Banden reviews:

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

@ThaSingleTrackMastah DT EX471, 25mm intern en 27,5”. Niet de breedste velg maar als het daar aan lag dan zouden de smallere banden juist niet moeten burpen maar dat is dus niet zo. Die velg wordt juist met 2.4” banden gebruikt maar dan meestal met een zwaarder (DH) karkas. Maar daar wil ik liever niet aan.

Qua rubber en rij-eigenschappen vond ik Conti tot nu het beste. Alleen de kwaliteit van de karkassen is niet zo best. Zelfs de handgemaakte Apex banden kun je maar een paar keer loshalen en dan komt er een slinger in. Velgbed en hieldraad zijn dan gewoon netjes. Het zit echt binnen in de constructie. Jammer want die Der Baron Project voor met Trail King achter is op zich echt een geweldige combi. De fiets voelde met die set extreem ‘planted’ (bij gebrek aan een beter woord) en stabiel, vooral op snelheid. Kan ook goed overweg met een stevige voorrem als je die snelheid weer kwijt wil. Maxxis vind ik altijd erg prijzig, en verwarrend welk type welke is met al die naampjes. Maar ik ga ze toch maar weer een kans geven dan.
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Oli4k schreef: do 26 mei 2022, 08:28 @ThaSingleTrackMastah DT EX471, 25mm intern en 27,5”. Niet de breedste velg maar als het daar aan lag dan zouden de smallere banden juist niet moeten burpen maar dat is dus niet zo. Die velg wordt juist met 2.4” banden gebruikt maar dan meestal met een zwaarder (DH) karkas. Maar daar wil ik liever niet aan.

Qua rubber en rij-eigenschappen vond ik Conti tot nu het beste. Alleen de kwaliteit van de karkassen is niet zo best. Zelfs de handgemaakte Apex banden kun je maar een paar keer loshalen en dan komt er een slinger in. Velgbed en hieldraad zijn dan gewoon netjes. Het zit echt binnen in de constructie. Jammer want die Der Baron Project voor met Trail King achter is op zich echt een geweldige combi. De fiets voelde met die set extreem ‘planted’ (bij gebrek aan een beter woord) en stabiel, vooral op snelheid. Kan ook goed overweg met een stevige voorrem als je die snelheid weer kwijt wil. Maxxis vind ik altijd erg prijzig, en verwarrend welk type welke is met al die naampjes. Maar ik ga ze toch maar weer een kans geven dan.
Mijn ervaring met niet burpen met een 2,4 op een 19 mm velg mavic 819 tubeless. Is dat de band er zo strak op zit dat deze er niet af te rijden is en ook de hieldraad niet loskomt van de velg. Het opleggen van de band , is wel een uitdaging maar lukt. De 2e keer gaat het makkelijker.
Met sommige combi's kun je pech hebben dat het niet lukt.
Het argument : de band is er makkelijk op te leggen verkoopt beter dan het ging wat moeizaam. Doe mij de moeizame versie maar functioneerd beter. Fenomeen is dat maatvoering niet consequent is in de banden branche vandaar de extra ruimte om deze tolerantie op te vangen.

Dat Conti carcassen stuk gaan door meerdere malen opleggen en afhalen. Is klote. Want het zijn goede banden om mee te rijden.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De DT EX 471 zou toch goed moeten aansluiten
Heb zelf de M502 (30mm) met HansD, MMary(2.35) en WildAM(2.8 ).
Gaat allemaal goed samen met latex, maar er zit wel een flinke insert in.
Lijkt alsof je pech hebt met een iets te kleine velg of iets te ruime banden...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
bascor
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: di 24 mei 2022, 21:09

Heb vanochtend twee nieuwe banden bij de Mantel gehaald! Bedankt voor jullie input, dit heeft mij zeker geholpen om de juiste keuze te kunnen maken. Op het voorwiel komt de Maxxis Ikon 2,35 (Ardent niet op voorraad) en achterwiel Rekon Race 2,25. Van het weekend even uitproberen. Dan laat ik nog even weten hoe dit setje is bevallen! Keep on riding...
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2116
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49

bascor schreef: do 26 mei 2022, 18:04 Heb vanochtend twee nieuwe banden bij de Mantel gehaald! Bedankt voor jullie input, dit heeft mij zeker geholpen om de juiste keuze te kunnen maken. Op het voorwiel komt de Maxxis Ikon 2,35 (Ardent niet op voorraad) en achterwiel Rekon Race 2,25. Van het weekend even uitproberen. Dan laat ik nog even weten hoe dit setje is bevallen! Keep on riding...
Mooie combi waar je geen spijt van gaat krijgen :-q

Hier zou je op de UHR het jaar rond mee moeten kunnen rijden.

Laat het even weten idd en foto's zijn we ook niet vies van hier :winkie:
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2941
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

AfbeeldingUntitled by Joost Nijland, on Flickr

eerste klein beetje goede test gedaan met de nieuwe conti's. voor de hoeveelheid band rollen ze bijzonder goed. dit is de soft uitvoering in de enduro casing. heb ook nog een trail casing kryptotal Re band met endurance compound, die rolt niet veel slechter dan een maxxis rekon.

voor wat langere tochten zijn de softs prima weg te trappen, zaterdag 50km en 1500Hm in winterberg gereden, no problem
Bird Aeris 9 blurple
Gebruikersavatar
Bikermarcel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 193
Lid geworden op: do 23 april 2020, 11:47
Mijn mountainbike: Trek Remedy 8 2020

Die nieuwe continentals staan ook hoog op mijn lijstje
"We need more roost!"
"Fasteeeerrrrrrr!!"
bascor
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: di 24 mei 2022, 21:09

Update over mijn nieuwe setje banden! De Maxxis Ikon 2,35 voor en Maxxis Rekon Race 2,25 achter.
Deze ochtend het vaste rondje op Austerlitz gefietst, rondje van circa 16 kilometer.

Snelst gereden ronde was op 2 september op mijn Grand Canyon 5.
Op mijn huidige full suspension, Canyon Neuron 7, nooit meer sneller geweest, kleine kanttekening > eigenlijk ook nooit meer geprobeerd. Afgelopen periode gefietst met een ander doel, de marathon van Ameland bijvoorbeeld.

Resultaat: vanochtend op Austerlitz 15,66 km in 44:17 minuten maakt 21,2 km/h met een gemiddelde hartslag van 167 BPM
Vorige PR: 2 september op Austerlitz 16,12 km in 44:59 minuten maakt 21,5 km/h met een gemiddelde hartslag van 159 BPM

In de tussentijd aardig wat ingeleverd qua conditie, dat weet ik dus bovenstaande cijfers had ik ook verwacht.

Hoe zijn de banden bevallen? Ontzettend goed. In het begin pakte de voorband veel losliggend zand op de single tracks en werden mijn benen letterlijk gezandstraald, dit ging na een aantal kilometer over, wat prettig was. Verder veel grip met het voorwiel en de fiets rolde echt een stuk gemakkelijker dan met de Nobby Nic en Wicked Will. Twee keer over op een geprepareerd stuk even moeten bijstappen met de voet. Niks geks, had ook kunnen gebeuren met mijn vorige banden setje. Kortom geslaagde eerste rit!

En geen idee hoe ik een afbeelding hier kan toevoegen? Heb wel een foto gemaakt namelijk.
Classic Biker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 237
Lid geworden op: di 28 november 2017, 19:04

Heb vorig jaar zo'n beetje alle Maxxis XC banden getest (alleen de Ardent Race niet, da's echt meer een bandje voor op steenachtige/rotsachtige ondergronden).
- Wat is het verschil tussen de Ardent race en de gewone Ardent?
- Jouw advies is gebaseerd op snel XC/UHR werk. Welke combi zou je adviseren als allround combi voor de Benelux? Veel XC, maar ook natte condities en af en toe iets ruigere/technische afdalingen in de Ardennen. Of is dat een utopie en kun je dan beter banden wisselen?
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2016
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

novaterra schreef: do 26 mei 2022, 20:44 AfbeeldingUntitled by Joost Nijland, on Flickr

eerste klein beetje goede test gedaan met de nieuwe conti's. voor de hoeveelheid band rollen ze bijzonder goed. dit is de soft uitvoering in de enduro casing. heb ook nog een trail casing kryptotal Re band met endurance compound, die rolt niet veel slechter dan een maxxis rekon.

voor wat langere tochten zijn de softs prima weg te trappen, zaterdag 50km en 1500Hm in winterberg gereden, no problem
Ik heb deze kryptotal ook maar eens een kans gegeven, als achterband, mede omdat de Maxxis DHR niet in de uitvoering die ik wil beschikbaar is. Ik ben benieuwd of ‘ie net zo voorspelbaar als anker fungeert als de DHR :)
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2016
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

Heckler40 schreef: do 26 mei 2022, 01:02
paulus1981 schreef: wo 25 mei 2022, 21:45 Op dit moment rijd ik in Finale ligure met een Assegai en Minion DHR. Dat verklaart denk ik ook de andere voorkeuren.
Lekker!

Plaatjes?? 8)

Enjoy!!
Zeker lekker! Weinig foto materiaal omdat ik alleen op pad ga, wel t nodige met de gopro gefilmd, dus bij terugkomst eens inspecteren!
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

novaterra schreef: do 26 mei 2022, 20:44 AfbeeldingUntitled by Joost Nijland, on Flickr

eerste klein beetje goede test gedaan met de nieuwe conti's. voor de hoeveelheid band rollen ze bijzonder goed. dit is de soft uitvoering in de enduro casing. heb ook nog een trail casing kryptotal Re band met endurance compound, die rolt niet veel slechter dan een maxxis rekon.

voor wat langere tochten zijn de softs prima weg te trappen, zaterdag 50km en 1500Hm in winterberg gereden, no problem
Daar zitten flinke blokken rubber op. Hoe hoog zijn de noppen? Zou je ze willen meten.... De oude Magic mary heeft 5 mm midden nop.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2941
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

corex schreef: vr 27 mei 2022, 15:36
novaterra schreef: do 26 mei 2022, 20:44 AfbeeldingUntitled by Joost Nijland, on Flickr

eerste klein beetje goede test gedaan met de nieuwe conti's. voor de hoeveelheid band rollen ze bijzonder goed. dit is de soft uitvoering in de enduro casing. heb ook nog een trail casing kryptotal Re band met endurance compound, die rolt niet veel slechter dan een maxxis rekon.

voor wat langere tochten zijn de softs prima weg te trappen, zaterdag 50km en 1500Hm in winterberg gereden, no problem
Daar zitten flinke blokken rubber op. Hoe hoog zijn de noppen? Zou je ze willen meten.... De oude Magic mary heeft 5 mm midden nop.
de kryptotal fr en re in zowel soft als endurance zijn 5mm in het midden en 6,5 op de buitennoppen. de argotal is 6 en 7mm.
de argotal doet het super in los spul, bosgrond ed. op hard met beetje los spul erop voelt ie onzeker, daar is de kryptotal rotsvast. rollen doen ze bijzonder goed, er is nog een xynotal onderweg, en dan hoef ik dat maxxis spul niet meer te gebruiken.(zal dr nog even wat in verkoop topic donderen)
Bird Aeris 9 blurple
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2116
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49

Classic Biker schreef: vr 27 mei 2022, 13:33
Heb vorig jaar zo'n beetje alle Maxxis XC banden getest (alleen de Ardent Race niet, da's echt meer een bandje voor op steenachtige/rotsachtige ondergronden).
- Wat is het verschil tussen de Ardent race en de gewone Ardent?
- Jouw advies is gebaseerd op snel XC/UHR werk. Welke combi zou je adviseren als allround combi voor de Benelux? Veel XC, maar ook natte condities en af en toe iets ruigere/technische afdalingen in de Ardennen. Of is dat een utopie en kun je dan beter banden wisselen?
De gewone Ardent heeft iets grotere noppen en iets meer ruimte tussen de noppen. Daarom perfect voor wat lossere ondergrond zoals typische bosgrond droog/vochtig, zand en lichte modder. Tis niet een modderband op zich, maar gedraagt zich voorspelbaar in de modder en heeft redelijke grip. De zijnoppen zijn echt goddelijk. Je kan er plat mee de kombochten door.
De Ardent Race leent zich meer voor grovere gravel- of schotterpaden zoals die in Duitsland. Droge omstandigheden in Zuid-Limburg. Of de Lichtere Alpenritten. Zo'n beetje dat allemaal.

Als allround combi ? Kan hoor zonder de banden te wisselen. In jouw geval zou ik 100% gaan voor de 2.35 Forekaster op het voorwiel en de 2.35 Ikon op het achterwiel. EXO natuurlijk, met zijwang bescherming. Deze combi is héél allround en toch ook nog snel, relatief licht zonder op robuustheid in te leveren. Niet meer over nadenken, doen :-D
Classic Biker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 237
Lid geworden op: di 28 november 2017, 19:04

Als allround combi ? Kan hoor zonder de banden te wisselen. In jouw geval zou ik 100% gaan voor de 2.35 Forekaster op het voorwiel en de 2.35 Ikon op het achterwiel. EXO natuurlijk, met zijwang bescherming. Deze combi is héél allround en toch ook nog snel, relatief licht zonder op robuustheid in te leveren. Niet meer over nadenken, doen :-D
Thanks! Na jouw vorige, zeer informatieve, post had ik dit advies al een beetje verwacht. Mooie bevestiging dit!
Plaats reactie