Banden reviews:

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
bascor
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: di 24 mei 2022, 21:09

Hi Madmaus,

Vorige week heb ik exact dezelfde vraag gesteld, hier zijn een aantal reactie opgekomen. Je kan deze teruglezen rond 24 mei.

Ik heb de keuze gemaakt om voor de Maxxis Ikon 2,35 te leggen en achter Maxxis Rekon Race 2,25.
Afgelopen vrijdag gefietst op route Austerlitz en was er zeer tevreden over. Lopen lichter dan de Nobby Nic en Wicked Will.
Check mijn vorige reactie voor een uitgebreidere toelichting.

Zo rond de periode dat alles weer modderig wordt leg ik weer het setje Nobby Nic en Wicked Will erop.

Succes met je keuze!
Gebruikersavatar
Dennis17e
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 437
Lid geworden op: wo 8 december 2021, 10:35
Mijn mountainbike: Propain Hugene & RAAW Madonna

bascor schreef: wo 1 juni 2022, 10:56 Hi Madmaus,

Vorige week heb ik exact dezelfde vraag gesteld, hier zijn een aantal reactie opgekomen. Je kan deze teruglezen rond 24 mei.

Ik heb de keuze gemaakt om voor de Maxxis Ikon 2,35 te leggen en achter Maxxis Rekon Race 2,25.
Afgelopen vrijdag gefietst op route Austerlitz en was er zeer tevreden over. Lopen lichter dan de Nobby Nic en Wicked Will.
Check mijn vorige reactie voor een uitgebreidere toelichting.

Zo rond de periode dat alles weer modderig wordt leg ik weer het setje Nobby Nic en Wicked Will erop.

Succes met je keuze!
Ik heb na het lezen van dat bericht dezelfde set besteld, is nu onderweg dus ik ben benieuwd. Reed mijn laatste rondje bij gebrek aan normale banden op een setje DHF 2.5 / DHR 2.4 dus ik hoop dat ze snel binnen zijn :tong
Nukeproof Scout 290 | Propain Hugene | RAAW Madonna V2.2 | Forbidden Druid |

#TeamOnbenul
Madmaus
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 310
Lid geworden op: do 11 september 2014, 08:29
Mijn mountainbike: 29" Canyon Neuron CF8

Dank, ik had inderdaad die pagina gemist met het terug lezen!
Ik ga even kijken.
fonzie
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1612
Lid geworden op: zo 2 februari 2003, 18:29
Mijn mountainbike: een stalen

Ik heb een paar banden van het Tsjechische merk TUFO gekocht, heeft iemand daar all eens ervaringen mee?
Here’s to alcohol: the cause of, and solution to, all of life’s problems.” –Homer Simpson
wilcoelskamp
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 290
Lid geworden op: di 22 maart 2011, 21:44
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy v4 MY22

Ik ben nieuw met Maxxis banden, maar heb toch wat fijne info uit deze website kunnen halen.
Merkte dat heel veel website niet met nieuwe type/ compounds werkten, deze website haalt ook de nieuwere type erbij.

https://www.worldwidecyclery.com/blogs/ ... bike-video
wysiwyg
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: do 8 oktober 2020, 10:25

Ik rij alweer een tijdje met de Maxxis Aspen 2.4WT voor en achter op Duke velgen met interne breedte voor 29mm en achter 26.5mm. En dit onder een Cannondale Scalpel (XC dus)
Dit bevalt me op verschillende ondergronden best goed al wil het voorwiel wel eens een beetje glijden..

Vorig jaar heb ik hiermee ook gereden in de Dolomieten. Daar rijd je ook op veel verschillende ondergronden en (bos, boomwortel, gravel paden, rotsen, trails met grove stenen etc) dat ging op zich prima. Ik vond de grip op stijle paden naar beneden zelfs behoorlijk goed.
Toch ben ik aan het kijken of het misschien nog slim is om voor dit jaar (met offroad Stelvio op de planning (naar boven en naar beneden)) een voorband te monteren met een beetje meer nop..

Ik wil wel een XC georiënteerde band blijven gebruiken en kijk daarom oa naar de ardent, ardent race en rekon en wellicht zelfs de forekaster..
Weet iemand of een van deze banden echt een voordeel oplevert tov de Aspen? En hoe breed vallen deze banden tov de 2.4 WT?
Hoor graag jullie ervaring of aanbevelingen.

ps. ik heb natuurlijk al aardig zitten lezen op het forum maar kom er nog niet uit..

Alvast bedankt.
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2113
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49

wysiwyg schreef: ma 6 juni 2022, 19:37 Ik rij alweer een tijdje met de Maxxis Aspen 2.4WT voor en achter op Duke velgen met interne breedte voor 29mm en achter 26.5mm. En dit onder een Cannondale Scalpel (XC dus)
Dit bevalt me op verschillende ondergronden best goed al wil het voorwiel wel eens een beetje glijden..

Vorig jaar heb ik hiermee ook gereden in de Dolomieten. Daar rijd je ook op veel verschillende ondergronden en (bos, boomwortel, gravel paden, rotsen, trails met grove stenen etc) dat ging op zich prima. Ik vond de grip op stijle paden naar beneden zelfs behoorlijk goed.
Toch ben ik aan het kijken of het misschien nog slim is om voor dit jaar (met offroad Stelvio op de planning (naar boven en naar beneden)) een voorband te monteren met een beetje meer nop..

Ik wil wel een XC georiënteerde band blijven gebruiken en kijk daarom oa naar de ardent, ardent race en rekon en wellicht zelfs de forekaster..
Weet iemand of een van deze banden echt een voordeel oplevert tov de Aspen? En hoe breed vallen deze banden tov de 2.4 WT?
Hoor graag jullie ervaring of aanbevelingen.

ps. ik heb natuurlijk al aardig zitten lezen op het forum maar kom er nog niet uit..

Alvast bedankt.
De Forekaster in 2.35".
Da's een echte 'niet nadenken', maar rijden band. Heel allround en doet het in alle omstandigeheden top. Voor XC gebruik ook nog redelijk lichtgewicht met 799gram in 2.35. Was bij mij wel net aan in de maat op een 25mm velg. Op een 29mm velg gaat ie zeker op maat zijn. Eventueel de 2.60 is ook nog te overwegen. Die is ook nog redelijk lichtgewicht voor die maat en heef het MaxxSpeed rubber.

Ardent 2.40 is ook een fijne band, ook goed op maat. Doet het top in kombochten ! Maar met 977gram vond ik 'm te zwaar voor XC gebruik. Doet het iets minder goed in de nattigheid dan een Forekaster, echter nog met voldoende reserves.

De Rekon is een fijne achterband, icm met iets grovers aan de voorkant, vind ik. Als voorband ben ik er twee keer mee op m'n plaat gegaan. Dat was mij zelfs in vergelijkbare omstandigheden niet gelukt met de andere Maxxis banden uit mijn test en zelfs niet met de Rekon Race, die op de één of andere manier toch veel voorspelbaarder is dan de standaard Rekon.

Ik heb alleen de Ardent Race niet getest, daar kan ik je geen antwoord op geven. Echter als het terrein grotendeels rotsachtig + gravel is, dan zou ik 'm wel overwegen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Afgelopen week op pad geweest met iemand die een Forekaster 2.35 voorop had gemonteerd. Over het rijgedrag kan ik niets zeggen, maar wat me opviel was hoe smal die band oogt voor een 2.35. En hij lag toch op een wielset met moderne breedte, volgens mij 30mm.

Maar wat me ook (weer) opviel was dat de piloot veel meer verschil maakt dan de band... (we reden in een groep en het waren niet de banden die de snelheden bepaalden. Dan had ik helemaal voorin moeten zitten :D ).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2113
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49

kermit schreef: di 7 juni 2022, 14:11 Maar wat me ook (weer) opviel was dat de piloot veel meer verschil maakt dan de band... (we reden in een groep en het waren niet de banden die de snelheden bepaalden. Dan had ik helemaal voorin moeten zitten :D ).
:D

Waren maken we ons druk om hè :wink:

Zolang de XCO wereldtop nog complete downhill rondjes op Aspens, Race Kings en Thunder Burts rijden.. Is het voor ons stervelingen allemaal redelijk geneuzel in de marge toch :wink:

En eens, de 2.35 Forekaster oogt smal. Maar gemeten op de zijnoppen klopt de maat wel.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29958
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

maar wat me opviel was hoe smal die band oogt voor een 2.35.
Als je een Magic Mary 2.8 gewend bent... :winkie:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ook in vergelijking met mijn Specialized Butcher 2.3 :wink:
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
ReinierT
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 531
Lid geworden op: zo 21 augustus 2016, 20:47
Mijn mountainbike: Canyon Spectral 9.0 Pro

Herkenbaar. Net Nobbi Nic 2,4 geïnstalleerd op 30mm velg, en die oogt best wel smal. Heb meteen een 2.6 besteld voor voorband. Even kijken hoe die valt
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Eerste indruk Specialized Butcher en Eliminator, beiden 29" en 2.3 na een weekje Zuid-Frankrijk: niks mis mee.
Heb nergens het gevoel gehad dat die banden te kort kwamen, al zegt dat maar beperkt iets want het kan veel sneller naar beneden dan dat ik doe. Ik rijd wel redelijk technische stukken, maar alles op gecontroleerde -relatief lage- snelheid. Ook hebben we geen natte omstandigheden gehad en dat is doorgaans toch wel een middel om het kaf van het koren te scheiden...

Ik reed wel een snakebite op een snel stuk over een breed keienpad, ik was zo lui geweest de latex in de binnenband te knikkeren. Leermomentje, dat doe ik niet meer voor zo'n buitenlandtrip :roll: :D Volgende keer weer zoals het hoort binnenbanden eruit laten.
Aan de Eliminator was verder niks te zien.

Deze banden zitten af fabriek op mijn Levo SL en van mij mogen ze blijven zitten.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

ReinierT schreef: wo 8 juni 2022, 16:20 Herkenbaar. Net Nobbi Nic 2,4 geïnstalleerd op 30mm velg, en die oogt best wel smal. Heb meteen een 2.6 besteld voor voorband. Even kijken hoe die valt
Hoe valt die 2.4 qua vorm? Ik heb een aantal 2.35 schwalbes nu op 25mm gehad en vond ze erg rond.
wysiwyg
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: do 8 oktober 2020, 10:25

Bedankt voor je reactie! Ik ga de forekaster eens bekijken en ook de Ardent race.
De rekon race is een prima band maar ik denk niet heel verschillend van de Aspen.
Ik ben benieuwd naar de daadwerkelijke nop hoogte van de forekaster. Op sommige plaatjes lijkt die vrij fors op andere valt het mee :)
Plaats reactie