Banden reviews:

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Wat mij tegen viel aan Vittoria is vooral het gevoel wat ze me gaven.
An sich grip zat, zolang het niet nat werd, maar je kon merken dat de zijwanden erg stijf zijn. Aan het eind van de dag geen armen meer over, dat had ik met maxxis en heb ik nu met schwalbe een stuk minder.

Ik reed overigens goma 2.4 voor en achter.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Ik heb met mijn Remedy, inmiddels redelijk wat 27.5banden geprobeerd op zoek naar de gouden combi.
Ik heb 2 wielsets, de standaardset met 30mm interne breedte en een carbon wielset met 35interne breedte.

Meteen een disclaimer: ik kan redelijk fietsen, maar ben verre van een crack. Zie het als stevig trail rijden, maar zeker geen Enduro zoals ik sommige andere zie doen. Wat springen en dropjes vind ik leuk, maar als ik op een of andere manier van iets af moet waarbij ik even de grond kan zien zie blokkeer ik nogal eens door iets van hoogtevrees of zo, terwijl ik van veel stijlere en technische dingen gewoon af knal. :-{ .
Wat ik ermee wil zeggen: het is verre van een expert opinion, veel meer een mening van een stevige trail/ All mountain net beginnende Enduro crashtestdummy.

Anyway banden:
Bontrager XR4: Op zich een vrij makkelijk rollende band, maar de druk moet wel precies goed zijn, een fractie te weinig en hij rolt zijwaarts weg, een fractie te ver en hij bounched, en de marge daartussen vind ik erg klein.

Schwalbe:
Voor in NL heb ik de Bontrager set vervangen door Nobby Nics 2.35. De No-Ni vind ik NL perfect, veel grip en weinig rol weerstand voor dit soort fietsen. Voor mij is deze band ook vertrouwd, met mijn Canyon Nerve 29er reed ik daarmee ook in Schotland en Wales.
Voor een 6 daagse (tour)tocht door de Alpen en daarna nog een week Slovenie in Augustus vervang ik de NoNi set voor een Magic-Mary2.5 soft met Snakeskin maar zonder double defense als voorband op de 30 brede wielen en een HansDampf 2.35 speedgrip als achterband.
Volgens de gids is DD niet nodig en volstaan banden vanaf No-Ni, maar ik trap liever iets harder met dan wat meer grip/zekerheid naar beneden.

Maxxis
Minion DHF WT (2.5): mijn eerste tractor band, en bevalt in buitenland als voorband erg goed. Ik heb er eigenlijk nog geen nadelen bij ontdekt, los van gewicht en rolweerstand in NL een erg fijne voorspelbare band die eigenlijk nooit uitbreekt. Hier overkill, in het buitenland ben ik er blij mee.

Achter: Minion DHRII WT 2.4: een bochel in de band binnen 15ritten, jammer. je merkt dat hij nog heel acceptabel rolt voor een band van een kilo. Even in perspectief: beide Minions komen niet in de buurt van een Noni qua rolweerstand, maar de band voelt ook veel meer solide en heeft veel meer grip en zijwaartse stijfheid zonder TE stijf te zijn. Band is vervangen voor een nieuwe (die er nog op moet).
Omdat ik nog niet het maximale uit mijn fiets haal was dit als achterband een beetje overkill. Nooit een moment dat ik twijfelde aan de grip vd band, die was gewoon 100% en daarmee wellicht iets teveel.

Achter: Minion SS: leek een hele fijne band met noppen voor grip aan de buitenkant en een vlak loopvlak en dat is het ook voor 90%, maar ik kan niet wennen aan de overgang van plat en naar vol op de zijnoppen rijden. De band is verhuisd van velg naar het strafhoekje achter in de schuur. Wellicht verkoop ik hem, of ga ik spelen met gekortwiekte noppen.


Achter: Ardent 2.4: gebruik ik nu als achterband met de DHF2.5 WT voor en deze combi lijkt voor mij heel goed te werken.
Minder rolweerstand als een DHR, en doordat de band op een 35mm interne brede velg nog mooi rond staat is de overgang van plat naar op de noppen van zn kantje minder groot als bij een SS.
In vergelijk met een Bontrager XR is de band veel minder kritisch qua drukken. De noppen zijn iets kleiner als bij een Noni, toch voelt de Noni lichter rollend aan. Wel voelt de Ardent zekerder en meer solide.
Op een paar droge duitse singletracks met wortels en losliggende stenen en voor mij doen heel stijl naar beneden gaf de achterband met de DHF voor voldoende grip en vertrouwen. Soms iets slip in een snelle switchback, maar dat voelt best lekker en gecontroleerd.
Ga je echt hard en lomp te werk, kan ik me voorstellen dat wellicht iets meer grip gewenst is want de band begint te slippen waar de DHRII nog vol (en voor mij dus soms iets teveel) grip had.
Voor nu lijkt dit voor mij mijn fijnste achterband, dus ik moet maar zien wanneer de DHR 2.4 erop gaat (of wanneer ik de nog nieuwe DHRII -2.3 ooit ga proberen :oops: ).
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
mauke
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 841
Lid geworden op: za 22 oktober 2016, 00:04
Mijn mountainbike: Yt jeffsy/ Gt grade

Goede morgen, ik zou graag een setje skinwalls willen gaan leggen voor de nederlandse routes.. weet dat niet iedereen ze prachtig vind ;) maar op mn stealth neuron wil ik ze graag eens proberen. Ik lees vooral dat de maxxis ikon/ardent zwaar loopt op de weg en vraag me af of dat ook op gravel het geval is? Rijd voornamelijk veel gravel/bos kleine stukjes asfalt. Zijn er beter bandjes/combinaties met skinwall? Of lopen ze zwaar maar moet ik me daar niet echt druk om maken als ik van 1kg+ vittorias afkom? Ik heb een mooi alround setje vittoria goma 2,4 en deze ga ik dan in een hoekje leggen voor routes buiten nl.
De nobby nic skinwall vind ik kwa kleur niks dus die vallen sowieso eigenlijk af
Voor nu zou ik bestellen de ikon 29x2.2 deze is er niet breder..
En aan de voorkant de ardent in 2,4
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

De ikon en de ardent rollen beide super licht. Als voorband zou ik geen ardent race aanraden, die kunnen wat ongecontroleerd uitbreken. De gewone ardent heeft dit minder ivm de hogere noppen.
Sneeuwmonster
mauke
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 841
Lid geworden op: za 22 oktober 2016, 00:04
Mijn mountainbike: Yt jeffsy/ Gt grade

Thanks.. het zou inderdaad de ardent worden en achter de ikon in de stevige versie
Ypuh
All rounder
All rounder
Berichten: 57
Lid geworden op: di 1 maart 2016, 18:24
Mijn mountainbike: Wilier 503 Plus

Zojuist maar een setje Nobby Nic 2.35" en Racing Ralph 2.25" Addix Performance TL-R besteld. Wou graag een fit-and-forget tubeless setje voor met name het winter seizoen.

Heb nog getwijfeld over de iets duurdere Evo lijn, maar ga er vanuit dat de Performance wat steviger zijn en nog steeds voldoende grip leveren.
mauke
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 841
Lid geworden op: za 22 oktober 2016, 00:04
Mijn mountainbike: Yt jeffsy/ Gt grade

Als ik zo de performance vast had leek de evo wel steviger, dit waren vooral de wangen en zoals je zegt zou eigenlijk de performance wel steviger moeten zijn.. grip heb je sowieso met die bandjes onder elke omstandigheden wel
mauke
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 841
Lid geworden op: za 22 oktober 2016, 00:04
Mijn mountainbike: Yt jeffsy/ Gt grade

weet iemand waar je de raching ralph en rocket ron kan bestellen in de maten breder als 2,25?
krijg ze eigenlijk alleen gevonden op de site van swalbe, maar daar kun je ze niet bestellen..
nu heb ik net nieuwe banden maar heb hiervoor altijd met rara/roro gereden alleen wil wel een beetje band rond mijn velg hebben..
Ypuh
All rounder
All rounder
Berichten: 57
Lid geworden op: di 1 maart 2016, 18:24
Mijn mountainbike: Wilier 503 Plus

mauke schreef:weet iemand waar je de raching ralph en rocket ron kan bestellen in de maten breder als 2,25?
krijg ze eigenlijk alleen gevonden op de site van swalbe, maar daar kun je ze niet bestellen..
nu heb ik net nieuwe banden maar heb hiervoor altijd met rara/roro gereden alleen wil wel een beetje band rond mijn velg hebben..
Bredere banden zijn redelijk onvindbaar bij de Nederlandse shops. Probeer eens Bike24 of mail anders Futurumshop eens.
Forau
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1179
Lid geworden op: di 17 april 2007, 19:42
Mijn mountainbike: Soma / Santa Cruz / Ibis

RARA is in 2.35 te vinden LINK
RORO is max 2.25 (ja en + dus 2.8 ofzo)
mauke
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 841
Lid geworden op: za 22 oktober 2016, 00:04
Mijn mountainbike: Yt jeffsy/ Gt grade

Hey thanks! Had hem door de tip indd al gevonden..
E.T.R.T.O. 60-622 lijkt me ook een leuker bandje al ipv de 2.25
Zou ik de eenigste zijn die graag een 2.4 zou zien?
Je kan ook uitwijken naar merken die ze wel hebben.. maar de ralph is voor velen al een vertrouwd achter bandje geweest.. zou toch fijn zijn om dan wat meer keus te hebben in breedte toch?
En voor de roro hetzelfde
Gebruikersavatar
The Flying V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9492
Lid geworden op: vr 25 april 2003, 19:42
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon CF SL 8.9

Momenteel rijdt ik op de UHR rond met een Maxxis Ikon 2.2 voor én achter. Ik vind het een erg fijne band welke af en toe een beetje gecontroleerd wilt gaan glijden, maar dat vind ik niet erg. 1.3 bar voor en 1.7 bar achter.

Nu met de herfst en winter voor de deur ben ik op zoek naar een combinatie die mij in de natte omstandigheden wat meer grip zal bieden aangezien de Ikon dan snel gezien zal zijn. Waar ik aan zit te denken:
- Ikon / Ikon: niet zeuren en gewoon gaan,
- Rekon / Ikon: voor wat meer grip aan de voorkant,
- Rekon / Rekon: geheel meer grip,
- Forekaster / Forekaster: altijd en overal grip.

Iemand suggesties voor een goede Maxxis combinatie voor de natte dagen?

De Fox vork zal er binnenkort onderuit gaan voor onderhoud (basisonderhoud zelf doen) en de vaste vork zal gemonteerd worden. Is een 2.35 dan aan te bevelen voor wat meer comfort, of zal dit te breed zijn in combinatie met de nattigheid en te veel gaan plakken?

Alvast bedankt weer!
Canyon Grand Canyon CF SL 8.9 | Canyon Grail CF SL 8.0 SL | Strava
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

mauke schreef:Hey thanks! Had hem door de tip indd al gevonden..
E.T.R.T.O. 60-622 lijkt me ook een leuker bandje al ipv de 2.25
Zou ik de eenigste zijn die graag een 2.4 zou zien?
Je kan ook uitwijken naar merken die ze wel hebben.. maar de ralph is voor velen al een vertrouwd achter bandje geweest.. zou toch fijn zijn om dan wat meer keus te hebben in breedte toch?
En voor de roro hetzelfde
Rara is gewoon prima te krijgen in 2.35? Ik moest er geen moeite voor doen. En misschien wachten op de nieuwe XC voorband?
Waar woke is, is vuur
mauke
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 841
Lid geworden op: za 22 oktober 2016, 00:04
Mijn mountainbike: Yt jeffsy/ Gt grade

Ja is zo, ik vroeg me alleen af waarom de banden combi die zo vaak gekocht is niet in de bredere maten op de markt komt.. naven worden breder, velgen breder en de banden dan? :D of wil hier niemand de rocket ron in 2,4/2,6 en de ralph precies zo?
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Nee, waarom zou je zulke dikke banden willen hebben? :-)
Het merendeel van de mensen rijdt in NL en dan is 2,2 of 2,3 voldoende.
Plaats reactie