Banden reviews:

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Koop een nobby nic, een magic mary en bijv. een mezcal voor NL of rij de beste Racing ralph helemaal op achter. De NoNi is hier je voorband en in het buitenland je achterband met een magic mary voor. Ik weet dat er sterkere opties zijn dan nobby nic, toch reed ik m niet lek in de Alpen.

Er komt ook regelmatig wat voorbij in te koop, sommige mensen zijn echte experimenteerders met bandjes.
Waar woke is, is vuur
ThijsvdWoude
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 181
Lid geworden op: ma 26 november 2018, 13:45
Mijn mountainbike: Canyon Spectral AL 6.0

Oeps, in mijn post staat dat ik een setje racing Ralph heb, maar dit klopt niet. Voor heb ik een rocket Ron en achter een racing Ralph.

Ik ben deze week druk met werk, verbouwen en verhuizen dus kan helaas geen tijd vinden om nieuwe bandjes te halen bij de lbs (en ze dan ook nog te installeren/testen). Echter ga ik volgende week al op vakantie naar (misschien raad je het al wel;) Sölden. Dus wellicht dat ik daar wat kan spelen en testen met nieuwe bandensets.

De keuze om twee sets te nemen spreekt mij gezien jullie reacties wel aan. M'n huidige set kan nog wel even mee, dus ik vind het dan ook zonde om deze al de eerste dag in het buitenland kapot te rijden...

Nu zou de vraag dan zijn; wat zou een mooie set zijn voor in het buitenland (bikeparks en singletracks)? Maar ik denk dat ook deze vraag middels jullie vele reacties al wel beantwoordt kan worden, dank hiervoor! :-q

Is er iemand die mij kan vertellen wat al die compounds inhouden/welke waarvoor nuttig is? Want zelfs als je een band gekozen hebt, heb je nog 5 verschillende mogelijkheden... :~
"If you don't push the boundaries and fail at the limit of your capacities, you're not learning." :lol:
ThijsvdWoude
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 181
Lid geworden op: ma 26 november 2018, 13:45
Mijn mountainbike: Canyon Spectral AL 6.0

Wat me wel opviel tijdens het lezen van jullie reacties, is dat het vooral over schwalbe gaat en weinig over merken als maxxis en Continental bijvoorbeeld. Hebben jullie hier een speciale reden voor? Of is dat gewoon omdat jullie hier de meeste/beste ervaringen mee hebben?
"If you don't push the boundaries and fail at the limit of your capacities, you're not learning." :lol:
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3296
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Even knuppel in het hoenderhok gooien. :-D
Waarom denk je dat er veel Volkswagen verkocht worden? Technisch zijn ze niet superieur en qua vormgeving vaak saai, maar ja...iedereen rijdt er in dus dan zal het wel goed wezen. :-)
De Continental Crossking is bijvoorbeeld ook een prima band, maar wordt vaak over het hoofd gezien.
Er zijn volgens mij maar weinig mensen die of het verschil merken of een beetje onderzoek doen.
Meeste rijden Schwalbes omdat Pietje van de club zegt dat dit het merk is wat je moet hebben.
Gebruikersavatar
Bernhardxt
All rounder
All rounder
Berichten: 137
Lid geworden op: wo 31 december 2014, 23:12
Mijn mountainbike: een zwarte...........

Mijn setje voor het buitenland zijn dit jaar Magic Mary 29x2.35 voorop en Continental Cross King 29x2.3 achterop, worden september getest.

In het buitenland rij ik de nodige downhill en enduro tracks, ik laat mij niet omhoog brengen met de shuttle en klim alles zelf. Helaas zijn de banden dan een lichte beperking vermoed ik. Ik rij vooral in Oostenrijk, zuid Duitsland en Italië.

Vorige setje voor het buitenland was voor: Bontrager X3 29x2.4 en achter: Continental Mountain King 29x2.3.
Mountain king was na twee weken al compleet versleten middenop en de grip op natte stenen viel mij wat tegen. De X3 was een prima band, maar niet super geschikt voor buitenland. Wel een prima asfalt band.

Ik mag ook graag van alles en nog wat proberen qua banden, en ik word niet gehinderd door enige vorm van talent en/of kennis. Vertrouwen in een band is het belangrijkste vooral de voorband is voor mij van groot belang op de downhill paden.
Gebruikersavatar
Bokmaaa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 762
Lid geworden op: wo 25 januari 2017, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX9

Ik twijfel nog over mijn voorband. Tot nu toe rijd ik alles op een Bontrager XR4 voor, en een XR3 achter. Beide 2.4". Voor in winterberg vond ik dat prima, in Wales (ruiger, meer steen, meer wortels) mag het wel wat dikker. De XR4 gaat de komende vakantie naar achteren, ik twijfel nog of ik voor een nieuwe XR4 ga doen, of upgrade naar een 2.6" XR5. Ik laat me juist wél boven brengen, en neig daarom naar de XR5.
ThijsvdWoude
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 181
Lid geworden op: ma 26 november 2018, 13:45
Mijn mountainbike: Canyon Spectral AL 6.0

Ik kreeg van een forumlid (Merijn) een setje Hans Dampf addix soft (29x2.35") aangeboden. Zal die set voor (in ieder geval) 1 vakantie in Oostenrijk goed zijn mannetje staan?
"If you don't push the boundaries and fail at the limit of your capacities, you're not learning." :lol:
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2940
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

Tuurlijk volstaan ze. Maar pech kun je altijd hebben. Maatje van me heeft al een een eind gereden daar met light skin schwalbe’s, hij heeft gewoon veel geluk gehad.
Bird Aeris 9 blurple
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Die HansDampf blijft in Solden ongeveer 100x langer heel dan de RocketRon.
Soft is goed voor het voorwiel, maar achter kan je beter een iets hardere compound hebben, tenzij je alleen met de lift omhoog gaat.

Conti heb ik een paar keer geprobeerd, telkens een teleurstelling (net als hun autobanden).
Wellicht zijn hun nieuwe banden geniaal, maar bij mij blijft het spreekwoord van de ezel en de steen hardnekkig in mn hoofd.
Maxxis maakt heel veel banden in heel veel uitvoeringen. Daardoor kan je waarschijnlijk voor iedereen in iedere omstandigheid de ideale band vinden.
Maar logistiek wordt het een kostbare zaak en geen enkele winkel heeft het complete assortiment. Dus je betaalt wel voor de enorme keuze terwijl je niet kunt kiezen, want niet op voorraad.
(kom er maar in Mud)
Maxxis doet veel aan ontwikkeling met testrijders in alle disciplines. Prima, maar het resulteert dus wel in een heel uitgebreid assortiment, dat practisch gezien voor de doorsnee consument geen voordeel oplevert.
Als je voor Maxxis gaat moet je je goed laten voorlichten. Als je een bandje koopt uit de aanbieding van een webshop is de kan groot dat je als XCer onderweg bent met een bandje met Enduro compound en casing, of andersom.
In een goede winkel (bijv bij Mud) heb je de meeste kans op de juiste keuze. (*)
Schwalbe maakt fijne banden en het assortiment is nog enigszins overzichtelijk.
En betaalbaar.
(dus de vergelijking met volkswagen gaat mank)
Ik heb er moeite mee om voor een fietsband bijna net zoveel te betalen als voor een autoband. Misschien omdat mn fuets ook minder kost dan mn auto ;)

*) Maxxis is de Lexus van Chen Shin Tyres.(bouwmarkt fietsen)
Ik wordt altijd een beetje kriebelig als een fabrikant een zelfbedacht A merk boven zijn eigen naam plaatst. Vooral als dat "A" merk dan de concurrentie gaat imiteren, maar zielig genoeg niet kan overtreffen. (ik beweer niet dat dit bij maxxis het geval is, ik probeer alleen maar aan te geven dat zo'n truc mij voorzichtig maakt)
Lexus - Toyota
Infinity - Nissan (Datsun)
Xedos - Mazda
Om maar even de vergelijking met automerken door te voeren.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7385
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Nobby Nic of Conti CrossOing achterop in een bikepark / DH tracks :o

(profile boeit nietaar het karkas ..)
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

ThijsvdWoude schreef: ma 8 juli 2019, 10:44 Wat me wel opviel tijdens het lezen van jullie reacties, is dat het vooral over schwalbe gaat en weinig over merken als maxxis en Continental bijvoorbeeld. Hebben jullie hier een speciale reden voor? Of is dat gewoon omdat jullie hier de meeste/beste ervaringen mee hebben?
Heel lang is er niet heel veel keuze geweest op de markt. Sowieso hadden fabrikanten maar een beperkt programma en veel banden daarvan werkten niet optimaal in NL.

Schwalbe was in de jaren '90 marginaal aanwezig, Conti en Michelin waren grote spelers. Specialized, Panaracer, IRC, Hutchinson en zelfs Vredestein waren andere grote namen. Michelin was (en is) raar bezig met fietsbanden: soms volle aandacht, dan weer een paar jaar niets. Continental zat en zit ook te slapen. Beide merken bewijzen regelmatig dat ze wel goede banden kunnen maken, heel erg goede banden zelfs. Maar ja, als dat maar 1 type is of je hele programma nauwelijks leverbaar, dan is de consument minder geïnteresseerd. Panaracer, IRC en Vredestein lieten het sowieso lopen. Schwalbe koos als 1 van eerste voor om banden 'wetenschappelijker' aan te pakken. En bewerkte met die info ook de pers. En maakte ook gewoon goede banden en na een vrij lange aanloop werden zij de grote marktleider.

Maar een belangrijk aspect in dat marktleiderschap was ook dat alles gewoon goed leverbaar was en is. In NL willen we bijvoorbeeld al heel lang een vrij brede semislick. Schwalbe is (was!) de enige die zo iets in het programma had. Logisch dat velen dus voor die band gaan. Daarnaast nemen zij de NL markt serieus. En ze hebben een zeer overzichtelijk programma voor de mountainbiker, hoewel ze wel weer veel versies van die paar modellen hebben. Maar zo weet (vrijwel) iedereen dat als je het over een Racing Ralph hebt, je het over een semi-slick hebt en een Nobby Nic is een allround noppenband. En een Hans Dampf is een stevigere noppenband voor extra grip, vooral voor het buitenland. Terwijl vrijwel niemand weet wat voor type band de Michelin Wild Grip'R is. En dan wordt er dus aan een type band gerefereerd met de uitvoering van Schwalbe. Niet 'semislick', maar 'Racing Ralph'. Hoewel ze misschien bedoelen 'een Racing Ralph-achtige'.

TSTM schetst het verhaal van Maxxis al een beetje. Zij waren jarenlang groot in de USA. Vooral omdat ze daar wel alles leverden. Hier in Europa haalden de diverse importeurs wat krenten uit de pap. Maar van het mega-programma van dat merk waren dat nou precies de banden die weinig indruk maakten.

Daarnaast is Maxxis alleen groot omdat ze een breed downhill-progamma hadden in een periode waarin geen enkele andere fabrikant het downhillen serieus nam. Logisch dat je dan daarin marktleider wordt. Ook logisch dat als je 30 verschillende banden levert er (maar liefst) 3-4 erg goed zijn! Op alles onder downhill heeft Maxxis nog steeds geen echt goede banden weten te produceren. Geen tijdschrift/website wat ooit een Maxxis in een xc-test tot winnaar heeft uitgeroepen.
Maxxis profiteert wel van internet, want nu kun je wel relatief simpel die specifieke, eventueel wel goede band scoren. En kan het merk dus ook meer waar maken wat sommigen roepen.

Hier komt dat genoemde Volkswagen effect trouwens wel om de hoek kijken, want er wordt inderdaad veel geroepen dat je een Maxxis moet nemen. En dan komt er een ander aspect om de hoek kijken: wie roept dat? Iedereen lijkt opeens banden-expert. Maar velen halen niet eens nauwelijks noemenswaardige bochtensnelheden. Of voelen het verschil in rolweerstand tussen een dh-slof en een xc-noppenband niet eens.


Inmiddels zijn er wel een stuk meer merken (weer) serieus aan de weg aan het timmeren. Maar komen er nog niet zo door. Omdat de winkelier bijvoorbeeld al jaren samenwerkt met bepaalde bandenmerken en er niet nog een merk bij wil hebben.

Specialized en Bontrager hebben tegenwoordig weer erg goede banden. Maar Bontrager ga je niet kunnen scoren bij je Specialized dealer en andersom. Dus rijden er minder mensen mee. Vittoria is heel erg goed bezig, misschien wel het beste bandenmerk op het moment als je alles bij elkaar optelt! IRC komt voorzichtig terug. Wolfpack komt van een grote naam uit de industrie, maar net als bij IRC is het programma nog wat beperkt. Hoewel WOlfpack dan wel duidelijk Schwalbe in het vizier heeft.

En over Schwalbe wordt toch wel veel gemopperd. De kwaliteit is al jaren een puntje. Maar ook het vlagschip Nobby Nic heeft veel concurrentie.

Dus waarschijnlijk ga je langzaam iets minder lezen over Schwalbe.



Tot zover mijn analyse. Schiet maar los!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
g60
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3316
Lid geworden op: zo 14 oktober 2007, 20:11
Mijn mountainbike: Gary fisher superfly 100, custom build. Scott scale rc ‘12 custom.Trek 920 (ex tacx).
Contacteer:

Schwalbe was gewoon de lichtste band en met prima allround rij eigenschappen voor nl dus de band die je moest hebben. Zal ook wel goed in de markt gezet zijn. De laatste jaren zijn er andere merken bij gekomen die ook prima of beter zijn. Vooral kwa lekbestendigheid want dat was vaak een ding bij schwalbe. Kon wel met snakeskin maar dan was ie ook weer zwaarder en dus het voordeel weg. Ik ben schwalbe af iig. Rij nu Mitas en als er wat anders komt zal het vittoria zijn denk ik.
life starts @ 150bpm...
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Lars TB schreef: ma 8 juli 2019, 16:27Geen tijdschrift/website wat ooit een Maxxis in een xc-test tot winnaar heeft uitgeroepen.
Dat is in elk geval niet waar: https://reviews.mtbr.com/maxxis-ikon-review

Maar goed, ik zou reviews niet te serieus nemen.
Waar woke is, is vuur
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Makkelijk schreef: ma 8 juli 2019, 17:21
Lars TB schreef: ma 8 juli 2019, 16:27Geen tijdschrift/website wat ooit een Maxxis in een xc-test tot winnaar heeft uitgeroepen.
Dat is in elk geval niet waar: https://reviews.mtbr.com/maxxis-ikon-review

Maar goed, ik zou reviews niet te serieus nemen.
Ah, Amerikaanse bladen uitgesloten. Die vergelijken niet serieus onderling. Doen ze hier dus ook niet.


En nu kun je bij de Europese bandentesten ook wel genoeg vraagtekens zetten, het is niet zo dat er een Europees bandencomplot is.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Lars TB schreef: ma 8 juli 2019, 19:58
Makkelijk schreef: ma 8 juli 2019, 17:21

Dat is in elk geval niet waar: https://reviews.mtbr.com/maxxis-ikon-review

Maar goed, ik zou reviews niet te serieus nemen.
Ah, Amerikaanse bladen uitgesloten. Die vergelijken niet serieus onderling. Doen ze hier dus ook niet.


En nu kun je bij de Europese bandentesten ook wel genoeg vraagtekens zetten, het is niet zo dat er een Europees bandencomplot is.

Duitse Bike Magazine, nr 8, afgelopen week in de bus:

Maxxis testsieger: 27,5” EXO TR 3C MaxSpeed Forekaster 2,6” - Rekon EXO TR 3C MaxTerra 2,4”, Trail/AM bandenset.
Maar de Rekon - Rekon Race combi kwam er weer veel minder goed uit, niet slecht, maar zeker niet bijzonder, tov andere race/marathoncombi’s.

(30 verschillende banden getest, 9x2 race/marathonbanden, 6x2 Tral/AM banden).
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Plaats reactie