Banden reviews:

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5640
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Een bredere band heeft meer "drijfvermogen", het is niet voor niets dat fat- en plusbikes het goed doen in los zand. Dunne bandjes graven zich sneller in.
azkme
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 40
Lid geworden op: ma 18 juli 2022, 11:11

Peelrijder schreef: di 30 augustus 2022, 22:36 Ik rij deze banden op een 29mm velg op 1.3 - 1.7 bar (varierend maar voor meestal 1.3, achter 1.5, bij meer 'gravel/ bospad' wil ik er wel eens 0.2 bij doen.
azkme schreef: wo 31 augustus 2022, 14:12 - Fast Trak: leuk dat je spreekt over de bocht "indwingen" :) zet hem nu altijd rond 1.5 (ga wel eens lager proberen!), maar heb niet altijd het gevoel veel grip te hebben.. heb momenteel nog een passieve (voorzichtige) rijstijl, wat naar jouw oordeel dus contra-productief zou werken
heb de fast trak (vw) de afgelopen races op 1.3-1.4 bar gezet en lijkt me nu toch beter te gaan! :)

extra vraag: ben op zoek naar een bandensetje voor de winter door te komen, welke raden jullie aan? Moet niet de allergrootste modderpartijen doorstaan (want dan blijf ik wel gewoon thuis :P), maar tegen wat nattigheid zouden ze wel moeten kunnen. Reden: mijn fast trak & renegade combo lijkt me geen goed idee in de winter ;)
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2750
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Ik heb altijd ardent race 2.4 voor en ikon 2.35 achter gereden.

Liggen nu nog op mijn oude fiets die voor slecht weer ingezet gaat worden.

Wel zonde dat er geen tanwalls zijn voor deze banden, want zwart staat totaal niet op mijn fiets.

Je zou, als je meer kleigrond hebt de ikon kunnen ruilen voor een aspen voor wat meer grip.
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Gebruikersavatar
deefdeef
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1392
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 11:43
Mijn mountainbike: Specialized Epic FSR comp 2017
Contacteer:

azkme schreef: ma 12 september 2022, 10:58
Peelrijder schreef: di 30 augustus 2022, 22:36 Ik rij deze banden op een 29mm velg op 1.3 - 1.7 bar (varierend maar voor meestal 1.3, achter 1.5, bij meer 'gravel/ bospad' wil ik er wel eens 0.2 bij doen.
azkme schreef: wo 31 augustus 2022, 14:12 - Fast Trak: leuk dat je spreekt over de bocht "indwingen" :) zet hem nu altijd rond 1.5 (ga wel eens lager proberen!), maar heb niet altijd het gevoel veel grip te hebben.. heb momenteel nog een passieve (voorzichtige) rijstijl, wat naar jouw oordeel dus contra-productief zou werken
heb de fast trak (vw) de afgelopen races op 1.3-1.4 bar gezet en lijkt me nu toch beter te gaan! :)

extra vraag: ben op zoek naar een bandensetje voor de winter door te komen, welke raden jullie aan? Moet niet de allergrootste modderpartijen doorstaan (want dan blijf ik wel gewoon thuis :P), maar tegen wat nattigheid zouden ze wel moeten kunnen. Reden: mijn fast trak & renegade combo lijkt me geen goed idee in de winter ;)
Als je bij Specialized wil blijven zou ik de Ground Control aanraden. Die helpen mij altijd goed de winter door. Vaak begin ik met Grond Control voor en Fast Trak achter en bij erg nat weer doe ik beide wielen Ground Control.
Voor mij de ideale banden om te combineren voor alle seizoenen.
Ik wil niks! Helemaal niks! -Heideroosjes-
Epic comp FSR 2017
Crave expert 2014
Strava
lid van TWC Ons Verzet, Schaijk
Gebruikersavatar
Nespresso
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1555
Lid geworden op: ma 18 oktober 2010, 14:29

Ik heb sinds april Ground Controls voor en achter, maar ben er niet tevreden over aan de voorkant: schuift mij iets te makkelijk weg in de bochten, terwijl ik met de Maxxis Rekon Race met veel minder profiel zekerder door de bochten ging. Van de winter heb ik met de Maxxis Forekaster gereden, daar was ik heel tevreden over. Maar die schijnt nu een stuk zwaarder geworden te zijn.
carbon bike, titanium collarbone...
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2750
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Schuiven met een ground control?

Da's een tractorband joh!

Op hoeveel bar rijd je die?
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29780
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Zoveel profiel zit er anders niet op.
Beetje de oude RaRa.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2750
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Schwalbe :-{
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Gebruikersavatar
Nespresso
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1555
Lid geworden op: ma 18 oktober 2010, 14:29

Ik begrijp het ook niet, hij ziet er aggressiever uit dan de Forekaster, maar doet ‘t hier op de wat stoffige UHR minder. Als je erop googlet dan lees ik meer van dit soort ervaringen. Er wordt dan ook voor vóór de T7 compound geadviseerd en niet de T5 die ik rijd.

Anyway, ik ga een andere band uitzoeken.
carbon bike, titanium collarbone...
Vision
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 224
Lid geworden op: wo 27 augustus 2014, 09:52

Zelf die T7 op het voorwiel gehad,was blij dat ie er weer vanaf was. Vage band, ondanks z'n imo toch wel behoorlijke noppen,vond ik hem in de bochten vaag. Leek net of die over z'n noppen weg gleed/driften. Zowel bij droge als natte weersomstandigheden. Dit deed zijn voorganger beduidend beter, zeker als het nat was.
Laatst gewijzigd door Vision op di 13 september 2022, 10:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
HB_Eagle
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 822
Lid geworden op: do 2 augustus 2018, 19:36

Nespresso schreef: ma 12 september 2022, 20:36 Ik begrijp het ook niet, hij ziet er aggressiever uit dan de Forekaster, maar doet ‘t hier op de wat stoffige UHR minder. Als je erop googlet dan lees ik meer van dit soort ervaringen. Er wordt dan ook voor vóór de T7 compound geadviseerd en niet de T5 die ik rijd.

Anyway, ik ga een andere band uitzoeken.
Ik ben ook echt wel fan van de forekaster 1.0
De 2.0 zit nog in de testfase
azkme
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 40
Lid geworden op: ma 18 juli 2022, 11:11

Persé bij specialized blijven hoeft niet, is gekomen doordat ik ze zag liggen bij in een fietsenwinkel.

Op mijn fiets stonden standaard ikon's en daar had ik niet te klagen over dus ga ik eens kijken naar een forekaster .. in combinatie met welke achterband raden jullie deze aan?

edit: beetje rond gelezen - what about ardent 2.25 vw + ikon 2.2 aw setup? als ik wat lees is de forekaster eerder echt voor de vettigheid?
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2750
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Geloof dat ik het al eerder had gezegd

Ik reed op mijn vorige fiets het hele jaar door met een ikon 2.35 achter en een ardent race 2.4 voor

Prima combi tot het echt modder/ klei wordt.

Alles in De Peel en Nijmegen was er prima mee te doen.
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Gebruikersavatar
HB_Eagle
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 822
Lid geworden op: do 2 augustus 2018, 19:36

Mijn huidige opstelling:
Forekaster 2.35 voor
ikon 2.35 of Rekon-race 2.35 achter
Bij modder 2x Forekaster
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2078
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

azkme schreef: di 13 september 2022, 09:03 Persé bij specialized blijven hoeft niet, is gekomen doordat ik ze zag liggen bij in een fietsenwinkel.

Op mijn fiets stonden standaard ikon's en daar had ik niet te klagen over dus ga ik eens kijken naar een forekaster .. in combinatie met welke achterband raden jullie deze aan?

edit: beetje rond gelezen - what about ardent 2.25 vw + ikon 2.2 aw setup? als ik wat lees is de forekaster eerder echt voor de vettigheid?
Waar rijd je / welke ondergrond ?

Op UHR heb ik vorige winter 2x Ikon op één van mijn fietsen gereden en op de andere fiets Forekaster voor Rekon Race achter. Beide ging prima.

Ik moet wel zeggen de Forekaster vind ik voor de zomer net iets te grof, maar doet het ook top in het losse zand. Een een top band / allrounder. Nog even in Duitsland halen. De nieuwe is meer Down Country (kots) gericht en daar schijn je tegenwoordig een +900gram 2.4" band voor nodig te hebben.

Zelf voorzie ik één van mijn fietsen deze winter met 2x Schwalbe Rocket Ron 29x2.25 Addix Speed Super Race.
Plaats reactie