Banden reviews:

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
g60
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3316
Lid geworden op: zo 14 oktober 2007, 20:11
Mijn mountainbike: Gary fisher superfly 100, custom build. Scott scale rc ‘12 custom.Trek 920 (ex tacx).
Contacteer:

Mrfrank schreef: ma 30 augustus 2021, 17:54 Kan iemand mij vertellen wat het voordeel/nadeel is van een 2.35 band tov een 2.25 band voor xc gebruik?

Ik wil deze op een 27 mm interne velg gaan gebruiken…
Voordelen: meer grip door breedte en lagere druk, minder rolweerstand (zegt men, is afhankelijk vd ondergrond), meer comfort.

Nadelen: zwaarder dus meer roterende massa en dus trager met versnellen en klimmen. 150 gram per band vind ik al voelbaar.

Of jij dat allemaal merkt geen idee. Lekker testen zou ik zeggen.
life starts @ 150bpm...
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29837
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De herfst en winter komen er aan.
De paden worden natter, ik denk dat voor XC de 2.25 (zelfde model) dan iets in het voordeel is.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7365
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

... en dan maar hopen dat de 2.35 ook echt als 2.35 valt en de 2.25 als 2.25. En je niet met een 2.35 zit die smaller is dan een ander model/fabrikant 2.25, wat niet geheel ondenkbaar is.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Mwah, dat is dan gewoon een kwestie van meerdere wielsets met verschillende velgbreedtes...... :bier:
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
jmdp
All rounder
All rounder
Berichten: 64
Lid geworden op: za 21 augustus 2021, 20:45
Mijn mountainbike: 429

Een kleine twee weken geleden overgestapt naar S-works Renegade en S-works Fast Trak (de laatste het nieuwe model in T5/T7 compound). De oude banden waren de 60 TPI tan wall Fast Trak (achter) en Ground Control (voor) variant.
Bandenspanning na de wissel gelijk gehouden: voor 22 PSI en achter 24 PSI

Merkbare verbeteringen: lager gewicht, minder rolweerstand.
Zeker niet beter: in mul zand is de grip met de Fast Trak duidelijk minder dan met de Ground Control, maar niet in één keer helemaal weg.
En wat me heeft verrast: gisteren was de ondergrond (Den Treek en Henschoten) heerlijk stevig vanwege de regen en de grip was met de nieuwe bandjes echt beter dan met de oude 60 TPI tan walls.
Strong, light, cheap: pick two.
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Welke breedte heb je? Wat wegen ze?
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
jmdp
All rounder
All rounder
Berichten: 64
Lid geworden op: za 21 augustus 2021, 20:45
Mijn mountainbike: 429

Ik heb ze niet gewogen; volgens Specialized 511 gr. voor de Renegade en 570 gr. voor de Fast Trak (beide S-works variant).

Breedte (specificatie op de band / gemeten op velg met 25 mm. intern)
Renegade - 2,3 / 60 mm.
Fast Trak - 2,35 / 59 mm.

Grappig... Fast Trak zou breder zijn, maar 'valt' smaller op de velg. :roll:
Strong, light, cheap: pick two.
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

:-q heb je dan de Renegade nog in het oude model?
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
jmdp
All rounder
All rounder
Berichten: 64
Lid geworden op: za 21 augustus 2021, 20:45
Mijn mountainbike: 429

Azurri schreef: ma 13 september 2021, 19:20 :-q heb je dan de Renegade nog in het oude model?
Yup, nieuwe wordt einde van dit jaar verwacht en daar wilde ik niet op wachten.
Strong, light, cheap: pick two.
Gebruikersavatar
jwkeij
All rounder
All rounder
Berichten: 56
Lid geworden op: ma 2 augustus 2021, 22:45

Even aanhaken met een vraag in een topic vol banden:

Ik rijd op 29x2.25 Thunder Burts vóór en achter maar ze beginnen te slijten. Nu begint de zoektocht naar nieuwe banden.
Rijd vaste routes over de UHR, maar ook lekker dwalen over de Heuvelrug en Veluwe in bikepacking-style.
Wie heeft er suggesties voor een vlotte band (of combi) met net wat meer noppen als een Thunder Burt?
2x Recon Race / Recon voor, Recon Race achter / 2x Racing Ralph?

Als iemand een mooie combi weet, laat het horen.
WiND 56 - 2020 - Handgebouwde stalen gravelbike
Apex Ronin - 2020 - Carbon custom Hardtail
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Hoeveel meer noppen zoek je, Wil je de snelheid van de Burts nog vasthouden?

Wolfpack Speed rolt erg vlot maar heeft echt een boel grip, zeker voor zo’n snelle band. Ik rijd ze voor en achter in 2.4 en is voor alles behalve echte natte condities genoeg. En als je nog meer grip wilt kun je ook de combinatie Speed achter met een Wolfpack Race voor opleggen.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2920
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

Heckler40 schreef: wo 15 september 2021, 23:08 Hoeveel meer noppen zoek je, Wil je de snelheid van de Burts nog vasthouden?

Wolfpack Speed rolt erg vlot maar heeft echt een boel grip, zeker voor zo’n snelle band. Ik rijd ze voor en achter in 2.4 en is voor alles behalve echte natte condities genoeg. En als je nog meer grip wilt kun je ook de combinatie Speed achter met een Wolfpack Race voor opleggen.

Enjoy!!
hoe breed vallen die 2.4 wolfpacks van je?. en op welke velgbreedte?
Bird Aeris 9 blurple
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

novaterra schreef: do 16 september 2021, 08:06
Heckler40 schreef: wo 15 september 2021, 23:08 Hoeveel meer noppen zoek je, Wil je de snelheid van de Burts nog vasthouden?

Wolfpack Speed rolt erg vlot maar heeft echt een boel grip, zeker voor zo’n snelle band. Ik rijd ze voor en achter in 2.4 en is voor alles behalve echte natte condities genoeg. En als je nog meer grip wilt kun je ook de combinatie Speed achter met een Wolfpack Race voor opleggen.

Enjoy!!
hoe breed vallen die 2.4 wolfpacks van je?. en op welke velgbreedte?
Toevallig van de week een 2.4 speed naast een 2.35 Nic gehouden en dat zag er op het oog even breed uit (beide 30mm velgen, Nic is 60mm)
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
g60
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3316
Lid geworden op: zo 14 oktober 2007, 20:11
Mijn mountainbike: Gary fisher superfly 100, custom build. Scott scale rc ‘12 custom.Trek 920 (ex tacx).
Contacteer:

Mitas scylla kun je ook naar kijken. Is alleen lastig aan te komen en maar in 1 maat te krijgen volgens mij. Rolt erg licht en genoeg grip in de bochten.
Of een specialized renegade?
Pirelli scorpion xc m of xc rc?
Laatst gewijzigd door g60 op do 16 september 2021, 13:32, 1 keer totaal gewijzigd.
life starts @ 150bpm...
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Speed 2.4 op 30mm is idd iets van 60mm, vallen rond ook op 30mm. Er is een ander topic helemaal over Wolfpack banden

Renegades heb ik ook een set, de S-Works in 2.35 is wel een vergelijkbaar type band.
Vergeleken met mijn Renegades loopt de Speed voor mij nog lichter en heeft tegelijk meer grip cq vertrouwen.

Specialized hebben trouwens net de banden vernieuwd, zelfde namen, nieuwe profielen en compounds. Daar weet ik niets over.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Plaats reactie