Banden reviews:

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16703
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Op mijn Merida zaten af fabriek twee Minion DHR's (2.8 breed, dus stevige sloffen).
Die doen het prima, qua rijeigenschappen zou ik ze zeker aanraden (DHR kan ook heel goed voor!)

Vanwege rolweerstand/actieradius heb ik er toen achter een Rekon op gelegd. In NL niks mis mee, in de Alpen op steile losse klims uiteraard eerder aan de grens dan een Minion. En dan moet je lopen, waar je met een Minion misschien nog op de fiets had kunnen blijven...

Dus dat is mijn criterium voor een achterband: voor de Alpen trips iets met echt grip. Voor NL zou ik een Rekon prima vinden.
Over een voorband niet te lang nadenken, de rolweerstand daarvan op een e-mtb is totaal onbelangrijk dus lekker voor grip gaan.

Momenteel rijd ik in NL met een Conti X-King achter en een van mijn deels gesleten oude banden voorop (Magic Mary of DHR). Tijdens de laatste Alpenweek had ik een Specialized Butcher voorop, beviel ook erg goed!
En een Nobby Nic achter, krijgt een voldoende maar geen 10 als het echt kritisch wordt (in NL overigens wel prima).

Samenvattend: voor NL is een DHR/Rekon combi prima, ga je naar terrein met steile klims (en afdalingen) zou ik achter meer grip dan een Rekon willen.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
sandercl
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 342
Lid geworden op: wo 7 augustus 2019, 16:55

MonkeyRider schreef: do 30 december 2021, 20:19
Dice Oldskool schreef: do 30 december 2021, 17:13

Ik heb die combi OEM eronder en zondermeer zeer tevreden. Grip ohne ende. Bij mijn thuisrondje kom ik over een stukje verbindingsweg wat in de zomer altijd mul is en in de winter drassig. Heb daar wel eens analoog gereden met een Minion achter en die vreet zich dan gewoon vast in de vochtige zandgrond. Nu totaal geen last van dus de nadelen van zo'n band worden compleet teniet gedaan door de ondersteuning.

Mijn setje skinwalls ga ik te koop zetten. (27,5) Niet omdat ze niet bevallen maar heb ze ook in het zwart en dat vind ik op mijn fiets mooier staan en ik wil een Assegai voorop leggen. Als je interesse hebt laat maar weten.
Ik heb de 29 versie nodig, dus dat gaat niet lukken.
Wel bedankt voor je praktijk ervaring. Ik heb nu een setje Vittoria Agarro E versie die erg licht zouden moeten lopen, grip is oke...maar zeker niet oneindig. Misschien fijn ivm batterij-verbruik, maar niet helemaal mijn ding.
Ik heb ze ook op mijne e-mtb.
Vind ze zeer licht rollend zelfs met lage of geen ondersteuning en meer als genoeg grip voor Belgische en Nederlandse bodem, maar als ik op de dikke leem rij, dan zitten ze zo vol dat zelfs mijn wiel vast komt te zitten op mijn voor spatbord.

Afbeelding
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16703
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

In dat soort omstandigheden werkt alleen een specifieke modderband nog een beetje redelijk denk ik. De meeste banden hebben het moeilijk met die kleverige troep.
In elk geval wil je daarvoor een band die goed modder lost. Waarschijnlijk is dat dan ook een band die het in veel andere omstandigheden juist niet zo geweldig doet, dus niet echt een allrounder.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2090
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

Ik vond een leuk overzicht op internet met 25x bike set-ups van de top rijders.

Het viel mij op dat best wel een groot aantal door Schwalbe gesponsorde rijders de laatste uitvoering van de Schwalbe Racing Ralph ook op het voorwiel hadden zitten.

Zijn er hier op het forum ook rijders die hier ervaring mee hebben ?
ElTrappo
All rounder
All rounder
Berichten: 54
Lid geworden op: wo 23 juni 2021, 23:14
Mijn mountainbike: Cube Reaction C:62 Race

Stunning schreef: do 13 januari 2022, 20:58 Ik vond een leuk overzicht op internet met 25x bike set-ups van de top rijders.

Het viel mij op dat best wel een groot aantal door Schwalbe gesponsorde rijders de laatste uitvoering van de Schwalbe Racing Ralph ook op het voorwiel hadden zitten.

Zijn er hier op het forum ook rijders die hier ervaring mee hebben ?
heb je een link?
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

Op zoek naar een fatsoenlijk setje buitenland banden voor op de Moxie. Maar dat is nog niet makkelijk.
2 combinaties die ik wel zag zitten waren Continental Der Baron + Trailking in Protetion Apex of Vittoria Mazza + agarro in de TNT versie. Maar denk je nou dat je die nog ergens op voorraad kunt vinden?

Iemand nog andere combinaties die hier een beetje op lijken (of kritiek op mijn huidige selectie). Voorband dient goed grip te hebben dus die mag flink noppig. Achterband mag wat lichter rollen maar beide dienen een goede zijwand protectie te hebben. Downhill casing is echter overdreven want ik wil er nog wel mee naar boven kunnen fietsen. Rond de 1000gr is dus prima. Voorkeur voor alles behalve Gele Maxxis logo's en Schwalbe banden (en geen skinwalls natuurlijk), niks mis met Schwalbe overigens maar ik wil wel een keer wat anders proberen.
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Specialized Butcher en Eliminator (weet zo ff niet welke versies)?
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

Ik vond net toch de Continental Der Baron + Trail King op voorraad bij Bike-discount (blijkbaar net binnen of ik heb niet goed gekeken eerder). Dus die gaan we maar eens proberen.
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16703
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

TenZNL schreef: ma 17 januari 2022, 20:14 Specialized Butcher en Eliminator (weet zo ff niet welke versies)?
De Butcher (in 2.8 en Gripton compound) bevalt mij iig prima voorop!
Stond voor een redelijke prijs op het forum vorig jaar en dacht 'm maar eens te proberen. Mag blijven zitten tot-ie aan vervanging toe is :)

Ik heb ook een hekel aan de gele Maxxis logo's, maar dat is snel genoeg verholpen met een watervaste stift ;-)
Geen reden om ze niet te kopen, een DHR is toch wel een gevestigde waarde en in veel uitvoeringen te koop.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Singletrack Sundays
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1163
Lid geworden op: za 4 januari 2020, 18:41
Mijn mountainbike: OV fiets

Wellicht is het hier al een keer ter sprake gekomen….
Ik ben op zoek naar een schwalbe nobby nic, nu vraag ik me af wat is het merkbare verschil op de trails tussen een EVO en een performance uitvoering?
Iemand hier ervaring mee?
Ik ga hem als achterband gebruiken in een HT

Tweedehands kom ik namelijk wel veel performance tegen en bijna geen EVO uitvoeringen.
Have fun!
Rinse.
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

Singletrack Sundays schreef: wo 2 februari 2022, 19:09 Wellicht is het hier al een keer ter sprake gekomen….
:lol:

Even de zoekfunctie of Google gebruiken, dan heb je het antwoord. :-q
Gebruikersavatar
Singletrack Sundays
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1163
Lid geworden op: za 4 januari 2020, 18:41
Mijn mountainbike: OV fiets

Wel wat technisch (compounds etc) het verschil is.
Marketing geneuzel dus ;)
Maar ben juist benieuwd of men het verschil ook echt merkt tijdens het rijden.
Ik heb ooit wel eens iemand gesproken die achter altijd de performance reed omdat deze lagere rolweerstand zou hebben?
Have fun!
Rinse.
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

Dat lijkt mij sterk, maar als iemand anders het zo heeft ervaren is dat zo voor die persoon. De tests die je hier en daar tegenkomt geven EVO's variërend van eenzelfde tot minder rolweerstand afhankelijk van de band, omgekeerd kom ik niet echt tegen. Of je die paar watts echt serieus gaat merken, daar kun je eindeloos over bakkeleien... Ik kijk naar de modellen en diagrammetjes en geloof het verder wel.. :wink:
KTM990
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 26
Lid geworden op: di 10 november 2020, 11:22

Singletrack Sundays schreef: wo 2 februari 2022, 21:36 Wel wat technisch (compounds etc) het verschil is.
Marketing geneuzel dus ;)
Maar ben juist benieuwd of men het verschil ook echt merkt tijdens het rijden.
Ik heb ooit wel eens iemand gesproken die achter altijd de performance reed omdat deze lagere rolweerstand zou hebben?
Ik heb voor de EVO en achter de performance (fabriek af geleverd). Maar ik merk totaal geen verschil.
Canyon Grand Canyon 8
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

De evo hebben een gelaagde opbouw met een dunne laag high grip rubber over de base compound
En normaal betekent meer grip meestal ook meer rolweerstand en snellere slijtage van de compound

Maar het karkas heeft ook een grote invloed op de rolweerstand en als dat anders is gaat elke simpele compound vergelijking mank. Het door slijten van de evo laag zou betekenen dat je de extra grip ergens “verliest”.

Overigens waren Schwalbe Evo’s bij mij altijd eerder “af” op de wangen dan dat het profiel versleet.
Heb geen ervaring met de nieuwste versies. YMMV
Ik hen nu Wolfpack banden en op mijn achterband zijn de noppen na 2 jaar zichtbaar lager en de wangen nog top

Rustig dromen van de dag……..
dat ik lang, vaak en hard genoeg in de bergen rijd dat ik last krijg van de slijtage van mijn banden 8)

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Plaats reactie