Banden reviews:

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29780
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Dat bedoel ik!
Maxxis testsieger: 27,5” EXO TR 3C MaxSpeed Forekaster 2,6” - Rekon EXO TR 3C MaxTerra 2,4”, Trail/AM
Een Maxxis Forekaster.
Maar wel met TR 3C rubber, Exo buitenkant, Maxspeed casing(?)
En in 2.6"
Dat zegt 0,niks over een andere Forekaster.
Alleen het profiel ziet er hetzelfde uit.
Je moet dus heel goed weten wat al die namen/afkortingen betekenen, en of ze bij jouw omstandigheden passen.
Hun grote voordeel wordt ook hun grootste nadeel.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10359
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Klopt helemaal. Je moet het een beetje kunnen interpreteren, en dan nog...
Maar als veel verschillende reviews en veel forums ergens positief over zijn komt er toch een duidelijk beeld bovendrijven.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
marcomtb1972
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 572
Lid geworden op: ma 7 maart 2016, 22:18

ThijsvdWoude schreef: ma 8 juli 2019, 12:58 Ik kreeg van een forumlid (Merijn) een setje Hans Dampf addix soft (29x2.35") aangeboden. Zal die set voor (in ieder geval) 1 vakantie in Oostenrijk goed zijn mannetje staan?
Die set gaat makkelijk 2 jaar mee, mits je de achterrem een beetje onder controle houd :-D
Ik zelf zou er alleen een grippy + soft voorband bij zoeken, ik zelf vind de HD een achterband.
Wat je nog zou kunnen doen is: ff naar Futurumshop gaan, Magic Mary Addix Soft Snakeskin 29x2.35 = € 41.95 incl bezorging, ( voor 23.00 uur bestellen, is morgen in huis. )
Ik zag bij Mantel ook nog een Maxxis Minion 29x2.4 dan ben je voor € 37.95 incl bezorgen klaar. Ik weet niet of het een specifieke voorband is maar de spec`s zien er goed uit.
De voorband gaat zeker 2 a 3 jaar mee, slijt amper, dus qua investering niet slecht.
Suc6.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16039
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

aurelius schreef: ma 8 juli 2019, 20:16 Duitse Bike Magazine, nr 8, afgelopen week in de bus:
:-{

Na 20 jaar ben ik 1 week te laat... :lol:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10359
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Overkomt de beste, @Lars :winkie: ...
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29780
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2900
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

Ik heb ook vanalles gereden, van de vroegere irc mythos xc slick, panaracer smoke en dart, tot aan de kaiser en magic mary. En wat ik ook probeer, uiteindelijk kom ik steeds weer bij conti uit. In de “plus” banden is de baron 2.6 klappen beter dan de maxxis en schwalbe tegenhangers. In de wat steviger banden, rijdt ik liever een mountainking 2.3 dan een nobby nic, die me al een aantal keer in de steek heeft gelaten. Een magic mary die bij beetje pushen begint te glijden over de relatief lange noppen die omknikken(al is de mary in wat losse bosgrond wel super). In bikepark heb ik ook meerdere banden geprobeerd, maxxis dhf, dhr2, agressor, magic mary, hans dampf. Maar de kaiser voelt dan weer stukje steviger. Dit zegt dus allemaal wel dat iedereen anders denkt over banden, en dus super persoonlijk is. Veel banden doen veel dingen goed, en als je maar precies en netjes genoeg vent kun je met relatief eenvoudige banden veel leuke dingen doen
Bird Aeris 9 blurple
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Inderdaad, ik ben zelf nu ook ontzettend tevreden met Maxxis DHF / Agressor maar iemand die er net wat meer uit haalt misschien weer niet. Ze zijn wel zwaar en eerlijk gezegd wilde ik gewoon een keer iets anders dan Magic Mary en Nobby Nic kopen. Van jou (@novaterra) heb ik dan weer "van horen zeggen" dat je banden best wel lekker test, maar volgens mij ben je ook behoorlijk lang en wellicht daardoor ook zwaarder en sterker. Dat heeft ook weer invloed op hoe een band is.

Kijk je naar privateers in het enduro en dh circuit dan zie je in DH gewoon superveel DHF/DHR en in de enduro magic mary. Het moet toch betekenen dat het best goed spul is.
Waar woke is, is vuur
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2900
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

Zo hard rijdt ik ook niet, maar alles is een keus. De maxxis en schwalbe zijn wel goed, maar mijn voorkeur ligt bij conti. Er zijn zat mensen die op een nobby nic harder gaam dan ik op een magic mary oid. Qua postuur ben ik een gemiddelde nederlander denk ik, 95kg en 190cm
Bird Aeris 9 blurple
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2157
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

novaterra schreef: di 9 juli 2019, 05:47. Qua postuur ben ik een gemiddelde nederlander denk ik, 95kg en 190cm
We hebben ongeveer dezelfde specs (188x93kg bij mij), maar de gemiddelde nederlander schijnt 10kg lichter te zijn en een paar cm korter.

Wat ik qua banden wel steeds meer merk is als je denkt een type te kennen, dat dat helemaal niet betekend dat die in een andere maat net zo werkt. Een best wel groot verschil hebben de Missus en ik met de WTB Vigilante.
De vigilante2.3 light high grip heb ik in het najaar op mijn fiets laten zetten bij een grote beurt en doet het eigenlijk heel erg goed als allround band. rol eigenschappen min of meer zoals de nobby nic, maar de noppen buigen niet weg en hij heeft veel meer grip in de bochten zonder voor mij voelbare nadelen. Die is dus ingepikt door de Missus na een rondje proberen :lol:
Ik heb een 2e set wielen met 35 intern brede velgen en had daarvoor de Vigilante 2.5 besteld, ook de light skin high grip uitvoering genomen,en dat is echt een compleet andere band.
De midden noppen zijn veel groter, de zijnoppen ook, daarnaast zit er meer ruimte tussen ze in, zodat waar de 2.3 een soort voor mij verbeterde Nobby nic is de 2.5 een soort Magic Mary/DHF on steroids is.
Het ding rolt op zich iets beter als de DHF en lijkt veel meer grip te hebben, dus een leuke voor het buitenland, maar wel ff compleet wat anders als de 2.3.

Wellicht interessant voor de mensen die WTB niet hebben gereden: de light uitvoering van de Vigilante en trailboss is qua constructie iets meer versterkt als Maxxis Exo. Bij de Tough heb je gewoon een soort dubbele downhillcasing. Die is zwaar, maar ook meteen zo stevig dat je bijna geen velgen meer nodig hebt.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8732
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Vandaag afscheid genomen van Schwalbe Racing Ralph en Rocket Ron Addix Speedgrip Snakeskin.
Voorheen heb ik jaren conti’s gereden en sinds een kleine twee jaar deze Schwalbes. Ze rijden goed maar vanaf het begin opvallend meer gaatjes maar dit was geen probleem wegens de sealant.
Nu in de Ardèche maar ze kunnen echt niet tegen gesteente. Voorheen veel probleemloos met Conti protection in heel veel bergen gefietst maar de Schwalbe Speedgrip Snakeskin is er echt niet tegen bestand.
Nu gekozen voor Michelin, eens kijken hoe die bevallen. Ze vallen net wat breder dus dat is al gunstig.
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
Gebruikersavatar
HB_Eagle
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 822
Lid geworden op: do 2 augustus 2018, 19:36

byorka schreef: za 13 juli 2019, 20:35 Vandaag afscheid genomen van Schwalbe Racing Ralph en Rocket Ron Addix Speedgrip Snakeskin.
Voorheen heb ik jaren conti’s gereden en sinds een kleine twee jaar deze Schwalbes. Ze rijden goed maar vanaf het begin opvallend meer gaatjes maar dit was geen probleem wegens de sealant.
Nu in de Ardèche maar ze kunnen echt niet tegen gesteente. Voorheen veel probleemloos met Conti protection in heel veel bergen gefietst maar de Schwalbe Speedgrip Snakeskin is er echt niet tegen bestand.
Nu gekozen voor Michelin, eens kijken hoe die bevallen. Ze vallen net wat breder dus dat is al gunstig.
Welke Michelin's zijn het geworden
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8732
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Voor:Force XC 2.25
Achter: Jet XCR 2.25
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7341
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Twee weken Alpen...

Eerste week PDS-gebied met de 2018 E.13 TRS Apex (enduro versie, achter de aramid reinforcement) in hoofdzakelijk (kurk) droog. Grip in droge condities weinig te klagen over, alleen op een welbekende track in Champery waar geschiedenis werd gemaakt (-30%) geven de banden ook niet het meeste vertrouwen in droge (losse) condities. Zijnoppen zijn agressief, het middendeel alleen een heel stuk minder.... Toen het in het bos vettig werd omwille van de fikse bui de avond voordien, werd het iets te spannend met een hoop secties waar je echt voor moet committen.

Meest teleurstellende was edoch lekbestendigheid, in geen eens hele extreme condities: er zaten flinke stukken met stenen tussen maar in de regel waren dat 'verbindingsstukken' waar je toch al een stuk rustiger rijdt. In totaal twee achterbanden (beide zelfde type) een gat in het loopvlak dat niet door sealant gedicht werd... Op routes als in verleden met Schwalbe DH, SG, ... , Michelin DH & reinforced enduro casing nooit last van gehad.

Tweede week AdH waar 'boven' AdH zelf de vraag meer was hoeveel mensen je onderweg banden zou zien fixen (inclusief volk met bandensponsor). Hiervoor gewisseld naar Magic Mary SG voor (soft, reed voorheen ultra soft met 27.5 maar die is er in 29 alleen als DH) en Hans Dampf SG (ook soft). Waar je de oude Schwalbe met zachtere compounds vooral achter er na 3 dagen er compleet afgetrapt uitzag, zijn ze na een week nog iets van ~80%, geen afgescheurde noppen, ... Eigenlijk absoluut niets te klagen inachtnemende het gebruik.
Geen problemen met grip (anders dan die te verwachten zijn) en de Magic Mary geeft rechtuit ook meer vertrouwen dan de TRS. En ondanks redelijk enthousiaste stukken door stenen zonder echt om materiaal te geven (~ je accepteert dat het banden en velgen kan kosten) geen enkele lekke band, geen cuts, etc..

Ik zie geen reden om weer E.13 te kiezen boven Schwalbe (SG)...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4276
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

byorka schreef: zo 14 juli 2019, 17:28 Voor:Force XC 2.25
Achter: Jet XCR 2.25
Daar rijd ik nu ook ruim een jaar op.
Tot nu toe mijn beste XC setje.

Ze gaan wel extreem lastig op de velgen, Maar wat ik vooral aan de michelins perfect vind is dat je de banden spanning kan laten zakken en het een soort lineair gaat, bij een schwalbe kan je hebben dat 0,1 of 0,2 bar eruit ineens resulteert in een totaal onbestuurbare band. Scwalbe,s zwikken af en toe onberekenbaar weg, dat heb ik nooit met de michelins, terwijl achter de bandenspanning iets lager rijd dan met de schwalbes

De letters blijven wit en worden niet lelijk brons/bruin. Ik denk wel dat je de achterband nog redelijk snel kapot rijd op stenen, maar welke niet? dan moet je echt naar een protection of bij schwalbe DD.

Ik verwacht van de week Pirelli scorpions, Ik heb er drie besteld de S, M en H in 2.2 lite. Ben benieuwd op de racer bevallen de Pirelli,s zeer goed net als de michelins., zal binnenkort mijn review plaatsen.
Plaats reactie