toen ik een keer op echt volle snelheid een zanderige kombocht naar beneden pakte, wilde de Ardent iets gaan uitbreken. Maar welke band doet dat niet in zo'n situatie ? De Ardent geeft het uitbreken netjes op tijd aan zodat je nog prima kan corrigeren.
Mrfrank
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 219
Lid geworden op: ma 30 mei 2016, 12:41
Mijn mountainbike: Carbonda FM936

Kan iemand mij vertellen wat het voordeel/nadeel is van een 2.35 band tov een 2.25 band voor xc gebruik?

Ik wil deze op een 27 mm interne velg gaan gebruiken…
My Canyon Stoic VERKOCHT !
My Carbonda FM 936
Canyon Torque AL 2022
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29780
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Zakt minder diep in zachte ondergrond (zand), dus minder rolweerstand.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2434
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Of je dat daadwerkelijk merkt ?, 2.25 <>2.35 8)
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2078
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

Mrfrank schreef: ma 30 augustus 2021, 17:54 Kan iemand mij vertellen wat het voordeel/nadeel is van een 2.35 band tov een 2.25 band voor xc gebruik?

Ik wil deze op een 27 mm interne velg gaan gebruiken…
Daar is eigenlijk geen zinnig antwoord op te geven. Je kiest voor XC gebruik een bepaald type band, met de bijbehorende breedte, voor een bepaald type parcours en niet andersom.

Daarnaast komen er nog persoonlijke voorkeuren en je fietsbeheersing/techniek om de hoek kijken ook. Kwestie van beide maten proberen op XC rondjes die je veel rijdt en dan je eigen conclusie trekken.
remco1b
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 301
Lid geworden op: di 19 augustus 2014, 09:22
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel

FF nieuwsgierig naar ervaring van andere met de nieuwe Mezcal Tan. Die zonder zwarte achtergrond zeg maar.
https://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php?t=95988
de bovenste in dit topic.

Ik heb hiervoor altijd met het oude type gereden maar heb het idee dat deze een stuk slapper zijn.

Wat is jullie ervaring?
Wanneer je beter wordt doet het niet minder pijn. Je gaat alleen harder.
Cannondale Scalpel
http://www.strava.com/athletes/1001097
Plaats reactie