Banden reviews:

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Freekenstein
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1398
Lid geworden op: ma 7 februari 2011, 14:00
Mijn mountainbike: Surly Karate Monkey | On One Inbred | Soma Fog Cutter

Ghost-biker schreef: wo 28 september 2022, 19:17
Freekenstein schreef: ma 26 september 2022, 10:14
Tijdens het NKSS niet met de Pirelli's gereden, ik kreeg de achterban niet helemaal dicht. Na een aantal dagen de wielen op de emmer te hebben gelegd, met wat meer latex waren ze zo goed als dicht. Er zit nog wel ergens een klein lekje, de achterband liep langzaam leeg.
Vreemd, ik krijg ze zonder latex meteen helemaal dicht. Heb getwijfeld om eens zonder latex te gaan rijden. Ligt het niet aan je velg?
Het is geen gloednieuwe band, zag wat zweten op de zijwang van de band. Zou de boel nog eens moeten demonteren, goed schoonmaken en dan opnieuw proberen. Voor het mooie dan ook maar even een nieuw velglint plakken.

Voorband zat ook zo dicht zonder latex
To quote Hamlet, act 3, scene 3, line 92

"NO"

vrijwilliger Mountainbike Museum
Ghost-biker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 370
Lid geworden op: zo 23 december 2012, 18:30

Ow. Dan is het logisch.

Als je ze vaak en veel kilometers op een te lage spanning rijdt gaat de wang idd lekken. Mijn achterband is nu 75% versleten en zweet nu ook.
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4285
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Ghost-biker schreef: wo 28 september 2022, 19:21
Peelrijder schreef: wo 28 september 2022, 15:17
Die vriend van me is +/- 80kg en rijdt op een 29mm velg die pirelli's op 1.7 - 1.8 bar (tubeless) en die is er bloedsnel mee.
Hij zegt dat hij bij lagere druk simpelweg snelheid mist en daarmee 0,5 tot 1,5 km/u inlevert.
Pirelli geeft een minimale druk aan van 2,0 bar. Ik rijd ze ook op 1.8 bar. En dat voor de H versie.

De M versie heb ik ook maar deze band heeft heel wat meer rol weerstand en wat maakt hij een herrie op het asfalt.
Ik heb de H achter en M voor.
Nu even de XC RC voor en achter.

Ik rijd achter ook 1.7 en voor 1.5 op 2.2. (80 -82 schoon aan de haak)
Lager geeft iig bij deze banden teveel weerstand. Dat heb ik eens met een wattmeter getest ook met een versie breder.

Spanning kan je dagen over discussiëren. Er zijn waardes die gewoon "beter" zijn. Maar er is ook een stuk bandbreedte waar het gewoon persoonlijk is en aan de omstandigheden ligt. Een discussie gaan houden over 1.6 of 1.8 is vrij nutteloos als je niet weet waarom iemand het doet.
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2769
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Dat is dus de reden waarom ik ze niet uit ga proberen, ik geloof best dat het een gruwelijk snelle band is, maar als ik met zo'n kneiterharde banden moet rijden moet ik voor mijn gevoel op andere dingen toegeven.

Daarnaast ben ik op een rondje waar hij echt 'heer en meester' is hooguit een halve minuut toegeven op hem, dus zo'n wondermiddel zijn die bandjes nu ook weer niet.
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4285
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Ik vind het hele goede fijne banden in meerdere opzichten, montage, looks, grip, gewicht.

Maar met een Schwalbe combo rijd ik echt niet trager of met bv twee conti racekings. Zeker niet op de UHR, daar maakt dat allemaal niet veel uit. Met een big apple achter kan ook nog wel.

Dat laatste wil ik wel eens testen, zolang het droog is zou dat best heel snel kunnen zijn.
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2092
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

Een Big Apple :-D

Waar ik claim dat een semi slick voor/achter genoeg zou moeten zijn op de UHR, ga jij gewoon verder :winkie:

Interessant idee. Ik heb er overigens ook wel eens over nagedacht, echter ik denk dat je op sommige klimmetjes toch ook wel een klein beetje tractie / aandrijving zou moeten hebben om sneller boven te zijn.

Mocht je het ooit eens testen, laat het ons weten :-q
bijkerk0318
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 329
Lid geworden op: wo 7 augustus 2019, 11:09
Mijn mountainbike: Trek x caliber 8 2018

Ik rij met wolfpack speed 2,25 achter en maxxis rekon race voor 2.35. Voor mij is dit nu de perfecte combinatie. Benieuwd hoe lang dit blijft en wanneer ik weer eens wordt overgehaald om een ''nog betere'' band te kopen.

Voorheen reed ik met speed/speed. heerlijk snel maar het gaf mij geen goed gevoel als het heel droog was, in de nattigheid had ik voldoende vertrouwen met de speed. De wolfpack race ook als voorband gehad, deze toch verwisseld voor de rekon race. Omdat die laatste breder is heb ik meer grip als het droog is en omdat iemand mij heeft overgehaald dat dat de perfecte band is. Het is voornamelijk psychisch. Wanneer ik denk dat een band beter is dan zal de uitwerking zo zijn dat dat ook zo is, omdat ik met meer vertrouwen rondfiets. Daar spelen verkopers uiteraard goed op in.

Een perfecte bandenkeuze wordt door iedereen anders ervaren. Deze ervaring wordt medebepaald door je eigen overtuigingen, verhalen die je heb gehoord, looks, en uiteraard hoe je fietst. Weerstand is iets wat je feitelijk kan vastleggen.
Grappig dat wij amateurs/hobbyisten zo gefocuste zijn op het beste materiaal en ons laten overtuigen om iets te kopen wat ons ietsjes sneller zou moeten maken terwijl het eigenlijk voor ons helemaal geen bal uitmaakt. Ik doe daar ook aan mee.
Gebruikersavatar
Nespresso
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1569
Lid geworden op: ma 18 oktober 2010, 14:29

bijkerk0318 schreef: ma 3 oktober 2022, 10:40Grappig dat wij amateurs/hobbyisten zo gefocuste zijn op het beste materiaal en ons laten overtuigen om iets te kopen wat ons ietsjes sneller zou moeten maken terwijl het eigenlijk voor ons helemaal geen bal uitmaakt. Ik doe daar ook aan mee.
Ik wil gewoon niet op mijn bek gaan in de bocht :winkie:
En met mijn techniek red ik dat niet altijd, dus moet de band het doen
carbon bike, titanium collarbone...
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2769
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Nespresso schreef: ma 3 oktober 2022, 10:54
bijkerk0318 schreef: ma 3 oktober 2022, 10:40Grappig dat wij amateurs/hobbyisten zo gefocuste zijn op het beste materiaal en ons laten overtuigen om iets te kopen wat ons ietsjes sneller zou moeten maken terwijl het eigenlijk voor ons helemaal geen bal uitmaakt. Ik doe daar ook aan mee.
Ik wil gewoon niet op mijn bek gaan in de bocht :winkie:
En met mijn techniek red ik dat niet altijd, dus moet de band het doen
Tita sleutelbeen voor de marginal gains :winkie:
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Gebruikersavatar
surging
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 155
Lid geworden op: zo 3 juli 2022, 21:19
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 4

Na rondje vandaag in Nijmegen (Mook/Groesbeek) heb ik het gevoel dat mijn stoic toch wat lichtere banden nodig heeft voor de trails hier.

Doel is trails rijden in de herfst/winter in NL maar ook BE/Duitsland af en toe.

Ik dacht aan een forekaster 2,6WT voor en rekon race 2,4WT achter. Maar er zijn zoveel opties…
Momenteel ligt er een Schwalbe MM en Hd combo op in 2,4” addix soft trail. Nobby nic is misschien ook een goed alternatief, maar ik neig naar Maxxis daar mijn Ramblers in 50mm op de gravelbike zo prettig zijn.
Canyon Stoic/Canyon Grizl/Kona Rove st
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2092
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

Ja, da's een mooie combi !

Vorig winter die routes gereden met een Rekon Race achterop en overal voldoende grip, zelfs op de steile klimmen als ze nat waren.

Forekaster voorop altijd goed ! Doet het ook prima van de zomer in mullere omstandigheden. Heel allround.

Voordeel is ook dat beide banden lekker licht lopen, zeker tov je huidige trekker banden :wink:
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2010
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

De 2,6” forekaster is een heel andere band dan de 2,35”. Ik zou de laatste nemen want die 2,6” is nog steeds flink overdreven voor nl routes…
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7363
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Om trails (trails, geen Bloso rondje) in de winter in BE te rijden zou ik toch die Schwalbes nog maar even terugleggen...
En als het echt bagger is, is een HD op de lastigere trails al een beperking.

Rekon Race kan ik me ook niet herinneren dat ik er iemand in de zomer trail centers mee heb zien rijden (wel met Rekons).
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
Mjelnir
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 162
Lid geworden op: ma 30 augustus 2021, 08:47

Iemand hier al de nieuwe forekaster op de fiets liggen ? https://www.bikeperfect.com/reviews/max ... ire-review
SYS: RaaW Madonna

Wtf is down country riding? - It's like trail riding but twice as expensive
Gebruikersavatar
surging
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 155
Lid geworden op: zo 3 juli 2022, 21:19
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 4

cheeta schreef: di 4 oktober 2022, 08:27 Om trails (trails, geen Bloso rondje) in de winter in BE te rijden zou ik toch die Schwalbes nog maar even terugleggen...
En als het echt bagger is, is een HD op de lastigere trails al een beperking.

Rekon Race kan ik me ook niet herinneren dat ik er iemand in de zomer trail centers mee heb zien rijden (wel met Rekons).
Ja, misschien moet ik even wachten en nog op wat meer plekken fietsen voor te wisselen. Ik heb geen zin in wisselen van banden, kan ook altijd de gravelfiets nemen met 45mm ultrabites (heerlijk in de winter, in zomer heb ik 50mm maxxis ramblers). Ik wil eigenlijk 1 stapje lichter tegenover wat ik nu heb.
Heb als beginner een mtb gekocht om wat meer de offroad technieken te trainen voor meer skills tijdens de ruigere stukken op de gravelfiets.
Ga dus geen xc of enduro races doen, maar wil wel wat langere ritten maken en de technischere stukjes in/rond NL opzoeken.

Nog ideeën:
- 2x 2,6" Rekon (fijn voor bikepacken denk ik, wel wat kwetsbaarder dan de enduro casings)
- Magic mary houden deze winter, achteraan wicked will proberen met speedgrip compound en evt in lente wat lichter (NN trail addix soft?) vooraan leggen.
- Dissector/rekon combinatie in 2,4"WT Of Forekaster/Rekon
Canyon Stoic/Canyon Grizl/Kona Rove st
Plaats reactie