Banden reviews:

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Er zijn dagen dat ik meer wegbreng voor ik ga fietsen :lol:
twenteoverijssel
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 33
Lid geworden op: zo 8 april 2012, 15:47
Mijn mountainbike: Specialized stumpjumper 29 expert

Ik had ze ook terug gestuurd
steveadore schreef: wo 16 juni 2021, 13:56 Ik heb zojuist mijn 29x2.35 Barzo TNT G2 (XC Trail) ontvangen. Het is 724 g, wat geweldig is in vergelijking met de kleinere 29x2.25-versie van dezelfde band die ik een paar weken geleden op 768 g woog (die heb ik teruggestuurd)
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Beetje weight weenie vraagt de leverancier alle sets in stock te wegen en alleen de lichtste op te sturen.

Dat is dan wel weer lastig met het online shoppen, In de tijd dat we nog gewoon naar de winkel gingen namen ze gewoon de eigen (precisie) weegschaal mee. Of zouden ze het bij R2-bike voor je doen? Die hebben in elk geval een weegschaal op de foto's :lol:

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2919
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

ik heb laatst een keer de huidige banden gewogen, omdat ze zo dun aanvoelden. maar ik ben normaal ook banden van min 1kg per stuk gewend, en dan voelen van die papieren dingen van net iets meer dan 700 gram wel eng aan
Bird Aeris 9 blurple
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Voorop ligt nu een Conti MKIII, achterop wil ik zoiets als een Vittoria Barzo en dan met steviger karkas.
Tip?
Gebruikersavatar
PaneVino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1326
Lid geworden op: do 8 augustus 2013, 22:22

Jurriaan schreef: wo 23 juni 2021, 19:55 Voorop ligt nu een Conti MKIII, achterop wil ik zoiets als een Vittoria Barzo en dan met steviger karkas.
Tip?
De Conti CrossKing lijkt echt ENORM op de Barzo. De CK heeft een nog iets agressievere zij-nop.
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
OsiruS
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 390
Lid geworden op: vr 1 augustus 2008, 21:32
Mijn mountainbike: Kona Hei Hei CR/DL
Contacteer:

PaneVino schreef: vr 25 juni 2021, 16:31
Jurriaan schreef: wo 23 juni 2021, 19:55 Voorop ligt nu een Conti MKIII, achterop wil ik zoiets als een Vittoria Barzo en dan met steviger karkas.
Tip?
De Conti CrossKing lijkt echt ENORM op de Barzo. De CK heeft een nog iets agressievere zij-nop.
In de protection uitvoering een erg fijne band, al heb ik wel dat de achterband relatief kort meegaat. Gaat uiteindelijk lekken door de zijwangen. Voor heb ik dat probleem niet.
~The greatest obstacle while discovering the shape of the earth, the oceans and the continents, was not ignorance but the illusion of knowledge!~
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Heb jaren gereden met de x-king. Die vervangen door de Barzo en dat beviel beter, voorop wel te verstaan.
Het stevigere karkas van de MKIII bevalt goed, dat heeft de crossking ook.

Hoe is het karkas van de Bontrager XR3?
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2092
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

Dus Maxxis geeft geen onderwaarde wat betreft de minimale bandendruk...

Schwalbe geeft volgens mij een realistische onderwaarde wat betreft een minimale bandendruk...

Maar dan de Conti banden... Een minimale bandendruk van 3 bar voor een 2.2" band :~

WTF moet ik daar van denken. Daar zit wel heel veel veiligheidsmarge op van Conti. Of zie ik iets over het hoofd ?
RuudRuud
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 994
Lid geworden op: di 10 september 2013, 05:20

Stunning schreef: ma 28 juni 2021, 22:22 Dus Maxxis geeft geen onderwaarde wat betreft de minimale bandendruk...

Schwalbe geeft volgens mij een realistische onderwaarde wat betreft een minimale bandendruk...

Maar dan de Conti banden... Een minimale bandendruk van 3 bar voor een 2.2" band :~

WTF moet ik daar van denken. Daar zit wel heel veel veiligheidsmarge op van Conti. Of zie ik iets over het hoofd ?
Je ziet over het hoofd dat geen enkele opgegeven druk realistisch is in meer dan 2 specifieke situaties. Zelf proberen, lekker bij 1,6 bar beginnen en dan kijken wat werkt voor jouw rijgedrag, gewicht, velgen en ondergrond. Vergeet ook niet het verschil tussen pomp A en pomp B.

Zit je richting de 100KG dan kun je eens naar 1.8 bar gaan kijken als startpunt. Maar misschien is 1.7 bar wel beter.
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2092
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

RuudRuud schreef: di 29 juni 2021, 13:19
Stunning schreef: ma 28 juni 2021, 22:22 Dus Maxxis geeft geen onderwaarde wat betreft de minimale bandendruk...

Schwalbe geeft volgens mij een realistische onderwaarde wat betreft een minimale bandendruk...

Maar dan de Conti banden... Een minimale bandendruk van 3 bar voor een 2.2" band :~

WTF moet ik daar van denken. Daar zit wel heel veel veiligheidsmarge op van Conti. Of zie ik iets over het hoofd ?
Je ziet over het hoofd dat geen enkele opgegeven druk realistisch is in meer dan 2 specifieke situaties. Zelf proberen, lekker bij 1,6 bar beginnen en dan kijken wat werkt voor jouw rijgedrag, gewicht, velgen en ondergrond. Vergeet ook niet het verschil tussen pomp A en pomp B.

Zit je richting de 100KG dan kun je eens naar 1.8 bar gaan kijken als startpunt. Maar misschien is 1.7 bar wel beter.
Ik rijd al 20 jaar intensief op de MTB... Dus ben hier wel allemaal redelijk mee bekend zeg maar... In ieder geval bedankt voor je antwoord en proberen mee te denken.



De vraag is waarom Conti zo'n hoge minimale druk opgeeft voor z'n MTB banden, terwijl de meeste andere fabrikanten allemaal zo rond dezelfde waardes zitten. Als ik het vergelijk met de waardes Conti's racefiets banden, komen die gewoon overeen met wat andere fabrikanten ook opgeven. Wat is er zo anders aan hun MTB banden ? Iedere fabrikant weet toch dat MTB rijders die druk gewoon (dik) onder de 2 bar zetten. Hun minimale waarde van 3 bar komt bijna overeen met de bovenwaarde van andere fabrikanten...
Vision
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 224
Lid geworden op: wo 27 augustus 2014, 09:52

Momenteel nog herstellende van een sleutelbeenbreuk vandaar voorlopig helaas nog geen off-road voor mij, zit nu te dubben tussen twee verschillende keuzes qua banden aangezien ik nu hoofdzakelijk op fietspaden/asfalt met en af en toe wat gravel rij. Keuzes zijn, Racing Ray voor, Thunder Burt achter beiden in 2.35 zodra weer off-road dan evt een Racing Ralph voor, Ray evt naar achteren. Andere keuze is Maxxis Rekon Race (2.35) zowel voor als achter, zodra weer off-road Maxxis Rekon in 2.4 voor, Race achter. Off-road is hoofdzakelijk rond Eindhoven dus zand/bosgrond, daarbij ben ik helaas niet een begenadigde bochten/rijder..las ergens dat de Rekon zowel als de Race een wat meer "vlakke" band is (?) die zich meer leent, voor een agressieve rijder die z'n fiets nogal plat legt in de bocht mits dit zo is..dat ben ik dus niet wel onbedoeld vandaar sleutelbeenbreuk ;)
OsiruS
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 390
Lid geworden op: vr 1 augustus 2008, 21:32
Mijn mountainbike: Kona Hei Hei CR/DL
Contacteer:

Vision schreef: do 1 juli 2021, 10:47 Momenteel nog herstellende van een sleutelbeenbreuk vandaar voorlopig helaas nog geen off-road voor mij, zit nu te dubben tussen twee verschillende keuzes qua banden aangezien ik nu hoofdzakelijk op fietspaden/asfalt met en af en toe wat gravel rij. Keuzes zijn, Racing Ray voor, Thunder Burt achter beiden in 2.35 zodra weer off-road dan evt een Racing Ralph voor, Ray evt naar achteren. Andere keuze is Maxxis Rekon Race (2.35) zowel voor als achter, zodra weer off-road Maxxis Rekon in 2.4 voor, Race achter. Off-road is hoofdzakelijk rond Eindhoven dus zand/bosgrond, daarbij ben ik helaas niet een begenadigde bochten/rijder..las ergens dat de Rekon zowel als de Race een wat meer "vlakke" band is (?) die zich meer leent, voor een agressieve rijder die z'n fiets nogal plat legt in de bocht mits dit zo is..dat ben ik dus niet wel onbedoeld vandaar sleutelbeenbreuk ;)
Succes met je herstel, niets forceren zou ik zeggen.

Qua banden noem je wel een aantal "uitersten".
De schwalbes die je noemt zijn hele snelle xc banden, de rekons zijn trail-light banden met bijbehorende grip en rolweerstand.
Zelf heb ik voor en achter rekons op mijn fiets liggen, beiden in 2.25. Erg veel grip, maar ins losser zand wel wat zoekerig. Zet de fiets in bocht en hij gaat er als op rails doorheen. De rekon race heeft een lagere nop in het midden, maar wel de grote noppen aan de buitenkant. Ik verwacht een lichtere loop, met behoud van grip in de bochten. Ik ga deze bestellen voor achter in de mooie maanden. Gisteren in de stromende regen gefietst, en op basis daarvan durf ik gerust het hele jaar op rekon voor/achter te fietsen (omgeving arnhem/nijmegen).
Kijkend naar het profiel en grip, dan denk ik dat de rekon ergens tussen de rocket ron en nobby nick zit.
~The greatest obstacle while discovering the shape of the earth, the oceans and the continents, was not ignorance but the illusion of knowledge!~
Vision
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 224
Lid geworden op: wo 27 augustus 2014, 09:52

OsiruS schreef: do 1 juli 2021, 12:46
Vision schreef: do 1 juli 2021, 10:47 Momenteel nog herstellende van een sleutelbeenbreuk vandaar voorlopig helaas nog geen off-road voor mij, zit nu te dubben tussen twee verschillende keuzes qua banden aangezien ik nu hoofdzakelijk op fietspaden/asfalt met en af en toe wat gravel rij. Keuzes zijn, Racing Ray voor, Thunder Burt achter beiden in 2.35 zodra weer off-road dan evt een Racing Ralph voor, Ray evt naar achteren. Andere keuze is Maxxis Rekon Race (2.35) zowel voor als achter, zodra weer off-road Maxxis Rekon in 2.4 voor, Race achter. Off-road is hoofdzakelijk rond Eindhoven dus zand/bosgrond, daarbij ben ik helaas niet een begenadigde bochten/rijder..las ergens dat de Rekon zowel als de Race een wat meer "vlakke" band is (?) die zich meer leent, voor een agressieve rijder die z'n fiets nogal plat legt in de bocht mits dit zo is..dat ben ik dus niet wel onbedoeld vandaar sleutelbeenbreuk ;)
Succes met je herstel, niets forceren zou ik zeggen.

Qua banden noem je wel een aantal "uitersten".
De schwalbes die je noemt zijn hele snelle xc banden, de rekons zijn trail-light banden met bijbehorende grip en rolweerstand.
Zelf heb ik voor en achter rekons op mijn fiets liggen, beiden in 2.25. Erg veel grip, maar ins losser zand wel wat zoekerig. Zet de fiets in bocht en hij gaat er als op rails doorheen. De rekon race heeft een lagere nop in het midden, maar wel de grote noppen aan de buitenkant. Ik verwacht een lichtere loop, met behoud van grip in de bochten. Ik ga deze bestellen voor achter in de mooie maanden. Gisteren in de stromende regen gefietst, en op basis daarvan durf ik gerust het hele jaar op rekon voor/achter te fietsen (omgeving arnhem/nijmegen).
Kijkend naar het profiel en grip, dan denk ik dat de rekon ergens tussen de rocket ron en nobby nick zit.
Thanks ! Interessante bijdrage, het zoekerige vd Rekon's in los zand spreekt mij wat minder aan mede omdat dit hier in de zomer ruimschoots aanwezig is daarentegen spreekt mij het op rails lopen door bochten mij als niet zo'n behendige bochten rijder zeer aan plus natuurlijk ook dat ze qua grip niet aflaten in stromende regen, gisteren daar ook door overvallen wat natuurlijk wel "eens" voorkomt hier dan is het wel zo fijn dat je er dan banden op hebt waar je op kan vertrouwen. De grip vd Rekon's (tussen Rocket Ron/Nobby Nic in) klinkt ook goed zoek het echt meer in grip dan in rolweerstand ondanks dat ik enkel XC rij, dan maar liever wat harder trappen :-D
OsiruS
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 390
Lid geworden op: vr 1 augustus 2008, 21:32
Mijn mountainbike: Kona Hei Hei CR/DL
Contacteer:

Met wat voor banden rijd je nu eigenlijk? Dat maakt het misschien iets makkelijker om je te adviseren.
Daarentegen kennen we natuurlijk ook je stuurkwaliteiten niet, daar valt meestal de eerste winst te behalen waardoor banden minder kritisch komen. Belangrijk is om echt je fiets de bocht in te leggen ipv met je stuur sturen.
~The greatest obstacle while discovering the shape of the earth, the oceans and the continents, was not ignorance but the illusion of knowledge!~
Plaats reactie