Banden reviews:

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kooijman77
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 730
Lid geworden op: vr 4 april 2008, 23:47
Mijn mountainbike: Zelfbouw CUBE Reaction

Misschien is het handig om hier een verzameling van ervaringen met verschillende banden te vormen om anderen te helpen met de keuze voor een bepaalde band. Post een reply met je ervaring dan probeer ik het geordend te houden in deze post. Vermeld alleen eigen ervaringen en niet wat je LBS zegt of wat in "de folder" staat.

Post reviews op de volgende manier:
Kooijman77 schreef:Merk & Type:
Omschrijving. Hier kun je vermelden met welke breedte je ervaring hebt en welke druk het beste bevalt. Als we voor elke maat een apart kopje moeten maken dan wordt de lijst wel heel erg lang.
Merken A t/m E | Merken F t/m J | Merken K t/m O | Merken P t/m T | Merken U t/m Z
Laatst gewijzigd door Kooijman77 op di 22 september 2009, 13:51, 13 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Kooijman77
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 730
Lid geworden op: vr 4 april 2008, 23:47
Mijn mountainbike: Zelfbouw CUBE Reaction

  • Bontrager XDX
    • Cubie: 29 X 2.1 - Druk voor ong. 2,5 en achter rond 2,7/8. Meer een allround band die mij ook ontzettend meevalt in slechtere weers-/ondergrondomstandigheden. Band blijft dan toch prima wat grip houden. Ook onder droge omstandigheden goede grip.
  • Continental Mountain King
    • stevo87: protection (Black Chilli Compound) 2.2": Het eerste wat me opviel toen ik de band had opgepompt was dat ie even breed is als een Michelin van 2.0". Ik heb dit na gemeten en het was echt 2.0" ipv de geopperde 2.2" die Conti aan geeft op de band. De band vind ik een goede allrounder, van berg beklimmingen met gravel en zand tot modderige toerritten. De band voelt zich minder fijn op los zand, de band word dan zoekerig. Een ander nadeel vond ik de prijs die aanzienlijk hoger ligt dan een Michelin.
      Mountainking protection (Black Chilli Compound) 2.4": De band is werkelijk een 2.2" band. De bredere band geeft aanzienlijk meer grip in de bochten. De noppen lijken ook hoger en zijn iets breder dan de 2.2 versie. Met gravel beklimmingen slipt deze band bijna niet door, met de 2.2 had ik dit meer. Met beide banden heb ik geen lekke band gereden.
  • Continental Race King
    • Crapton: 2.0 Redelijk lichte band (420 gr) met dicht noppenprofiel in het midden, vrij hoge wang. Loopt licht op bospaden, ook nog vrij goed in los zand (vgl de Schwalbes) maar pas op in de bochten kan deze band verraderlijk zijn juist omdat de noppen vlak zijn en niet diep graven. Robuustere band dan de RoRo of FuFr van Schwalbe, kan stevige afdalingen goed aan. Heeft wel flinke druk nodig, ik zet m op minstens 3 bar.
    • jankoets: 2.0 Verrassend veel grip, zowel bergop (tractie) als remmend. In bochten geven ze mij ook veel vertrouwen, ze kunnen gaan schuiven, maar ik heb tot nu toe altijd het gevoel dat ik kan aanvoelen wanneer dat gebeurd en kan zo controle houden. Ze zijn wel erg smal, de 2.2 versie is even breed als de Michelin XC dry2 2.0. Daardoor meer druk nodig. Ze zijn wel zeer flexibel, dus ook met meer druk vormen ze nog goed mee met de ondergrond. Mede hierdoor geven ze dus vrij veel grip.
    • meridaathens: (2.2) Rij deze band al geruime tijd en vind het een heerlijke band in vergelijking tot de oude RR en NN banden. Rij met een druk van +-2.1 bar voor en +- 2.6 bar achter en vind vooral op bos / zand ondergrond deze band lekker rollen. Lage rolweerstand en prima grip in bochten.
      Met deze druk is ook in mul zand goed te rijden ( beter dan de voorgenoemde banden )
      Vind de band vooral achter vrij snel slijten ondanks dat ik weinig met blokkerende banden rem, maar mede door de prijs van deze banden vind ik dit zeker niet erg en zal ze dan ook zeker weer bestellen.
    • stevo87: Worldcup: Deze band is heel snel op droge, harde en losse ondergronden. De band is heel erg bol van vorm. De band heeft ook nog goede prestaties als het wat vochtiger word. Het nadeel van deze band is dat de band zoekerig word als je tegen de grip grens lijn aan zit als je in een bocht hangt. Je krijgt dan weinig info van de band of je nu onderuit gaat of niet. De band is echter wel prijzig maar wel een fijne band. Als je de RK combineerd met Michelin Latex dan heb je een super bandje vind ik! Ik heb de RK nu voorzien van Joe's No Flats vloeistof en dit vind ik het fijnst rijden! De band is heel soepel door het ontbreken van de binnenband en is nu ook een stuk vlotter.
  • Continental Speed King
    • Opperhoofd: 2.1" Een echte modderband. Voor droog weer te zwaar lopend, de noppen zijn hoog en staan ver uit elkaar. De band is erg licht, iets meer dan 400 gram, en daardoor lekgevoelig. Ik heb er nog niet in modderomstandigheden mee gereden.
    • stevo87: supersonic 2.1: Lekker "licht" (~400gr) bandje die lekker rolt. Ik stond verrast te kijken dat de band erg goed te berijden was als er modder lag. Ik had er al goede verhalen over gehoord en gelezen en ze zijn waar!
  • Continental Speed King Supersonic
    • rené: 2.3" Ben zeer tevreden over deze band: Goede grip berg op (los zand ldd), grip in de bochten is redelijk tot goed. Zeer wijnig rolweerstand (zie bikefreak nr 26). Hoe ze zich gedragen in de bagger en winter heb ik nog geen ervaring mee. ik vind wel dat de achterband redelijk snel slijt door het asvalt ,ik moet 8 km rijden voordat ik op de route ben van drunen
    • jacob-evers: (2.1 breed / 2.3 bar) Deze band heeft redelijk wat rolweerstand en heeft een zenuwachtig stuurgedrag bij droge condities. Bij nate condities is dit wel een fijne band om mee te rijden. Gewicht: 400-410 gram
    • Pike: Dit is geen band voor mij. Ik heb de band gekocht voor het lage gewicht, maar het gaat in mijn ogen ten koste van stabiliteit en grip. Ook graven de banden zich veel te snel in in los zand. de breedte is 2.1, maar als je zou meten haal je dat bij lange na niet (vraag me af of ze 2.0 halen). Goed voor makkelijke parcours waar de grond hard is, maar voor de rest zou ik deze band niet aanraden.
  • Continental Twister Supersonic
    • jacob-evers: (1.9 breed / 2.5 bar) Fijne band als achterband maar als voorband is deze band te smal en bied te weinig zijdelingse grip. Als achterband biedt deze band redelijk wat grip en is zowel in de zomer als in de winter te gebruiken. Gewicht 363 gram
Laatst gewijzigd door Kooijman77 op za 23 januari 2010, 17:23, 8 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Kooijman77
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 730
Lid geworden op: vr 4 april 2008, 23:47
Mijn mountainbike: Zelfbouw CUBE Reaction

  • Hutchinson Bulldog
    • stevo87: (draad band): Ik vond dit op zich een fijn bandje. Veel grip in de bochten maar wel een vrij hoge rol weerstand. Dit was later ook af te lezen in de slijtage. Ik had 1500km gereden en de band was kaal!
  • Hutchinson Piranha
    • Opperhoofd: 2.0" Zeer snelle band met een mooi volume. Weinig profiel en licht rollend. In natte omstandigheden voel je wanneer je gaat glijden, dus je kan een valpartij prima voor zijn. Gemiddeld qua gewicht.
    • RobSter: Zat op mijn nieuwe Cannondale. Lekkere lage rolweerstand, stuurt lekker. Toch overgestapt op Racing Ralphs, geeft me meer vertrouwen.
  • IRC Mibro Marathon
    • Enrico: (2,25") Zeer snelle banden. Rollen gevoelsmatig nog beter dan Racing Ralph. Verrassend veel grip ondanks het geringe profiel. Voordelig in aanschaf.
    • RobSter: Goedkoop bandje, had er, in tegenstelling tot Enrico, totaal geen grip op boomwortels. Heb ze na 3x er onder uit te zijn gegaan dan ook direct verkocht.
Laatst gewijzigd door Kooijman77 op za 23 januari 2010, 17:34, 7 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Kooijman77
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 730
Lid geworden op: vr 4 april 2008, 23:47
Mijn mountainbike: Zelfbouw CUBE Reaction

  • Michelin Mountain All-Terrain
    • Kooijman77: > 700km mee gereden. In de ardennen op harde rotsachtige ondergrond veel profijt van gehad! Veel grip! Deze band doet het op harde ondergrond goed maar ga er niet mee de nederlandse bospaadjes op. Bij een beetje losse ondergrond "graaft" deze band zich in, wat lijdt tot erg hoge rolweerstand. In mul zand is ie hopeloos traag! Wel goed voor op de rotsen!
    • stevo87: 2.0": Ik gebruikte deze band als combinatie band. Voor de wat hardere/vochtigere ondergronden gebruikte ik de Dry2 achter en de A/T voor. Op deze wijze had ik meer grip op de voorband terwijl ik achter nog steeds een lichtrollend bandje had.
  • Michelin XC(R) Dry2
    • El Duder: Ik rijd altijd de 2.0. Mij hebben ze nog nooit in de steek gelaten. Rijd er weinig lek mee, en als dat wel het geval is dan zit er altijd gelijk een halve boom of bierfles in.
    • jankoets: (XC dry2) Eveneens weinig lek, geven veel vertrouwen. Veel volume voor een 2.0 band, daardoor ook iets zwaarder. Voor mij zijn deze banden een groot gedeelte van het jaar te gebruiken, alleen met veel modder lopen ze vol en verliezen ze grip. Verder durf ik ze overal te gebruiken.
    • Retep87: Deze band rij ik op ongeveer 2 bar. Een vrij stevige band, en breed voor een 2.0. Ik vind ze erg slijtvast. Als achterband lijkt hij nogal wat weerstand te hebben (produceert veel geluid). Als het nat wordt vind ik ze niets; snel wegglijden in de bochten (de noppen lopen niet ver door), tractie in modder is nihil. Deze band presteert het beste op snelle,vlakgereden paden als het droog is. In die situatie laat de band je absoluut niet in de steek.
      Voor langere afstanden heb ik liever een brede band zodat de druk lager is. Dat zit er bij deze band dus niet in.
    • stevo87: 2.0": Licht lopend bandje en lekker snel voor droge omstandigheden. 2.0" vind ik wat zoekerig in mul zand en zodra het wat natter word heb je niet veel aan dit bandje. Slijtage vind ik niet al te slecht. De noppen zijn namelijk niet erg hoog.
  • Michelin XC(R) Mud
    • El Duder: Ik rijd altijd de 2.0. Mij hebben ze nog nooit in de steek gelaten. Rijd er weinig lek mee, en als dat wel het geval is dan zit er altijd gelijk een halve boom of bierfles in. De Mud gebruik ik in de herfst/winter, als het serieus baggeren is. Deze heeft veel grip in deze omstandigheden en wat spelen met de druk levert echt serieuze verschillen op wat betreft grip in bochten/zijdelingse stabiliteit. Ik rijd hem tussen 1,6-2.2bar dankzij Tubeless versie. Rolweerstand is ook niks over te klagen.
    • stevo87: 2.0": Voor erge blubber gebruik het liefst de xcr mud. Door de open noppen ben je veel modder snel kwijt en door de open zijnoppen heb je nog steeds grip in bochten. Slijtage is minimaal vind ik, de laatste achterband had er ongeveer 3500/4000 km erop zitten!
    • Enrico: (2.0") Goede lekbestendigheid, uitstekende grip en lage rolweerstand. Slijtage valt (i.t.t. andere XCR banden van Michelin) heel erg mee. Geeft mij meer vertrouwen dan Nobby Nic. Wat mij betreft een ideale winterband.
  • Nokian NBX
    • ultimateme: lite 2.2 (1.8-2.1 bar) Erg fijne lichtlopende band die je helaas weinig tegenkomt. Een echte all-rounder, onlangs mee in de ardennen geregen met hele droge ondergrond en een dag later met veel modder en nattigheid, de band houdt zich hier goed. Mocht het dan toch een beetje te glad worden is er nog niks aan de hand want de buitenste noppen vangen kleine schuivertjes wel op.
      Is ook prima te gebruiken met notubes. Slijtage ben ik wat minder over te spreken, gaat iets te snel. Een 2.2 komt overeen met een 2.0 black panther. Gewicht voor de 2.2: 540 gram.
Laatst gewijzigd door Kooijman77 op za 23 januari 2010, 17:35, 6 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Kooijman77
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 730
Lid geworden op: vr 4 april 2008, 23:47
Mijn mountainbike: Zelfbouw CUBE Reaction

  • Ritchey Speedmax Delta Comp
    • Kooijman77: Topper voor op de straat! Snelle band omdat het middenspoor helemaal glad is. Ook bospaadjes doet hij het redelijk.
  • Schwalbe Fat Albert
    • Pike: Super band voor het ruigere werk! Ik heb de 2.25 versie en rijd de banden op ongeveer 1.9bar met een eigen gewicht van ongeveer 68kg. Op de band staat dat je minimaal 2.0bar moet rijden, maar aangezien ik redelijk licht ben neem ik het risico voor extra grip en controle. In vergelijking met bijvoorbeeld Nobby Nic doet deze band het veel en veel beter in de Alpen: Meer controle, meer grip, meer comfort, minder kans op lekkage, minder slijtage enz enz. Rolweerstand is voor een band zoals deze zeker niet slecht. Nadelen: Erg dure band
  • Schwalbe Furious Fred
    • El Duder: Heb een setje Furious Fred liggen waar ik weinig mee doe, tot nu toe bij elke rit lek (Drunense Duien). Moet zeggen dat ze wel erg lekker sturen maar dat lekke gedoe is natuurlijk een zeer beperkende factor! En de prijs is met 50euro per stuk ook niet echt gerechtvaardigt wat mij betreft.
    • Crapton: 2.1 Zeer lichte band (< 300 gr) met semi-slick profiel, dus uitstekend voor droge zanderige bospaden. Lekker snel en weinig rolweerstand. Wel kwetsbaar aan de zijwangen, pas geleden 1 band moeten weggooien. Op ca. 2.7 bar.
    • Opperhoofd: 2.0" en 2.2" Erg dunne banden met een zeer laag gewicht. Lijkt wel of je op ballonnetjes rijdt. Alleen met droog weer goed. Bochten kunnen redelijk snel genomen worden indien je met weinig druk rijdt. Sommige banden zijn goed tubeless te monteren, ze worden luchtdicht. Een enkele blijft zweten na weer een rit en dan is het iedere keer bijpompen. De banden banden vallen erg smal uit voor de opgegeven breedte. 300 gram voor 2.0" en 400 gram voor de 2.2"
    • Nick 28: De furious Fred zijn heel snel, maar bij hoge snelheden voel je tijdens het remmen de banden snel doorslippen, grip verlies dus. Je bespaart wel snel wat gewicht. Ik heb deze banden een keer gekocht voor 13 euro per stuk bij Rose. Ik zou er geen 40 a 50 euro voor betalen. Daarvoor kan je ze te weinig gebruiken.
    • jacob-evers: (2.0 breed / 2.0 bar) Enorm snelle band met erg weinig rolweerstand. Hier staat wel tegenover dat de band erg weinig grip heeft en lekbestendigheid lager is. Alleen geschikt als achterband voor in droge omstandigheden. Gewicht 300-306 gram
  • Schwalbe Nobby Nic
    • freekmulders: Ik heb op mijn vorige bike gereden op Nobby Nic 2.1 voor en achter, was me goed bevallen, goede grip maar wel een redelijke rolweerstand en eigenlijk in 4 jaar tijd 1x een lekke band gehad!
    • xenios: Breedte 2.1 , druk: 2.5 bar. (berijder 75kg)
      + :Goede intermediate-modderband. Redelijk lage rolweerstand. Veel grip. Laag gewicht.
      - :Overkill bij droge omstandiheden. Slappe wangen. Duur.
    • Nick 28: Ik vind de Nobby Nic hele goede banden met veel grip. Ik voel me daardoor zeker op de fiets echter heb ik het gevoel dat ik met de Racing Ralphs meer snelheid kan maken. De Nobby Nics heb ik vorig jaar gebruikt tijdens de vrieskou en dus ook gladde delen in het bos en daar bleef ik veel grip houden.
    • jacob-evers: (2.1 breed / 2.3 bar)Veel grip maar ook veel rolweerstand. Na de komst van de Rocket Ron(evenveel grip maar minder rolweerstand en veel lichter) is deze band bijna overbodig geworden voor XC. Gewicht: 485 gram
    • Pike: Een fijne alround band waar ik in Nederland vaak mee rijd. Goede grip en in Nederland hele acceptabele slijtage. ik heb ze in breedte 2.1 en ik rijd de band iets over de 2.0 bar meestal.
    • RobSter: Ook al spreekt iedereen over de combo RaRa/NoNi ik ben er niet erg te spreken over. De band graaft behoorlijk in zachte ondergronden zoals mul zand. Terug gestapt naar combo RaRa en ben weer erg tevreden.
  • Schwalbe Racing Ralph
    • xenios: Breedte 2.25, druk: 2 bar. (berijder 75kg)
      + :Snelle band voor droge omstandigheden. Goede feedback, niet nerveus. Uitbrekende wielen zijn goed te corrigeren. Op 4 bar een uitstekende asfalt-duurtrainingband dankzij de lage rolweerstand. Laag gewicht.
      - :Waardeloos onder modderige omstandigheden en natte wortels. Slappe wangen. Duur.
    • Opperhoofd: 2.1" Goede grip voor een allrounder en licht rollend. Als het nat wordt is het regelmatig slippen. De gewone vouwband banden zijn makkelijk tubeless te monteren op Mavic UST velgen, dus erg snel luchtdicht. Lichte band. Valt wat smal uit voor een 2.1". 460 gram licht.
    • Nick 28: De racing ralphs vindt ik als voorband niet altijd even goed in bochten aanvoelen. Ik heb al een aantal keer het gevoel gehad dat de voorkant wegglijdt in snelle bochten.
    • jacob-evers: (2.1 breed /2.3 bar)Band loopt lekker snel, lekbestendig maar heeft wat beduidend minder grip in de bochten dan een Rocket Ron. Als achterband een goede alrounder, als voorband zou ik liever kiezen voor een Rocket Ron of Noby Nic. Gewicht 455 gram
    • RobSter: EVO - Breedte 2.25, druk A: 2.0 bar. druk V: 1.8 bar (berijder 83kg) Heb verschillende banden getest en kom steeds terug op dit type band. In de modder inderdaad wat minder grip. Eventueel op te vangen door een NN voor te monteren. Super bandje.
  • Schwalbe Rocket Ron
    • Crapton: 2.1 Heel fijn bandje, licht in verhouding tot de bandenmaat, flink noppenprofiel ook naar de zijkant dus goed voor bochten. Zeer veel grip en toch licht lopend. Door het lage gewicht 410 gr accelereert ie ook goed. Gebruik als voorband. Op ca. 2.7 bar.
    • jacob-evers: (2.1 breed / 2,3 bar)Een erg fijne band, biedt in de bochten veel grip en rechtuit weinig rolweerstand. Het gewicht is erg laag, 383 gram(nagewogen). In de zomer en winter ideaal als voorband. Deze band is ook te gebruiken als achterband al is dat in de zomer gezien het redelijk grove profiel een beetje overkill.
    • RobSter: Breedte 2.25, Druk A: 2.0 bar. druk V: 2.0 bar (berijder 83kg) Wereld bandjes, rolt als een tierelier. Bij modderige omstandigheden wat minder grip. Maar welke hebben dat niet? Voorlopig hou ik het bij deze.
  • Schwalbe Super Moto
    • El Duder: Op de weg rijd ik op dikke vette Super Moto's en met 2,7bar erin ga ik grenzeloos hard op die dingen. Zowel lange rechte stukken als bochten. 65Km fietsen met een gemiddelde van 31,6Km/u!! Als ik niet op mijn bestemming was had ik nog wel ff door kunnen gaan ook. Rolweerstand is erg laag van die dingen!
    • stevo87: 2.35" (vouwband): Deze heeft uitermate veel grip op het asfalt. Ik heb hier zelfs gravel paden mee beklommen zonder lek te rijden. Doorslippen deed ie wel maar veel minder dan verwacht. In de Nederlandse bossen staat ie ook zijn mannetje. Je bent met deze band sneller op mul zand dan welke band dan ook met noppen. De rol weerstand op beide ondergronden zijn minimaal naar mijn mening.
  • Specialized Fast Track
    • Nick 28: Ik heb ook met Fast Tracks gereden van Specialized echter daar mis ik de noppen aan de buiten zijde waardoor ik de fiets minder in de bocht kan leggen.
    • RobSter: Breedte 2.0, druk A: 2.0 bar. druk V: 1.8 bar (berijder 83 kg) Heerlijk bandje, echter toch wat smal. Minder grip bij het snelle bochten werk. Ben toch meer verliefd op de Racing Ralphs
  • Specialized S-Works the Captain
    • freekmulders: Qua grip bevallen ze me redelijk goed, heb de indruk dat ze een beetje zenuwachtig reageren als het wat natter is. Echter deze banden zijn volgens mij niet echt heel lekbestendig of hoe je het wilt noemen. Heb nu in 3 weken tijd 2x lek gereden en ga de achterband dan dus ook vervangen voor de oudere Nobby Nic.
Laatst gewijzigd door Kooijman77 op za 23 januari 2010, 17:30, 8 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Kooijman77
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 730
Lid geworden op: vr 4 april 2008, 23:47
Mijn mountainbike: Zelfbouw CUBE Reaction

  • Vredestein Black Panther
    • Opperhoofd: 2.0" Mijn favoriete XC band. Erg licht lopend dankzij de doorlopende middenstrip. Met 2,5 a 3 bar rijd het erg licht over de verharde weg. Met 1,5 voor en 1.9 achter is de grip in de bochten erg goed. De grip in halfnatte omstandigheden is uitstekend door de dunne en hoge zijnoppen. Mooi volume en daardoor met lage druk heerlijk te rijden. Niet erg licht, 560 gram.
      De vouwband is makkelijk tubeless te monteren en door de stevige zijwanden ook goed geschikt hiervoor. Sommige zijn zonder anti-lekvloeistof al luchtdicht.
  • Vredestein Black Panther XTRAC
    • Opperhoofd: 2.0" Bijna hetzelfde als de gewone Black Panther. Kleine verschillen: iets lagere nop, geen doorlopende middenstrip, iets smaller, 60 gram lichter.
      De vouwband is makkelijk tubeless te monteren en door de stevige zijwanden ook goed geschikt hiervoor. Sommige zijn zonder anti-lekvloeistof al luchtdicht.
  • Vredestein Tigerclaw
    • Retep87: 2.4 Een van de weinige brede XC banden met kleine noppen. De kleine, regelmatige noppen zijn perfect voor allround omstandigheden. De band is erg hoog, waardoor de druk erg laag kan zijn voordat snakebites en rollen over de velg een probleem worden. Door het volume is de band goed in mul zand. Ik rij voor op 1.5 bar, achter op 1.8 (70 kg). Dit lijkt weinig, maar de banden kunnen het aan. Deze druk zorgt voor veel comfort. De rolweerstand valt reuze mee; 50 per uur over het asfalt lukt nog steeds.
      Deze brede band is ideaal voor droge, wat ruigere omstandigheden (losse ondergrond, veel takken op het pad e.d.)
      Sporadische plassen kunnen ze aan. Als het echt nat wordt, moet je voor iets anders erop leggen. geef je niet zo veel om het comfort, dan ben je beter af met een smallere band op meer druk. Deze band is wat zwaarder, die afweging moet je dus maken.
      Op het asfalt slijt de achterband als een gek, waarschijnlijk door de vervorming door lage druk. De voorband houdt het erg goed.
      De band heeft een fijn rijgedrag. Insturen gaat makkelijk. De noppen zitten vrij hoog op de band, waardoor grip niet snel verloren gaat. Als je over de rand gaat, dan kan je vaak gecontroleerd corrigeren. Verder is de band erg stevig en betrouwbaar. Dit jaar hebben ze me niet in de steek gelaten in de marathon van Houffalize.
jacob-evers
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2281
Lid geworden op: ma 17 september 2007, 14:01

.
Laatst gewijzigd door jacob-evers op ma 25 juli 2016, 14:45, 1 keer totaal gewijzigd.
meridaathens
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1493
Lid geworden op: di 5 juni 2007, 19:20

Continental RaceKing 2.2 vouw

Rij deze band al geruime tijd en vind het een heerlijke band in vergelijking tot de oude RR en NN banden. Rij met een druk van +-2.1 bar voor en +- 2.6 bar achter en vind vooral op bos / zand ondergrond deze band lekker rollen. Lage rolweerstand en prima grip in bochten.
Met deze druk is ook in mul zand goed te rijden ( beter dan de voorgenoemde banden )
Vind de band vooral achter vrij snel slijten ondanks dat ik weinig met blokkerende banden rem, maar mede door de prijs van deze banden vind ik dit zeker niet erg en zal ze dan ook zeker weer bestellen.
Cubie
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1136
Lid geworden op: ma 25 juni 2007, 21:08
Mijn mountainbike: Orbea Wild H30 2023
Contacteer:

Bontrager XDX (Tubeless Ready), 29 X 2.1

Druk voor ong. 2,5 en achter rond 2,7/8.
Meer een allround band die mij ook ontzettend meevalt in slechtere weers-/ondergrondomstandigheden. Band blijft dan toch prima wat grip houden.
Ook onder droge omstandigheden goede grip.
Gebruikersavatar
Pike
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 771
Lid geworden op: zo 30 april 2006, 17:27
Mijn mountainbike: Specialized Epic Marathon

Schwalbe Fat Albert front & Fat albert rear:
Super band voor het ruigere werk! Ik heb de 2.25 versie en rijd de banden op ongeveer 1.9bar met een eigen gewicht van ongeveer 68kg. Op de band staat dat je minimaal 2.0bar moet rijden, maar aangezien ik redelijk licht ben neem ik het risico voor extra grip en controle. In vergelijking met bijvoorbeeld Nobby Nic doet deze band het veel en veel beter in de Alpen: Meer controle, meer grip, meer comfort, minder kans op lekkage, minder slijtage enz enz. Rolweerstand is voor een band zoals deze zeker niet slecht.
Nadelen: Erg dure band

Continental Speedking Supersonic
Dit is geen band voor mij. Ik heb de band gekocht voor het lage gewicht, maar het gaat in mijn ogen ten koste van stabiliteit en grip. Ook graven de banden zich veel te snel in in los zand. de breedte is 2.1, maar als je zou meten haal je dat bij lange na niet (vraag me af of ze 2.0 halen). Goed voor makkelijke parcours waar de grond hard is, maar voor de rest zou ik deze band niet aanraden.

Schwalbe Nobby Nic
Een fijne alround band waar ik in Nederland vaak mee rijd. Goede grip en in Nederland hele acceptabele slijtage. ik heb ze in breedte 2.1 en ik rijd de band iets over de 2.0 bar meestal.
Mijn Specialized Epic Marathon
Wallis Transalp 2012
Maria Alm-Sterzing Transalp 2013
"Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving" - Albert Einstein
Gebruikersavatar
ultimateme
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4816
Lid geworden op: wo 29 september 2004, 20:08
Mijn mountainbike: Canyon Exceed CFR

Nokian nbx lite 2.2 (1.8-2.1 bar)

Erg fijne lichtlopende band die je helaas weinig tegenkomt. Een echte all-rounder, onlangs mee in de ardennen geregen met hele droge ondergrond en een dag later met veel modder en nattigheid, de band houdt zich hier goed. Mocht het dan toch een beetje te glad worden is er nog niks aan de hand want de buitenste noppen vangen kleine schuivertjes wel op.
Is ook prima te gebruiken met notubes. Slijtage ben ik wat minder over te spreken, gaat iets te snel. Een 2.2 komt overeen met een 2.0 black panther. Gewicht voor de 2.2: 540 gram.
stevo87
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3249
Lid geworden op: ma 19 februari 2007, 17:19
Contacteer:

Michelin lijn (alle zijn de normale vouwband, dus geen tubeless):

Xcr lijn: Door de dual compound (griplaag/antilek) icm Michelin Latex binnenbanden heb je veel grip en ik heb nog nooit een lekke band gereden op deze banden!

Xcr Mud 2.0": Voor erge blubber gebruik het liefst de xcr mud. Door de open noppen ben je veel modder snel kwijt en door de open zijnoppen heb je nog steeds grip in bochten. Slijtage is minimaal vind ik, de laatste achterband had er ongeveer 3500/4000 km erop zitten!

Xcr Dry2 2.0": Licht lopend bandje en lekker snel voor droge omstandigheden. 2.0" vind ik wat zoekerig in mul zand en zodra het wat natter word heb je niet veel aan dit bandje. Slijtage vind ik niet al te slecht. De noppen zijn namelijk niet erg hoog.

Xcr A/T (All Terrain) 2.0": Ik gebruikte deze band als combinatie band. Voor de wat hardere/vochtigere ondergronden gebruikte ik de Dry2 achter en de A/T voor. Op deze wijze had ik meer grip op de voorband terwijl ik achter nog steeds een lichtrollend bandje had.

Werd het wat modderiger met soms droge stukken dan ging de A/T naar achteren en kwam er een mud voorop. Zoals ik al zei had de mud goed prestaties in de bochten. De vorm van de noppen op de A/T is net een U profiel gezien van de linker nop van de band naar de rechter, maw je hebt dan veel grip tijdens acceleren.

Continental lijn (alle zijn de normale vouwbanden):

Mountainking protection (Black Chilli Compound) 2.2": Het eerste wat me opviel toen ik de band had opgepompt was dat ie even breed is als een Michelin van 2.0". Ik heb dit na gemeten en het was echt 2.0" ipv de geopperde 2.2" die Conti aan geeft op de band. De band vind ik een goede allrounder, van berg beklimmingen met gravel en zand tot modderige toerritten. De band voelt zich minder fijn op los zand, de band word dan zoekerig. Een ander nadeel vond ik de prijs die aanzienlijk hoger ligt dan een Michelin.

Mountainking protection (Black Chilli Compound) 2.4": De band is werkelijk een 2.2" band. De bredere band geeft aanzienlijk meer grip in de bochten. De noppen lijken ook hoger en zijn iets breder dan de 2.2 versie. Met gravel beklimmingen slipt deze band bijna niet door, met de 2.2 had ik dit meer. Met beide banden heb ik geen lekke band gereden.

Race king Worldcup: Deze band is heel snel op droge, harde en losse ondergronden. De band is heel erg bol van vorm. De band heeft ook nog goede prestaties als het wat vochtiger word. Het nadeel van deze band is dat de band zoekerig word als je tegen de grip grens lijn aan zit als je in een bocht hangt. Je krijgt dan weinig info van de band of je nu onderuit gaat of niet. De band is echter wel prijzig maar wel een fijne band. Als je de RK combineerd met Michelin Latex dan heb je een super bandje vind ik! Ik heb de RK nu voorzien van Joe's No Flats vloeistof en dit vind ik het fijnst rijden! De band is heel soepel door het ontbreken van de binnenband en is nu ook een stuk vlotter.

Speedking supersonic 2.1: Lekker "licht" (~400gr) bandje die lekker rolt. Ik stond verrast te kijken dat de band erg goed te berijden was als er modder lag. Ik had er al goede verhalen over gehoord en gelezen en ze zijn waar!

Overige banden

Hutchinson Bulldog (draad band): Ik vond dit op zich een fijn bandje. Veel grip in de bochten maar wel een vrij hoge rol weerstand. Dit was later ook af te lezen in de slijtage. Ik had 1500km gereden en de band was kaal!

Schwalbe Supermoto 2.35" (vouwband): Deze heeft uitermate veel grip op het asfalt. Ik heb hier zelfs gravel paden mee beklommen zonder lek te rijden. Doorslippen deed ie wel maar veel minder dan verwacht. In de Nederlandse bossen staat ie ook zijn mannetje. Je bent met deze band sneller op mul zand dan welke band dan ook met noppen. De rol weerstand op beide ondergronden zijn minimaal naar mijn mening.
Laatst gewijzigd door stevo87 op zo 27 december 2009, 23:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
The Flying V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9492
Lid geworden op: vr 25 april 2003, 19:42
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon CF SL 8.9

Weer wat opgeruimd.

Reageer alleen als je mee wilt doen.
Canyon Grand Canyon CF SL 8.9 | Canyon Grail CF SL 8.0 SL | Strava
Mr. Htb.
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 592
Lid geworden op: di 11 november 2008, 22:04
Mijn mountainbike: In opbouw.

Geax mezcal high preformance 2.1:

Droog weer band, Lage rolweerstand, onverslijtbaar, verrassend veel zijdelingse grip ook als het wat natter wordt. Uitstekend te gebruiken met een no tubes systeem. Het gewicht is niet met de tijd mee gegaan. Toch is dit 1 van mijn favoriete banden.

Conti Vapor2.1:

Veel grip loopt slecht vergeleken met de duurdere banden van conti is dit echt niet fijn rijden. Maar in marathons is hij onverwoestbaar en kun je overal door heen trappen. (Ik gebruik vloeibare latex.)

Conti Speedking supersonic 2.1:

Heel lichte band en loopt ook verrassend licht over harde weg ondanks de wat forsere noppen. Veel grip in de modder. Moeilijk tubeless te maken door de poreuze wangen. Vraagt wat meer geduld en vloeistof. Bij bochten is er een hoek waarin hij minder grip heeft, glij je daarna nog schuiner ten opzichte van de grond dan heb je weer grip. Slijtage is vrij redelijk. Omdat ik met vloeibare latex rijd had ik de wangen eerder door gesleten dan het profiel van de band. duur.

Conti twister supersonic 1.9:

Nog lichter dan de speedking. Loopt ontzettend licht over alle harde ondergronden. In de modder is het tegen alle verwachtingen in ook een goede band. Je moet hem vrij hard oppompen tegen stootlek. Hij geeft mij geen vertrouwen in bochten. Duur.

Conti mountainking supersonic 2.2:

Op alle ondergronden veel grip. Op asfalt en nat gras kleeft hij heel erg. Dat trapt niet echt licht. Ook hier veel problemen mee gehad om hem tubeless te maken door de poreuze wang. Bochten neemt hij ook niet echt lekker. Gelukkig schuif je dan wel op 2 wielen weg. Dat is gemakkelijker te corrigeren. Duur.

Conti Raceking Supersonic 2.2

Ook hiermee veel grip. Doordat de band zoveel volume heeft kun je met een lage druk rijden dat geeft heel veel grip. Ook in de modder. Door los zand of zwaar, nat zand zoals oefenterrein Oirschot blijven de banden goed te rijden. Erg poreuze wangen. Bij een parcours met veel keien en andere dingen die het op de zijkant van je banden hebben voorzien raad ik deze zelfs af. Een protection of een normale versie is dan misschien beter deze heb ik niet getest. Tot nu toe wel de fijnste band waar ik mee gereden heb.
Laatst gewijzigd door Mr. Htb. op do 21 oktober 2010, 10:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Oooeeessss
Thiesem
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 487
Lid geworden op: za 18 oktober 2008, 16:40
Mijn mountainbike: is sneller dan de berijder!!

Ge@x Saguaro High Performance 2.2 vouwband: In eerste instantie een beetje lastig op de velg te krijgen, maar een beetje oefening baart kunst. 2.2 is een erg prettige breedte wat veel grip geeft en een redelijk lage rol weerstand. Gewicht weet ik niet precies, dacht rond de 600 gram. Profiel heeft wat weg van de racing ralph, maar een band kost 17 euro p/stuk. Grip is erg goed, heuvel op en af, in de bochten gaat hij nagenoeg niet glijden en anders is dit goed te corrigeren. Modder wordt goed afgevoerd. Kortom voor mij een prima allround band voor een goede prijs en weinig lekrijden. Band is tevens goed op een verschillend aantal Bar te rijden. Ikzelf rijdt meestal om en nabij de 2 Bar.
Plaats reactie