Banden reviews:

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2192
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

psychonaut038 schreef: vr 19 november 2021, 16:56 Kwam vandaag iemand tegen bij zeddam. Die reed daar met gemak op zn nukeproof scout met assegai voor en dissector achter.

Ik kan ook nergens van op aan hier. :lol:

Ben ook voor een meer normale hardtail gegaan, omdat men hier op het forum zeiden dat een LTHT hier niet goed fietst.

Zitten denk ik meer boswielrenners op dit forum.
Of jij volgt de verkeerde adviezen. :winkie:
"This species has amused itself to death"
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

psychonaut038 schreef: vr 19 november 2021, 16:56 Kwam vandaag iemand tegen bij zeddam. Die reed daar met gemak op zn nukeproof scout met assegai voor en dissector achter.

Ik kan ook nergens van op aan hier. :lol:

Ben ook voor een meer normale hardtail gegaan, omdat men hier op het forum zeiden dat een LTHT hier niet goed fietst.

Zitten denk ik meer boswielrenners op dit forum.

Dan hoop ik voor je dat je je order kunt wijzigen :-q
Schriemer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 158
Lid geworden op: zo 6 juli 2014, 20:16
Mijn mountainbike: Cube attention

Mijn fiets is geleverd met schwalbe smart Sam 2.25.
Pas geleden via t forum Maxxis ikon’s gekocht voor wat meer grip en gelijk tubeless maken.
Mijn velgen zijn 21 mm binnenbreedte. Nu heb ik van de week een wielset samengesteld met een velg met een binnenbreedte van 30 mm..
Dan lijken mij de Maxxis in 2.20 wat aan de smalle kant?
Iemand ervaring met deze maten? nieuwe bredere banden is ook weer zo’n aanslag op de portemonnee na een nieuwe wielset :roll:
psychonaut038
All rounder
All rounder
Berichten: 109
Lid geworden op: zo 10 mei 2020, 11:47
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon 8 2021 en YT jeffsy core 3 2022

Dutch schreef: zo 21 november 2021, 21:20
psychonaut038 schreef: vr 19 november 2021, 16:56 Kwam vandaag iemand tegen bij zeddam. Die reed daar met gemak op zn nukeproof scout met assegai voor en dissector achter.

Ik kan ook nergens van op aan hier. :lol:

Ben ook voor een meer normale hardtail gegaan, omdat men hier op het forum zeiden dat een LTHT hier niet goed fietst.

Zitten denk ik meer boswielrenners op dit forum.

Dan hoop ik voor je dat je je order kunt wijzigen :-q
Nee doe heb ik al sinds juni :lol:

Maar ik krijg in februari een jeffsy. :D
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Schriemer schreef: zo 21 november 2021, 23:44 Mijn fiets is geleverd met schwalbe smart Sam 2.25.
Pas geleden via t forum Maxxis ikon’s gekocht voor wat meer grip en gelijk tubeless maken.
Mijn velgen zijn 21 mm binnenbreedte. Nu heb ik van de week een wielset samengesteld met een velg met een binnenbreedte van 30 mm..
Dan lijken mij de Maxxis in 2.20 wat aan de smalle kant?
Iemand ervaring met deze maten? nieuwe bredere banden is ook weer zo’n aanslag op de portemonnee na een nieuwe wielset :roll:
Een Ikon 2,2” is al een zeer smal gebouwd bandje van zichzelf. En smal vallend op een 21mm velg, zeker op 25mm. Op 30mm dus al helemaal.
Een Ikon 2,35” zou wel heel mooi vallen op je nieuwe wielset. Of iets anders van minimaal 2,25”-2,4”.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Schriemer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 158
Lid geworden op: zo 6 juli 2014, 20:16
Mijn mountainbike: Cube attention

aurelius schreef: ma 22 november 2021, 08:38 [

Een Ikon 2,2” is al een zeer smal gebouwd bandje van zichzelf. En smal vallend op een 21mm velg, zeker op 25mm. Op 30mm dus al helemaal.
Een Ikon 2,35” zou wel heel mooi vallen op je nieuwe wielset. Of iets anders van minimaal 2,25”-2,4”.
Heb een set Maxxis forekaster 2.35 gevonden voor weinig. Stuk grover maar volgens de Googles wel goede rolweerstand en grip?
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Het hangt er maar vanaf waar jij veel rijdt en voor welke omstandigheden je 'm gebruikt, waarvoor je 'm gebruikt.
Ik rijd/reed wel eens 2 Forekasters 2,35" of FK 2,35" voor, icm Ikon 2,35" achter in Zuid L eo, vooral niet op vaste routes. Dus steilere trails, snel veel modder in deze omgeving, dan wil je in ieder geval genoeg grip voor. FK is dan een prima safe all-weather tour-trail band. Met voor de grip en breedte een prima relatief licht gewicht en een gewoon goede rolweerstand. Maar het is geen lichte op snelheid gebouwde XC-band. De Ikon 2,35" rolt wat sneller achter, maar krijgt in de modder op steile klimmen sneller wat problemen in herfst winter, waar het in de lente/zomer nog prima gaat. De Ikon 2,2" had ik al snel ingewisseld voor de veel breder en volumineuzer vallende 2,35", die ook wat grotere noppen heeft die iets verder naar opzij steken, wat het echt een veel meer allround band maakt dan 'dezelfde' (niet dus) 2,2" Ikon. Hard steil bergaf met een Ikon heb je weer duidelijk minder remgrip tov een Forekaster. Maar dat zijn niet de afdalingen die je oha op vaste Nl'se routes tegenkomt.

Dus: waar rijd je ermee?
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2114
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49

De Ikon 2.20 heeft al mijn 20mm velgen een zeer recht noppen patroon en mist echt uitstekende/doorlopende zijnoppen.

Op mijn 25mm velgen zie je al dat de Ikon wangen breder uitsteken dan de zijnoppen, dus ik kan mij voorstellen dat dit nog extremer is op een 30mm velg.

Beter is het dan om een Rekon (Race) in 2.25 of 2.35 (Race) aan de achterkant te steken. Daar lopen de noppen veel mooier en geleidelijker naar en over de zijkant. Dan inderdaad een Forekaster 2.35 aan de voorkant en je wordt helemaal gelukkig :-D
Schriemer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 158
Lid geworden op: zo 6 juli 2014, 20:16
Mijn mountainbike: Cube attention

aurelius schreef: ma 22 november 2021, 10:10 H

Dus: waar rijd je ermee?
Voornamelijk t bos in de achtertuin (dellen rondom Epe) routes Harderwijk en Diepenveen. En waar ik nog meer naar toe gesleept wordt door fietsmaatjes :lol:

Eigenlijk alleen maar bosgrond dus met modder in dit jaargetijde.

Belangrijk puntje is dat ik makkelijker de heuvel opkomen zonder af te hoeven stappen belangrijker vind Dan een nieuw Strava record :lol:
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3297
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Zelfs met een versleten achterband kom je in de gebieden die jij noemt overal omhoog.
Schriemer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 158
Lid geworden op: zo 6 juli 2014, 20:16
Mijn mountainbike: Cube attention

awinkel schreef: ma 22 november 2021, 13:47 Zelfs met een versleten achterband kom je in de gebieden die jij noemt overal omhoog.
Dat lukt zelfs niet met nieuwe smart sam’s. Maar dat zal meer met mijn techniek en trapkracht te maken hebben :lol:

Maar ik begrijp dat de forekaster dus geen verkeerde keuze is.
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Schriemer schreef: ma 22 november 2021, 19:46

Dat lukt zelfs niet met nieuwe smart sam’s. Maar dat zal meer met mijn techniek en trapkracht te maken hebben :lol:
In modder bereik je meer met souplesse en gedoseerd rijden dan met trapkracht :wink:
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3297
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Altijd zorgen dat je kan blijven trappen scheelt al heel veel en inderdaad gedoseerd rijden.
Als ik soms zie in wat voor zwaar verzet mensen trappen, krijg ik al plaatsvervangend pijn aan mijn knieën. :-)
En veel mensen stoppen gek genoeg met trappen zodra ze een obstakel zien of als ze een heuveltje op moeten rijden.
Schriemer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 158
Lid geworden op: zo 6 juli 2014, 20:16
Mijn mountainbike: Cube attention

Ik zie opeens ook een set vittoria Barzo/mezcal te koop staan. Of zou dit een beter optie zijn dan 2x forekaster ?
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2114
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49

Hoewel banden ook wel weer iets verschil kunnen maken is het ook geen hogere wiskunde :wink: zeker niet op de meeste Nederlandse routes.

Zowel Vittoria als Maxxis zijn de twee top merken. Ik ken de Barzo/Mezcal niet (gebruik wel Vittoria op mijn racefiets), maar deze combi staat als goed bekend hier op het forum. Ik denk dat de aangeboden breedte ook een rol speelt voor jou. Maar als deze smaller zijn dan de Forekaster, dan zeker voor de Forekaster gaan gezien je binnenmaat velg breedte.

Forekasters zijn echte alleskunners, het hele jaar door en lopen ook nog eens verrassend licht voor zo'n band én leent zich ook nog eens voor tripjes naar het buitenland, waar de Barzo/Mezcal wat sneller te kort gaan komen.
Plaats reactie