Banden reviews:

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
shit
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 491
Lid geworden op: za 9 mei 2015, 19:55
Mijn mountainbike: Scott spark

ThaSingleTrackMastah schreef: wo 27 mei 2020, 12:50 Heel fijn als voorband. Vooral in deze droge tijden.
Maar ook achter? Ben benieuwd of dat wel past op een scott scale.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5640
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Mike123 schreef: ma 25 mei 2020, 22:10 ...Maxxis Aspen voor en een Maxxis Rekon exo achter, beiden 29" 2,25...
Uh, waarom draai je die 2 niet gewoon om?
Mike123
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 940
Lid geworden op: ma 7 oktober 2013, 23:13

TenZNL schreef: do 28 mei 2020, 09:05
Mike123 schreef: ma 25 mei 2020, 22:10 ...Maxxis Aspen voor en een Maxxis Rekon exo achter, beiden 29" 2,25...
Uh, waarom draai je die 2 niet gewoon om?
Oeps. Dank je.
Ze liggen ook andersom. Verkeerd opgeschreven.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5640
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Mike123 schreef: do 28 mei 2020, 09:26
TenZNL schreef: do 28 mei 2020, 09:05
Uh, waarom draai je die 2 niet gewoon om?
Oeps. Dank je.
Ze liggen ook andersom. Verkeerd opgeschreven.

Ah, oke. Vond het al zo`n ongewone combi :-q
Hoe ervaar jij die Rekon als voorband?
Mike123
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 940
Lid geworden op: ma 7 oktober 2013, 23:13

TenZNL schreef: do 28 mei 2020, 10:14
Mike123 schreef: do 28 mei 2020, 09:26
Oeps. Dank je.
Ze liggen ook andersom. Verkeerd opgeschreven.

Ah, oke. Vond het al zo`n ongewone combi :-q
Hoe ervaar jij die Rekon als voorband?
Voor hoe ik er mee rijdt en de snelheid bevalt de band goed. Ben geen hardrijder maar fiets wel graag lekker door. Banden liggen onder een Canyon Lux 7.0. Maar met modder moet er toch iets anders op denk ik. Herfst en wintermaanden.

Was alleen benieuwd hoe zich dit zou verhouden tot 2 Mezcals. Ik heb er 1 liggen. Maar om er 1 bij te kopen om te proberen vind ik zonde
Sudlon
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 33
Lid geworden op: wo 17 oktober 2018, 18:10

Rij nu met Pirelli Scorpion M 29x2.4 voor en R 29x2.4 achter.
Weeg 90kg en rij met 1.4 bar voor en 1.6bar achter.

Heel blij mee. Stabiel en achterband slipt weinig door bij omhoog en op de pedalen staan.

Kom van Maxxis Ikons af, in mijn ogen niet verkeerd, maar vind de Pirelli combi wel fijner.

Voor degene welke er over nadenken.
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Wat is de gouden bandencombi du jour voor alpine trails in het zuiden van Frankrijk voor op mijn trail fully? Een van mijn Conti Trail King II's in 27,5 x 2,4 is vervormd geraakt, bijna versleten en moet vervangen. Hoewel ik niets te klagen heb over de TKII's op zich vrees ik dat ik de Performance uitvoering ontgroeid ben maar van de duurdere uitvoering ben ik bang dat die zwaarder rollen door de zachtere compound. Natuurlijk ben ik op zoek naar het schaap met 5 poten want het moet liever niet zwaarder zijn dan de Conti's (± 920 gram), niet te zwaar rollen, bruikbaar zijn op rotsachtige ondergrond, bosgrond en geen tractor zijn op de weg, bestand tegen scherpe stenen, goede grip hebben en betaalbaar zijn. Ik rij graag enthousiast naar beneden maar een paar uur non-stop klimmen moet er ook mee kunnen. Zal ik gewoon maar de BlackChili uitvoering van de Trail King bestellen of is er een andere set die ik echt moet proberen? Of een andere stevigere achterband die beter tegen mijn rijstijl bestand is?
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

Mijn mountainking3 black chili zoeken nog een nieuw baasje
Bird Aeris 9 blurple
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7976
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Oli4k schreef: ma 15 juni 2020, 15:19 Wat is de gouden bandencombi du jour voor alpine trails in het zuiden van Frankrijk voor op mijn trail fully? Een van mijn Conti Trail King II's in 27,5 x 2,4 is vervormd geraakt, bijna versleten en moet vervangen. Hoewel ik niets te klagen heb over de TKII's op zich vrees ik dat ik de Performance uitvoering ontgroeid ben maar van de duurdere uitvoering ben ik bang dat die zwaarder rollen door de zachtere compound. Natuurlijk ben ik op zoek naar het schaap met 5 poten want het moet liever niet zwaarder zijn dan de Conti's (± 920 gram), niet te zwaar rollen, bruikbaar zijn op rotsachtige ondergrond, bosgrond en geen tractor zijn op de weg, bestand tegen scherpe stenen, goede grip hebben en betaalbaar zijn. Ik rij graag enthousiast naar beneden maar een paar uur non-stop klimmen moet er ook mee kunnen. Zal ik gewoon maar de BlackChili uitvoering van de Trail King bestellen of is er een andere set die ik echt moet proberen? Of een andere stevigere achterband die beter tegen mijn rijstijl bestand is?
Bij conti reed ik nooit iets anders dan BlackChili. Bevalt mij nog steeds prima maar geen ervaring met performance (muv een weg band in performance uitvoering en dat was een drama).
Je kan ook een ander merk band kopen, testen van banden kun je leuk vinden en je he5 gevoel van dat 5 potige schaap geven. Voordeel voor jou is dat dan ook echt zo :bier:
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

novaterra schreef: ma 15 juni 2020, 19:51 Mijn mountainking3 black chili zoeken nog een nieuw baasje
Rollen die een beetje licht?
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Zeker, ideaal voor achter. Beetje minder pure grip dan die trailking maar zal beter rollen.

Misschien valt de grip nog wel mee tov de performance versie trail king. Je kunt je voorband ook vervangen voor een dhf of die mooie nieuwe vittoria en achter trailking performance blijven rijden natuurlijk
Waar woke is, is vuur
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

Oli4k schreef: ma 15 juni 2020, 21:39
novaterra schreef: ma 15 juni 2020, 19:51 Mijn mountainking3 black chili zoeken nog een nieuw baasje
Rollen die een beetje licht?
ik vindt dat ze super rollen, ze zijn alleen beetje aan de smalle kant voor mijn velgen, daarom gaan ze weg
Bird Aeris 9 blurple
Mike123
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 940
Lid geworden op: ma 7 oktober 2013, 23:13

Weet niet of dit hier hoort maar een beetje reclame en het verhaal hoe een band ontwikkeld word van Vittoria.
En vragen over de band.
https://youtu.be/WINUlq2y8QM
Gebruikersavatar
erwin.burgers
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1303
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 08:25
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 2021, Giant Contend AR2
Contacteer:

Momenteel aan het rond neuzen voor een set nieuwe banden voor mijn Trek Fuel EX7.
De huidige Bontrager XR3 expert 2.4 voldoen op de harde ondergrond, waar er momenteel in de omgeving veel van is. Maar wanneer het natter en modderiger wordt, zijn de Bontragers toch niet alles. Daarbij heb ik het idee dat ze erg zwaar rollen op de verharde wegen/paden naar de parcours toe. Wat ik heb kunnen vinden zijn ze niet extreem zwaar t.o.v. de alternatieven (790 gr), maar zijn ze ook zeker niet de lichtste.

Om de zoektocht iets minder gecompliceerd te maken, want je ziet door de banden het bos niet meer ;), ,heb ik de keus in ieder geval beperkt tot banden met die beige/bruine zijwangen. Ik denk dat dat best mooi gaat staan bij mijn egaal rode fiets (op frames met allerlei kleuren vind ik het minder fraai).
Het volgende criterium is het het gebruik; Dus vooral bedoeld voor natte en modderige ondergronden. Parcours voornamelijk Noordwijk, Spaarnwoude, Haarlemmermeersebos en de UHR.
Redelijk goed rollen op harde ondergronden is van belang en verder moet de breedte minimaal 2.25 zijn ivm 30 mm velgen, tubeless zijn en als laatste, een gewicht tot 700 gr. hebben.

Vooralsnog lijken de Vittoria Barzo en Schwalbe Racing Ray wel binnen bovenstaande criteria te passen. Mogelijk dat de Nobby Nic daar aan toegevoegd kan worden als het echt weer slecht weer gaat worden.
vb.
https://www.mantel.com/vittoria-barzo-g ... buitenband
https://www.mantel.com/schwalbe-racing- ... buitenband
voor de Schwalbe zijn andere achterbanden te krijgen (Racing Ralph). Is dat voor Vittoria niet nodig?
Verder lijkt het loopvlak van de 2.25 Barzo in breedte op de 2.35 Schwalbe. Dat heb ik in die andere grote fietsenwinkel in Waddinxveen een beetje vergeleken. Valt de Barzo inderdaad wat breed?

De Maxxis banden lijken over het algemeen wat zwaarder. En de Conti's... nou ja, om één of andere reden gewoon niet zo'n gevoel mee....

Mijn vraag is dus niet om (goed bedoelde) alternatieven vanuit eigen gebruik, maar een alternatief op basis van de bovenstaande criteria.
Giant Contend AR2
Trek Fuel EX carbon
RIP; Trek Fuel EX7
Sold; Devinci Atlas carbon 2014
RIP - Devinci Atlas RC
Sold - Trek Fuel EX 9 26"'
RIP - Gary Fischer Hifi
Gebruikersavatar
Victor1977
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1010
Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
Mijn mountainbike: Amsterdam

erwin.burgers schreef: wo 17 juni 2020, 13:47 Momenteel aan het rond neuzen voor een set nieuwe banden voor mijn Trek Fuel EX7.
De huidige Bontrager XR3 expert 2.4 voldoen op de harde ondergrond, waar er momenteel in de omgeving veel van is. Maar wanneer het natter en modderiger wordt, zijn de Bontragers toch niet alles. Daarbij heb ik het idee dat ze erg zwaar rollen op de verharde wegen/paden naar de parcours toe. Wat ik heb kunnen vinden zijn ze niet extreem zwaar t.o.v. de alternatieven (790 gr), maar zijn ze ook zeker niet de lichtste.

Om de zoektocht iets minder gecompliceerd te maken, want je ziet door de banden het bos niet meer ;), ,heb ik de keus in ieder geval beperkt tot banden met die beige/bruine zijwangen. Ik denk dat dat best mooi gaat staan bij mijn egaal rode fiets (op frames met allerlei kleuren vind ik het minder fraai).
Het volgende criterium is het het gebruik; Dus vooral bedoeld voor natte en modderige ondergronden. Parcours voornamelijk Noordwijk, Spaarnwoude, Haarlemmermeersebos en de UHR.
Redelijk goed rollen op harde ondergronden is van belang en verder moet de breedte minimaal 2.25 zijn ivm 30 mm velgen, tubeless zijn en als laatste, een gewicht tot 700 gr. hebben.

Vooralsnog lijken de Vittoria Barzo en Schwalbe Racing Ray wel binnen bovenstaande criteria te passen. Mogelijk dat de Nobby Nic daar aan toegevoegd kan worden als het echt weer slecht weer gaat worden.
vb.
https://www.mantel.com/vittoria-barzo-g ... buitenband
https://www.mantel.com/schwalbe-racing- ... buitenband
voor de Schwalbe zijn andere achterbanden te krijgen (Racing Ralph). Is dat voor Vittoria niet nodig?
Verder lijkt het loopvlak van de 2.25 Barzo in breedte op de 2.35 Schwalbe. Dat heb ik in die andere grote fietsenwinkel in Waddinxveen een beetje vergeleken. Valt de Barzo inderdaad wat breed?

De Maxxis banden lijken over het algemeen wat zwaarder. En de Conti's... nou ja, om één of andere reden gewoon niet zo'n gevoel mee....

Mijn vraag is dus niet om (goed bedoelde) alternatieven vanuit eigen gebruik, maar een alternatief op basis van de bovenstaande criteria.
Inhakend op je vittoria vraag: De Barzo wordt hier in NL vaak gecombineerd met een Mezcal achter. Die rolt zeker iets lichter waar de grip uiteraard ook iets minder is. Het is een bekende combi net als de Ray/Ralph bij Schwalbe. Wat mij opvalt is dat de mezcal iets breder valt dan de barzo in de 2.6 maat en ik heb hier en daar gelezen dat dat bij de 2.35 ook zo is. Je weet dat de vittorias er in 2.35 zijn ook? Bij 30mm zou ik die dan liever nemen boven de 2.25.
Plaats reactie