Wel Max 2.35 wat een beetje beperkt is op mijn 35mm intern...Medico schreef: ↑zo 20 november 2022, 18:27Ik ook niet zo'n fan, eerder een anti-fan. Beetje zoals ik uit princiepe tegen apple ben
Maar goed de reviews liegen toch niet, voorbeeld:
https://m.pinkbike.com/news/review-spec ... tires.html
En ja is een amerikaanse site, met amerikaans product, maar is niet de enige review die enthousiast is.
Banden reviews:
Als ik een am/enduro band wil heb ik nog een hans dampf en magic Mary liggen .aurelius schreef: ↑zo 20 november 2022, 18:41WiWi voor en RaRalph achter is heerlijk in de zomer in Zuid L en op trails net over de grens.
De RaRa vervang ik door de WiWi in het modderseizoen, en als ik de bergen in ga. Doet ‘t daar prima als XC/DC/trail light band, met klimmen tot de top van een berg icm technischere afdalingen. Ik doe geen jumplines etc, mijd aangelegde springheuvels, maar ‘gewoon’ naar beneden rijd ik alles zo ongeveer wel. Rotsen, wortelen, natuurlijke drops, gewoon op gepaste snelheid eventueel. Maar het is zeker géén AM/Enduro band.
Ben gewoon niet helemaal vriendjes met de wp cross, dus wil wel weer eens iets anders proberen (want de trail loopt toch best zwaar)
- surging
- Mountainbike Junk
- Berichten: 156
- Lid geworden op: zo 3 juli 2022, 21:19
- Mijn mountainbike: Canyon Stoic 4
Recent mijn MM/HD combi vervangen voor 2,6" Vittoria Mezcal in xc-trail casing.
Veel fijner nu, recent rondje Best gedaan incl opwarming via asfalt van thuis uit. Voorheen was dat geen pretje.
Nog steeds capabel om wat te spelen op de rode lus.
Het laatste warme (relatief dan, nog steeds gevoel in een vingertop verloren voor een dag of 2 ) weekend van november ook de green divide gereden als voorbereiding op Kenia bikepacking trip.
2,6" is winnen in zand, denk dat ik voor de zomer dit ook gewoon hou en niet terugga naar de Schwalbe trail combi.
Enkel voor België/Alpen zou ik ze missen. Wil bij tijds nog wel eens proberen een Barzo ofzo vooraan te plaatsen en dan voorband naar achter te zetten als de achterband wat slijtage heeft.
Veel fijner nu, recent rondje Best gedaan incl opwarming via asfalt van thuis uit. Voorheen was dat geen pretje.
Nog steeds capabel om wat te spelen op de rode lus.
Het laatste warme (relatief dan, nog steeds gevoel in een vingertop verloren voor een dag of 2 ) weekend van november ook de green divide gereden als voorbereiding op Kenia bikepacking trip.
2,6" is winnen in zand, denk dat ik voor de zomer dit ook gewoon hou en niet terugga naar de Schwalbe trail combi.
Enkel voor België/Alpen zou ik ze missen. Wil bij tijds nog wel eens proberen een Barzo ofzo vooraan te plaatsen en dan voorband naar achter te zetten als de achterband wat slijtage heeft.
Canyon Stoic/Canyon Grizl/Kona Rove st
Nee joh, zo'n MM/HD combi hier in Nederland is eigenlijk alleen goed voor Duitsers die diepe kuilen willen graven in het zand of bosgrond idd
2.6 Mezcal is een zeer capabele band en in een mooie breedte, daar zou je overal in Nederland mee moeten kunnen rond komen volgens mij, mits het niet al te modderig is. In dat geval kan je idd nog een Barzo voorop leggen en kom je het jaar in NL prima rond.
2.6 Mezcal is een zeer capabele band en in een mooie breedte, daar zou je overal in Nederland mee moeten kunnen rond komen volgens mij, mits het niet al te modderig is. In dat geval kan je idd nog een Barzo voorop leggen en kom je het jaar in NL prima rond.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2826
- Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06
Vojomag heeft ze in september nog getest, zelfde uitslag ongeveer.Medico schreef: ↑zo 20 november 2022, 18:27Ik ook niet zo'n fan, eerder een anti-fan. Beetje zoals ik uit princiepe tegen apple ben
Maar goed de reviews liegen toch niet, voorbeeld:
https://m.pinkbike.com/news/review-spec ... tires.html
En ja is een amerikaanse site, met amerikaans product, maar is niet de enige review die enthousiast is.
https://www.vojomag.nl/test-specialized ... id-getest/
Ik ben altijd groot fan geweest van maxxis (en nog wel in enige mate) maar de renegade is t.o.v. de ikon een net iets betere band, meer grip zonder snelheid in te leveren.
De fast trak is iets minder goed te controleren dan een ardent, maar wel zo veel sneller
Dat wispelturige stuurgedrag went wel na een tijdje, ik kan er uitstekend mee uit de voeten momenteel.
Ik denk dat specialized gewoon een hele goede bandenlijn heeft momenteel, kan goed zijn dat de 2023 versie helemaal bagger wordt
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5501
- Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
- Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT
Als niet specialized fan moet ik zeggen dat Specialized al 30+ jaar best prima banden laat maken.Peelrijder schreef: ↑di 22 november 2022, 10:43 Ik denk dat specialized gewoon een hele goede bandenlijn heeft momenteel, kan goed zijn dat de 2023 versie helemaal bagger wordt
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Mountainbiking is not a crime
-
- Pro Biker
- Berichten: 1406
- Lid geworden op: ma 7 februari 2011, 14:00
- Mijn mountainbike: Surly Karate Monkey | On One Inbred | Soma Fog Cutter
Heb op mijn vorige fiets de Marathon in Zeddam gereden op FastTrak en Renegade. Dat liep heel lekker, kon in de afdaling van een van de heuvels een groepje wedstrijdrenners goed bijhouden, dus ze leverden voor mij voldoende grip.
Toen het weer vlak was ging het gas bij de wedstrijdrenners er weer op en was ik ze weer kwijt
Toen het weer vlak was ging het gas bij de wedstrijdrenners er weer op en was ik ze weer kwijt
To quote Hamlet, act 3, scene 3, line 92
"NO"
vrijwilliger Mountainbike Museum
"NO"
vrijwilliger Mountainbike Museum
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2826
- Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06
Dat wel, maar de ground control van 3 jaar geleden was echt een draak van een bandyo-eddy schreef: ↑di 22 november 2022, 11:11Als niet specialized fan moet ik zeggen dat Specialized al 30+ jaar best prima banden laat maken.Peelrijder schreef: ↑di 22 november 2022, 10:43 Ik denk dat specialized gewoon een hele goede bandenlijn heeft momenteel, kan goed zijn dat de 2023 versie helemaal bagger wordt
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2826
- Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06
Ik zat net wat op te zoeken daarover, maar dat organiseren ze niet meer?Freekenstein schreef: ↑di 22 november 2022, 11:28 Heb op mijn vorige fiets de Marathon in Zeddam gereden op FastTrak en Renegade. Dat liep heel lekker, kon in de afdaling van een van de heuvels een groepje wedstrijdrenners goed bijhouden, dus ze leverden voor mij voldoende grip.
Toen het weer vlak was ging het gas bij de wedstrijdrenners er weer op en was ik ze weer kwijt
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
-
- Pro Biker
- Berichten: 1406
- Lid geworden op: ma 7 februari 2011, 14:00
- Mijn mountainbike: Surly Karate Monkey | On One Inbred | Soma Fog Cutter
Geen idee, maar aangezien de start/finish bij de oude locatie van Specialized voor de deur was, gok ik dat die letterlijk en figuurlijk een duit in het zakje deden. En aangezien die nu in Arnhem zitten denk ik dat het niet meer zo interessant voor ze is
To quote Hamlet, act 3, scene 3, line 92
"NO"
vrijwilliger Mountainbike Museum
"NO"
vrijwilliger Mountainbike Museum
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 272
- Lid geworden op: ma 9 november 2009, 12:59
- Mijn mountainbike: Een custom build gelimiteerd kubusje
Mijn canyon is af fabriek uitgerust met Smart Sam icm met Rapid Rob. Als ik hier op het forum lees is dat zeker geen slimme en snelle combinatie zoals schwalbe met de naam suggereert. In mijn vorige mtb leven reed ik rond met racing ralph voor en achter in de zomer en in de winter ging er voor een nobby nic op. Ik zit te denken aan racing ralph achter met of rocket ron of racinf ray voor. Ga ik dat echt merken of kan ik deze banden beter oprijden? (Gaat nog wel een jaar duren met mijn km's). Daarnaast rijd ik best wat asfalt. Ook naar de route toe. Welke van de banden slijt het snelst? Heb het idee dat dat rocket Ron is.
Ik rijd trouwens alleen in zuid nl op zandgrond. Andere combinatie aanbevelingen zijn ook welkom natuurlijk. Zie dat ze barzo mescal combo stuk goedkoper is en mantel geeft aan dat die combinatie beter is in natte omstandigheden.
Suggestie:
De eerste pagina van dit topic is super handig. Echter inmiddels volgens mij achterhaald. Kan dat niet een keer bijgewerkt worden met banden en compounds van nu?
Ik rijd trouwens alleen in zuid nl op zandgrond. Andere combinatie aanbevelingen zijn ook welkom natuurlijk. Zie dat ze barzo mescal combo stuk goedkoper is en mantel geeft aan dat die combinatie beter is in natte omstandigheden.
Suggestie:
De eerste pagina van dit topic is super handig. Echter inmiddels volgens mij achterhaald. Kan dat niet een keer bijgewerkt worden met banden en compounds van nu?
Persoonlijk zou ik het prettiger vinden om een topic per bandenmerk te hebben. Dat zoekt net zo makkelijkfietstas schreef: ↑za 26 november 2022, 19:54 Mijn canyon is af fabriek uitgerust met Smart Sam icm met Rapid Rob. Als ik hier op het forum lees is dat zeker geen slimme en snelle combinatie zoals schwalbe met de naam suggereert. In mijn vorige mtb leven reed ik rond met racing ralph voor en achter in de zomer en in de winter ging er voor een nobby nic op. Ik zit te denken aan racing ralph achter met of rocket ron of racinf ray voor. Ga ik dat echt merken of kan ik deze banden beter oprijden? (Gaat nog wel een jaar duren met mijn km's). Daarnaast rijd ik best wat asfalt. Ook naar de route toe. Welke van de banden slijt het snelst? Heb het idee dat dat rocket Ron is.
Ik rijd trouwens alleen in zuid nl op zandgrond. Andere combinatie aanbevelingen zijn ook welkom natuurlijk. Zie dat ze barzo mescal combo stuk goedkoper is en mantel geeft aan dat die combinatie beter is in natte omstandigheden.
Suggestie:
De eerste pagina van dit topic is super handig. Echter inmiddels volgens mij achterhaald. Kan dat niet een keer bijgewerkt worden met banden en compounds van nu?
De Smart Sam is wel een aardige band qua grip hoor, maar zeker niet de snelste.
Op zandgrond zou ik het liefst 2x Thunder Burt rijden. Of Rocket Ron voor en Thunder Burt achter. De Thunder Burt is een hele snelle band, met verrassend veel grip. Ook op de zijkanten. Verder is de Super Ground versie goed lekbestendig en de band is nog eens slijtvast ook. Toppertje voor op het asfalt.
- cheeta
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 7391
- Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
- Mijn mountainbike: Plopsaland
Is het niet handiger om uit te gaan wat je aan de banden bevalt of juist absoluut niet bevalt, en exact in welke condities?
Met een beduidend aantal berichten betreffende merk A vs. merk B, lijkt me dat inderdaad veel handiger.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."
| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 272
- Lid geworden op: ma 9 november 2009, 12:59
- Mijn mountainbike: Een custom build gelimiteerd kubusje
De banden die er nu op liggen bevallen prima. Ze voelen op asfalt eigenlijk ook best licht. Zodra ik van de weg af ga voelen ze onmiddellijk zwaar. Kan natuurlijk ook aan mijn conditie liggen. Ik reed vroeger soepel rond in dorst. Nu voelt het alsof ik aan het ploegen en zwoegen ben. Ik wil dus een band proberen die hopelijk wat lichter rolt.
Is de thunder burt niet meer voor echt droog weer trouwens? Zou dke achter nog wel aandurven maar voor?
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4331
- Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
- Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned
Al eerder heb ik in diverse topic wat aangegeven over rolweerstand en grip van 2.2 en 2.4 voor XC gebruik.
Ik ben deze test nu weer aan het herhalen, maar dan in een andere vorm.
Ik wil eens kijken of de uitkomst nu onder andere (natter en kouder) anders zijn.
Wat ik gisteren heb gedaan in Amerongen/Leersum. Eerst een rondje met een Pirelli XC RC 2.2 voor en later een XC M 2.4 voor.
Bewust heb ik niets aan de achterkant veranderd omdat ik denk dat 90% van de rolweerstand daar word bepaald.
Totaal gewicht rijder, fiets en kleding etc. Gok ik op 95 kilo.
Gestart met de XC RC voor en achter. Achter 1.6 bar en voor 1.5 (later in de ronde naar 1.4 gegaan).
In deze omstandigheden is de XC RC achter top, altijd grip en loopt ontzettend licht met deze spanning ook fantastisch, rolt niet weg heeft voldoende demping. De beste band die ik ook achter heb gereden samen met de michelin Jet S.
Voor is de band goed maar je voelt door de lage noppen dat als het wat natter wordt d eband wat gaat drijven, stuur je dan op de hoge noppen heb je voldoende grip, maar er is daardoor wat vaagheid. Maar nooit onvoorspelbaar. Prima te doen, maar wat meer zekerheid zou fijn zijn.
De twede ronde de M erop, die overigens maar 1.8mm breder is! Dat komt doordat ik de 2.2 op een 27mm velg had zitten en de 2.4 op een 25mm. Precies verkleerd om, maar ik had geen zin om twee banden te wisselen vrijdag avond.
De 2.4 ook gestart op 1.5, maar die band is veel stugger en 270 gram zwaarder!!! 870 tov 600. 1.5 is voor deze band veel te hard. gezakt naar 1.3 Dat was goed. De band heeft meer grip en voelt vooral rechtuit veel stabieler. Wel fijn na twee a drie uurtje als je moet begin te worden.
Doordat er veel overig verkeer was de twede ronde kan ik de wattages slecht verglijken. Maar een best guess lijkt het erop dat in deze omstandigheden niet veel uit maaklt qua snalheid.
Mogelijk ga ik volgende week weer zo,n testje doen, maar dan wissel ik de banden naar de andere velg.
De M, ondanks de lite in 2.4 is verij zwaar en stug en ook echt wel geschikt voor zwaar XC werk in de alpen tot licht AM.
Ik ben nogsteeds opzoek naar de 2.4 XC RC, maar die is nergens op voorraad. Ik denk dat het voor mijn XC gebruik iig achter de band is.
De fijnste combo tot nu toe vond ik de Jet en de force XC voor. Heel licht gezien de netto breedte van 61mm op een 25mm vekllg voor een 2.25 en stevig genoeg om op lage spanning te rijden.
Het grote voordeel van pirelli en michelin vind ik dat de zijnoppen niet zo extreem naar de zijkant zitten zoals iig vroeger, maar nu ook nog wel bij schwalbe, dat vind ik zo slecht en onvoorspelbaar rijden.
Achter ga ik ook nog een keer testen, maar ik heb wel twee wielen, maar niet twee MTB casette en een 11/28 is me ff te
Ik ben deze test nu weer aan het herhalen, maar dan in een andere vorm.
Ik wil eens kijken of de uitkomst nu onder andere (natter en kouder) anders zijn.
Wat ik gisteren heb gedaan in Amerongen/Leersum. Eerst een rondje met een Pirelli XC RC 2.2 voor en later een XC M 2.4 voor.
Bewust heb ik niets aan de achterkant veranderd omdat ik denk dat 90% van de rolweerstand daar word bepaald.
Totaal gewicht rijder, fiets en kleding etc. Gok ik op 95 kilo.
Gestart met de XC RC voor en achter. Achter 1.6 bar en voor 1.5 (later in de ronde naar 1.4 gegaan).
In deze omstandigheden is de XC RC achter top, altijd grip en loopt ontzettend licht met deze spanning ook fantastisch, rolt niet weg heeft voldoende demping. De beste band die ik ook achter heb gereden samen met de michelin Jet S.
Voor is de band goed maar je voelt door de lage noppen dat als het wat natter wordt d eband wat gaat drijven, stuur je dan op de hoge noppen heb je voldoende grip, maar er is daardoor wat vaagheid. Maar nooit onvoorspelbaar. Prima te doen, maar wat meer zekerheid zou fijn zijn.
De twede ronde de M erop, die overigens maar 1.8mm breder is! Dat komt doordat ik de 2.2 op een 27mm velg had zitten en de 2.4 op een 25mm. Precies verkleerd om, maar ik had geen zin om twee banden te wisselen vrijdag avond.
De 2.4 ook gestart op 1.5, maar die band is veel stugger en 270 gram zwaarder!!! 870 tov 600. 1.5 is voor deze band veel te hard. gezakt naar 1.3 Dat was goed. De band heeft meer grip en voelt vooral rechtuit veel stabieler. Wel fijn na twee a drie uurtje als je moet begin te worden.
Doordat er veel overig verkeer was de twede ronde kan ik de wattages slecht verglijken. Maar een best guess lijkt het erop dat in deze omstandigheden niet veel uit maaklt qua snalheid.
Mogelijk ga ik volgende week weer zo,n testje doen, maar dan wissel ik de banden naar de andere velg.
De M, ondanks de lite in 2.4 is verij zwaar en stug en ook echt wel geschikt voor zwaar XC werk in de alpen tot licht AM.
Ik ben nogsteeds opzoek naar de 2.4 XC RC, maar die is nergens op voorraad. Ik denk dat het voor mijn XC gebruik iig achter de band is.
De fijnste combo tot nu toe vond ik de Jet en de force XC voor. Heel licht gezien de netto breedte van 61mm op een 25mm vekllg voor een 2.25 en stevig genoeg om op lage spanning te rijden.
Het grote voordeel van pirelli en michelin vind ik dat de zijnoppen niet zo extreem naar de zijkant zitten zoals iig vroeger, maar nu ook nog wel bij schwalbe, dat vind ik zo slecht en onvoorspelbaar rijden.
Achter ga ik ook nog een keer testen, maar ik heb wel twee wielen, maar niet twee MTB casette en een 11/28 is me ff te