Banden reviews:

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16700
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik twijfel een beetje of ik de Magic Mary die nu voorop mijn fiets ligt wel of niet vervang voor een weekje Alpen. Er zitten wat kleine scheurtjes aan de voet van sommige zijnoppen, maar het profiel is nog perfect, noppen nog mooi hoekig. We gaan uiteraard de nodige keien tegenkomen, maar ik ga niet volgas naar beneden dus maximale G-krachten tijdens bochtenwerk zijn niet aan de orde :D
Op de bredere paden vlot maar vooral gecontroleerd dalen en ook af en toe langzaam en technisch naar beneden is denk ik een goede omschrijving van de inzet.

Er ligt een Specialized Butcher als eventuele vervanger klaar.
Doorgaans ben ik wel van vervangen ingeval van twijfel, zeker voor zo'n fietsweek. Maar ik vind het ook zonde om zo snel al een band weg te flikkeren, de MM is iets meer dan een jaar oud.

Wat zouden jullie hiermee doen?
Dit zijn de slechtste noppen, er zijn er ook die nog gewoon goed zijn:

Afbeelding

Ik neig toch naar vervangen nu ik de foto weer zie, al lijkt het op de foto erger dan wanneer je de band in je handen hebt.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29780
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Volgens mij kan die nog wel.
Die scheurtjes treden heel snel op maar gaan niet verder.
(Butcher mee als reserve?)
Sjef zou er zeker nog mee doorrijden. :wink:

voorbeeld van een slechte Magic Mary :o
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2900
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

zou ook nog prima kunnen. ik zit ook met een dilemma.
volgende week naar Solden oostenrijk.
maxxis DHR2/Shorty of,
Conti der baron/der kaiser of,
michelin wild enduro of,
vittoria mazza/martello.

heb alles liggen, dus dat hoeft geen belemmering te zijn
Bird Aeris 9 blurple
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16700
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef: do 19 augustus 2021, 10:22 Sjef zou er zeker nog mee doorrijden. :wink:
Naa, daar bestaat inderdaad geen twijfel over! :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

Ik zou er ook nog op doorrijden, zo'n nop scheurt niet zomaar af volgens mij. Die reserveband zou ik sowieso meenemen, mocht je een grote snee in de band rijden, dan kun je direct wisselen.
Sneeuwmonster
Michielemans
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 308
Lid geworden op: za 13 juni 2015, 19:52
Mijn mountainbike: Orbea Laufey H10

Bandenvraagje: Ik overweeg om een Orbea Laufey H10 aan te schaffen, deze wordt standaard geleverd op Maxxis Forekaster/Rekon 2.60 Dual Exo T/R. Prima voor trails over de grens, maar voor Nederland waar de fiets toch hoofdzakelijk gebruikt zal worden (UHR en uitstapjes door heel het land) zou ik graag wat soepeler en lichter rollende banden monteren, die ik het liefst wel het hele jaar door kan gebruiken.

Bij erg slecht weer blijf ik lekker binnen, maar ik wil niet direct in de problemen komen als er eens een buitje valt, of als het technisch wat uitdagender wordt. Ik ben een enthousiaste amateur en wil graag mijn vaardigheden verbeteren, maar echt bij de limiet zal ik misschien niet snel in de buurt komen. Wel lijkt het me leuk om wat te gaan oefenen op bike-parks, rockgardens enz., zou fijn zijn als dat allemaal met dezelfde band kan.
Heeft iemand tips voor mij wat betreft bandencombinatie?
Ik zie zelf Vittoria Barco/Mezcal veel terugkomen, of Maxxis Ikon/Rekon in 2.35 of Racing Ralph/Ray, zouden deze hier geschikt voor zijn?
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2162
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Michielemans schreef: do 19 augustus 2021, 20:20 Bandenvraagje: Ik overweeg om een Orbea Laufey H10 aan te schaffen, deze wordt standaard geleverd op Maxxis Forekaster/Rekon 2.60 Dual Exo T/R.
Je kan ook de Rekon 2.6 van achter naar voor verplaatsen; dan hoef je alleen een band voor achter te kopen: bijvoorbeeld de Rekon Race 2.6.
Michielemans
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 308
Lid geworden op: za 13 juni 2015, 19:52
Mijn mountainbike: Orbea Laufey H10

Willem Altes schreef: do 19 augustus 2021, 20:29
Michielemans schreef: do 19 augustus 2021, 20:20 Bandenvraagje: Ik overweeg om een Orbea Laufey H10 aan te schaffen, deze wordt standaard geleverd op Maxxis Forekaster/Rekon 2.60 Dual Exo T/R.
Je kan ook de Rekon 2.6 van achter naar voor verplaatsen; dan hoef je alleen een band voor achter te kopen: bijvoorbeeld de Rekon Race 2.6.
Is eventueel ook een optie inderdaad. Maar het idee is wel om 2.35/2.4 banden te monteren om op de Nederlandse trails (UHR) wat makkelijker op snelheid te komen/blijven..
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5640
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

novaterra schreef: do 19 augustus 2021, 11:39 zou ook nog prima kunnen. ik zit ook met een dilemma.
volgende week naar Solden oostenrijk.
maxxis DHR2/Shorty of,
Conti der baron/der kaiser of,
michelin wild enduro of,
vittoria mazza/martello.

heb alles liggen, dus dat hoeft geen belemmering te zijn
Dus de vraag is of je genoeg ruimte in je auto hebt :wink:
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2078
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

Michielemans schreef: do 19 augustus 2021, 20:20 Bandenvraagje: Ik overweeg om een Orbea Laufey H10 aan te schaffen, deze wordt standaard geleverd op Maxxis Forekaster/Rekon 2.60 Dual Exo T/R. Prima voor trails over de grens, maar voor Nederland waar de fiets toch hoofdzakelijk gebruikt zal worden (UHR en uitstapjes door heel het land) zou ik graag wat soepeler en lichter rollende banden monteren, die ik het liefst wel het hele jaar door kan gebruiken.

Bij erg slecht weer blijf ik lekker binnen, maar ik wil niet direct in de problemen komen als er eens een buitje valt, of als het technisch wat uitdagender wordt. Ik ben een enthousiaste amateur en wil graag mijn vaardigheden verbeteren, maar echt bij de limiet zal ik misschien niet snel in de buurt komen. Wel lijkt het me leuk om wat te gaan oefenen op bike-parks, rockgardens enz., zou fijn zijn als dat allemaal met dezelfde band kan.
Heeft iemand tips voor mij wat betreft bandencombinatie?
Ik zie zelf Vittoria Barco/Mezcal veel terugkomen, of Maxxis Ikon/Rekon in 2.35 of Racing Ralph/Ray, zouden deze hier geschikt voor zijn?

Nou, laten de Forekaster en Rekon nu net best wel soepele- en lekker rollende banden zijn...

Zeker ook als je ze af en toe wilt inzetten op bike-parks en rockgardens. Volgens mij komen beide banden standaard met Exo bescherming voor je zijwangen.

Dus lekker laten zitten en vooral weg blijven bij die troep van Schwalbe...
Michielemans
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 308
Lid geworden op: za 13 juni 2015, 19:52
Mijn mountainbike: Orbea Laufey H10



Nou, laten de Forekaster en Rekon nu net best wel soepele- en lekker rollende banden zijn...

Zeker ook als je ze af en toe wilt inzetten op bike-parks en rockgardens. Volgens mij komen beide banden standaard met Exo bescherming voor je zijwangen.

Dus lekker laten zitten en vooral weg blijven bij die troep van Schwalbe...
En als ik het stukje bikeparks weg zou laten, dus lichte banden met weinig rolweerstand voor de Nederlandse trails die wel een jump of drop kunnen hebben en bij een beetje regen niet direct drama veroorzaken, waar zou ik dan op uitkomen?
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2900
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

Michielemans schreef: vr 20 augustus 2021, 08:40


Nou, laten de Forekaster en Rekon nu net best wel soepele- en lekker rollende banden zijn...

Zeker ook als je ze af en toe wilt inzetten op bike-parks en rockgardens. Volgens mij komen beide banden standaard met Exo bescherming voor je zijwangen.

Dus lekker laten zitten en vooral weg blijven bij die troep van Schwalbe...
En als ik het stukje bikeparks weg zou laten, dus lichte banden met weinig rolweerstand voor de Nederlandse trails die wel een jump of drop kunnen hebben en bij een beetje regen niet direct drama veroorzaken, waar zou ik dan op uitkomen?
Rekon Forekaster, gewoon laten zitten en proberen. die banden zijn beter dan de schwalbe combo die je noemt. en al helemaal als het nat wordt straks in de winter
Bird Aeris 9 blurple
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16700
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

sama schreef: do 19 augustus 2021, 16:36 Ik zou er ook nog op doorrijden, zo'n nop scheurt niet zomaar af volgens mij. Die reserveband zou ik sowieso meenemen, mocht je een grote snee in de band rijden, dan kun je direct wisselen.
Dat is een beetje lastig, we gaan een zesdaagse trektocht rijden en de bedoeling is dat al je bagage voor de overnachtingen in één tas gaat. Dus het is een beetje passen en meten wat je allemaal meeneemt, zo'n buitenband is al snel wat veel.

Ik zal die scheurtjes nog eens goed inspecteren en dan beslissen wat ik doe.
De banden moeten sowieso van nieuwe latex voorzien worden dus ik moet er toch mee aan de slag.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2078
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

Michielemans schreef: vr 20 augustus 2021, 08:40


Nou, laten de Forekaster en Rekon nu net best wel soepele- en lekker rollende banden zijn...

Zeker ook als je ze af en toe wilt inzetten op bike-parks en rockgardens. Volgens mij komen beide banden standaard met Exo bescherming voor je zijwangen.

Dus lekker laten zitten en vooral weg blijven bij die troep van Schwalbe...
En als ik het stukje bikeparks weg zou laten, dus lichte banden met weinig rolweerstand voor de Nederlandse trails die wel een jump of drop kunnen hebben en bij een beetje regen niet direct drama veroorzaken, waar zou ik dan op uitkomen?
Dan doen deze banden het alsnog prima. De Forekaster staat bekend als een band voor natte paden, maar doen het ook verbazingwekkend goed op meer zanderige paden.

Je zou 2x de Ikon in 2.35 kunnen overwegen als je persé iets anders zou willen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29780
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Michielemans schreef: vr 20 augustus 2021, 08:40 En als ik het stukje bikeparks weg zou laten, dus lichte banden met weinig rolweerstand voor de Nederlandse trails die wel een jump of drop kunnen hebben en bij een beetje regen niet direct drama veroorzaken, waar zou ik dan op uitkomen?
Dan rij je op deze en koopt voor dat eventuele bezoekje aan een bikepark wat lompere banden.
Of je huurt daar een fiets.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie