Banden reviews:

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
dapiedro
All rounder
All rounder
Berichten: 71
Lid geworden op: vr 6 november 2009, 14:04
Mijn mountainbike: Santa Cruz Highball / Santa Cruz Hightower LT

Ik rij nu een Rekon 2.4 WT achter en een Forekaster 2.6 voor op een 30 mm ID velg
Nu vind ik de 2.6 net een beetje lomp, en de 2.35 net te smal en weinig volume, niet super voor 30mm ID.
Zijn er meer mensen die wachten op een Forekaster 2.4 WT??
Wat zou hier het dichtst bijkomen?
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2941
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

Stunning schreef: di 7 juni 2022, 20:50
kermit schreef: di 7 juni 2022, 14:11 Maar wat me ook (weer) opviel was dat de piloot veel meer verschil maakt dan de band... (we reden in een groep en het waren niet de banden die de snelheden bepaalden. Dan had ik helemaal voorin moeten zitten :D ).
:D

Waren maken we ons druk om hè :wink:

Zolang de XCO wereldtop nog complete downhill rondjes op Aspens, Race Kings en Thunder Burts rijden.. Is het voor ons stervelingen allemaal redelijk geneuzel in de marge toch :wink:

En eens, de 2.35 Forekaster oogt smal. Maar gemeten op de zijnoppen klopt de maat wel.
defineer even complete downhill rondjes. ik ben zeker geen held, maar ik durf wel te zeggen dat op een willekeurige downhill in bv oostenrijk, geen enkele van je genoemde banden heel blijft. wel een op youtube gezocht op brendan fairclough?. die rijdt een redelijk eenvoudige afdaling met een spark icm de bijbehorende banden, duurde niet lang tot de serieuze banden eropgingen omdat ze kapot gingen.
dus downhill, prima, maar niet op een downhill track
https://youtu.be/-ihU_iRMnOY
Bird Aeris 9 blurple
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Ligt er een beetje aan.

Ik doe/deed ook wel eens zwarte trails bij Hinterglemm en Leogang op een XC/marathon 110mm Lux met FoKa's of NoNi's, of andere trails (inmiddels een 120mm Lux Trail, die weer wat meer kan hebben). Zo'n band met niet te hoge druk en tubeless leent zich daar nog prima voor.
Maar wel op 'de XC-way'. Dan ligt de uitdaging uberhaupt op het beneden komen zonder afstappen. Tempo is navenant lager, om de controle niet te verliezen, te behouden. En grote sprongen of drops laat je achterwege. Dan sloop je je materialen ook niet zo snel. Zo is een DN parcours ook leuk op een XC-marathonbike, als je van wat extra uitdaging houdt.
Brendan Fairclough fietst op een Spark, maar gebruikt 'm op de 'DH-Way', hij past zijn rijstijl er niet op aan :winkie: . Met die jumps en snelheid kun je er natuurlijk op wachten dat banden, wielen of wat dan ook het gaan begeven.
Maar een getrainde rijder zal ook met een minder-veerweg XC-bike veel lol kunnen hebben op zeker blauwe trails, ook rode, en als je van extra uitdaging en training houdt zwarte, met iets als een NoNi of FoKa. Zeker op de moderne fietsen met een modernere geo geen enkel probleem :-q .
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2941
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

aurelius schreef: do 9 juni 2022, 12:36 Ligt er een beetje aan.

Ik doe/deed ook wel eens zwarte trails bij Hinterglemm en Leogang op een XC/marathon 110mm Lux met FoKa's of NoNi's, of andere trails (inmiddels een 120mm Lux Trail, die weer wat meer kan hebben). Zo'n band met niet te hoge druk en tubeless leent zich daar nog prima voor.
Maar wel op 'de XC-way'. Dan ligt de uitdaging uberhaupt op het beneden komen zonder afstappen. Tempo is navenant lager, om de controle niet te verliezen, te behouden. En grote sprongen of drops laat je achterwege. Dan sloop je je materialen ook niet zo snel. Zo is een DN parcours ook leuk op een XC-marathonbike, als je van wat extra uitdaging houdt.
Brendan Fairclough fietst op een Spark, maar gebruikt 'm op de 'DH-Way', hij past zijn rijstijl er niet op aan :winkie: . Met die jumps en snelheid kun je er natuurlijk op wachten dat banden, wielen of wat dan ook het gaan begeven.
Maar een getrainde rijder zal ook met een minder-veerweg XC-bike veel lol kunnen hebben op zeker blauwe trails, ook rode, en als je van extra uitdaging en training houdt zwarte, met iets als een NoNi of FoKa. Zeker op de moderne fietsen met een modernere geo geen enkel probleem :-q .
klopt helemaal, maar het idee wordt gegeven dat je op zo'n bandje prima downhill stracks afkunt. de mensen die er hier om vragen wat te gebruiken zijn vaak niet in staat in te schatten wat ze wel en niet nodig zijn(anders reden ze al een band zonder te vragen). daarom zeg ik dit, niet dat ze straks op vakantie om de 100 mtr moeten lopen of plakken als ze ergens een pad naar beneden rollen. gek doen op zon xc bandje in de alpen oid op een track die in de categorie DH valt moet je gewoon niet doen(ook profs doen dat niet)
Bird Aeris 9 blurple
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

:-q .
Aspens, Race Kings en Thunder Burts zijn in Nl soms al een slecht idee. In Zuid L is op sommige plekken lek rijden en open rijten op vuursteen gegarandeerd op de wat uitdagendere met stenen bezaaide trails. En dan hebben we het over het gebrek aan grip op en af, als het steil is en wat vochtiger of modderig, nog niet eens gehad.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ja, het onderste stukje NL (het leukste) kan je niet met de rest vergelijken.

En eens met Novaterra, dat "jij" (tussen " " want niemand persoonlijk) het kan, of er goed mee bent weggekonen, maakt het nog geen goed advies voor iemand anders.
Geldt voor veel zaken op het forum.
Natuurlijk willen we graag even pochen dat wij dat gerust kunnen, maar daar gaat vaak de vraag niet over :wink:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2116
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49

novaterra schreef: do 9 juni 2022, 12:21
Stunning schreef: di 7 juni 2022, 20:50

:D

Waren maken we ons druk om hè :wink:

Zolang de XCO wereldtop nog complete downhill rondjes op Aspens, Race Kings en Thunder Burts rijden.. Is het voor ons stervelingen allemaal redelijk geneuzel in de marge toch :wink:

En eens, de 2.35 Forekaster oogt smal. Maar gemeten op de zijnoppen klopt de maat wel.
defineer even complete downhill rondjes. ik ben zeker geen held, maar ik durf wel te zeggen dat op een willekeurige downhill in bv oostenrijk, geen enkele van je genoemde banden heel blijft. wel een op youtube gezocht op brendan fairclough?. die rijdt een redelijk eenvoudige afdaling met een spark icm de bijbehorende banden, duurde niet lang tot de serieuze banden eropgingen omdat ze kapot gingen.
dus downhill, prima, maar niet op een downhill track
https://youtu.be/-ihU_iRMnOY
Briljant hoe je mijn opmerking serieus kan nemen :-q
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2941
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

Stunning schreef: do 9 juni 2022, 21:36
novaterra schreef: do 9 juni 2022, 12:21

defineer even complete downhill rondjes. ik ben zeker geen held, maar ik durf wel te zeggen dat op een willekeurige downhill in bv oostenrijk, geen enkele van je genoemde banden heel blijft. wel een op youtube gezocht op brendan fairclough?. die rijdt een redelijk eenvoudige afdaling met een spark icm de bijbehorende banden, duurde niet lang tot de serieuze banden eropgingen omdat ze kapot gingen.
dus downhill, prima, maar niet op een downhill track
https://youtu.be/-ihU_iRMnOY
Briljant hoe je mijn opmerking serieus kan nemen :-q
uiteraard, iemand vraagt advies, dan neem ik reacties als antwoord op een vraag serieus. als ik iets niet weet en verkeerd voorgelicht wordt zou ik daarvan balen
Bird Aeris 9 blurple
ReinierT
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 531
Lid geworden op: zo 21 augustus 2016, 20:47
Mijn mountainbike: Canyon Spectral 9.0 Pro

Oli4k schreef: wo 8 juni 2022, 22:43
ReinierT schreef: wo 8 juni 2022, 16:20 Herkenbaar. Net Nobbi Nic 2,4 geïnstalleerd op 30mm velg, en die oogt best wel smal. Heb meteen een 2.6 besteld voor voorband. Even kijken hoe die valt
Hoe valt die 2.4 qua vorm? Ik heb een aantal 2.35 schwalbes nu op 25mm gehad en vond ze erg rond.
Nobbi Nic 2.4 valt mooi rond. De 2.6 valt eigenlijk nog mooier en geeft geen gevoel van een TE dikke voorband. Rolweestand ljjkt stuk lager dan de Maxxis DHF 1.5W die ik voorheen reed voor enduro/biekpark.

Ga die 2.6 Nibbi Nic rijden tijdens enduro tripjes in Alpen over 5 weken. Enige nadeel is het klein beetje meer gewicht van de 2.6
Gebruikersavatar
FXII
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 347
Lid geworden op: vr 20 mei 2016, 15:05
Mijn mountainbike: Pinnacle Ramin
Contacteer:

Heeft er hier iemand ervaring met Delium tires?
https://www.deliumtires.com/

Ben wel benieuwd naar hoe zich dit verhoudt met de gevestigde merken.
¯\_(ツ)_/¯
Tijl
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 9 september 2020, 14:02

Classic Biker schreef: vr 27 mei 2022, 21:03
Als allround combi ? Kan hoor zonder de banden te wisselen. In jouw geval zou ik 100% gaan voor de 2.35 Forekaster op het voorwiel en de 2.35 Ikon op het achterwiel. EXO natuurlijk, met zijwang bescherming. Deze combi is héél allround en toch ook nog snel, relatief licht zonder op robuustheid in te leveren. Niet meer over nadenken, doen :-D
Thanks! Na jouw vorige, zeer informatieve, post had ik dit advies al een beetje verwacht. Mooie bevestiging dit!
Ik vraag mij af of dit ook voor mij kan gelden. Ik rij een Canyon Grand Canyon 8, met voor Nobby Nic SnakeSkin 29" x 2.35" en achter Nobby Nic Performance 29" x 2.35" . Het zit er al bijna 2 jaar op en wil kijken of er toch niet iets beters is. Ik rij ze beiden tubeless op Alexrims MD25 (mag ook wel anders in de toekomst).

Ik rij trouwens op Schoorl, Spaarnwoude en UHR.
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2465
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Nobby Nics zijn fijne allrounders, maar voor jouw aangegeven routes kun je zeker achter wel iets wat sneller rolt monteren. Ik zou het wel bij maten rond 2.4 blijven ook voor het (losse) zand. Als je Nic voor nog goed is kun je een Racing Ralph 2,35 achter zetten. ga je best verschil van voelen.

Of een set Wolfpacks, Speed achter Race voor is heel snel in zomerse condities. Een Race achter en Trail voor is meer 4-seizoenen grip.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2116
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49

Heb nog een 1x gebruikte Rocket Ron 29x2.25 te koop staan, hele snelle band (sneller dan RaRa) en prima voor de routes die je omschrijft. Prima als voorband of als achterband met de Nobby Nic voorop.

2.25 is achterop trouwens meer dan zat en dat zeg ik niet omdat ik er toevallig eentje te koop heb staan.

Maxxis Ikon of Rekon Race ook topbanden voor deze routes als je voor een complete nieuwe set gaat. Eventueel met Forekaster of Ardent voorop.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Ik reed FoKa's en NoNi's.

Nu 2,4 Wicked Will. 'Down Country band'.
Zeer goede grip voor, is lichter dan een Noni, rolt lichter dan een Noni.
De vorig model NoNi's waren fijne stevig XC/tour/trail light banden. De huidige generatie weegt bijna een kg, kregen grotere noppen, dat zijn echte AM banden geworden.

Je kunt een WiWi V+A rijden, of een WiWi voor en een RaRa achter, die gaat ook in de zomer heel goed in Zuid L bv.
In het modderseizoen en in de bergen een WiWi achter.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Jwstoop
All rounder
All rounder
Berichten: 100
Lid geworden op: zo 7 maart 2021, 21:26

Ik ben op zoek naar een nieuwe set voor oa Noordwijk, Schoorl, Spaarnwoude, Zandvoort en soms UHR. Ik twijfel zelf tussen de Barzo/Mezcal of Cross King / Race King combi, maar om eerlijk te zijn zie ik door de bomen het bos niet meer. Mijn rijstijl is vlot maar vooral als ik vertrouwen heb met grip in bochten, een glijdend achterwiel kan ik wel opvangen maar voor moet ik kunnen hoeken.

Zit ik in de goede richting te denken of hebben jullie hele andere opties?
Plaats reactie